(N43) nykii ja sytytysvika

LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

(N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja LopenKyllästyny » 09 Marras 2018, 20:02

Hei!

En tiennyt tarkkaan kun hetken tätä foorumia selailin minne olisi pitänyt kysymys laittaa, mutta toivottavasti se ei nytten haittaa (uusi jäsen). Ongelman kohteena on bensa 320i e92 N43 koneinen mopo. Kilometrejä 160tkm. Monessa tietokoneessa käyttänyt auton ja vikakoodien jälkeen vaihtanut vaadittavat osat ja silti vika toistuu. Auto siis toimii normaalisti aina 3000rpm asti, mutta sen jälkeen kiihdyttäessä alkaa nykimään, sytyttää moottorin vikavalon (missfire 3) ja käy kolmella. Auto sivuun sammutus ja käynnistys ja ongelma on kadonnut. Kolmannen sylinterin puola vaihdettu kahteen kertaan. Lisäksi kulutus on ihan muuta kuin pitäisi. Ongelma ilmeni ensimmäisen kerran 2017 syksyllä kun kävi kolmella. Ennen sitä kulutus 140km/h vauhdissa 6l, nykyään jo 80km/h vauhdissa kulutus 7-9l. Vaihdettu on mm. Molemmat vanokset, ketju (muutenvaan), kaikki puolat ja tulpat, lähes kaikki lambdat (yksi jäljellä, vaihtuu ensi viikolla) ja ilmansuodatin. Aluksi ongelma ilmeni jo 2000-3000rpm kohdalla mutta osia vaihtaessa esiintyy enään vain kiihdyttäessä. Osaako joku auttaa..?

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 853
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Aero » 10 Marras 2018, 22:36

A) Joko puristukset on mitattu?
B) Onko johtosarjaa siihen kolmospytylle tarkistettu?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 11 Marras 2018, 09:40

Millä nuo koodit on tsekattu? Inpa/ISTA voisi olla kova sana,jos verrataan johonkin "yleistesteriin". Onko ruiskusuuttimia vaihdeltu "ristiin" vian kartoittamiseksi? Tuo mainittu 3-syl, johtosarjan/pistokkeen tarkastus olisi myös hyvä tsekata.

Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Kuudensuora » 11 Marras 2018, 10:29

Tuo vaatii myös livedatan lukua. Pelkät koodit ei johda aina oikeaan. Katsoisin nox anturin toimintaa ja bensan painieta. Helsingissä onnistuu koodin live datan tulkinta.
Vikakoodinlukua (E-sarjan bemarit) Helsinki.

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 11 Marras 2018, 10:50

Miten bensanpaineet vaikuttaisi vain yhteen sylinteriin. Siis sellaisessa tilanteessa jossa kaikki suuttimet/sähköt olisi kunnossa?

LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja LopenKyllästyny » 11 Marras 2018, 16:37

Kiitos kommenteista! Delphillä otettu koodit ylös ja katsottu livedata, lambdat antaa kyllä arvoja mutta tietämättömänä en osaa sano antaako oikeaa tai vaadittuja arvoja, sama pätee bensan paineisiin. Suuttimia ei ole tarkisteltu ja puristukset on kunnossa. Jollen väärin muista niin alunperin vika oli 4-sylinterissä, jossa puolat vaihdettiin kolmosen kanssa jolloin nelosesta vika hävisi ja siirtyi kolmoseen -> uus puola ja silti kun vika tuli niin ilmoitti kolmosta joka kerta. Lisäsksi tänään testiajossa otin huomioon että 1-3 vaihteella kierroksia vedossa nostaessa 3000-4000rpm ei tullut sytytyshäiriötä, ainostaan nelosvaihteesta ylöspäin yli 4000rpm kiihdyttäessä alkaa nykimään. Muita samanlaisia foorumeita kun olen lukenut monesti on tuntunut olevan lambdat tai imuvuoto kyseessä. Hyvä pointti oli kolmossylinterin johdotus joka täytyy tsekata, onko mahdollista avata enemmän kuinka sen tsekkaa? 😅

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 853
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Marras 2018, 21:14

Aiemmin lukikin että tulpat on vaihdettu, mutta kai tuon kolmoseen tulleen uuden puolan mukana vaihtui myös se tulppa? Ne meinaan tuppaa välillä seuraan toisiaan kun toinen pätkii.

Mulle muuten tuli pätkivän puolan tilalle orggispuola, joka alkoi melko pian pätkimään myös - kolmas puola sitten toimikin jo, ihan vaan muistutuksena että uusikin voi olla rikki.

Johdotusta ekana tutkimaan ihan fyysisesti - liittimet istuu kunnolla, niissä ei näy vääntymiä, johdot kulkee oḱ ilman nirhaumia. Vähän pidemmälle vietynä lyödään tarvittaessa oskilloskooppi ajossa kiinni sinne loppupään liittimelle ja ajetaan, mutta sitä käytännössä tarvii tehdä aika harvoin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

LopenKyllästyny
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Marras 2018, 19:53

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja LopenKyllästyny » 12 Marras 2018, 11:04

Tulppa ei vaihtunut, mutta vaihdan kyllä heti kun kerran sanoit😅 ihmettelen vain miksi juuri korkeilla kierroksilla ongelmat ilmenee, luulisi että puola silti toimii kun matalilla ei ongelmia.

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 853
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Viesti Kirjoittaja Aero » 12 Marras 2018, 11:05

Isommilla kierroksilla puolalla on enempi kuormaa, kun kipinöiden välissä on vähemmän aikaa. Kerkee levätä ja jäähtyä vähempi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence