Kysymys audiosta.

E90, E91, E92, E93
penali77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 14:11

Lauantaina VAG vaihtui BMW:hen mallia 320dA E91.
Koska autossa on sähköjakkarat niin syökö ne normaalisti penkin alla olevat kaiuttimien paikat? Kysyn tätä koska autossa ei bassoa ole lähes yhtään. Jopa entisen Golffin vakiokajarit tuotti paremman äänen.
Mielestäni tällä hetkellä ainoat kaiuttimet ovat 4kpl ovissa, eikä penkin alta kuulu mitään.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Vakionahan tuossa ei mielestäni bassoja penkkien alla ole (kokemukseni tosin on vuodelta 2008). Aikanaan E92:a ostaessani kuuntelin vakiosettiä ja se oli erittäin "laimea". Samaten, kuin minun ex-E60:n vakiosysteemi, josta bassot puuttuivat siitäkin. E92:een otin HiFi -upgraden ja se oli oikein onnistunut 3 -tieratkaisu kunnon bassoilla (penkkien alla). Sähköpenkit eivät vaikuta audiosysteemin konfiguraatioon.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

Mun E90 vm.2006 oli bassot etupenkkien alla, mutta business soittimen teho ei oikein riitä. Ratkaisin ongelman asentamalla vahvistimen, joka oli ns. Plug&Play (en nyt muista merkkiä).
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
penali77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 14:11

Oma E91 on myös vuosimallia -06.
Soitin pitäisi olla pro-mallia (myynti-ilmoituksen mukaan). Erottaako pro:n business soittimesta ulkoisesti?
Markku J, oliko kyseessä Alpinen hifi-paketti?
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minulla oli E92:ssa siis vain tehdasvarusteena tilattavissa oleva HiFi -audio, jonka mukana tulee 3 -tiekaiuttimet eteen ja päätevahvistin. Radiona minulla oli niin ikään lisähintaan saatava Professional.

Silloin kauppaa tehdessä tutkiskelin vakioaudiolla varustettua E90 -autoa liikkeessä, enkä siitä ainakaan käsikopelolla ja korviini perustuen onnistunut bassokaiuttimia löytämään. Toisto oli erittäin ohut siinä.

Tässä näkyvät ovikaiuttimet ja diskantti peilikolmiossa. Bassot ovat isohkot ovaalinmuotoiset penkin alla. Jakosuotimien viritys oli aika oivallinen, kun toisto oli tasainen.

Kuva

Takana oli paneeleissa 2 -tieratkaisu:

Kuva
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

penali77 kirjoitti:Oma E91 on myös vuosimallia -06.
Soitin pitäisi olla pro-mallia (myynti-ilmoituksen mukaan). Erottaako pro:n business soittimesta ulkoisesti?
Markku J, oliko kyseessä Alpinen hifi-paketti?
Prossa on isompi kaksirivinen näyttö. Kyllä mulla oli ainakin edellisessä E91:ssä yksi basso vaikka soitin oli vain kulimallia eli Business eikä ollu Hifi-pakettia. TKU on siinä oikeassa että vaikka nykyisessä E91:ssäni on vain Business navi niin silti se soitin on mallia Professional ja bassoja on tosiaan 2kpl.

Tehdasasenteinen Hifi-paketti on eri asia kuin Alpine Hifi-retrofit kit.

Missähän mun Alpine HiFi:t viipyy... Tilattu kuulemma ennen juhannusta eikä ole vieläkään ilmoitettu mulle et olisivat saapuneet. Kuitenkin niitä on ruottissa BMW:n varasto pullollaan. Ihme touhua taas tämäkin...
hmt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 15:12

penali77 kirjoitti:Koska autossa on sähköjakkarat niin syökö ne normaalisti penkin alla olevat kaiuttimien paikat?
Tuskin, koska kaiuttimet ovat ns. lattian alla. Eli penkkien alla pitäisi olla muoviritilät ja kaiuttimet koteloineen löytyvät niiden alta.

Tuolta löytyy bmw oem audio systems tis.pdf joka on BMW:n oma dokumentti erilaisista audiovarustetasoista.
http://www.e90post.com/forums/showpost. ... ostcount=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Samoin tuossa on jotain:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=352586" onclick="window.open(this.href);return false;

Omassa -06 E90 mallissa oli perus Business CD soitin peruskaiuttimilla. Eli etuovissa 4" elementit ja penkkien alla 6.5" bassoelementit. Ja sitten 4" takana hyllyllä.

Sen perusteella mitä olen olen eri lähteistä lukenut niin E9x peruskaiuttimiinkin kuuluu aina nuo 6.5" bassoelementit kummankin etupenkin alle. Sitten paremmissa paketeissa 8" bassoelementit 6.5" tilalla. Ainoa paikka jossa olen lukenut, ettei 6.5" elementtejä mahdollisesti olisi tai niitä olisi vain toisen penkin alla on ollut tämä foorumi. Mutta ehkä niitä sitten jossain versioissa ei ole tullut vakiona vaikka se vähän erikoiselta kuulostaakin.

Oman autoon tuli laitettua Alpinen päivityssetti vahvistimella ja sitten Ground Zeron 8" bassoelementit joista on aiemminkin ollut tällä foorumilla juttua.
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

Minunkin oletukseni perustuu vaan keskusteluun automyyjän kanssa ja kuuntelukokemukseen. Joka tapauksessa kuuntelun pohjalta voin E90 vm 2008:sta vakiosoittimen osalta sanoa, että bassoa ei kuulu, oli kaiutinelementtejä sitten tai ei. Tosi ohut ja purkkimainen soundi. HiFi -upgrade vasta toi basson kuuluville.
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
lash
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Marras 2010, 16:46
Auto: E91 320dA

Tuon OEM audio systems dokumentin mukaan mun E91:ssä oli tuo Stereo System -paketti ennen Alpinen Hifi -paketin asentamista. Autossa on myös sähköpenkit edessä.
Äänilähteenä on Professional-soitin. Molempien etupenkkien alta löytyy "bassot" etu- ja takaovissa on 4"-kaiuttimet.
Alpinen pakettia asentaessa huomasin, että alkuperäisessä kaiuttimessa on myös liitäntä diskantille ja jonkinlainen jakosuodin kaiuttimen yhteydessä. Näemmä tehdas säästänyt ja jättänyt diskantit asentamatta. Ja alkuperäiset ovikaiuttimet on pelkät keskiäänet.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

lash kirjoitti:Tuon OEM audio systems dokumentin mukaan mun E91:ssä oli tuo Stereo System -paketti ennen Alpinen Hifi -paketin asentamista. Autossa on myös sähköpenkit edessä.
Äänilähteenä on Professional-soitin. Molempien etupenkkien alta löytyy "bassot" etu- ja takaovissa on 4"-kaiuttimet.
Alpinen pakettia asentaessa huomasin, että alkuperäisessä kaiuttimessa on myös liitäntä diskantille ja jonkinlainen jakosuodin kaiuttimen yhteydessä. Näemmä tehdas säästänyt ja jättänyt diskantit asentamatta. Ja alkuperäiset ovikaiuttimet on pelkät keskiäänet.
Diskantit kuuluu 3-sarjassa vain niihin lisähintaisiin paketteihin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

hmt kirjoitti:
penali77 kirjoitti:Koska autossa on sähköjakkarat niin syökö ne normaalisti penkin alla olevat kaiuttimien paikat?
Tuskin, koska kaiuttimet ovat ns. lattian alla. Eli penkkien alla pitäisi olla muoviritilät ja kaiuttimet koteloineen löytyvät niiden alta.

Tuolta löytyy bmw oem audio systems tis.pdf joka on BMW:n oma dokumentti erilaisista audiovarustetasoista.
http://www.e90post.com/forums/showpost. ... ostcount=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo väittää noin ja uskon kyllä tuota. Minun olettamani oli aiemmin se että jos autossa on Business soitin niin on vain yksi basso ja jos autossa on tehdasasenteinen HiFi tai , Professional soitin tai mikä navigaattori vaan niin autossa on kaksi bassoa. Tämän käsityksen olen saanut BMW-suomen lisävarusteluettelon, auton esitteen sekä konfiguraattorin kautta ja se voi siis olla väärää tietoa vaikka onki maahantuojan julkaisemaa.

Kuitekin tuntuu että musa soi tässä 2011-mallisessa autossa huomattavasti paremmin vakiokajareilla kuin samoilla kajareilla 2009 mallisessa autossa. Ehkä se että navin soitin on Professional eikä Business riittää jo yksinään parantamaan ääntä tai sitten tämä 2011 mallin auto on paremmin äänieristetty tai sitten näihin on vaan yksinkertaisesti asennettu nyt paremmat vakiokaiuttimet kuin mitä oli vuoden 2009 aikaan. Katotaan nyt miten sen ääni vielä paranee ja muuttuu kun jonain jumalan vuonna tulis ne Alpinen HiFI upgradet. Kai se on siitäkin taas soiteltava sinne jämylle että mikä tässäkin nyt mättää.

Samoin tuossa on jotain:
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=352586" onclick="window.open(this.href);return false;

Omassa -06 E90 mallissa oli perus Business CD soitin peruskaiuttimilla. Eli etuovissa 4" elementit ja penkkien alla 6.5" bassoelementit. Ja sitten 4" takana hyllyllä.

Sen perusteella mitä olen olen eri lähteistä lukenut niin E9x peruskaiuttimiinkin kuuluu aina nuo 6.5" bassoelementit kummankin etupenkin alle. Sitten paremmissa paketeissa 8" bassoelementit 6.5" tilalla. Ainoa paikka jossa olen lukenut, ettei 6.5" elementtejä mahdollisesti olisi tai niitä olisi vain toisen penkin alla on ollut tämä foorumi. Mutta ehkä niitä sitten jossain versioissa ei ole tullut vakiona vaikka se vähän erikoiselta kuulostaakin.

Oman autoon tuli laitettua Alpinen päivityssetti vahvistimella ja sitten Ground Zeron 8" bassoelementit joista on aiemminkin ollut tällä foorumilla juttua.
hmt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 15:12

J1978 kirjoitti:
hmt kirjoitti: Tuolta löytyy bmw oem audio systems tis.pdf joka on BMW:n oma dokumentti erilaisista audiovarustetasoista.
http://www.e90post.com/forums/showpost. ... ostcount=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo väittää noin ja uskon kyllä tuota. Minun olettamani oli aiemmin se että jos autossa on Business soitin niin on vain yksi basso ja jos autossa on tehdasasenteinen HiFi tai , Professional soitin tai mikä navigaattori vaan niin autossa on kaksi bassoa. Tämän käsityksen olen saanut BMW-suomen lisävarusteluettelon, auton esitteen sekä konfiguraattorin kautta ja se voi siis olla väärää tietoa vaikka onki maahantuojan julkaisemaa.
Tuo dokumenttikin on toisaalta vuodelta 2008, eli muutokset myöhemmissä malleissa on tietysti mahdollisia. Mutta jotenkin tuntuu, että vain yksi basso ei välttämättä olisi järkevä järjestely. Voisi kuvitella ettei ääni olisi aivan tasapainoinen varsinkin kun nämä eivät toista pelkästään kaikkein alhaisimpia taajuuksia.
J1978 kirjoitti: Kuitekin tuntuu että musa soi tässä 2011-mallisessa autossa huomattavasti paremmin vakiokajareilla kuin samoilla kajareilla 2009 mallisessa autossa. Ehkä se että navin soitin on Professional eikä Business riittää jo yksinään parantamaan ääntä tai sitten tämä 2011 mallin auto on paremmin äänieristetty tai sitten näihin on vaan yksinkertaisesti asennettu nyt paremmat vakiokaiuttimet kuin mitä oli vuoden 2009 aikaan. Katotaan nyt miten sen ääni vielä paranee ja muuttuu kun jonain jumalan vuonna tulis ne Alpinen HiFI upgradet. Kai se on siitäkin taas soiteltava sinne jämylle että mikä tässäkin nyt mättää.
Business soittimessa ainakin ilmoitettu teho on melko vaatimaton niin saattaahan se olla, että muissa riittää paremmin tehoa ja se vaikuttaa ääneen. Tosin hyvin mahdollista, että vuosien aikana itse kaiutinelementeissäkin on tapahtunut muutoksia. Jos kiinnostaa tehdä pientä vertailua niin sitten kun saat autoosi Alpinen HiFi paketin niin jos otat muutaman kuvan autossa vakiona olleista kaiutinelementeistä ja niiden merkinnöistä niin voin ottaa vertailuksi joitain kuvia niistä mitä vuosimallin -06 autossa oli.
EPJBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
Auto: F25 X3 xDrive20d
Paikkakunta: Jyväskylä

hmt kirjoitti: jos otat muutaman kuvan autossa vakiona olleista kaiutinelementeistä ja niiden merkinnöistä niin voin ottaa vertailuksi joitain kuvia niistä mitä vuosimallin -06 autossa oli.
Merkinnöistä ei ole sen tarkempaa vertailua, mutta ulkonäkö on aivan sama onko onko kaiutin vuodelta 2007 vai 2011. Kun vaihdoin itselleni nuo takakaiuttimet ja nakkasin kuvaa tuonne topiciin, " http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 5&start=80" onclick="window.open(this.href);return false; ". Niin tuo alkuperäisen kuva on vuonna 2007 tehdystä DIY:stä, kun en tullut kuvanneeksi omaa lähtötilannetta.
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Mulla on '06 E91:ssä Hifi paketti ruksittuna. Sisältää etuovien 4", peilikolmioiden diskantit ja etupenkkien alla bassot. Soitin on professional. Takaovissa on jotkut kajarit myös. Jos tämä nyt jotain auttaisi.
penali77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Heinä 2011, 14:11

Penkin alta löytyi nämä muoviritilät, mutta kyseessä on ilmeisesti jonkin moinen kosketusvika tai vastaava, koska elementeistä ei kuulu mitään.
Huollon pojille on myös muuta näytettävää, koska autoa ostaessani myyjä kertoi että konehuoneesta löytyy myös webasto. Tämä on tosin rikki ja vikaa ei olla tutkittu. Paljonkohan sekin tulee maksamaan?
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

lash kirjoitti:että alkuperäisessä kaiuttimessa on myös liitäntä diskantille ja jonkinlainen jakosuodin kaiuttimen yhteydessä. Näemmä tehdas säästänyt ja jättänyt diskantit asentamatta. Ja alkuperäiset ovikaiuttimet on pelkät keskiäänet.
Minulla on 330DA -07:ssa Pro soitin ja etuovissa ja hattuhyllyllä kaiuttimet ja bassot molempien etupenkkien alla. Äänen laatuun olen periaatteessa tyytyväinen ja bassoa riittää taatusti kotitarpeisiin, keskialuekin on ok, mutta kirkasta ja puhdasta diskanttia hieman kaipaisin lisää. Jos kerran jakosuodin on valmiiksi ovikaiuttimissa niin kuinka arvokas juttu olisi lisätä diskantit sinne kolmioihin ? Kolmioitahan ei ole valmiiksi reijitetty joten voisi olla halvempi upottaa muovikolmioon jotkut tarvikediskantit kuin vaihtaa oven kehys. Olisiko jollakin paremmin asiaa tuntevalla joku järkevä ehdotus/kokemus ? :conf:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Rocky kirjoitti:
lash kirjoitti:että alkuperäisessä kaiuttimessa on myös liitäntä diskantille ja jonkinlainen jakosuodin kaiuttimen yhteydessä. Näemmä tehdas säästänyt ja jättänyt diskantit asentamatta. Ja alkuperäiset ovikaiuttimet on pelkät keskiäänet.
Minulla on 330DA -07:ssa Pro soitin ja etuovissa ja hattuhyllyllä kaiuttimet ja bassot molempien etupenkkien alla. Äänen laatuun olen periaatteessa tyytyväinen ja bassoa riittää taatusti kotitarpeisiin, keskialuekin on ok, mutta kirkasta ja puhdasta diskanttia hieman kaipaisin lisää. Jos kerran jakosuodin on valmiiksi ovikaiuttimissa niin kuinka arvokas juttu olisi lisätä diskantit sinne kolmioihin ? Kolmioitahan ei ole valmiiksi reijitetty joten voisi olla halvempi upottaa muovikolmioon jotkut tarvikediskantit kuin vaihtaa oven kehys. Olisiko jollakin paremmin asiaa tuntevalla joku järkevä ehdotus/kokemus ? :conf:
Etuovien uudet diskanteille suunnitellut kehykset ei maksa kuin muutaman kympin per puoli. Oliskos jotain 22,00eur/kpl. Kehyshän alkaa pelilikolmiosta, kulkien siiten oven yläpuolta ja laskeutuen toisella puolen alas. Se ei kulje oven sisässä tai kierrä ovea.
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Tuli tossa mieleen, että onko limited business editionissa paremmat kajarit kuin tavallisesti ? :conf:

Kaverilla on käytössä pari vuotta vanha 116D ja ei basson bassoa, vaikka säädöt on laitettu täysille, kajarit muutenkin ovat huonommat.

Itelläni, kun on toi limited business edition 318D niin tuntuu, että siinähän on vallan mainiot kajarit.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Jaleo: sama huomattu kanssa emännän kanssa eli tuntuu että bassot potkii ihan eri tavalla 2011 mallisessa 3-sarjalaisessa kuin entisessä 2009 mallisessa 3-sarjalaisessa. Muutenkin soi puhtaammin, tukevammin ja paremmin kuin 2009:n vehkeet eikä soitinta taritse huudattaa ja silti siitä lähtee tuhdit soundit. Joko Professional äänilähde on vaan niin paljon parempi kuin Business tai ehkä tätä 2011 mallia on äänieristetty niin paljon paremmaksi tai sitten näissä viimeisissä tämän mallisarjan autoissa on vaan paremmat kajaritkin.

Jotain eroa on täytynyt tapahtua koska mm. 2009 mallin Alpine Retrofit kit ei käy vuosimallin 2011 autoon. Osanrot ovat erilaiset.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

J1978 kirjoitti:Etuovien uudet diskanteille suunnitellut kehykset ei maksa kuin muutaman kympin per puoli. Oliskos jotain 22,00eur/kpl. Kehyshän alkaa pelilikolmiosta, kulkien siiten oven yläpuolta ja laskeutuen toisella puolen alas. Se ei kulje oven sisässä tai kierrä ovea.
No siinä tapauksessa kannattaa laittaa orkkikset. Paljonkohan ne itse diskantti kajarit maksaa ? Ja millainen operaatio mahtaa asennus olla ?
Vastaa Viestiin