Limited Business Edition

E90, E91, E92, E93
AustinL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Maalis 2011, 00:38
Auto: BMW E91 320d LBE -11

http://img688.imageshack.us/i/img0875edit.jpg/ Pieni teaser LBE:stä. Lisään Autotallin puolelle juttua piakoin. Ei ollut minullakaan niitä velour-mattoja, mutta muutama asia oli mennyt pieleen, niin yritän saada ne vielä neuvoteltua.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Yhä paremmin ja paremmin alkaa osua käteen tuo LBE -malli, hienouksineen ja puutteineen.

4800km ja vajaa kk takana.

Pakko kysyä viisaammilta, että onkohan -09 ollut 320i:ssä Servotronic vakiona, kun mun vanhassa oli parkkipaikkapyörityksissä pikkurillillä pyöritettävän kevyt ohjaus ja maantiellä taas erittäin jämäkkä ja tunnokas. Tässä LBE:ssä saa kaksin käsin vääntää autoa pysäköintiruutuun.

Ei toi nyt varsinaisesti haittaa mutta on jäänyt mietityttämään lähinnä tuo edellisen BMW:n epäbemarimainen keveys ohjauksessa...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

AustinL kirjoitti:http://img688.imageshack.us/i/img0875edit.jpg/ Pieni teaser LBE:stä. Lisään Autotallin puolelle juttua piakoin. Ei ollut minullakaan niitä velour-mattoja, mutta muutama asia oli mennyt pieleen, niin yritän saada ne vielä neuvoteltua.
Mulle ei alunperin tullut niitä velourmattoja, vaikka ne kuului edition sport -varustepakettiin. Tuli ne sitten myöhemmin matkahuollon kautta autoliikkeestä jälkitoimituksena. Muuten tilaus ja varustelu onnistui hyvin. Mitä asioita sinun tilauksessa on mennyt pieleen, kiinnostaisi tietää?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

320dALBE kirjoitti:Yhä paremmin ja paremmin alkaa osua käteen tuo LBE -malli, hienouksineen ja puutteineen.

4800km ja vajaa kk takana.

Pakko kysyä viisaammilta, että onkohan -09 ollut 320i:ssä Servotronic vakiona, kun mun vanhassa oli parkkipaikkapyörityksissä pikkurillillä pyöritettävän kevyt ohjaus ja maantiellä taas erittäin jämäkkä ja tunnokas. Tässä LBE:ssä saa kaksin käsin vääntää autoa pysäköintiruutuun.

Ei toi nyt varsinaisesti haittaa mutta on jäänyt mietityttämään lähinnä tuo edellisen BMW:n epäbemarimainen keveys ohjauksessa...
Niin mulle tämän nykyisen autoni myynyt automyyjä väitti moneen kertaan että kun 3-sarjan nykyiseen korimalliin tuli facelift siinä oli Servotronic vakiovarusteena jonkin aikaa ja ainakin silloin jos auto oli Business mallia. Mun autossa täytyy olla Servotronic sillä olen ajanut nyt muutamia 318d, 320dA ja 320xdA uudenkarheita esittelyautoja ja niissä ei ole ollut Servotronicia ja ohjaus on jo ihan liiankin raskas. Siksi otin tulevaan autoonikin Servotronicin kun olen siitä tykännyt. Uuden auton myyjäkin suositteli sitä erityisesti siksikin kun tuleva auto on neliveto.
Audillahan Servotronic on ohjauksen raskauden takia vakiovaruste silloin jos auto on neliveto.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Ohjauksen raskaus pysäköinnissä on nyt aika suhteellista, mutta siinä tuon eron huomaa selvimmin. Ekoja kertoja sillä vanhalla autolla ohjaus kolahti tappiin hitaissa vauhdeissa kun ei ollut ohjausvastetta ollenkaan.

Käytännössä isompi haitta servotronicittomassa ohjauksessa on palautuksen heikkous. Tossa entisessä, jos nyt oletetaan että siinä oli Servotronic, palautus oli esimerkillistä. Nyt ohjauksen saa kääntää kadunkulmissa suoraan ettei auto jäisi kiertämään ympyrää. Tämä ei ole ollenkaan niin paha kuin mersussa, mutta edellisen ohjaus oli tässä huomattavasti parempi.

Tähän sanottakoon vielä, että urheilullisessa ajossa Servotronic korjasi ohjausta luiston suuntaan aivan kuten vanhaan hyvään aikaan, nyt sladi pitää korjata runsaasti voimaa vaativalla vastaohjausliikkeellä, auto ikään kuin haluaa pyörähtää. Joskus nopeassa tilanteessa voi tulla oikeasti kiire. Tässä kohtaa kuljettajan välitön tuntuma tiehen on etääntynyt edellisestä autostani, jossa siis ilmeisesti oli tuo Servotronic...

Maantieajossa tai oikeastaan missään nopeuksissa yli 40km/h ei ole huomattavaa ero kummankaan ohjauksen eduksi.

Pystyisköhän tollasen Servotronicin asentaamaan jälkiasennuksena?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Pystyisköhän tollasen Servotronicin asentaamaan jälkiasennuksena?[/quote]

Epäilen ja jos pystyykin niin lienee päivän homma. Ties mitä pitää muuttaa ja repiä auki. Työn ja osien yhteishinta lienee paljon kalliimpi kuin varustetta tehtaalta tilattaessa (jos siis tuon voi asentaa jälkikäteen). Tässä taas auttaisi se kun nuo BMW-liikkeet voisivat varustaa edes pikkasen paremmin nuo 3-sarjan esittelyautonsa. Mutta kun ei. Melkein kaikki 3-sarjan esittelyautot ovat ilman HiFi-pakettia, ristiseläntuen säätöjä, navia tai parempaa radiota, Servotronicia, Usb-yhteyttä, parempaa verhoilua, parempia sisälistoja, liukuvaa kyynärnojaa jne jne. Varusteet pitää tilata summamutikassa tai sitten pitää ajella jotain vaihtoautoja joissa saattaa olla osa varusteista tai kaikki ne varusteet joita miettii itselleen. Jos haluaa nähdä liikkeessä miltä Limited Business Edition näyttää livenä niin sekään ei ole mahdollista muuten kuin jos sattumalta löytyy joku auto takapihalta tai luovutustilasta joka on menossa asiakkaalle. Ilmeisesti kyseessä on niin rajattu malli ettei niitä ole voitu tilata ns. halliautoiksi. Neljässä liikkeessä kävin eikä yhdessäkään olllut moista versiota halliautona. Yhdessä oli sitten asiakkaalle menevä LBE ilman minkäänlaisia ylimääräisiä lisävarusteita.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

318d Touring LBE vastaan Audi A4 Avant 105kw Business plus?
Auto pitäisi vaihtaa, mutta ei oikein osaa päättää. BMW ehkä parempi ajaa mutta kalliimpi.
Molempiin autoihin olisi tulossa käytännössä samat varusteet pl. BMW:n navigaattori.
Olisiko joku, joka olisi paininut saman ongelman kanssa? Olisi kiva kuulla hiukan perusteluita suuntaan tai toiseen.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
alesi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:37
Auto: F30 318dA M-Sport Alpine White

TurboKoo kirjoitti:318d Touring LBE vastaan Audi A4 Avant 105kw Business plus?
Auto pitäisi vaihtaa, mutta ei oikein osaa päättää. BMW ehkä parempi ajaa mutta kalliimpi.
Molempiin autoihin olisi tulossa käytännössä samat varusteet pl. BMW:n navigaattori.
Olisiko joku, joka olisi paininut saman ongelman kanssa? Olisi kiva kuulla hiukan perusteluita suuntaan tai toiseen.

Ostin 2008 uuden A4:sen samaisella tekniikalla kuin itsekin harkitset, ajoin sillä vuoden ja nyt on menossa kolmas E9X korinen bemari. Kokemuksesta voin sanoa että omasta mielestä kokonaisuus on parempi BMW:ssä. Kuten mainitsit ajettavuus on parempi, yleinen laatuvaikutelma, sekä omasta mielestä parempi ulkonäkö ulko- ja sisäpuolelta vie voiton Audista. Lisäksi BMW on hiljaisempi sisälle.

Jokaisen auton vaihdon yhteydessä olen käynyt A4:sta käynyt ajamassa yleensä 2.0 tdi:nä ja aina olen päätynyt bemariin.
Ja nyt kun bemariin saa kaupan päälle navin, mikä päivittää ohjaamon 2000-luvulle valinnan pitäisi olla helppo :)
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

316d Touring vs. Audi A4 Avant oli itselläni vertailupari aiemmin. BMW oli parempi ajaa joskin hivenen laiska kuorma päällä, mutta oli kuitenkin ketterämpi kääntymään jne. Tuolloin päädyin BMW:hen jossain määrin kyllä automyyjistä johtuen.

Viime vuonna marraskuussa alle tuli (tilapäisesti) A4 1.8T Quattro Avant, jossa käyttölogiikka potki vastaan ja tilaukseen lähti nykyinen E91. Bemarin avattava takaikkuna on myös ainakin omassa käytössä varsin mainio. Ainoa syy mikä itselleni olisi Audia puoltanut, olisi ollut kiihkeämpi pensaturpo (2.0 TFSI).

Pensa-audi oli ainakin omaan makuun todella kylmä talvella, mutta samaa valitusta en ole kuullu tutuilta diesseli-audisteilta.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

BMW:n valtteja ovat mm. takaveto, ketteryys, ajettavuus&ohjaus (etenkin mutkateillä) ja tietty takavedon tuoma sporttisuus. Merkin nelivetokin on takaveto-painotteinen. Kääntösädekin on takavedon takia melko pieni.

BMW:t on kunnossa ollessaan VAG:n pelejä lämpimämpiä (on ne sitten dieseleitä tai bensoja).

Ns. suora kuutonen on myös se BMW:n the juttu ja monille must.

BMW:n 3-sarja on melko hiljainen muttei kuitenkaan 5-sarjan tasolla. Omasta mielestäni kuitenkin A4:ää hiljaisempi.
Takatiloiltaan molemmat ovat aika tasoissa mutta A4:n takakontti on hieman isompi kuin 3-sarjan BMW:n.

Automaatti on melko huoleton ja kestävä koska momentinmuunnilliset laatikot ovat vaan yleensä harmittomampia kuin jotkut uusimmat haihatukset.

Monissa muissa merkeissä on hiirenpesiä, nitinöitä ja natinoita mutta BMW:ssä niitä ei yleensä ole tai ne ovat hyvin vähäisiä kelistä tai vuodenajasta riippumatta.

Itse pidän myös BMW:n maalipintaa sekä tuulilaseja monia muita autoja parempina vaikka nekin ovat huonontuneet jostain 1980- ja 1990-luvun ajoista (kiitos viherpiipertäjien).

BMW:ssä on BMW:n omasta mielestä ideaalinen 50/50 painojakauma etu- ja taka-akseleiden välillä. Mittausten mukaan se pitää hyvin kutinsa erityisesti 3-sarjassa.

BMW:stä saa kaikki avustimet pois päältä mutta Audista ei taida saada. BMW:ssä on myös ns. DTC-moodi jota ei löytyne Audista.

VAG-autojen moottorit syövät monesti öljyä öljynvaihtovälin aikana ja useammankin litran lisäily on tehtaan mukaan normaalia. BMW:ssä ei yleensä ole sitä ongelmaa että söisivät uutenakaan öljyä (eikä monissa muissakaan merkeissä).

BMW:stä tulee uusi malli 2012 mutta uskon sen olevan osittain heikommilla perusvarusteilla nyt mitä on nyt tämä LBE.
Audistakin tulee toki kohta facelift.

BMW:ssä on kalliimpi vakuutus (kuin Audissa) mutta huollot ja varaosat ovat Audin tasoa tai sen alle. BMW:n dieseleissä on ketjullinen jakopää joten ei tule sellaisia määräaikaishuoltoja joissa on jakohihnan, ohjainrullien ja kiristimien sekä vesimpumppujen vaihtoja jotka on siis aika kalliita operaatioita.

BMW:ssä on myös ranskalaistyylinen erikseen avattava takalasi (Touring) jota ei Audista löydy ja ulkopeilit sekä pissapojan suuttimet lämpeävät automaattisesti. BMW:ssä on vakiona kaarrejarrutusjärjestelmä mutten tiedä onko Audissa sellainen (ehkä on).

Tuo BMW:n diesel on hiljainen, tehokas, vääntävä, melko värinätön ja taloudellinen. 318d tai 320d liikuttaa hyvin tätä koppaa. 318i, 316i ja 316d ovat jo hieman laiskoja tämmöiseen autoon.

Itse olen paininut saman asian kanssa kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla BMW vei sitten voiton. Minusta Audi on samaa kamaa kuin VW mutta kalliimmalla hinnalla ja imagolla. Hyvä tuote toki mutta BMW:tä ei oikein voi verrata mihinkään muuhuun. Jotenkin omaleimaisempi ja hyvällä tavalla erilainen. Samaa sanoisin mersusta, Jaguaarista tai Volvosta.
Viimeksi muokannut J1978, 21 Touko 2011, 16:01. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jos BMW:hen päädyt niin suosittelen että tinkaat kaupanpäälle lastaussuojateipin, kaukalomaton, nahkaiset avainsuojakotelot BMW-logoin ja kangasmatot. Nuo irtoaa myyjältä aika helpolla ja ovat ihan hyödyllisiä varusteita. Mutta kannattaa painostaa/pyytää noita asioita silloin kun kauppoja tehdään ja papereita allekirjoitetaan. Jälkeenpäin niiden kinuaminen voi olla hankalaa.

Vaikka LBE:ssä on hyvät varusteet niin silti suosittelen että otat lisukkeena (mikäli BMW:n tilaat) etututkan, sähkösäädöt etuistuimiin (perussäädöt on aika syvältä), tummennetun tuulilasin yläreunan ja automaattisesti himmenevän taustapeilin, ratin lämmityksen sekä kääntyvät takaniskatuet. Kaikki nuo ovat hyödyllisiä varusteita ja osa jopa ihan kohtuuhintaisiakin. Siis jos auto ei ole liisari ja auton tai varusteiden hinta ei ole sinulle ongelma. Itse olisin ottanut vielä nuokin luettelemani asiat jos minulla olisi lihavampi lompakko sillä nuo ovat minusta todella hyödyllisiä juttuja. Ja jos olisin vielä varakkaampi niin olisi ottanut sen metallivärin sekä isomman navin ja Harman-Kardon tai Individual hifitkin mutta köyhä ei pysty kaikkeen. Metalliväri on monelle must mutta BMW:hen se maksaa minusta kyllä vähän liikaa...

BMW:hen ehdottomia lisävarusteita ovat kuitenkin säädettävä etukyynärnoja (fiksu myös manuaalissa ainakin matka-ajossa), tupakkaversio (tämä ei ehkä niin must mutta keskikonsoli on fiksumman näköinen tällä varusteella). säilytyslokeropaketti (koska säilytystilaa on vakiona todella niukasti). Sportistuimet ovat loistavat monine säätöineen jos vaan tulee niiden kapeuden kanssa toimeen (minä en tykännyt). No sähköinen ristiseläntuen säätö nyt on ainakin aika tärkeä tai hyvä lisävaruste. Vakiona kun ei ole minkäänlaista ristiseläntuen säätömahdollisuutta. Suosittele myöskin laajennettua USB-yhteyttä jos kuuntelee paljon musiikkia muistitikulta ja/tai Ipodilta. Vakiokaiutijärjestelmä on vakiona LBE-mallissakin järkyttävän heikko auton hintaan nähden joten vähintään HiFi-kaiutinpaketti (lisävaruste) on selviö jos kuuntelee jotain muutakin kuin Novan uutisia. Vakiona kun ei ole edes diskanttikaiuttimia ja HiFi-paketissakin ne tulevat vain eteen (vasta kun ostaa kalliimpia settejä saa taaksekin diskanttikaiuttimet). 2-4 diskanttikaiutinta on aika selviö lähes jokaisessa VAG:n automallissa oli se hinta sitten mikä hyvänsä.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

J1978 kirjoitti:Jos BMW:hen päädyt niin suosittelen että tinkaat kaupanpäälle lastaussuojateipin, kaukalomaton, nahkaiset avainsuojakotelot BMW-logoin ja kangasmatot. Nuo irtoaa myyjältä aika helpolla ja ovat ihan hyödyllisiä varusteita. Mutta kannattaa painostaa/pyytää noita asioita silloin kun kauppoja tehdään ja papereita allekirjoitetaan. Jälkeenpäin niiden kinuaminen voi olla hankalaa.

Jälkeenpäin se on täysin mahdotonta. Ilman muuta kannattaa pyytää nuo edellämainitut ennen tilauspapereiden allekirjoitusta.
J1978 kirjoitti:...Harman-Kardon tai Individual hifitkin mutta köyhä ei pysty kaikkeen. Metalliväri on monelle must mutta BMW:hen se maksaa minusta kyllä vähän liikaa...
Individual hifejä ei saa neloskoneen yhteyteen rahallakaan. Vasta 6-sylinterisiin saa. Itse otin vakiovärin vaikka olisin saanut metallivärin ilmaiseksi. Individual- tai metalliväri tulee mahdollisesti sitten seuraavaan autooni, eli F3x lci -malliin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Harman-Kardonit olisin jokatapauksessa ehkä ottanut jos olisi enempi paalua tai velankasvatuskykyä. Kyllähän tuo HiFI-paketti on varmasti ihan hyvä mutta onko se vajaan tonnin arvoinen? No tulee siinä toinen suppari ja diskantit eteen ja joku päätevahvistin ja etukajarit ovat normaalia ärjymmät. Perusnavilaitteessakin on kaksitaajuusviritin mutta eikös sellainen oli ihan perus Business cd-soittimessakin?

Tietääkö joku onko ne HiFi-paketin takakaiuttimetkin paremmat eli tehokkaammat yms. kuin vakiosetissä? Mikä lienee noiden etu ja takakaiuttimien teho tässä paketissa? Enkä onko HiFI-setin vahvistin tehokkaampi kuin Alpinen HiFi retrofit-kitin?
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Tietääkö joku onko ne HiFi-paketin takakaiuttimetkin paremmat eli tehokkaammat yms. kuin vakiosetissä?
Tuossa perussetissä, vaikka olisi profesional soitin, on takana ainoastaan yksi keskiäänikaiutin per puoli. Halvimmassakin Hi-Fi paketissa tulee molemmille puolille, sekä keskiäänikaiutin, että eillinen diskantti.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Tuossa perussetissä, vaikka olisi profesional soitin, on takana ainoastaan yksi keskiäänikaiutin per puoli. Halvimmassakin Hi-Fi paketissa tulee molemmille puolille, sekä keskiäänikaiutin, että eillinen diskantti.[/quote]



Menin BMW-suomen sivuille ja kokosin siellä konfiguraattorissa 3-sarjan farkun ja kun lisäsin HiFi-paketin ja sen jälkeen katsoin sisäkuvat 3d:nä niin kuvissa oli ainoastaan näkyvillä etudiskantit perussettiin verrattuna eikä takaovissa ollut kuin yksi kaiutin per puoli. Jotekin kun minulla on ollut se käsitys että takaovien diskantit kuuluu vasta Harman-Kardoniin ja Individualiin.

HiFi-setissä on BMW:n sivujen mukaan kahdeksan kaiutinta ja ne muodostuvat käsittääkseni näin: etukaiuttimet ovissa (2kpl), etudiskantit ylhäällä ovien etunurkissa (2kpl), subfooferit/bassot etupenkkien alla (2kpl) ja takakaiuttimet takaovissa (2kpl). Eli takaovissa ei olisi siis tuon mukaan diskantteja.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:HiFi-setissä on BMW:n sivujen mukaan kahdeksan kaiutinta ja ne muodostuvat käsittääkseni näin:
Tästä asiastan on jossain tuolla toisessa topicissakin juttua, enkä muista aivan varmasti eroaako E90:n ja E91:sen, kaiuttin määrät / paikat toisistaan, mutta E90:ssä ei taka ovissa ole kaiuttimia vielä, ainakaan siinä halvimmassa Hi-Fi paketissa vaan kaiuttimet ovat hattuhyllyllä ja siellä on sekä keskiääni-, että diskanttikaiutn. Ohessa jonkinlainen kuva, siltä ajalta kun selvittelin tuon oman settini parantelua.
Taka_oik_hifi.png
Taka_oik_hifi.png (23.44 KiB) Katsottu 9542 kertaa
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Farkussa ei ole kaiuttimia hattuhyllyssä koska farkussahan ei ole varsinaista kovaa hattuhyllä vaan sellainen hattuhylyntapainen vedettävä suoja. Farkussa on siis jo kulimalleissa ne takakaiuttimet ovissa (samanmalliset kuin etuovissa) ja niiden yläpuolella on sitten pyöreä diskantti niissä lisämaksullisissa HiFi-versioissa. Oma käsitykseni on kuitenkin se ettei farkussa olisi ollenkaan takadiskantteja silloin kun autossa on vain se halvin tehdasasenteinen HiFi-setti ja diskantit tulisivat vasta sitten kalliimmissa seteissä joissa oli muistaakseni kymmenen tai yli kymmenen kaiutinta.

BMW:n sivuilla ei ole myöskään tietoa siitä mikä on HiFi-setin vahvistimen teho tai minkä tehoiset ovat saman setin etu- ja takaovien kaiuttimet tai minkä tehoiset ne subbarit on. Myyjäkään ei näitä tiedä.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Oma käsitykseni on kuitenkin se ettei farkussa olisi ollenkaan takadiskantteja silloin kun autossa on vain se halvin tehdasasenteinen HiFi-setti
Tuon farkun kohdalta en osaa sanoa todella mitään.
Mutta tuon sedanin selvittelin silloin kun hain vaihtoehtoja, oman järjestelmän päivittämiseksi.
Silloin kävi ilmi, että minulla kun on se profesional soitin, niin se toi kaiuttimiin ainoastaan sen muutoksen, että molempien etupenkkien alla on subbarit, (busineksessa, vain toisen penkin alla), mutta hattuhyllyllä vain keskiääni kaiutimet.
Se ensimäinen Hi-Fi paketti, mikä se sitten olikaan nimeltään olisi tuonut tuonne hattuhyllylle myös ne diskantit, samoin kuin etuoviin ja kaiketi lisä vahvistimen, etukaiuttimia varten.
Niitä hattuhyllyn diskantteja olen yrittänyt nyt metsästää itselleni, sellaisena helppona "päivityksenä", koska tuo etupää soi minusta aivan, MP3:sten kuunteluun riittävän hyvin, mutta takakaiuttimia ei viitsi laittaa ollenkaan kuulumaan edessä istujille.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Hinnastosta 1.3.2011 alkaen, E90:
676 HiFi-kaiutinjärjestelmä
Sisältää 10 kaiutinta:
- 2 diskanttikaiutinta
- 2 keskiäänikaiutinta etuovien paneeleissa (vakio)
- 2 keskusbassokaiutinta etuistuinten alla (vakio)
- 2 diskanttikaiutinta hattuhyllyllä
- 2 keskiäänikaiutinta hattuhyllyllä (vakio)
Vahvistinteho 180 W.

E91:
676 HiFi-kaiutinjärjestelmä
Sisältää 8 kaiutinta:
- 2 diskanttikaiutinta peilikolmioissa
- 2 keskiäänikaiutinta etuovien paneeleissa (vakio)
- 2 keskusbassokaiutinta etuistuinten alla (vakio)
- 2 keskiäänikaiutinta takaovien paneeleissa (vakio)
Vahvistinteho 180 W.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Kiitoksia vastauksista. Hyviä pointteja tullut esiin.

Pienenä lisätarkennuksena, että auto on tulee olemaan liisari joten kaikkia lisävarusteita ei pysty ottamaan vaikka mieli tekisi. Jo nyt BMW on 5k kalliimpi kuin Audi, joten mietittävää on paljon.
Täyden autoedun arvoissa ne olivat 820€ (Audi) ja 860€ (BMW)

Sporttipenkit ovat must varuste molempiin autoihin ja samoin lisälämmitin.
Bemariin pitää ottaa bluutuut mutta siinä olisi navi vakiona.
Jos Audin haluaa täysin samalle viivalle niin siihen pitäisi laskea navi, tasoittaa tilejä tehokkaasti.

Ongelmaksi muodostuu tosiaan vain lisävarusteiden määrä ja hinta. Kaikkea en saa läpi.

Väriä en pääse valitsemaan vaan se on firman politiikan mukainen eli hopea.

Ikkunatummennukset luvattiin molemmilta merkeiltä.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Vastaa Viestiin