E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

Viesti Kirjoittaja BirkalaSetä » 08 Syys 2018, 18:47

Tervehdys uutena käyttäjänä arvon foorumilaisille. Ja heti tiukkaa kyselyä.
Pahoitteluni jos se, etten löytänyt aiheesta mahdollista aiempaa keskustelua, johtuu vain osaamattomuudestani, yritin kyllä hakua hyödyntää...

Ongelmana siis -08 noin 90tkm ajetun E93 320i käsijarru. Tai luulisin että ongelman lähde on nimenomaan siinä.
Alkuperäinen oire oli ajossa kuuluva korkeahko vinkuna. Se ei tule esimerkiksi ikkunan tai katon tiivisteistä koska se kuuluu myös katto auki. Hitaassa ajossa, noin 40kmh, sen kuulee tasaisesti toistuvana kahaduksena ja vaikka hälytyspiippaus kuuntelua haittaakin, käsijarrua päällä pitämällä toistuva kahahdus muuttui toistuvaksi vinkahdukseksi.

Yritin taklata ongelmaa uusimalla takapäähän jarrulevyt koska ajattelin ongelman johtuvan kierosta/epämuotoisesta levystä tai siis oikeammin rummusta. Operaation yhteydessä käsijarrua säätäessäni huomasin kuitenkin oudon ilmiön. Kun aloin lähentää paloja rumpuun, niin ne alkoivat laahaamaan rengasta pyörittäessä vain osalla kierrosta. Olettaisin että Brembo osaa tehdä levynsä/rumpunsa pyöreiksi ja rummun sisällähän ei ole pyöriviä osia, joten tuo periaatteessa tarkoittaisi että napa pyörisi epäkeskeisesti akseliin nähden. Tai se on ainoa vaihtoehto minkä itse osaan ajatella. Ja mikä moista taas aiheuttaisi, siitä ei mitään käsitystä.
Lopputulos oli joka tapauksessa se, että käsijarru nousee käytössä lähes yläasentoonsa ennenkuin pitää kunnolla ja sama äärimmäisen ärsyttävä vikinä jatkuu.

Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja ratkaisua ongelmaan? Kaikki hyvät vinkit tervetulleita, hävettää ajaa kiljuvalla autolla. Kiskaisen kohta nyrkillisen vaseliinia sinne rumpuun niin oletettavasti loppuu pahimmat ulinat...

BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Re: E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

Viesti Kirjoittaja BirkalaSetä » 03 Loka 2018, 20:47

Update: Ei taida ollakaan käsijarru. Vaikka kengät sääti lähellekin rumpua niin sillä ei ollut mitään vaikutusta tähän mysteeriääneen.

Pyörän laakereissa ei ainakaan tuntuvaa välystä kun renkaasta vääntelee tassut ilmassa. Peräöljyt vaihdettu kokeeksi että josko vaikka sieltä. Ei vaikutusta vikinään/kilinään.

Alkaa mielikuvitus mahdolliseksi lähteeksi loppua. Ideoita?

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 813
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

Viesti Kirjoittaja Aero » 03 Loka 2018, 20:58

Jos auto ilmassa pyörittelee renkaita, niin saako ilmiötä mistään kulmasta esille? Pyöriikö kaikki kulmat yhtä siististi?

Jos ei vapaana roikkuen saa esille, niin vaikuttaako, jos tunkkaa navan ylemmäksi lähemmäs normaalia ajoasentoa?

Saisi ainakin ekana jäljitettyä että mikä kulma on kyseessä ja ehkä jopa että mikä sen äänen pitää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Re: E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

Viesti Kirjoittaja BirkalaSetä » 09 Loka 2018, 09:54

Valitettavasti toi rohjake ei kotikonstein nouse ilmaan kuin kulma kerrallaan. Aika varattuna stetoskooppikäyntiin pajalle, katsotaan mitä sieltä tulee tuomioksi.