Limited Business Edition

E90, E91, E92, E93
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Beemvee kirjoitti:
J1978 kirjoitti:17-tuuman vanteet näyttää hienoilta ja eikä tosiaankaan näytä pölykapseleiltä kuten entisen auton tiheäpuolainen 16-tuuman aluvanne mutta pikku ryppy minun ja uutukaisen rakkaudessa on...

En tiedä onko vika 225/45R17 RFT W-nopeusluokan renkaiden vai minkä (aurauskulmissa heittoako, alustassa puslat hakee vielä paikkaansa/vetristymistään vaiko paineet pielessä) sillä kun ajelin keskustassa niin usein kun lähdin risteyksestä ja menin suoraan niin ratti kääntyi hetkeksi joko vasemmalle tai sitten oikealle eli veteli jompaan kumpaa suuntaan kun lähti paikaltaan eteenpäin. Välillä veteli myös kun käännyin kaupungissa tiukan kurvin oikealle tai vasemmalle ja muutamaan ootteeseen veteli satunnaisesti muutamalla pikkutiellä kun ajelin 50-90km/h vauhteja. Tasaisella meni hyvin mutta uraisilla teillä oli pientä hakemista. Muuten ei löydy mitään valittamista. Pitäskös siis menna kauppaan ja hankkia pyöreäolkaiset anti-RFT renkaat ja järkevässä nopeusluokassa eli max V-nä (240km/h)?

Entinen bmw ei vedellyT yhtään kun alla oli 205/55R16 anti-RFT:t maltillisine nopeusluokkineen. En oikein usko että syy on senkään että nyt ei ole 100% vedosta takana vaan jako on 40 edessä ja 60 takana. Ei tämä nyt tosin sellaista vetelyä ollut kuin jotkut täällä ovat mainostaneet mutta sellaista vetelyä toki jota olen huomannut joskus ajaessani jollakin etuvedolla jossa on kanssa 225/45R17 tai sitä isompi koko.
Tuo kuullostaa ihan samalta kuin meikäläisen E90 17" Y luokan anti-RFT Goodyeareilla jotka ottavat suuntia tienpinnan kaltevuuksita ja urista enempi kuin 16" pyörillä. Kävin nelipyöräsuuntauksessakin ja pientä korjausta tehtiin ja laitettiin ohjearvojen sisällä sen suuntaiset säädöt että vetelyn piti vähentyä mutta ei se nyt niin kovin paljon vaikuttanut eli auto oli aika lailla kuosissa sen suhteen. Kyseessä Vianor liike jossa ei ollut tarvittavaa erikoistyökalua etupään camberin hienosäätöön (oli kyllä ohjearvojen sisällä tuo eli ei ongelmaa).

Jotenkin nämä bemut on tarkkoja renkaille ja alustan eroille ? kun joku toinen E90 menee 18 tuuman runflateillä kuin unelma ja toisessa jo 17" aiheuttaa pientä säröä ajamisen iloon.

Huvittavaa oli kuunnella toisen rengasliikkeen arvio siitä kuinka hyvä ja pyöreäolkainen tuo Goodyear on ja toisen mielestä hyvinkin suoraolkainen !

Samana päivänä kokeilin myös uutta LBE 318D jossa 17" Contit RFT ja se ei vedellyt yhtään, ei todellakaan!
Y on jo melko posketon nopeusluokka eli max 300km/h. Mitä suurempi nopeusluokka niin sitä jäykempi ja kovempikin (ehkä) rengas on ja se varmasti aiheuttaa sitten sitä urakerkkyyttä. W on jo parempi kun on vain max 270km/h mutta V tai H on taas sitä parempia/mukavampia. Mitä korkeampaa nopeusluokkaa rinkula edustaa niin sitä kovempaa on varmasti melukin. V ja H nopeusluokan rengas on yleensä halvempi kuin nuo äärinopeuksien renkaat. Ongelmana on vaan se että esim. ulkolaisilla rengasmerkeillä melkein kaikki 205/50R17 tai 225/45R17 rillat on tuota W:tä tai Y:tä jos siis puhutaan niistä mitä liikkeet pitää varastossa. H:ta tai V:tä ei tahdo saada kun tilaamalla.

Samahan se mullakin oli eli toiset liikkeet kehui kuinka GoodYear EffienGripissä on pyöreä olka ja sitten esim. autoliike sanoi tänään että hölkynkölkyn tuo nyt mikään pyöreäolkainen vielä on ja että Pirelli P7 on paljon pyöreäolkaisempi ja että se se on hyvä.

Mun auton ensiasennusrenkaan malli

http://www.bridgestone.com.au/lib/image ... _RE050.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Pirelli P7 ja sen olka (autoliikkeen suositus)

http://www.nettivanne.fi/renkaat/Kesare ... 0-18-100W/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nämä ostin

http://www.allnewtyres.co.uk/product-im ... t-grip.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettivanne.fi/renkaat/Kesare ... 55-16-91H/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tän tyylinen malli on sulla

http://www.nettivanne.fi/renkaat/Kesare ... 5-20-110Y/" onclick="window.open(this.href);return false;

Contissa on tämmöinen olka

http://www.nettivanne.fi/renkaat/Kesare ... 40-18-97Y/" onclick="window.open(this.href);return false;
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Pitäneepä kommentoida, että viime vuonna kätösessä ollut 316d (E91) oli samoilla renkailla (205/55-16) kuin nykyinen 320d xDrive (e91). Tuupparin kanssa oli alkuun jopa todella vainoharhainen olo, kun auto tuntui haistavan jok'ikisen tien kallistuksen, urat eivät niinkään jääneet mieleen. Mielestäni nykyinen xDrive (servotronicilla) ei ole yhtä herkkä haistamaan uria eikä kallistuksia, mutta ei ole ehkä myöskänä yhtä kiva ajaa (paitsi tehojen puolesta ja pellolla tms.).

Oma auto on ns. Business Comfort, vaikka myyjä tarjosi mahdollisuutta myös vaihtaa LBE:hen. Itse asiassa, 17" rinkulat olisivat olleet se suurin motivaattori ottaa LBE, kun 16" tuntuu olevan ehkä hivenen tarpeettomankin korkeaprofiilinen rengas.
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Beemvee kirjoitti:
Jotenkin nämä bemut on tarkkoja renkaille ja alustan eroille ? kun joku toinen E90 menee 18 tuuman runflateillä kuin unelma ja toisessa jo 17" aiheuttaa pientä säröä ajamisen iloon.
Vaikuttaa myös se onko kulmat säädetty ohjearvojen sisälle vai oikeasti kuntoon. Se on kuitenkin kaksi eri asiaa, varsinkin isompiin rengaskokoihin mentäessä. Silloin ei riitä, että arvot on jossain siellä 'vihreällä alueella'.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

No mulle laitetiin eteen max haritusta ja taakse aurausta mutta kerro ihmeessä lisää mitkä ne oikeat kulmat pitää olla ja jos noita radikaalisti muuttaa, pitääkö talveksi säädellä 16" erikseen.
Beemvee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 02 Kesä 2010, 18:40
Auto: G31 520dA xDrive M Sport

J1978,

Mulla itseasiassa tämä rengas koossa 225/45 17

http://www.nettivanne.fi/renkaat/Kesare ... 45-17-94Y/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

J1978 kirjoitti:Ilmeisesti Business navissa on kaksi subfooferia/bassokaiutinta ja muutenkin parempi äänentoisto kun musiikki ja puhe kuulostaa paremmalta kuin entisessä autossa jossa oli Business cd. Vertaan siis tilannetta kun siinä entisessä autossa ei ollut vielä paikallaan Alpinen retrofitiä ja kun tässä ei ole vielä paikallaan Alpinen retrofitiä.Toki tässä nykyisessä tuntuu olevan parempi äänieristyskin kuin entisessä koska rengasäänet sekä tuulensuhinat ovat todella vaimeat.
Usko pois ihan vain vaikka huviksesi, että molemmissa naveissa on poppivehkeenä professional soitin, joka myös sisältää ne molemmat subbarit.

Joo, ei muuta kun kuvia vaan kehiin!
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Beemvee kirjoitti:No mulle laitetiin eteen max haritusta ja taakse aurausta mutta kerro ihmeessä lisää mitkä ne oikeat kulmat pitää olla ja jos noita radikaalisti muuttaa, pitääkö talveksi säädellä 16" erikseen.
Pullarenkaat ei ole niin nirsoja joten esim niiden 19" mukaan suuntaus. Mitä isompaa ja leveämpää niin sitä pystympään ne pitäisi saada, camber-kulmat niin minimiin kun rajat antaa myöten. Eteen voi joutua viilaamaan lisätilaa, että saa renkaat tarpeeksi pystyyn.

http://www.btcf.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; puolella on monta topicia aiheesta ja sieltä löytyy muutama 'kulmaguru', sinne kyselemään tarkat ohjearvot omalle setupille. :thuup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Ei se navi näytä mitään kameratolppia eikä myöskään varoita niistä eli siinä myyjä puhui kyllä täyttä sontaa (en kyllä edes uskonut sitä juttua). Selkeästi&kuuluvasti se neuvoo ja opastaa. Kartta on hyvä ja selkeä mutta osoitteen asettaminen on ehkä aavistuksen työläämpää kuin joissakin parhaissa irtonaveissa.
Viimeksi muokannut J1978, 17 Heinä 2011, 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

En voi olla myöskään kehumatta noita 3-sarjan ksenoneita. Ompahan hyvä ja leveä valokuvio. Oli todella mielyttävää laskea menemään eilen suviyössä kun autossa on kunnon valot eikä mitkään halogeenituikut. Niin ja usb on hyvä. Voi kuunnella musaa tuntikausia yhtäsoittoa eikä tarvitse pläräillä jotain pahuksen cd-kansioita jne. vaan voi keskittyä ajamiseen.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jos joku vielä harkitsee tätä LBE mallia niin must lisävarusteita ovat todellakin:

- säilytyslokeropaketti
- USB-liitin
- Servotronic ohjaustehostus
- ristiselätuki etuistuimiin (sähköinen, ylös-alas säätö)
- etukyynärnoja liukuva

HiFi paketti on varmasti myös kannattava valinta mutta itse en voi tietää kuinka hyvä se loppupelissä on koska myyjä kämmäsi asian eli unohti tilata ne.

Lisäksi suosittelen myös näitä lisävarusteita ja olisin varmasti nämä ottanut itsekin jos olisi enempi rahaa ja/tai parempi palkka millä toteuttaa toiveita. Fiksuja ja hyödyllisiä (suurin osa noista) varusteita olisivat nämäkin:

- ohjauspyörän lämmitys
- taittuvat (3kpl) takaniskatuet
- tuulilasin yläreuna harmaa
- etututka
- harjattu alumiini tai ns. pianolakattu sisälistoitus
- osittain tai kokonaan sähkösäätöiset etuistuimet (sis. etureunan kallistussäätö sekä manuaalinen etureunan pituussäätö)
- peilipaketti (mm. pysäköitäessä sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit, peruuttaessa sähköisesti alaspäin kääntyvä oikea ulkopeili)

Mutta köyhä ei pysty tilamaamaan kaikkea haluamaansa joten näillä mennään.
hattiwatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 22:04
Paikkakunta: Vantaa

Ai joko E90/91 malleihinkin olisi saanut lämmitettävän ratin. Mitä olisi maksanut? Olisihan se yleellistä vaikkei ehkä se kaikkein tarpeellisin varuste :thuup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

hattiwatti kirjoitti:Ai joko E90/91 malleihinkin olisi saanut lämmitettävän ratin. Mitä olisi maksanut? Olisihan se yleellistä vaikkei ehkä se kaikkein tarpeellisin varuste :thuup:
Oishan se talvella kiva...Mä kun en ainakaan tykkää ajaa hanskat kädessä.. On sen saanut jo ainakin jo syksystä 2008 lähtien eli ei ole mikään uusi lisävaruste. Maksaa jotain 200,00eur ja on ollut ainakin monien 3-sarjaa testanneiden autotoimittajien mieleen. X1:kin sen taitaa saada.
Bemminator
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 14:27
Auto: e91 330d xDrive LCI 2008
e90 318iA LBE 2011
Paikkakunta: Espoo

Tuli tuossa vuoden lopulla päivitettyä 2009 mallin 318i vuoden 2011 LBE malliin. Siinä tuli mukana USB/Audio interface (6FL) ja Control for Combox (6VC), Business navi ja iDrive. Aloin mietiskelemään, että aika pienellä vaivallahan siihen pitäisi saada myös Bluetooth-ominaisuus, joka löytyy tuosta vanhemmasta E91 farkusta. Ja näinhän se olikin. Hankin Basic hands-free system with Bluetooth kitin 84640441949 (100€+postikulut), josta sain mikrofonin, mikrofonipiuhan, BT antennin ja antennipiuhan. Mikrofonipiuha on tuossa setissä vain n. metrin mittainen, joten sitä piti jatkaa, mutta muuten asennus oli helppo. Mikrofoni paikoilleen peilin yläpuolelle, mikkipiuha vedettiin takakonttiin, jossa Combox-laatikko on. BT antenni takakonttiin ja piuha kiinni. Lopuksi koodattiin ominaisuus 644 Bluetooth Handsfree ja sen jälkeen BT alkoi pelittää.

Varmasti löytyy muitakin BT-hilppeitä, joilla homma toimii. Mutta halusin pitää Bemarin bemarina, niin sen takia tällainen säätö.

Samalla halusin saada vanhan REST-toiminnalisuuden takaisin sen jälkeen, kun totesin että se iDriven kautta tehtävä "activate indepenent ventilation" ei mitään lämmitä, se vain puhaltaa kylmää ilmaa ulkoa sisään. Löysin aiheesta lisää täältä: http://www.e90post.com/forums/showthrea ... 347&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kun koodaa IHK moduliin "REST_TASTE_VERBAUT" parametrin arvoksi "nicht_aktiv", niin REST-toiminto on jälleen käytössä ALL-napissa. ALL-napin toiminnallisuus tietysti häviää, mutta eipä sillä mitään teekään.

Että tällaista viritystä talvi-iltojen iloksi :)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Bemminator kirjoitti:Tuli tuossa vuoden lopulla päivitettyä 2009 mallin 318i vuoden 2011 LBE malliin. Siinä tuli mukana USB/Audio interface (6FL) ja Control fo.......
Juu, tuollainen tuli asennettua. Kunhan laittoi mikin piuhat oikein päin :lol: kohtuu helppo projekti. Ei kun tilaamaan :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Olen itsekin haaveillut tuosta bluetoothista. Tuo mainittu USB/audio varustelu ilmeisesti tarpeen tuon kitin kanssa?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Bemminator
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 14:27
Auto: e91 330d xDrive LCI 2008
e90 318iA LBE 2011
Paikkakunta: Espoo

xstr kirjoitti:Olen itsekin haaveillut tuosta bluetoothista. Tuo mainittu USB/audio varustelu ilmeisesti tarpeen tuon kitin kanssa?
Eihän se välttämätön ole, mutta jos sitä ei ole, niin todennäköisesti Combox puuttuu (optio 6VC). Mulla Combox on peräkontissa tavaratilan pohjan alla, kurkkaa näkyykö sitä siellä.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Mitä tuo combox tekee, joku lisälaitteiden kytkentärajapinta ?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1250
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

xstr kirjoitti:Mitä tuo combox tekee, joku lisälaitteiden kytkentärajapinta ?
Laatikko jota kautta kytketään kännykän HF, musiikki stream, USB musiikkitikut ja perinteinen Aux.

Noita näyttää saavan Saksasta jopa alle 300, uusia, merkkiliikkeistä. Tilasin yhden tuollaisen asennussarjan, joten joku BT:tä halajava, saa asennuksen vaikka ensi viikolla :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Bemminator
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Helmi 2014, 14:27
Auto: e91 330d xDrive LCI 2008
e90 318iA LBE 2011
Paikkakunta: Espoo

jaki kirjoitti:
xstr kirjoitti:Mitä tuo combox tekee, joku lisälaitteiden kytkentärajapinta ?
Laatikko jota kautta kytketään kännykän HF, musiikki stream, USB musiikkitikut ja perinteinen Aux.

Noita näyttää saavan Saksasta jopa alle 300, uusia, merkkiliikkeistä. Tilasin yhden tuollaisen asennussarjan, joten joku BT:tä halajava, saa asennuksen vaikka ensi viikolla :)
Onkos tuossa comboxin asennus hanskalokeron yläpuolelle?
Tuleeko mukaan myös USB/Aux-hilppeet?
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Tuoko combox mukanaan myös nämä toiminnallisuudet: musikkin streamaus, nettiselain, youtube, netflix ?
(jos niin toimiiko esim youtube videon toisto ajaessa ?)
Tällä voisi perustella korkeaa hankintahintaa kun saisi takapenkille viihdykettä. (no onhan se ruutu aika pieni business navissa).

Jotenkin hämärän peitossa.
150 euron garminissa on puheohjaus, ikuiset kartat, bt jne. Integroitu bmw systeemi maksaa omaisuuden ja päivitykset toisen. Garminia en silti halua ripustaa autooni :dumb:
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Vastaa Viestiin