Sivu 1/1

(N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 09 Marras 2018, 20:02
Kirjoittaja LopenKyllästyny
Hei!

En tiennyt tarkkaan kun hetken tätä foorumia selailin minne olisi pitänyt kysymys laittaa, mutta toivottavasti se ei nytten haittaa (uusi jäsen). Ongelman kohteena on bensa 320i e92 N43 koneinen mopo. Kilometrejä 160tkm. Monessa tietokoneessa käyttänyt auton ja vikakoodien jälkeen vaihtanut vaadittavat osat ja silti vika toistuu. Auto siis toimii normaalisti aina 3000rpm asti, mutta sen jälkeen kiihdyttäessä alkaa nykimään, sytyttää moottorin vikavalon (missfire 3) ja käy kolmella. Auto sivuun sammutus ja käynnistys ja ongelma on kadonnut. Kolmannen sylinterin puola vaihdettu kahteen kertaan. Lisäksi kulutus on ihan muuta kuin pitäisi. Ongelma ilmeni ensimmäisen kerran 2017 syksyllä kun kävi kolmella. Ennen sitä kulutus 140km/h vauhdissa 6l, nykyään jo 80km/h vauhdissa kulutus 7-9l. Vaihdettu on mm. Molemmat vanokset, ketju (muutenvaan), kaikki puolat ja tulpat, lähes kaikki lambdat (yksi jäljellä, vaihtuu ensi viikolla) ja ilmansuodatin. Aluksi ongelma ilmeni jo 2000-3000rpm kohdalla mutta osia vaihtaessa esiintyy enään vain kiihdyttäessä. Osaako joku auttaa..?

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 10 Marras 2018, 22:36
Kirjoittaja Aero
A) Joko puristukset on mitattu?
B) Onko johtosarjaa siihen kolmospytylle tarkistettu?

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 11 Marras 2018, 09:40
Kirjoittaja Heguli31
Millä nuo koodit on tsekattu? Inpa/ISTA voisi olla kova sana,jos verrataan johonkin "yleistesteriin". Onko ruiskusuuttimia vaihdeltu "ristiin" vian kartoittamiseksi? Tuo mainittu 3-syl, johtosarjan/pistokkeen tarkastus olisi myös hyvä tsekata.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 11 Marras 2018, 10:29
Kirjoittaja Kuudensuora
Tuo vaatii myös livedatan lukua. Pelkät koodit ei johda aina oikeaan. Katsoisin nox anturin toimintaa ja bensan painieta. Helsingissä onnistuu koodin live datan tulkinta.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 11 Marras 2018, 10:50
Kirjoittaja Heguli31
Miten bensanpaineet vaikuttaisi vain yhteen sylinteriin. Siis sellaisessa tilanteessa jossa kaikki suuttimet/sähköt olisi kunnossa?

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 11 Marras 2018, 16:37
Kirjoittaja LopenKyllästyny
Kiitos kommenteista! Delphillä otettu koodit ylös ja katsottu livedata, lambdat antaa kyllä arvoja mutta tietämättömänä en osaa sano antaako oikeaa tai vaadittuja arvoja, sama pätee bensan paineisiin. Suuttimia ei ole tarkisteltu ja puristukset on kunnossa. Jollen väärin muista niin alunperin vika oli 4-sylinterissä, jossa puolat vaihdettiin kolmosen kanssa jolloin nelosesta vika hävisi ja siirtyi kolmoseen -> uus puola ja silti kun vika tuli niin ilmoitti kolmosta joka kerta. Lisäsksi tänään testiajossa otin huomioon että 1-3 vaihteella kierroksia vedossa nostaessa 3000-4000rpm ei tullut sytytyshäiriötä, ainostaan nelosvaihteesta ylöspäin yli 4000rpm kiihdyttäessä alkaa nykimään. Muita samanlaisia foorumeita kun olen lukenut monesti on tuntunut olevan lambdat tai imuvuoto kyseessä. Hyvä pointti oli kolmossylinterin johdotus joka täytyy tsekata, onko mahdollista avata enemmän kuinka sen tsekkaa? 😅

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 11 Marras 2018, 21:14
Kirjoittaja Aero
Aiemmin lukikin että tulpat on vaihdettu, mutta kai tuon kolmoseen tulleen uuden puolan mukana vaihtui myös se tulppa? Ne meinaan tuppaa välillä seuraan toisiaan kun toinen pätkii.

Mulle muuten tuli pätkivän puolan tilalle orggispuola, joka alkoi melko pian pätkimään myös - kolmas puola sitten toimikin jo, ihan vaan muistutuksena että uusikin voi olla rikki.

Johdotusta ekana tutkimaan ihan fyysisesti - liittimet istuu kunnolla, niissä ei näy vääntymiä, johdot kulkee oḱ ilman nirhaumia. Vähän pidemmälle vietynä lyödään tarvittaessa oskilloskooppi ajossa kiinni sinne loppupään liittimelle ja ajetaan, mutta sitä käytännössä tarvii tehdä aika harvoin.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 12 Marras 2018, 11:04
Kirjoittaja LopenKyllästyny
Tulppa ei vaihtunut, mutta vaihdan kyllä heti kun kerran sanoit😅 ihmettelen vain miksi juuri korkeilla kierroksilla ongelmat ilmenee, luulisi että puola silti toimii kun matalilla ei ongelmia.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 12 Marras 2018, 11:05
Kirjoittaja Aero
Isommilla kierroksilla puolalla on enempi kuormaa, kun kipinöiden välissä on vähemmän aikaa. Kerkee levätä ja jäähtyä vähempi.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 11:16
Kirjoittaja Toope87@luukku.com
Saitko vian selvitetyksi?minulla on sama vika bmw 320i e90 vm 2009.

Re: (N43) nykii ja sytytysvika

Lähetetty: 16 Huhti 2019, 17:24
Kirjoittaja 118if20
Meillä 118i f20 samaa vikaa. Ensiksi nelospytyltä vikakoodia puolavaihtoon ja nyt ykköspytyltä ja sen puola uusitaan huomenna