Mikäköhän vikana?

E90, E91, E92, E93
pimmeri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Marras 2010, 23:56
Auto: 330 CdA E92

Taas arvon asiantuntijat hjälp pliis!

Auton ollessa kylmä ja jarrutettaessa ei mitään vikaa.

Auton ollessa lämmennyt ja jarrutettaessa hitaasta vauhdista hiljaa esim liikennevaloihin kuuluu jostain edestä sirinä ja "pärinä" joka jatkuu vaikka auto on jo pysähtynyt ja pidän autoa paikalla D:llä. Nostan jarrun ja ääni loppuu ja kun painan jarrua uudelleen (paikalla ollessa) niin taas sama ääni.

Ääni on koventunut nyt lähiaikoina reippaasti. Joku resoinoi tai joku putki vuotaa? Mutta miksi vain lämpimänä?

Kiitoksia taas paljon avusta!

nim. Ulalla
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

En tiedä onko ollenkaan edes saman sukuinen vika, mutta mulla oli vastaavaa vaivaa aikaa sitten yhdessä Opel Vectra 2.0 B:ssä.

Vika oli jossain ABS:n ohjainyksikössä joka sijaitsi jossain mittariston takana ja ääni kuului siis sieltä. Lämmetessään alkoi käyttäytymään juurikin kuvaamallasi tavalla ja "loppua" kohden alkoi jo ihan jarrupoljin nykimään vaikka seisoi vaan liikenne valoissa. Sitten jos hipaisi jarruja niin saattoi hetkeksi vaimeta ja sitten taas hiljalleen koveni ja poljin alkoi nykimään.

Sitten se vielä muuttui peräti silleen, että jarrutettaessa jarrun paine ei pysynyt enää vakiona siihen nähden kuin kovaa jarrua painoi, vaan auto saattoi ykskaks yllättäin varoittamatta jarruttaa hieman lujempaa vaikka poljinta ei olisi lujaa painanutkaan.

Vika korjaantui kun hain romikselta kolaroidusta yksilöstä tuon ohjainyksikön ja vaihdatin sen. Tämän jälkeen auto lähtikin katsastuksen jälkeen välitömästi kiertoon (onnea vaan Järvenpäähän sen kanssa :-D).
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Äänen lähde selviää niin, että kaverin kanssa ajamaan autoa ja kun vika on päällä, niin konepelti auki ja kuuntelemaan mistäpäin ääni tulee. :)

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö E9x-malleissa ABS-yksikkö sijaitse kuskin puolella konehuoneessa heti tuulilasin edessä? Sen pääsee näkemään, kun avaa sillä kohtaa olevan luukun. Operaatio ei tarvitse työkaluja, sillä luukku on kiinni muovikynsillä.

Äänihän voi tulla myös raitisilmasuodatinkotelosta, jos se on laitettu huolimattomasti huollossa kiinni.
Vastaa Viestiin