318i -08 jakopää sökönä

E90, E91, E92, E93
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Moro,

Hajosi E91 318i -08 kulkineesta jakopää ajettu n 100 tkm. ja Laakkosen kustannusarvio korjauksesta 2500 €.
- itse jakopää asennettuna n.1300 €
- Vanos-osat 1200 €
Onko noiden Vanoksien uusiminen välttämätöntä vai haluaakohan merkkiliike tehdä vaan varman päälle?
Tuon 1300 € voisi vielä ymmärtää mutta 2500 € jakopään rempasta vanhaan autoon alkaa olemaan liikaa.
Mahtaakohan tuo olla kovin yleinen vika tuossa moottorissa millaisia kokemuksia onko noita mennyt enemmänkin ja paljonko on tullut maksamaan?
Onkohan tuossa mitään kampanjoita käynnissä marmorilta väittivät ainakin, että ei ole, saisi tuo jakopää kestää vähän enemmän kuin 100 tkm.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kuluttaja-asiamiehen näkemys on että koska tuo on huoltovapaa osa ja jos olet käyttänyt säännöllisesti huollossa, tulee tuon kestää noin 300 tkm. Tämä tarkoittaa että jos autolla on ajettu alle 100 tkm, lähtökohtaisesti kaikki kulut menevät jälleenmyyneelle liikkeelle. Jos autolla on ajettu 200 tkm, niin puolet jää itse maksettavaksi. Eli prosenttiosuus vaihtelee 0%-100% riippuen mittarilukemasta välillä 100tkm - 300tkm.

Jos rupeavat kiukuttelemaan, niin viet sitten kuluttaja-asiamiehelle. Heillä on virhevastuu jopa 10 vuotta. Jos olet ensimmäinen omistaja, niin maahantuoja vastaa mutta vain jos auto on huollettu kuten pitää, niin he maksavat. Jos et ole merkkihuollossa käyttänyt, niin olet selvästi heikommalla tässä asiassa.

EDIT: Korjasin että ensimmäisen omistajan on mahdollista saada maahantuoja maksajaksi ja jälleenmyyjältä käytetyn ostaneen mahdollista saada jälleenmyyjä maksajaksi. Yksityiseltä ostanut maksaa omasta pussista.
Viimeksi muokannut salmol, 30 Tammi 2017, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ja siis tarkennuksena että kilometrit ja korvaukset jakopään osalta menisivät jotenkin näin:

Ajetut kilometrit - Kuluttaja maksaa
===============================
100 tkm - 0%
150 tkm - 25%
200 tkm - 50%
250 tkm - 75%
300 tkm - 100%

Eri osilla on eri kilometrit, esim. turbolla on 200 tkm ja muistaakseni vaihteistolla 400 tkm. Voin muistaa nuo kilometrit väärin, mutta kuluttaja-asiamiehellä on ihan lista ja osista on kilometrilukema jonka niiden tulisi kestää.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
V_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d

salmol kirjoitti:Kuluttaja-asiamiehen näkemys on että koska tuo on huoltovapaa osa ja jos olet käyttänyt säännöllisesti huollossa, tulee tuon kestää noin 300 tkm. Tämä tarkoittaa että jos autolla on ajettu alle 100 tkm, lähtökohtaisesti kaikki kulut menevät maahantuojalle. Jos autolla on ajettu 200 tkm, niin puolet jää itse maksettavaksi. Eli prosenttiosuus vaihtelee 0%-100% riippuen mittarilukemasta välillä 100tkm - 300tkm.

Jos rupeavat kiukuttelemaan, niin viet sitten kuluttaja-asiamiehelle. Heillä on virhevastuu ja jos auto on huollettu kuten pitää, niin he maksavat. Jos et ole merkkihuollossa käyttänyt, niin olet selvästi heikommalla tässä asiassa.
Maahantuojalle voi esittää vaatimuksia ainoastaan auton ensimmäinen omistaja. Maahantuojalla ei ole mitään velvollisuuksia toista, kolmatta, jne. omistajaa kohtaan. Maahantuoja voi osallistua hyvästä tahdostaan ns. goodwillinä korjaukseen. Virhevastuu on tuotteen myyjällä ja jos on ostanut yksityiseltä, ei tällä luonnollisestikaan ole virhevastuuta. Siinä tapauksessa että myyjänä on ollut yritys voit kohdistaa vaatimuksia tuotteen myyjään.

Ja yleisesti ottaen kyseessä on erittäin yleinen vika ja jakopäitä on hajonnut pienemmilläkin kilometreillä.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Auto ostettu Laakkoselta käytettynä BPS-takuuvaihdokkina aukoton huoltohistoria -> Laakkonen lupasi pistää Goodwill kyselyn tehtaalle, saa nähdä miten käy.
Tuo Vanoksen vaihtamisen järkevyys tässä mietityttää se on kuitenkin puolet rempan hinnasta onko siitä kellään kokemuksia?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

314da kirjoitti:Auto ostettu Laakkoselta käytettynä BPS-takuuvaihdokkina aukoton huoltohistoria -> Laakkonen lupasi pistää Goodwill kyselyn tehtaalle, saa nähdä miten käy.
Jos olisit ostanut yksityiseltä, niin et tosiaan olisi saanut mitään korvauksia. Mutta tarkistin asian asiantuntijalta, niin nyt myyjäliike on velvollinen vastaamaan tuosta ja sinulle tulee noin 1/3 osa kuluista. Ja vaikka olisit ostanut auton 10 vuotta sitten, myyjän virhevastuu on edelleen voimassa eli myyjä ei voi kiemurrella irti vastuusta edes vaikka olisi mennyt kuukausia, tai jopa vuosia auton ostosta.

Se on sanottava että maahantuoja ei ole vastuussa muuta kuin ensimmäiselle omistajalle, tämäkin tuli tarkistettua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Nebu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Touko 2014, 18:15
Auto: E91 320i 2010

Toivotaan, että pelottelivat huollossa, mutta itsellä on potentiaalisesti samanmoinen case käsissä vm 2010 320i E91 kanssa.

Moottorin täysi teho ei käytössä -valo vilkkunut jonkin aikaa silloin tällöin, ei palanut jatkuvasti. Varasin ajan parin vilkahduksen jälkeen ja nyt viimein kuin koodit saatiin luettua diagnoosi oli, tyhjiöpumppua herjaa. Tähän vaihtoehtoisena syynä se, että jakopäästä irronnut mujua, joka tukkii pumppua. Korjausarvio, jos tästä on kyse, n. 1500-2000€.

Olen auton toinen omistaja ja ostanut sen liikkeestä. Kiinnostaisi kovasti miten aloituspostaajan casessa, tai vastaavissa on käynyt. Onko mennyt kokonaan omaan piikkiin vai onko myyjäliike osallistunut kuluihin?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nebu kirjoitti:Toivotaan, että pelottelivat huollossa, mutta itsellä on potentiaalisesti samanmoinen case käsissä vm 2010 320i E91 kanssa.

Moottorin täysi teho ei käytössä -valo vilkkunut jonkin aikaa silloin tällöin, ei palanut jatkuvasti. Varasin ajan parin vilkahduksen jälkeen ja nyt viimein kuin koodit saatiin luettua diagnoosi oli, tyhjiöpumppua herjaa. Tähän vaihtoehtoisena syynä se, että jakopäästä irronnut mujua, joka tukkii pumppua. Korjausarvio, jos tästä on kyse, n. 1500-2000€.

Olen auton toinen omistaja ja ostanut sen liikkeestä. Kiinnostaisi kovasti miten aloituspostaajan casessa, tai vastaavissa on käynyt. Onko mennyt kokonaan omaan piikkiin vai onko myyjäliike osallistunut kuluihin?
Myyjällä virhevastuu myymästään autosta 6kk myynnin jälkeen vielä. Oma osuutesi riippuu ajetuista kilometreistä, yleensä alle 100tkm tarkoittaa sinulle kustannuksia 0%, 200tkm tarkoittaa vähintään 50% osallistumista, ja muut kilometrit tuossa suhteessa.

Ajetut kilometrit - Kuluttaja maksaa
===============================
100 tkm - 0%
150 tkm - 25%
200 tkm - 50%
250 tkm - 75%
300 tkm - 100%
Viimeksi muokannut salmol, 10 Marras 2017, 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Varsinainen vika oli pakonokan vanos ja samalla vaihdettiin jalkopää kun ketju oli venynyt yli vaihtorajan. Tehtaan goodwill 30% osien hinnasta (ilmeisesti ei ihan kaikista) loppulasku 1700 € siis kaikki Vanokset ja jakopään ketju, kiristimet ja ohjurit. Eli jos kaikki jäisi itselle maksettavaksi niin rapia paritonnia tuosta tulisi laskua.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nebu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Touko 2014, 18:15
Auto: E91 320i 2010

salmol kirjoitti:
Nebu kirjoitti:Toivotaan, että pelottelivat huollossa, mutta itsellä on potentiaalisesti samanmoinen case käsissä vm 2010 320i E91 kanssa.

Moottorin täysi teho ei käytössä -valo vilkkunut jonkin aikaa silloin tällöin, ei palanut jatkuvasti. Varasin ajan parin vilkahduksen jälkeen ja nyt viimein kuin koodit saatiin luettua diagnoosi oli, tyhjiöpumppua herjaa. Tähän vaihtoehtoisena syynä se, että jakopäästä irronnut mujua, joka tukkii pumppua. Korjausarvio, jos tästä on kyse, n. 1500-2000€.

Olen auton toinen omistaja ja ostanut sen liikkeestä. Kiinnostaisi kovasti miten aloituspostaajan casessa, tai vastaavissa on käynyt. Onko mennyt kokonaan omaan piikkiin vai onko myyjäliike osallistunut kuluihin?
Myyjällä virhevastuu myymästään autosta 6kk myynnin jälkeen vielä. Oma osuutesi riippuu ajetuista kilometreistä, yleensä alle 100tkm tarkoittaa sinulle kustannuksia 0%, 200tkm tarkoittaa vähintään 50% osallistumista, ja muut kilometrit tuossa suhteessa.

Ajetut kilometrit - Kuluttaja maksaa
===============================
100 tkm - 0%
150 tkm - 25%
200 tkm - 50%
250 tkm - 75%
300 tkm - 100%
Ostosta on aikaa jo kohta kolme ja puoli vuotta, mutta käsittääkseni tämä ei virhevastuuta ainakaan kokonaan poista?

Edit. Mainittakoon vielä että huollot tehty merkkiliikkeessä ohjelman mukaisesti.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä kolmen ja puolen vuoden jälkeen auton omistaja vastaa kaikesta jos ei maahantuoja tule vastaan. Ja se ei tule vastaan muille kuin ensimmäiselle omistajalle.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Nebu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Touko 2014, 18:15
Auto: E91 320i 2010

salmol kirjoitti:Kyllä kolmen ja puolen vuoden jälkeen auton omistaja vastaa kaikesta jos ei maahantuoja tule vastaan. Ja se ei tule vastaan muille kuin ensimmäiselle omistajalle.
Millä perusteella kun kyseessä on ns. huoltovapaa osa?

Kuluttajariitalautakunnan sivuilta:
Jakopään ketju hajosi liian nopeasti
Käytettynä ostetun auton jakopään ketju osoittautui vialliseksi 144 000 kilometrin jälkeen. Myyjän mukaan kyse oli auton normaalista kulumisesta ja kaupanteostakin oli kulunut jo viisi vuotta.

Jakopään ketjulle ei ollut ilmoitettu vaihtoväliä. Näin ollen kuluttajalla oli perusteltu syy olettaa, että ketju kestäisi pitempään kuin vajaat 7 vuotta ja 144 000 kilometriä. Vaikka vaurion syy ei selvinnyt, mikään ei viitannut vaurioitumisen johtuneen kuluttajan toimenpiteestä tai laiminlyönnistä. Auto oli ollut huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla oli aihetta olettaa.

Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle tämän vaatiman 510 euroa. Summa vastasi noin 30 prosenttia korjauskuluista.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nebu kirjoitti:
salmol kirjoitti:Kyllä kolmen ja puolen vuoden jälkeen auton omistaja vastaa kaikesta jos ei maahantuoja tule vastaan. Ja se ei tule vastaan muille kuin ensimmäiselle omistajalle.
Millä perusteella kun kyseessä on ns. huoltovapaa osa?

Kuluttajariitalautakunnan sivuilta:
Jakopään ketju hajosi liian nopeasti
Käytettynä ostetun auton jakopään ketju osoittautui vialliseksi 144 000 kilometrin jälkeen. Myyjän mukaan kyse oli auton normaalista kulumisesta ja kaupanteostakin oli kulunut jo viisi vuotta.

Jakopään ketjulle ei ollut ilmoitettu vaihtoväliä. Näin ollen kuluttajalla oli perusteltu syy olettaa, että ketju kestäisi pitempään kuin vajaat 7 vuotta ja 144 000 kilometriä. Vaikka vaurion syy ei selvinnyt, mikään ei viitannut vaurioitumisen johtuneen kuluttajan toimenpiteestä tai laiminlyönnistä. Auto oli ollut huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla oli aihetta olettaa.

Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle tämän vaatiman 510 euroa. Summa vastasi noin 30 prosenttia korjauskuluista.
No siitä vaan, vie oikeuteen. Onnea.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tätä lukiessa tulee mieleen,että miten ihmiset kuvittelee,että autoliikkeiden takuu ja/tai virhevastuu kattaa koko auton elinkaaren.
Nebu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Touko 2014, 18:15
Auto: E91 320i 2010

En minä nyt kuvittele, että virhevastuu koko remonttia kattaisi. Mutta onhan se nyt ihmeellistä, että osien kestoksi luvataan valmistajan toimesta koko auton elinkaari ja ne laukeavat alle 130tkm ja 7v kuluttua, varsinkin kun huollot on tehty asianmukaisesti. Ei tuo kuluttajariitalautakuntakaan ihan hatusta noita ratkaisujaan vedä.

Olen kyllä sitä mieltä, että käytettyjen autojen myyjälle tämän kaltainen virhevastuu on hieman kohtuuton, mutta jos se on kanava mistä laki vaatii korvausta hakemaan maahantuojan sijaan niin sitten se on sinne oltava yhteydessä.

Tässä vielä yksi esimerkki tältä foorumilta:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=8857

Ihan mielelläni kuulen perusteluja mitä noissa kuluttajariitalautakunnan suosituksissa on vikana lain näkökulmasta.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Nebu kirjoitti:En minä nyt kuvittele, että virhevastuu koko remonttia kattaisi. Mutta onhan se nyt ihmeellistä, että osien kestoksi luvataan valmistajan toimesta koko auton elinkaari ja ne laukeavat alle 130tkm ja 7v kuluttua, varsinkin kun huollot on tehty asianmukaisesti. Ei tuo kuluttajariitalautakuntakaan ihan hatusta noita ratkaisujaan vedä.

Olen kyllä sitä mieltä, että käytettyjen autojen myyjälle tämän kaltainen virhevastuu on hieman kohtuuton, mutta jos se on kanava mistä laki vaatii korvausta hakemaan maahantuojan sijaan niin sitten se on sinne oltava yhteydessä.

Tässä vielä yksi esimerkki tältä foorumilta:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=8857

Ihan mielelläni kuulen perusteluja mitä noissa kuluttajariitalautakunnan suosituksissa on vikana lain näkökulmasta.
Jos olisit ensimmäinen omistaja niin voisit jopa riitauttamisella maahantuojaa kohtaan voittaakin jotain mutta nyt kyllä nöyrästi kääntyisin tehtaan Goodwillin puoleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin