E91 automaatti vaihdelaatikko "täristää" vedätettäessä

E90, E91, E92, E93
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Minulla on E91 320d farkku vm. 2010, ajettu 166tkm. Vaihdelaatikko tai "joku" täristää kun vedättää reilummalla kaasulla n. 80 kilometristä-120 km/h. Heti kun kaasua höllää, niin täristys loppuu.
Paikalta voi lähteä kaasu pohjassa ja ei luista eikä täristä yhtään ennenkuin vauhtia on n. 100km/h.
Etenkin manuaali puolella kun ajaa niin 4 vaihteella täristää niin että persustaa kutittaa. Autoon on jo vaihdettu momentinmuunnin, vaihdelaatikon öljyt+suodatin n. 15tkm kilsaa sitten (huuhtelusta en osaa sanoa), kardaani on tasapainoitettu, vetoakselit vaihdettu, kaikki nivelet ja puslat on tarkastettu. 2 korjaamoa jo nostanut kädet pystyyn vian vuoksi. Moottorin alipaineella toimivat kannattimet on katottu.
Onko täällä kokemuksia tämmöisestä ?
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

E39:ssä tuollaisia oireita on tavannut aiheuttaa aavistuksen jumittavat (taka)jarrut. Etenkin takajarrut tuntuvat jumittaessaan tärisyttävän autoa siten, ettei tärinän aiheuttajan sijainnista saa selvää.

Tuo on onneksi helppo kokeilla siten, että pysäytät auton tiensivuun ja käyt vetämässä vanteen puolien välistä jarrusatulaa itseesi päin siten, että mäntä menee joitain millejä sisään ja jarrupaloille tulee lisää tilaa. Sen jälkeen koeajo ilman jarrutusta. Tuo testi kannattaa tehdä vaikka satula kerrallaan ja pitää mielessä, että ensimmäisellä jarrupolkimen painamisella poljin painuu hieman normaalia enemmän alas, kunnes jarrupalat taas koskettavat levyä.
Jos tuolla on vaikutusta vikaan, niin auto korjaamolle ja työmääräykseksi jarrujen TODELLA perusteellinen puhdistus ja osien liikkuvuuden varmistus.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

No ei kai jarrut täristä vain 4. vaihteella. Epäilen vaihteistoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ketola
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Loka 2016, 11:22

Kuulostaapas tutulta autolta. Vaihdelaatikko on käynyt Hämeenlinnassa jollain laatikkoexpertillä joka on purkanut ja tarkastun sen kunnon. Tämän kertoman perusteella laatikko olisi ihan kunnossa..

Meikäläiseltä muuten löytyisi käyttämättömänä Defan lohkolämppäripaketti tähän autoon.
F20 116i A -11
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Moro, onko sulla ollut tää auto siis itelläs ? Kerkesin just jo asennuttaa lohkolämppärin.
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Ketola
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Loka 2016, 11:22

No joo, kaikki täsmää niin hyvin, että uskallan kyllä sanoa tuon olevan minun vanha. Muistaakseni myös laatikon mekatroniikka olisi vaihdettu. Tärinää siis esiintynee ~80km/h-> niin pitkälle kuin uskaltaa vedättää. Paljonhan tuohon tosiaan on vaihdettu osia ja oma ammattitaidoton veikkaus olisi ollut kanssa tuo laatikko. Kallista vaan alkaa kokeilemaan. Suuttimia joku aikanaan veikkasi, itse en tiedä voisiko niistä johtua.

Kaikenkaikkiaan mystinen ongelma, toivottavasti selviäisi.
F20 116i A -11
TouhuT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 11:30

Onkos tuosta kukaan tarkastanut tuosta kardaanin rättinivelten kuntoa.
Itellä oli samantapainen ongelma kun täydellä kaasulla vedettäessä alkoi jurina ja tärinä niin siellähän oli kardaanin rättinivel revennyt.
Taitaa näissä olla ihan tyyppi vikoina vissiin.... :conf:
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Moro
Tänään juuri purettu kardaani irti autosta ja kannatinlaakeri oli kunnossa ja noi "rättinivelet" eli kumit eivät olleet ainakaan kokonaan halki. Selvittely jatkuu. Onko vika kardaanin tasapainoituksessa vaiko missä...
Dura E91 320d automatic vm. 2010
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteistossa se vika mielestäni on. Arvaus siis. Eikö tuota laatikkoa voi jossain testata, eli ottaa lootan perästä kardaanin irti ja laittaa jonkun muun vastuksen ja katsoo ravistaako.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Zimppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 04:28

Mulla oli samantyyppinen vika. Tärisi hetken aikaa kolmosella täyskiihdytyksessä. Siihen vaihdettiin DDE-yksikkö ja samaan ralliin jakoketju. Vika hävisi. Eli en tiedä kumpi oli syypää, mutta sen jälkeen ei mitään tärinöitä. Auto oli E91 320Da 2009

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Kardaanin päiden "rätti" kumit vaihdetaan, kun olivat kuulemma löysät. Katotaan auttaisiko se mitää asiaan. Ja sitten kuulemma seuraavaksi lähtee kardaani tasapainoitukseen. Eivät usko että vika olisi DDE-boxissa. Välijäähdytinkin on jo vaihdettu toisessa paikassa, joka sekin on kuulemma joskus aiheuttanut täristystä ??
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Ja kiitos kaikille laittamistanne kommenteista. Lisää ajatuksia/arvauksia saa laittaa, koska tämä vika ei vaan tunnu selviävän :(
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Turbiini?
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Sekin on jo vaihdettu
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Dura kirjoitti:Sekin on jo vaihdettu
Jep,hieman huolimattomasti lukaisin aloitus viestin.
Zimppi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 04:28

Voisko olla venynyt jakoketju? Jos täyskuorman/ puristusten alla venttiilien ajoitus muuttuu hieman, moottori varmasti alkaa tärisemään. Ja tärinä tulee silloin runkoon, koska kaikki moottorin/ kardaanin kumit ovat tiukoilla.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
gramoud
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Loka 2017, 12:17

Löytykö vikaa? mulla on samaa hommaa tosa omassa E91 vm 2007.... itellä alko heti toi täristys ku kävin ohjelmoimassa tuon auton... vaihdoin jakopään, tukein egr venan ja nyt joku hermanni väittäis että se olisi turbiini... väittäisin ite että se on ohjelmointi vika
Dura
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Loka 2016, 17:37

Vika Ei selvinnyt koskaan ja möin auton liikkeelle takaisin
Dura E91 320d automatic vm. 2010
Modi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Helmi 2014, 17:57
Auto: BMW 330e Touring xDrive 2021

Moro,

Mulla oli aikaisemmin 335i mallin farkku moottorioptimoinnilla. Tärinää esiintyi ja ajoin auton Autokeskus Airportin huoltoon, mistä osasivat kertoa että muutama sylinteri veti tyhjää ja päivittivät ohjelman ja moottorioptimointi ja auto toimi sen jälkeen kuin unelma.
Vastaa Viestiin