E91 330iA automaattivaihteistoöljyt

E90, E91, E92, E93
Avatar
Miles Per Hour
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 22:21
Auto: VW Golf Plus 2011

Mitäs öljyä tuohon lootaan kannattaa laittaa?

Laatikko lienee tuo ZF GA6HP19Z?

Ja suositukset ovat:

Shell ATF M-1375.4?
Valvoline Maxlife ATF LT-71141?

Mistä noita saapi helpoiten ja halvimmalla pk-seudulla?

:rolle: :dumb:
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

Tästä löydät tarkat tiedot autostasi: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuohon syötät valmistenumeron 7 viimeistä numeroa.

Löytyy siis mm. voimansiirron malli, öljymäärä, yms. :thup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mitä olette muuten mieltä: kannattaako tuohon Steptronic-automaattilootaan vaihdattaa joskus öljyt ja jos, niin missä kilometreissä? Automyyjäni mukaan ei koskaan, mutta en oikein usko sillä muutamissa muissakin jutuissa kaveri oli selvästi hakoteillä...
Avatar
Miles Per Hour
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 22:21
Auto: VW Golf Plus 2011

J1978 kirjoitti:Mitä olette muuten mieltä: kannattaako tuohon Steptronic-automaattilootaan vaihdattaa joskus öljyt ja jos, niin missä kilometreissä? Automyyjäni mukaan ei koskaan, mutta en oikein usko sillä muutamissa muissakin jutuissa kaveri oli selvästi hakoteillä...

Kiitokset menth0s:lle linkistä :thup:

Öljyt kannattaa vaihtaa kuulemma 50 000-80 000 km:n välein tai enintään 4 vuoden välein. Näin kertoi tuttu autokorjaaja, joka näiden rikki menneiden kanssa on touhunnut vuosikaudet.

Itse olen vaihdattanut ohjeiden mukaan eikä vielä ole tullut ongelmia aiemmissa autoissa.
Vaihdotkin tulee nopeammiksi ja pehmeämmiksi eikä loota arvo vaihteita missään tilanteessa.

Noissa laatikoissa menee yleensä se magneettiventtiilikoneisto hajalle, kun öljyjä ei vaihdeta.
Menee siis venttiilit tukkoon. Mekaanisesti lootat kyllä yleensä ottaen ovat hyvinkin kestäviä.
menth0s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:00
Paikkakunta: Tampere

Onkohan manuaalivaihteistoihin kannattavaa vaihtaa öljyjä yhtä tiheään? Saavutetaanko tällä mahdollisesti vaihteiston parempaa toimintaa tms? Ei sillä että vaihteistossa olisi mitään vikaa :)
Avatar
Miles Per Hour
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 22:21
Auto: VW Golf Plus 2011

menth0s kirjoitti:Onkohan manuaalivaihteistoihin kannattavaa vaihtaa öljyjä yhtä tiheään? Saavutetaanko tällä mahdollisesti vaihteiston parempaa toimintaa tms? Ei sillä että vaihteistossa olisi mitään vikaa :)
Sanoisin, että ei tule vastaavaa hyötyä. Tietysti öljysheikit rikastuu :tong:

Automaattiboksissa on huomattavasti herkempää tekniikkaa, ja kun se tekniikka lilluu skeidassa, niin
ei hyvä heilu :thdw:
kokken
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 23:33

Tehtaan oletusarvo on että niitä ei vaihdeta koskaan, tosin auton elinkaariajattelu ei siellä tehtaalla kai yllä kovin pitkälle eikä taida oikein vastata suomessa kertyviä kilometrimääriä. Käsittääkseni kokemus on osoittanut että ne olisi hyvä vaihtaa esim. 80 tkm välein tai sitten ei ollenkaan. Jos ensimmäinen vaihto menee liian pitkälle, aiheutuu öljynvaihdosta vain vahinkoa. Ja ammattilaiset pitää myös tärkeänä että vaihdot tehtäisiin ns. flushing-menetelmällä, jossa uutta öljyä kierrätetään vaihteistossa niin kauan että vanha sakka ja mömmö kokonaan poistuu vaihteistosta. Öljyä siis kuluu tällä menetelmällä paljon enemmän kuin vaihteiston öljytilavuus edellyttää. Lukekaa lisää btcf:n palstalta, siellä aika monta tarinaa raportoi vaihdon esille tuomista ongelmista.
Vastaa Viestiin