3-sarjalainen saksasta.

E90, E91, E92, E93
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Minullakin oli yksi auto kiikarissa, mutta sen ensimmäinen omistaja oli myös ollut autovuokrafirma ja se hieman hillitsi autokuumetta. Eihän niissä muuten mitään, mutta tietysti mieluummin sitä ajattelisi että autolla on ollut se yksi omistaja/käyttäjä, kuin useampi kuski joista jokainen on ajanut autolla vain lyhyitä aikoja. Todennäköisesti auto on kuitenkin ihan yhtä hyvässä kunnossa kuin yksityiseltä omistajaltakin, sillä huollot on varmasti tehty hyvin ja ulkoinen kuntohan on nähtävissä itsekin tarkastelemalla. Googlettelin asiaa Saksasta ja Suomesta, ja eipä tuolla oikein keneltäkään tullut huonoja kommentteja Sixtin entisistä autoista... villi arvaus, että tuo sinunkin autosi oli heidän rivissään? :)

Ikäviä tuollaiset yllätykset, mutta uskon että autosi on aivan yhtä hyvässä kunnossa kuin jos se olisi ollut yksityisen henkilön omistuksessa :)
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Antinontoxic kirjoitti:villi arvaus, että tuo sinunkin autosi oli heidän rivissään? :)
Hah - villi arvauksesi osui melko hyvin. Sixtihän se.

Ja jos saisi valita, niin mieluummin ostan vuokra-autokäytössä olleen normipelin kuin esimerkiksi 330:n, jolla tekee mieli ajaa saksalaista motaria ihan eri tahtia. (Kokemusta omasta ajotyylistä...) :mus:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

BMW:llä taitaa olla omistusosuus Sixtistä joten ei se ihan pelkkä arvaus ollut ;)

Se on kyllä ihan totta, että varmasti on ajotyyleissä ollut eroa jos ostaa 318d:n tai M3:sen vuokrakäytöstä.
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Laitan tännekin palstalle päivitystä etelä-saksalaisen BMW-liikkeen kanssa käymistä keskusteluistani. Eli hankin käytetyn 318d LCI:n joulukuussa -11 (ajettu n. 60 tkm) ja oston jälkeen ilmeni muutamia puutteita, joista myyjälle ilmoitin. Onneksi olen vielä maassa, sillä Suomesta käsin näiden hoitaminen olisi melkoisen mahdotonta.

Yksi asioista oli vaihdekepinnuppi, joka uusittiin vihdoin, koska vanhasta hilseili alupäällyste pois. Samalla tarkastivat kuskin penkin, joka on jotenkin painunut tms. oikealta puolelta siten, että lonkka / pakara kipeytyy lyhyenkin ajon jälkeen.
Luonnollisesti olin pyytänyt heitä korjaamaan / vaihtamaan penkin, koska tuo vika oli autossa ollut ostohetkellä, mutta sitä ei voinut koeajossa huomata eikä myyjäkään sitä kertonut (tuskin siis tiesi).

Penkin kohdalla asia ei niin yksinkertaisesti ratkennutkaan, koska heidän näkökulmasta kyse on tietysti käytetyn auton kulumisesta. Huollon kaveri sanoi jopa, että edellisenä käyttäjänä on mahdollisesti ollut joku raskaamman puoleinen tyyppi, jonka käytössä penkki on sitten muuttunut. Mutta ongelma oli kuulemma minun.

Onneksi tajusin ottaa tuon käynnin jälkeen yhteyttä vielä BMW:n omaan asiakaspalveluun, jossa asian selvittämisen jälkeen kehottivat yrittämään vielä selvittää asian liikkeen kanssa. Mikäli tämä ei onnistuisi, olisi minulla vielä mahdollisuus tehdä jonkinlainen virallinen valitus liikkeestä.

Tämä tieto taskussa raapustin sitten sähköpostin myyjälle, jossa ehdotin penkin korjaamista heidän laskuunsa, uuden penkin hankintaa (tästä olisin voinut hieman maksaakin) tai kauppahinnan alentamista. Ennen ehdotuksia kävin toki selvästi läpi oman näkökantani ja sanoin myös ymmärtäväni, että liikettä ei minun asiani luonnollisestikaan paljoa kiinnosta, koska muutan takaisin Suomeen kevään aikana, mutta BMW:tä sinällään asian pitäisi kiinnostaa. Kysyinpä myyjältä myös, onko hänen mielestään normaalia, että BMW Premium Selection -auton kuljettajanpenkki mahdollistaa ajon vain 60 kilometrin alueella. (Tarkoituksena toki näyttää, että tällaista ei vaan voi olettaa merkkiliikkeestä ostetusta autosta.)

Asiaan saatiin vihdoin edistystä ja ensi viikolla pitäisi penkki saada vaihdettua. Vaihdossa tulee toinen käytetty penkki, mikä on ok, niin kauan kuin vika häviää ja muut ominaisuudet ovat samat. Kerron sitten, miten kävi. Mutta ainakin tässä tapauksessa sain asioita korjattua, vaikka käyettystä autosta olikin kyse. Tämä siitä huolimatta, ett minulla ei ole tosiasiassa varmaa tietoa siitä, miten Saksassa kuluttajansuoja käytetyissä autoissa toimii...
V_K
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Tammi 2012, 15:30
Auto: E30 320i Sportpaket
E34 520i
F01 730d

Hienoa että penkkihomma järjestyy. Kyllä autonpenkin pitäisi edes 60 tkm kestää ehjänä, istui siinä sitten millainen kaveri tahansa. Sitkeys kyllä monasti palkitaan näissä korjaushommissa niin Saksassa kuin Suomessakin.
bloggus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Maalis 2012, 11:02

Itselleni tuli auto, 320 dA E91 Lci-08 Saksasta reilu kuukausi sitten, Hannoverin läheltä BMW:n liikkeestä. Auton etsintään aikaa kului miltei kuukausi tiukkojen hakuehtojen takia. Autolla oli ajettu 105tkm joka oli yhdeltä omistajalta. Auton huoltohistorian tarkastin runkonumerolla Suomen BMW:ltä, joka oli aukoton.

Halusin haetuttaa auton ostopalveluna erilliseltä toimitsijalta ja hoitaa byrokratian itse Suomessa. Tämä rajasi palveluntarjoajia aika olellisesti ja vasta kuudennen toimitsijan kanssa pääsimme asioista yksimielisyyteen. Kyseessä oli Graulin Oy ja Hannu Linden. Linden avusti suuresti jo ennen kuin olimme tehneet minkäänlaista yhteistä sopimusta mm. tinkaamalla auton hintaan matkaan talvirenkaat vanteilla sekä Europlus-takuun. Linden kävi ostopäivänä koeajamassa auton ja tarkastamassa, että auto oli sitä mitä pitikin. Hän soitti paikanpäältä koeajon jälkeen ja pienen keskustelun päätteeksi annoin luvan ostaa auton. Linden lähetti sähköpostitse auton paperit sekä rahtikirjan, jolla saisin lunastettua auton huolintayritykseltä satamassa. Ostopalvelulle rahteineen tuli hintaa n. 1500 euroa, jossa oli mukana myös ostajalle aiheutuneet kilometrikustannukset.

Pari päivää myöhemmin noudin auton ja se oli juuri sitä mitä pitikin. Viikkoa myöhemmin reilun tuhannen kilometrin jälkeen alkoivat kuitenkin ongelmat: Keskikulutus nousahti yhtäkkiä vajaalla litralla, jonka jälkeen aloin seuraamaan salavalikosta moottorin lämpötiloja. Lämmöt eivät nousseet juuri 80 asteen yläpuolelle, joten termostaattivikaa oli syytä epäillä. Samalla huomasin, että auto nykii tasa- ja pintakaasulla ajettaessa noin 100 kierroksen sisällä, kun kone on lämmin. Auto kävi Autokeskuksella, jossa rikkinäinen termostaatti vaihdettiin sekä ilmamassatestin sekä muun vikakuvauksen perusteella diagnosoitiin ahdinpuolen vikaa. Tämä tuli pienoisena yllätyksenä, kun näihin 130 kw koneisiin piti olla vaihdetun tuon epäluotettavan Mitsun turbon tilalle kestävämpää tekoa oleva turbo... :conf: Takuuyhtiöltä tulleen siunauksen jälkeen autoon on nyt tilattu "uusi" tehdashuollettu turbo, joka vaihdetaan parin viikon sisään.

Voinen suositella, että mikäli olet BMWtä Saksasta tuomassa, niin osta se liikkestä, joka myöntää ostamallesi autolle tuon Europlus-takuun! Se säästää sinut monelta huolelta siinä vaiheessa, kun autossa alkaa tuntua olevan jotain vialla. Toki hiukan soittelemista sekä sähköpostin lähettämistä se vaatii toimiakseen, mutta itse olen ainakin saanut takuuyhtiöltä tähän mennessä erittäin hyvää palvelua. Suurimmaksi ongelmaksi onkin paljastunut Suomen BMW:n ristiriitainen ohjeistus Europlus-tapauksissa, jonka ansiosta termarin korjaus näyttää jäävän minun maksettavaksi :mad:

Mikäli ei oteta huomioon tätä hieman huonoa tuuria tämän kyseisen yksilön kanssa, niin ihan törkeän hyväkuntoisia yksilöitä Saksassa on myynnissä. Mitä koriin ja alustaan vertaa, niin eräs iältään vastaava koeajamani Suomi-auto oli kunnoltaan jotain ihan muuta.

Varusteet eivät näytä vaikuttavan verotukseen, sillä omassani on miltei kaikki, mitä listalta löytyy. Verot olivat tästä huolimatta alle 5000 euroa. Henkisesti olin valmistautunut 5500 euron mälliin :thuup: Muita kustannuksia kertyy sitten Suomesta 17-170 euron väliltä; jokainen tiskillä asiointi maksaa...
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Nonni. Tänään sain autoon uuden käytetyn penkin ja ero on huomattava. Oikein on hyvä ajaa nyt.

Mutta ei se kaikesta huolimatta ihan putkeen mennyt: kysyin vielä huollon kaverilta autoa vastaanottaessani, että toimiihan penkinlämmitin. Vastaus oli selvä, kyllä. Vartin ajon jälkeen muistin sitten testata tuon lämmittimen: valot syttyvät sekunniksi ja sammuvat sen jälkeen. Jokin on nyt mennyt asennuksessa vikaan. Onkohan näissä kaikissa peruspenkeissä edes vastuksia sisäänrakennettuna...?

Yritin heti soittaa takaisin liikkeeseen, mutta kukaan ei vastannut, vaikka liikkeen sulkemisaikaan oli vielä puoli tuntia.
Jatkossa pitää alkaa näemmä tsekkaamaan kaikki toiminnallisuudet heti liikkeessä. Uskomatonta sähläämistä.
Huomenna uudestaa :curse:
Avatar
Altair76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Loka 2012, 08:54
Auto: F36 420dA xDrive
MINI R56 Inspired By Goodwood
Paikkakunta: Turku

Millaisia talvitoimenpiteitä olette tehneet saksan tuonneille? Täällä etelä-Suomessa pakkaset harvemmin ovat kovia, mutta oletteko vaihdattaneet nesteet tai laittaneet huohottimen lämmityksen? Tulossa 320d, vm 2010.
Kokemusta: E91 318iA - E91 320dA xDrive - F31 320dA xDrive
Smack-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2012, 12:04
Auto: 320i Sedan M-Sport
Ex 320d Touring
Ex 320i Coupe
Paikkakunta: Oulu

Altair76 kirjoitti:Millaisia talvitoimenpiteitä olette tehneet saksan tuonneille? Täällä etelä-Suomessa pakkaset harvemmin ovat kovia, mutta oletteko vaihdattaneet nesteet tai laittaneet huohottimen lämmityksen? Tulossa 320d, vm 2010.
Jäähdytysnesteet kannattaa vaihtaa ja lämmitettävä huohotin laittaa. Tietenkin lohkolämppärikin on suositeltava. Ei kannata pihata nesteen vaihossa/lämmitettävässä huohottimessa, ei sitä pakkasta tarvi paljon olla kun voi pullahtaa jo öljyt pihalle kun huohotin tukossa. Nyt kun alkaa olla jo viileämpää niin kannattaa tarkistaa mittariston salavalikosta jäähdytysnesteen lämpötila, jos sattuu olemaan termostaatissa vikaa niin vaihtaa samalla nesteitten kanssa. Itellä on tuossa se lista mitä oon tehny ja ei ole ollut ongelmia.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Mitenkäs nykyään tämä lohkolämmitin asia on?
Nykyisin ne ovat kai jäähdytinnestettä lämmittäviä -ei öljyä, joten entisaikojen vaikutusta niillä ei ole. Ei siitä jäähdytinnesteen lämmityksestä haittaakaan ole, eikä varsinkaan sisätilanlämmittimestä. Mutta moottorille ei välttämättä ole maineensa veroinen.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kuudensuora kirjoitti:Mitenkäs nykyään tämä lohkolämmitin asia on?
Nykyisin ne ovat kai jäähdytinnestettä lämmittäviä -ei öljyä, joten entisaikojen vaikutusta niillä ei ole. Ei siitä jäähdytinnesteen lämmityksestä haittaakaan ole, eikä varsinkaan sisätilanlämmittimestä. Mutta moottorille ei välttämättä ole maineensa veroinen.
No eikös ne nykyiset just lämmitä öljyjä ja öljypohjaa ja nuo ennenmuinoin olleet tuli ns.vesikiertoon.
Smack-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2012, 12:04
Auto: 320i Sedan M-Sport
Ex 320d Touring
Ex 320i Coupe
Paikkakunta: Oulu

Kuudensuora kirjoitti:Mitenkäs nykyään tämä lohkolämmitin asia on?
Nykyisin ne ovat kai jäähdytinnestettä lämmittäviä -ei öljyä, joten entisaikojen vaikutusta niillä ei ole. Ei siitä jäähdytinnesteen lämmityksestä haittaakaan ole, eikä varsinkaan sisätilanlämmittimestä. Mutta moottorille ei välttämättä ole maineensa veroinen.
Jos jäähytysneste on lämmenny niin kyllä se lämmittää moottoria nopeammin ja säästää sitä + kuluttaa vähemmän polttoainetta kylmänä. Taitaa riippua autosta saako siihen letkulämmittimen (jäähdytysneste) vai säteilylämppärin (öljypohja + harakat), itse öljytilaan ei taida juuri olla tarjolla. Nykyisessäni on letkulämmitin ja siitä on ainakin noin noin mukavuus mielessä enemmän hyötyä ku edellisen auton säteilylämmittimestä, jolloin mulla oli koko talven ajan moottorin kohalla lumeton läikkä maassa :)
jake-x
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Marras 2011, 17:09

Smack- kirjoitti:Jäähdytysnesteet kannattaa vaihtaa ja lämmitettävä huohotin laittaa.
Juttelin tuosta huohottimen lämmityksestä Schmiedmannin huoltokaverin kanssa ja hän oli sitä mieltä, ettei sen laittamisessa ole järkeä.
Sitä ei ilmeisesti saa kytkettyä jälkiasennuksessa moottoria ohjaavaan automatiikkaan, jolloin se on koko ajan päällä.
Tiedä häntä, mutta itse en ole laittanut, enkä ole laittamassakaan.
Keski-Euroopassakin oli pitkät ajat pakkasta ja Alpeillakin saatiin nauttia Suomen veroisista kovista pakkasista, joten en ihan heti näe suurta eroa ympäristöissä.

Mukavuuden vuoksi laitoin kuitenkin Eberin ja siihen kaukokäytön. Erittäin hyvä :thuup:
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Minulla tehtiin huohottimeen pieni sulakerasia konehuoneeseen, jolloin lämmityksen sai kesällä pois sulakkeen poistamalla. Ei ehkä alkuperäisen veroinen mutta toimi.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Smack-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2012, 12:04
Auto: 320i Sedan M-Sport
Ex 320d Touring
Ex 320i Coupe
Paikkakunta: Oulu

jake-x kirjoitti:
Smack- kirjoitti:Jäähdytysnesteet kannattaa vaihtaa ja lämmitettävä huohotin laittaa.
Juttelin tuosta huohottimen lämmityksestä Schmiedmannin huoltokaverin kanssa ja hän oli sitä mieltä, ettei sen laittamisessa ole järkeä.
Sitä ei ilmeisesti saa kytkettyä jälkiasennuksessa moottoria ohjaavaan automatiikkaan, jolloin se on koko ajan päällä.
Tiedä häntä, mutta itse en ole laittanut, enkä ole laittamassakaan.
Keski-Euroopassakin oli pitkät ajat pakkasta ja Alpeillakin saatiin nauttia Suomen veroisista kovista pakkasista, joten en ihan heti näe suurta eroa ympäristöissä.

Mukavuuden vuoksi laitoin kuitenkin Eberin ja siihen kaukokäytön. Erittäin hyvä :thuup:
Jos selaat muitakin bemaripalstoja niin löydät ihmisiä ketkä ei ollu laittanu lämmitettävää huohotinta, huohotin oli jäätynyt ja öljyt tullut pihalle. Sitä en muista missä malleissa näin on käyny. Ainakin heidän mielestä ois kannattanu laittaa :) Ja tosiaan jos sitä ei laita niin ei se ei tarkota että kaikissa autoissa tulis öljyt pihalle jossa sitä ei ole. Se ei muistaakseni maksa esim e46:n kuin 150e luokkaa ja asennus ehkä tunnin tai alle, niin ei minusta järkevä säästökohde. Korjaus vahingon sattuessa on sitten eri hintaluokkaa..
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Kyselin juuri omaan tuota lämmitystä.

Autokeskukselta:
Jos asennetaan pelkästään lämmitinelementti niin kustannus n. 200 euroa.
Kylmänilmaston versiossa on myös ilmansuodatinkotelo erilainen tuon kotelon kanssa yhteishintaa tulisi n. 500 euroa.

Laakkonen:
Huohottimen muutostyölle hintaa tulee asennettuna n 365,- €.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

TKU kirjoitti:Asennutin tuon huohottimen lämmityksen huollon yhteydessä tuohon omaan e91:een ja hinta asennettuna oli 260 eur, josta työn osuus n. 160 eur eli pari tuntia Luakkosella :love:
Tämä siis viime viikolla. Tuossa kylmänilmaston ilmansuodatinkotelossa lähtee joku letkun pätkä (6) johonkin. Käsittääkseni letku, joka imee sekaan lämpimämpää ilmaa konehuoneen puolelta? Olisi mukava kuulla, jos joku kylmänilmaston 3-auton omistaja vilkaisisi konehuoneesta mihin tuo putsarikotelon letkun pätkä johtaa. Mieluiten siis N47 koneessa ;)
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Ei kyllä kannata lähteä ainakaan teettämään mitään huohottimen eristys hommaa sillä mielellä huoltoliikkeeseen että se maksaisi vain osien hinnan. Kokonaan eri asia on se että jos tekee työt itse. Parempi olla realistinen ja varautua kerralla 500 euron menetykseen, niin ei tarvitse niin pahoin pettyä. Lopulta voi jopa iloisesti yllättyä.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

TKU kirjoitti: Tuossa kylmänilmaston ilmansuodatinkotelossa lähtee joku letkun pätkä (6) johonkin. Käsittääkseni letku, joka imee sekaan lämpimämpää ilmaa konehuoneen puolelta? Olisi mukava kuulla, jos joku kylmänilmaston 3-auton omistaja vilkaisisi konehuoneesta mihin tuo putsarikotelon letkun pätkä johtaa. Mieluiten siis N47 koneessa ;)
Tässä kuva 4/10 valmistetun N47:n ilmanputsarikotelosta letkuineen, joka on pakosarjaa kohti katkaistu:
Kuva
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Tässä kuva 4/10 valmistetun N47:n ilmanputsarikotelosta letkuineen, pakosarjaa kohti menee:
Kiitos kuvasta. Noinhan se siis menee, että pakosarjan suunnalta ottaa lämmintä ilmaa sekaan.

Tokihan huoltoliike asennushinnan tuosta veloittaa, jos paikalleen laittaa. Laitoin vain esimerkkihinnan ja asennusajan omastani, jos joku haluaa tuon työn osuuden säästää tekemällä itse.
Vastaa Viestiin