E93 2008 käsijarrun laahaus/vikinä

E90, E91, E92, E93
BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Tervehdys uutena käyttäjänä arvon foorumilaisille. Ja heti tiukkaa kyselyä.
Pahoitteluni jos se, etten löytänyt aiheesta mahdollista aiempaa keskustelua, johtuu vain osaamattomuudestani, yritin kyllä hakua hyödyntää...

Ongelmana siis -08 noin 90tkm ajetun E93 320i käsijarru. Tai luulisin että ongelman lähde on nimenomaan siinä.
Alkuperäinen oire oli ajossa kuuluva korkeahko vinkuna. Se ei tule esimerkiksi ikkunan tai katon tiivisteistä koska se kuuluu myös katto auki. Hitaassa ajossa, noin 40kmh, sen kuulee tasaisesti toistuvana kahaduksena ja vaikka hälytyspiippaus kuuntelua haittaakin, käsijarrua päällä pitämällä toistuva kahahdus muuttui toistuvaksi vinkahdukseksi.

Yritin taklata ongelmaa uusimalla takapäähän jarrulevyt koska ajattelin ongelman johtuvan kierosta/epämuotoisesta levystä tai siis oikeammin rummusta. Operaation yhteydessä käsijarrua säätäessäni huomasin kuitenkin oudon ilmiön. Kun aloin lähentää paloja rumpuun, niin ne alkoivat laahaamaan rengasta pyörittäessä vain osalla kierrosta. Olettaisin että Brembo osaa tehdä levynsä/rumpunsa pyöreiksi ja rummun sisällähän ei ole pyöriviä osia, joten tuo periaatteessa tarkoittaisi että napa pyörisi epäkeskeisesti akseliin nähden. Tai se on ainoa vaihtoehto minkä itse osaan ajatella. Ja mikä moista taas aiheuttaisi, siitä ei mitään käsitystä.
Lopputulos oli joka tapauksessa se, että käsijarru nousee käytössä lähes yläasentoonsa ennenkuin pitää kunnolla ja sama äärimmäisen ärsyttävä vikinä jatkuu.

Olisiko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja ratkaisua ongelmaan? Kaikki hyvät vinkit tervetulleita, hävettää ajaa kiljuvalla autolla. Kiskaisen kohta nyrkillisen vaseliinia sinne rumpuun niin oletettavasti loppuu pahimmat ulinat...
BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Update: Ei taida ollakaan käsijarru. Vaikka kengät sääti lähellekin rumpua niin sillä ei ollut mitään vaikutusta tähän mysteeriääneen.

Pyörän laakereissa ei ainakaan tuntuvaa välystä kun renkaasta vääntelee tassut ilmassa. Peräöljyt vaihdettu kokeeksi että josko vaikka sieltä. Ei vaikutusta vikinään/kilinään.

Alkaa mielikuvitus mahdolliseksi lähteeksi loppua. Ideoita?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos auto ilmassa pyörittelee renkaita, niin saako ilmiötä mistään kulmasta esille? Pyöriikö kaikki kulmat yhtä siististi?

Jos ei vapaana roikkuen saa esille, niin vaikuttaako, jos tunkkaa navan ylemmäksi lähemmäs normaalia ajoasentoa?

Saisi ainakin ekana jäljitettyä että mikä kulma on kyseessä ja ehkä jopa että mikä sen äänen pitää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Valitettavasti toi rohjake ei kotikonstein nouse ilmaan kuin kulma kerrallaan. Aika varattuna stetoskooppikäyntiin pajalle, katsotaan mitä sieltä tulee tuomioksi.
BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Jaaha, ei sitten ollu käsi, eikä mikään muukaan jarru... Perän laakerit. Ehdotettu korjaus taka-akselin vaihto, 1,5keur + työt.
Lujaa laatua kun perämurikka porsii alle 100tkm :thdw:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Aisssstana, ikävää moinen.

Leikkasiko vallan kiinni vai vieläkö "vain" vikisee? Onko tietoa mitkä laakerit? Merkkiliike ei sitä varmaan tarjoa, mutta joku muu paja voisi saada vaihdettua laakerit. Toisaalta, tässä kohtaa voi myös olla hyvä ikkuna miettiä samantien lukkoperää.

Myös käytetty voi olla harkinnan arvoinen, niitä saa Euroopasta vähän halvemmalla, esim. Ebay:
https://www.ebay.ie/itm/BMW-1-3-e87-e90 ... 3704555734 (pitkällä perävälityksellä, 3,64)
https://www.ebay.ie/itm/BMW-E90-E87-E88 ... 2811213824 (lyhyellä välityksellä 4,10)

Ruotsista Bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/B ... 107519925/ (pitkä)

Saksasta valikoimaa 600-700e nurkille (tänne pitäisi vissiin antaa vanha vaihdossa): https://www.gse-getriebeservice.de/aust ... tiale.html

Nämä nopeasti haettuna varaosanumeroilla. Tuon pitkän perän varaosanumero on 33107519925 ja lyhyen 33107555315 - nämä katsottuna RealOEM:stä 07/2008 E93 320i EUR N43 -speksillä. En tiedä kumpi autossasi alunperin on. Pitkällä perällä auton moottori kiertää vähemmän samassa nopeudessa samalla vaihteella kuin lyhyellä perällä. Jos ostat perän itse etämyyntinä, niin se on joko öljytön tai vanhoilla öljyillä - vaihda tai lisää siihen joka tapauksessa öljyt.

Teaseriksi, M3:n lukkoperä on numeroltaan 33102283006 ja välitykseltään 3,85. Tuolta voisi kysyä, kelpaako vaihdokiksi tuo perusmallin perä, ei olisi kovin pahan hintainen päivitys: https://www.ebay.ie/itm/BMW-3er-E92-M3- ... 3511595150

M3 -periä kuikuillessa bongasin myös tälläisen: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E90-E92- ... 2910113703

Tekstistä poimittua:
M Park UK:ssa kirjoitti: As an example, we're able to supply fully reconditioned Bmw 116i differentials, engineered to factory specification, or in some case's custom specifications from just £595 and we're one of very few companies in the UK - possibly the only one - able to offer this.
Tuolta siis - jos suostuvat tekemään kansainvälistä bisnestä - voisi saada kohtuuhintaan kunnostetun perusperänkin. Tälläisellä/vastaavalla pajalla voi myös onnistua nykyisen perän täyskunnostus, jos pystyt seisottamaan autoa perättömänä.

tl;dr: kannattaa käyttää kotva surffaamiseen, niin Euroopan alueelta voi löytää kummasti helpostusta takataskun alipaineeseen.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
BirkalaSetä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Syys 2018, 17:55

Aero kirjoitti: 25 Loka 2018, 18:29 Leikkasiko vallan kiinni vai vieläkö "vain" vikisee? Onko tietoa mitkä laakerit? Merkkiliike ei sitä varmaan tarjoa, mutta joku muu paja voisi saada vaihdettua laakerit. Toisaalta, tässä kohtaa voi myös olla hyvä ikkuna miettiä samantien lukkoperää.
Toistaiseksi vain ääntää, mutta sehän on vain ajan kysymys kun narahtaa kunnolla...

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Täytyy tutkia kaikki vaihtoehdot, mutta ihan ensimmäisenä pelaan kyllä tuotevastuukortin valmistajan suuntaan. Vaikka ikää autolla on jo sen 10v niin kilometrejä ei tosiaan ole kuin 92tkm, merkkiliikkeen tietokantatsekkauksen mukaan kuulemma todennäköisesti jopa ihan aidot kilometrit, joten perämurikka ei ainakaan minun mielestäni ole vielä 'odotettavissa olevaa käyttöikäänsä' saavuttanut. Katsotaan mikä on BMW:n mielipide.

Lukkoperä voisi tietenkin olla ihan mielenkiintoinen päivitys, täytyypä tutkia sitäkin vaihtoehtoa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

BirkalaSetä kirjoitti: 26 Loka 2018, 12:37 Toistaiseksi vain ääntää, mutta sehän on vain ajan kysymys kun narahtaa kunnolla...
Totta, mutta osa, jossa laakerit ääntää, voi tosiaan olla korjattavissa laakerit vaihtamalla tai ainakin hyvitettävissä vaihto-osana. Osa, jossa laakerit ovat jurnahtaneet ja inertialla syöneet pesänsä entisiksi tai joka on ampunut sisuksensa kuoresta läpi, on huomattavasti heikommalla todennäköisyydellä korjattavissa. Loppurivin summassa voi siis olla iso ero riippuen siitä, kuinka pahaksi ongelma on päässyt.
BirkalaSetä kirjoitti: 26 Loka 2018, 12:37 Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Täytyy tutkia kaikki vaihtoehdot, mutta ihan ensimmäisenä pelaan kyllä tuotevastuukortin valmistajan suuntaan. Vaikka ikää autolla on jo sen 10v niin kilometrejä ei tosiaan ole kuin 92tkm, merkkiliikkeen tietokantatsekkauksen mukaan kuulemma todennäköisesti jopa ihan aidot kilometrit, joten perämurikka ei ainakaan minun mielestäni ole vielä 'odotettavissa olevaa käyttöikäänsä' saavuttanut. Katsotaan mikä on BMW:n mielipide.
Ei huono pointti tuokaan, kyllä se selvittää kannattaa. Tosiaan ainakaan minä en ekana olisi lyömässä puoltatoista tonnia pöytään pelkkien perän laakereiden takia vaikkei tuotevastuu tulosta toisikaan - vähän kuulostaa kivistävältä summalta.
BirkalaSetä kirjoitti: 26 Loka 2018, 12:37 Lukkoperä voisi tietenkin olla ihan mielenkiintoinen päivitys, täytyypä tutkia sitäkin vaihtoehtoa.
Korvaamalla hajonneen osan alkuperäistä paremmalla, saa pilveen leveämmän hopeareunuksen. Monesti tuolla tavalla joutuu maksamaan vähän enempi, mutta rahanvastine kuitenkin ilostuttaa ja vähentää ketutusta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin