Manuaalilaatikon öljynvaihto

arit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2020, 10:16

Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja arit » 16 Syys 2020, 10:32

Kävi niin hassusti että vaihdelaatikko hajosi E93:sta vaikka autolla on ajettu vasta 158tkm, kolmosen synkro sanoi työsopimuksen irti. Niinpä piti hommata uusi laatikko ja englannista löytyikin sopiva. Myyjäfirman mukaan siinä on kilometrejä 98000, mutta mistäpä näistä tietää.

Nyt kun tuo laatikko on vielä autotallin lattialla, tuli mieleen kannattaisiko siitä vaihtaa öljyt kun nyt se kävisi tosi helposti. Toisaalta olen lukenut kauhutarinoita siitä miten väärät öljytyypit on jopa rikkoneet toimivia laatikoita.

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa miten nyt kannattaisi toimia? Annanko olla vai laitanko uudet fluidit sisään? Jos öljynvaihto on järkevää, tietääkö kukaan mikä muu kuin BMW:n oma litku soveltuu tuohon lootaan? Ilmeisesti ainakin joku Castrolin öljy täyttää vaatimukset?

Laatikko on 6-vaihteinen ja 3.0 bensakoneisen 325:n jatkeena.

Kaikki vinkit on tervetulleita!

-Ari

bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 180
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: G30 520dA Xdrive Business Sport -18
Paikkakunta: Turku

Re: Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja bemul13 » 16 Syys 2020, 14:59

Mikset osta nii bemun öljyjä, niin ei tarvii arvailla, sopiiko ?

arit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2020, 10:16

Re: Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja arit » 16 Syys 2020, 15:34

Kiitti ehdotuksesta, mutta merkkiliikkeeseen on matkaa 40 km ja varaosaliikkeitä on ihan omalla kylällä, joten ihan tämä takia ei viitsisi lähteä ilman hyvää syytä. Ja samoja litkujahan ne on merkistä riippumatta, kunhan vaan on ko. autoon sopivia. Ja varovastikin arvioiden se purkki jossa on BMW-logo maksaa luultavasti ainakin tuplat muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Ei ole unohtunut parin vuoden takainen F10:n huolto jossa raitisilmasuodatin maksoi 159€ ja täysin vastaava OEM filtteri olisi ollut Motonetissa 44€...no, toki monelta osin alkuperäisosatkin on olleet suht järkevän hintaisia.

Mutta se tärkeämpi kysymys on kannattaako sitä öljynvaihtoa tehdä? En haluaisi tehdä mitään "varmuuden vuoksi", jos autolla todennäköisesti pääsee vielä vaikkapa 50000km ennen kuin on ajankohtaista. Ja kun tuo homma onnistuu myöhemminkin aika helposti, jättäisin nyt tekemättä jos mitään konkreettista hyötyä juuri tässä kohtaa ei hommasta ole.

Ja pääsihän tuolla nykyiselläkin lootalla yli 150tkm, vaikka tietysti omasta mielestä olisi pitänyt päästä vielä toinen samanlainen matka...ehkä nämä laatikot ei vaan kestä? Varsinkin tehokkaammat versiothan on ehkä joutuneet aika kovillekin kun niillä ajetaan useammin "urheilullisesti"...

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1233
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 335i E90
350i DHC
159 Berlina
99 GL 2D
Paikkakunta: Janakkala

Re: Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Aero » 16 Syys 2020, 17:26

Keskimäärin manuaaliaskilla pääsee hyvin pitkälle alkuperäisillä öljyillä, voi hyvin olla että et huomaa vaihdolla mitään vaikutusta mihinkään.

Onko siinä askissa mitään väritarraa? Jos oikein tulkkasin, niin siitä voi päätellä että mitä öljyä aski sisäänsä tahtoisi. Tuolta löytää tarkempaa vinkkiä aiheesta: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e93- ... l-gearbox/
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 828
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 16 Syys 2020, 20:42

Ilman muuta uudet ölpät laatikkoon. Samalla harkitsisin kytkinpaketin vaihtoa,mikäli autolla on tarkoitus ajella kauemmin. Menisi siinä yksillä aukaisuilla. Onkohan ne engelsmannin ilmoittamat ajomäärät varmasti kilsoja,eikä maileja?

arit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2020, 10:16

Re: Manuaalilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja arit » 16 Syys 2020, 21:56

Kiitos vinkeistä. Tuo Aeron linkki oli varsin hyödyllinen, siellähän oli vaikka mitä muutakin hyödyllistä! Mitään väritarraa ei tuossa lootassa ole, vain joku viivakooditarra jossa on joku numerosarja. Ja pultinkantoihin on teipattu tarrat joiden murtaminen katkaisee takuun.

Ja kyllä se matkamittarilukema on kilometrejä. Vaikka liike oli brittiläinen, se toimii myös Saksassa. Ja laatikko tuli itse asiassa Puolan varastolta, varmaan joku verotuskikka heillä...

Laatikko vaihdetaan korjaamolla, koska itsellä ei ole nosturia ja totesin että auton alla maaten ei homma ole kovin mielekäs. Sovittiinkin jo korjaamon kanssa että kytkin vaihdetaan myös jos vähänkään näyttää siltä että kannattaa laittaa samalla.

Tämän keskustelun perusteella taidan päätyä vaihtamaan öljyt uudet öljytkin sitten, mutta jätän öljymerkin valinnan korjaamolle. Eiköhän ne siellä tiedä mitä laittaa