E91 320d/320dA ostamassa

E90, E91, E92, E93
Hart
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Huhti 2016, 11:09

Morjensta,

Tuli kevät ja autokuume. Samalla aika kääntää autoilun uusi sivu ja siirtyä vagineista bemareihin. Omat speksit auton etsinnälle ovat seuraavat:
- Malli: E91 320d / 320dA
- Vuosimalli: joko 06-07 tai XX.09-> eteenpäin
- Kilometrit: alle 200tkm
- Hinta: max 16 k€

Olen yrittänyt jo tutustua bemareiden sielunelämään ja löytänyt nämä tarkastettavat kohdat:
- alustan kolina
- turbon toiminta
- vauhtipyörän toiminta
- moottorilämpötilat / termarit
- DPF
- takakontin johtosarja
- jos panoraama, niin sen vedenpoisto

Eilen kävin koeajamassa yhtä potentiaalista yksilöä (-06 320d M-Sport 177tkm) ja tarvitsisin apua, miltä yksilö kuulostaa havaintojen perusteella:
- täydellinen huoltokirja Saksasta, ei leimojen lisäksi mainintoja tehdyistä erikoistoimenpiteistä
- M-Sportin alusta tuntui tukevalta, ei kolissut yms. ollut välyksiä havaittavissa
- kone starttasi kylmänä nätisti, ei havaittavia poikkeavia ääniä kylmänä tai lämpimänä (paitsi että takavaimennin hieman resonoi)
- kone ei tärissyt & tutissut vaikka väännätti isommallakin vaihteella
- ajotietokone näytti seuraavaksi huolloksi/toimenpiteeksi DPF:n ja tuulettimen merkkiä ja kertoi, että tämä tapahtuu 11000 km päästä tai 11/2016 - mitä tämä tarkoittaa?
- myyjän mukaan automaatti-ilmastoini puhaltaa välillä täysillä ilmaa kabiiniin, sitten hiljenee, ja näin tasaa lämpötilan halutuksi - onko tyypillistä bemarin ilmastoinnin toimintaa vai jotain häikkää?
- en muistanut salavalikon (ei iDriveä) ohjeita miten moottorin lämpötilan sai näkyviin, joten termareiden toiminta jäi arvoitukseksi
- imusarjan läppiä ei ole poistettu

Eli lähinnä uskaltaako tuollaisen ostaa yksityiseltä ja jos kyllä, niin mihin pitää varautua?
- läppien poisto?
- turbo kohtapuoleen?
- kytkin & vauhtipyörä kohtapuoleen?
- DPF tukossa kohta?
- termarit jossain kohti vaihtoon?

Huomenna on tarkoitus käydä katsomassa lähes samanlaista bemaria, mutta liikkeestä ja automaattina. Automaatin toiminnasta löytyikin hyvä topicci (viewtopic.php?t=6566)


Pahoittelut vähän sekavasta tekstistä, toivottavasti siitä sai kuitenkin käryä. Tekee vain mieli tietää potilas mahdollisimman tarkkaan ennen ostoa, ettei tulisi kovin montaa odottamatonta yllätystä heti rahojen siirron jälkeen.

Kiitos ja kumarrus kaikille jo etukäteen,

t. Hartsa
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Itsekin tuollaista 320d:tä katselin vaimolle viime vuonna. Kannattaa ostaa vanhempi 163hp moottorilla varustettu auto ennemmin kuin facelift 177hp. Noissa vanhemmissa koneissa pitäisi olla kestävämpi jakopää ja välttyisi ainaki sen uusimisen kustannuksilta. Turbo voi mennä jo vähemmilläkin kilometreillä. Yhdestä omistamastani 177hp 320d:stä hajosi turbo reilut 30tkm ajettuna.

16ke hintaan saisi jo 330d malliakin, mutta niistä halvimmat ovat yleensä yli 200tkm ajettuja.
Hart
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Huhti 2016, 11:09

325d/330d himottaisi, mutta järkevillä kilometreillä (+priimakuntoisia) ei oikein tahdo omaan budjettiin saada. Siispä metsästetään näitä pikkukoneisia, hyvin säilyneitä yksilöitä.

Selvisi tämänkin merkkivalon tarkoitus:
Kuva

Pelästyin, että kyseessä on hiukkassuodattimen vaihdosta herjaava ilmoitus. Suodattimeen merkki liittyi, mutta kyseessä onkin vain raitisilmasuodattimen (pollen filter) tuleva vaihto
Avatar
tonysoprano
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
Auto: BMW E90 335Xi
Paikkakunta: Oulu

N47 koneessa voi tulla jakopään remppa eteen, ja se maksaa hunajaa. Näin muakin täällä neuvottiin kun ekaa bimmerä ostelin. Kantsii tsekkailla tosiaan 330...
Voin kertoa kokemuksesta, että hymyä on vaikeeta pyyhkiä naamalta, kun käyt kokeilemassa. Ihan eri pirssi, kuin 320!
Onnea etsintään :thuup:
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
Hart
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Huhti 2016, 11:09

Kiitos! En uskalla edes koeajaa 330d:tä juuri sen varjolla, että muuta ei enää sitten tahdokaan.. Ja vaikka budjetti juuri ja juuri vingutettuna antaisi mahdollisuuden hommata kolmilitraisen, niin autoilusta oppineena pakko jättää taskuun vähän korjausrahua.

Mutta katsotaan miten prosessi etenee ja muuttuuko Vaginisti Bemaristiksi. Let's see
Avatar
tonysoprano
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
Auto: BMW E90 335Xi
Paikkakunta: Oulu

Hart kirjoitti:Kiitos! En uskalla edes koeajaa 330d:tä juuri sen varjolla, että muuta ei enää sitten tahdokaan.. Ja vaikka budjetti juuri ja juuri vingutettuna antaisi mahdollisuuden hommata kolmilitraisen, niin autoilusta oppineena pakko jättää taskuun vähän korjausrahua.

Mutta katsotaan miten prosessi etenee ja muuttuuko Vaginisti Bemaristiksi. Let's see
Juu, kun käy kokeilemassa, niin paluuta ei ole :tong:
Ja muutut takuu varmasti, jos 330 käyt kokeileen. You'll see :thup:
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
Vastaa Viestiin