Automaativaihteiston öljynvaihto

E21, E30, E36, E46
Viluveli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Elo 2013, 21:50
Auto: 320 D Coupe 2005
Paikkakunta: Lappeenranta

320 D vm.2005, nyt ajettu 187000 km ei tietoa aiemmista huolloista.
Onko syytä vaihtaa öljyt ja suodatin?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Tuohon tomaatin öljynvaihtoon liittyen löytyy yhtä montaa oikeaa/väärää vastausta, kuin vastaajiakin. Tehtaaltahan nuo on lähtenyt ns. ikiöljyillä. Jos itse noilla kilometreillä tekisin öljynvaihdon (minkä voisin hyvinkin tehdä), vaihtaisin öljyt + suodattimet sellaisella pajalla, joka tekee vaihdon oikeasti huuhtelemalla.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
jayjay
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Marras 2012, 07:34
Auto: F31 318d M-Sport

Omalla 07:lla olin juuri saman tilanteen edessä syksyllä, kilometrejä oli reilu 190tkm.
Erittäin asiansaosaavan korjaajan kanssa asiasta juteltiin ja hän sanoi näin:
- Öljyt kannattaa vaihtaa (hiljainen suositus 150tkm), MUTTA: Jos vaihdettavat öljyt näyttävät huonoilta, saattaa olla että vaihdon jälkeen (kun EI tehdä huuhtelemalla) saattaa uusi öljy kaapia mukaansa vanhaa sontaa järjestelmästä ja hetken päästä öljynvaihto koittaa uudestaan (jos laatikko alkaa oireilemaan tms).
No, omastani tiputetiin laatikon pohja pois ja todettiin öljyn olevan todella hyvän näköistä; Kirkas jne. Autoon ei siis ainakaan kirjan mukaan ollut koskaan em. öljynvaihtoa tehty.

Ei muutakuin uudet hyvät öljyt tupaan uuden phjan&filtterin kera ja autoa käyttelemään. Nyt olen ajanut niillä öljyillä n 5tkm:a ja kyllä vaihto pehmensi edelleen jo aiemminkin hyvin toimivaa laatikkoa eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.

Eli riippuu paljon millaisessa vireessä siellä vanha öljy on, kuinka vaihdon jälkeen käy. Huuhtelu on eittämättä varmempi ratkaisu, mutta on se sitten reilusti kalliimpikin operaatio.
terhakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Helmi 2013, 15:02
Auto: E60 530d 2006

Hei

Tietääkös kukaan täältä Jyväskylän seutuvilta suositella missä kannattaisi käyttää laatikon öljyn vaihdossa pesumenetelmää käyttäen. Ja missäs hinnoissa pyörivät?
Vastaa Viestiin