Kumpaa bensiiniä 95E vai 98E:tä?

E90, E91, E92, E93
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Eli autoni on 318iA E91. Autossa on Steptronic-automaattiloota ja siis kahden litran vapaastihengittävä mylly. BMW:n omien internet-sivujen mukaan kaikki huippunopeus- kiihtyvyys-,vääntö- ja kulutusarvot on aikaansaatu käytämällä 98E:tä. Automyyjäni tästä myös sanoi että käyvät keskenään usein väittelyä aiheesta, että onko hyötyä käyttää 98 vai 95E:tä. 98E:tä ei vaan saa kaikkialta ja omien kokemusten mukaan Nesteen, SEO:n, ST1:n ja Teboilin 98E on usein seisonutta, muutenkin täyttä kuraa ja halpisasemilla vielä roudattu ties mistä. Voi pahimmissa tapauksissa pilata moottorin tai jonkin oheislaitteen. Shellin 95E:stä on hyviä kokemuksia ja sitä käytin pääasiassa myös Turboahdetussa TSI-Golfissa.

Mielipiteitä onko järkeä vai ei käyttää tuollaisessa ahtamattomassa mallissa tuota 98E:tä joka on kalliimpaa ja jonka laadusta ei ole aina edes takeita ja jota ei edes saa kaikkialta?
pmv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:27
Auto: E60 530d
Viesti:

Miten olet havainnut noita laatueroja 98E bensoissa? Takavuosinahan näissä oli paljon eroja, mutta käsittääkseni ihan random-testien tuloksillakin on todettu bensojen olevan Suomessa hyvälaatuisia. Ja muutenkin tuo huono laatu näkyy moottorissa vasta ajan kanssa. Heti huomattava haitta on suorituskyvyn laskeminen ja kulutuksen nousu, joskus on käyntiäänessäkin havaittu muutoksia.

Kai sitä pitäisi tutkia, kannattaako tankata 98E:tä, vaikka se vähän kalliimpaa onkin. Paremman puristuskestävyytensä ansioista voi nykyaikainen vapaastihengittävä moottorikin toimia tehokkaammin korkeaoktaanisella bensalla. Varmasti on mallikohtaista tämä kannattavuus. Luulisi että tuossa ei lopulta suurta eroa taloudellisesti ole.

Itse olen tankkaillut bensa-bemareihin valmistajan suosittelemaa Bensaa ja se on ollut kyllä 95E viime vuosina(M43). Hyvin kai se sen osalta on pelannut, murheet on muuta kautta tulleet.
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Itsellä edellinen auto oli Octavia Combi FSI koneella. Tuolle koneelle suositeltiin myös valmistajan toimesta 98E polttoainetta.
Kuitenkin kun asiasta sitten enemmältikin kyselin niin sain sellaisen vastauksen että tuo 98E on yleinen suositus mutta Suomessa sitä ei välttämättä tarvitse noudattaa koska meille tuotu polttoaine on laadullisesti parempaa kuin yleisesti Euroopassa myytävä. Eli täällä 95E vastaisi Eurooppalaista 98E:tä rikkipitoisuudeltaan.

En huomannut eroa käytännössä ajoi sitten kummalla bensalla vain.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

Jospa jatkaisi tällaista hiukan vanhempaa ketjua. Mitä mieltä olette tuosta bensan laadun valinnasta, ensi vuoden alusta kun 95E korvautuu sillä E10:llä jossa on 10% alkoholia joukossa. Itse kyllä olen ajatellut siirtyä 98E:n käyttäjäksi, kun maahantuojilta on jo nyt listoja autoista joihin tuota myrkkyä ei saa tankata. Vaikka noilla listoilla on kai vanhempia vuosimalleja, niin tulee vain mieleen, että onko nämä nykyiset tiivisteet, ymv. asiat joihin tuo aine voi vaikuttaa, parantuneet varmasti niin paljon, ettei huolta rikkoontumisista ole? :conf:
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Miksei suoraan V-Poweria? Ei se hintaero kuitenkaan oo ku muutaman euron per tankki, ja jos sillä saa aavistuksen verran pienemmän kulutuksen (foorumeilta luettua) ja hiukan enemmän tehoa, niin itse en näe syytä tankata mitään muuta.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

jukka kirjoitti:Miksei suoraan V-Poweria? Ei se hintaero kuitenkaan oo ku muutaman euron per tankki, ja jos sillä saa aavistuksen verran pienemmän kulutuksen (foorumeilta luettua) ja hiukan enemmän tehoa, niin itse en näe syytä tankata mitään muuta.
Mitenkäs kun Shell taisi olla poistumassa Suomesta?
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Ihan sama, itse olen kaikkia autoja ajanut aina 98E:llä ja bensaan ei ole mikään auto tähän saakka kuollut. Pääasiallinen tankkausasema Neste, plussa ohjaa. Myös firmalla Nesteen kortit.
Jan-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Elo 2016, 12:57
Auto: E91 320i vm.2007
Paikkakunta: Åbo

Itse kuullut että ainakin tollasessa 320sessä kannattaa käyttää 98sia ja itse pääasiassa tankkaanki nesteen 98, joka viides tankillinen v-poweria.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Minä oon rohkeesti kokeillut - edellinen 325 sai 98:lla selkeän kulutuseron aikaan, talvella ei havaittavaa eroa. Nykyisessäkään ei huomaa eroa talvella, kesällä nähdään kuumempien kelien tilanne.

Ohjekirja kertoo minimioktaanin (lienee luokkaa 92 näissä), sen yläpuolella pysyessä ei bensa konetta tapa, vaan ero näkyy korkeintaan kulutuksessa tai huipputehoissa (tai molemmissa).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin