Olisiko ideaa tällaiselle sekalaisten pikkukysymysten ketjulle. Itse uutena E91 omistajana joudun kysymään vähän joka asiasta, joten ei viitsisi uutta ketjua aina perustaa. Täällä voisi kokeneemmat opastaa kykynsä mukaan. Pari viikkoa takana E91 '06 330d:llä ja hyvin maistuu. Joitain kysymyksiä herännyt kuitenkin:
-Onko normaalia kaupunkiajossa ja jos puhallin on hiljaisella kuulla turbon hyyyyvin vieno vinkuminen? Vinkuminen on tosi pientä ja sen ääni muuttuu korkeammaksi ja matalammaksi aina jos kevyesti kiihdyttää risteyksestä. Mietin vaan, kun en ole aikaisemmista autoista turboa kuullut...
-Saikos sitä kylmän kelin "plim"-ääntä koodattua jotenkin pois autoon virtoja laitettaessa?
-Joku kirjoitteli, että navin mukana tulee aina parempi musasoitin. Itsellä ainakin on navi, mutta peilikolmioissa ei diskantteja. Vaikuttaisi siis aivan perus-audiosetiltä tämä. Mitenkäs se asia sitten on?
-Juuri hommasin uuden puhelimen (Nokia N9). Aikaisempi puhelin löyti bluetoothin kautta puhelinmuistion, mutta iDrive ei löydä numeroita N9:n kanssa. Muuten bluetooth ja puhelut pelaa. Nettiä selasin ja taitaa olla yleinen ongelma, mutta liekö joku löytänyt ratkaisua jos sattuu sama luuri olemaan?
Mutta jatkakaahan tästä ja laittakaa pikkukysymyksiä tulemaan :D
E9X sekalaiset pikkukysymykset
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Business tai Professional navi tarkoittaa automaattisesti parempaa soitinta (ei voi valita lisäksi professional radiota), mutta navi ei tarkoita automaattisesti parempia kaiuttimia eli navin yhteydessä tulee vakiona ihan samat kaiuttimet kuin muutenkin.Hiace kirjoitti: -Joku kirjoitteli, että navin mukana tulee aina parempi musasoitin. Itsellä ainakin on navi, mutta peilikolmioissa ei diskantteja. Vaikuttaisi siis aivan perus-audiosetiltä tämä. Mitenkäs se asia sitten on?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Itsellä ei kyllä puhaltimien ääntä kuulu millään kierrosalueella, mutta kyseessä hieman eri kone, enkä ole varma onko sama ahdin käytössä. Voi hyvinkin olla ettei mitään syytä huoleen, mutta kannattaa sitä äänen mahdollista kehittymistä ainakin hieman seurata. Jos ei ole ominaisuus niin voisi viitata hieman laakeriongelmaan.
Mulla on vanha N900 eli tuosta "edellinen" malli, enkä ole koskaan saanut puhelinmuistiota näkyviin, muuten toimii kuin junan vessa.
Mulla on vanha N900 eli tuosta "edellinen" malli, enkä ole koskaan saanut puhelinmuistiota näkyviin, muuten toimii kuin junan vessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
- Auto: BMW 330e
- Paikkakunta: Kempele
Nyt kun olen jopa 2pv omistanut tuommosen 320da -08, niin vakkarista tuli sellainen kysymys että ku yrittää ns. saada "muistiin" sinne nopeuden niin se vilahtaa siinä keskinäytössä mutta eikös sinne mittariston ulkokehällekkin pitäs tulla merkintä siitä mikä nopeus siellä on musitissa, vai onko se vain parempien vakkareiden/ 6 koneiden ominaisuus? ko. autoon ei löydy kun saksalainen manuaali joten siitä ei mulle juuri apua ole, printattuna on englannin kielinen mutta se on 325i/330i mallille...
muuten tällainen topic on oikein hyvä tässä alkuvaiheessa eli kiitokset Hiacelle tästä
muuten tällainen topic on oikein hyvä tässä alkuvaiheessa eli kiitokset Hiacelle tästä
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Ok...turbo on kyllä vaihdettu uuteen n.20tkm sitten edellisen omistajan toimesta, sieltä löytyi jokin pieni halkeaman alku ja meni suomalaisen autoliikkeen takuuseen. Mutta täytyy seurata. Ääni ei ole missään nimessä iso eikä kuulosta vialta, mutta ajattelin vain varmistaa onko normaalia.laituri kirjoitti:Itsellä ei kyllä puhaltimien ääntä kuulu millään kierrosalueella, mutta kyseessä hieman eri kone, enkä ole varma onko sama ahdin käytössä. Voi hyvinkin olla ettei mitään syytä huoleen, mutta kannattaa sitä äänen mahdollista kehittymistä ainakin hieman seurata. Jos ei ole ominaisuus niin voisi viitata hieman laakeriongelmaan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Niin sinulla on ilmeisesti se perus vakionopeudensäädin ilman jarrutoimintoa? Taitaa olla tuo mainitsemasi ominaisuus vain jarrutoiminnollisessa vakkarissa.janner kirjoitti:Nyt kun olen jopa 2pv omistanut tuommosen 320da -08, niin vakkarista tuli sellainen kysymys että ku yrittää ns. saada "muistiin" sinne nopeuden niin se vilahtaa siinä keskinäytössä mutta eikös sinne mittariston ulkokehällekkin pitäs tulla merkintä siitä mikä nopeus siellä on musitissa, vai onko se vain parempien vakkareiden/ 6 koneiden ominaisuus? ko. autoon ei löydy kun saksalainen manuaali joten siitä ei mulle juuri apua ole, printattuna on englannin kielinen mutta se on 325i/330i mallille...
muuten tällainen topic on oikein hyvä tässä alkuvaiheessa eli kiitokset Hiacelle tästä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
- Auto: BMW 330e
- Paikkakunta: Kempele
kyllä se pitäs olla se parempi versio, ainakin auton myyjä niin lupaili, eikä ole syytä epäillä häntä.Antinontoxic kirjoitti:Niin sinulla on ilmeisesti se perus vakionopeudensäädin ilman jarrutoimintoa? Taitaa olla tuo mainitsemasi ominaisuus vain jarrutoiminnollisessa vakkarissa.janner kirjoitti:Nyt kun olen jopa 2pv omistanut tuommosen 320da -08, niin vakkarista tuli sellainen kysymys että ku yrittää ns. saada "muistiin" sinne nopeuden niin se vilahtaa siinä keskinäytössä mutta eikös sinne mittariston ulkokehällekkin pitäs tulla merkintä siitä mikä nopeus siellä on musitissa, vai onko se vain parempien vakkareiden/ 6 koneiden ominaisuus? ko. autoon ei löydy kun saksalainen manuaali joten siitä ei mulle juuri apua ole, printattuna on englannin kielinen mutta se on 325i/330i mallille...
muuten tällainen topic on oikein hyvä tässä alkuvaiheessa eli kiitokset Hiacelle tästä
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Muutamia turbodieseleitä omistaneena noissa turboissa on kyllä monesti eroja vastaavanlaisissakin koneissa / yksilöissä, eli joissakin saattaa kuulua pientä ujellusta ja toisissa ei mitään (sama tekniikka, eri autoyksilö).
Pienestä ujelluksesta ei varmaankaan kannata olla huolissaan.
BMW:n 4-sylinterisistä dieseleistä ei kyllä ainakaan itsellä kuulu juuri mitään ääntä turbosta.
Pienestä ujelluksesta ei varmaankaan kannata olla huolissaan.
BMW:n 4-sylinterisistä dieseleistä ei kyllä ainakaan itsellä kuulu juuri mitään ääntä turbosta.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 126
- Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
- Auto: Touring ilman G:tä
Kyllä minulla vinkuu 320d pikkuisen kun alkaa ahtamaan, mutta ääni vaimenee heti kierrosten mukaan kokonaan pois. Ei kuule sisälle, mutta ikkuna auki kuulee. Ääni ei ole voimisyunut 30tkm aikana, joten en ole huolissani.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eli näemmä näissäkin on näitä eroja. VAG dieseleissä itsellä 2.0TDI ujelsi hieman ilman suurempia ahtojakin lähes tyhjäkäynnillä, mutta enemmälti kylmällä koneella. Lämpimänä ei ollut tuota samaa ujellusta. Jonkinlaista voimakkaampaa vihellystä kuului kyllä aina, mutta vastaavaa en ole näissä bemarin 320d padoissa havainnut.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
- Auto: BMW M140i xDrive vm.2018
Mulla oli edellisessä Audissa sama kone ja tismalleen sama ilmiö!Ironic32 kirjoitti:Eli näemmä näissäkin on näitä eroja. VAG dieseleissä itsellä 2.0TDI ujelsi hieman ilman suurempia ahtojakin lähes tyhjäkäynnillä, mutta enemmälti kylmällä koneella. Lämpimänä ei ollut tuota samaa ujellusta. Jonkinlaista voimakkaampaa vihellystä kuului kyllä aina, mutta vastaavaa en ole näissä bemarin 320d padoissa havainnut.
Mulla on ainakin tuossa "tutkallisessa" vakkarissa se nopeus osoitin siellä ulkokehässä muistissa. Tuskimpa olisi kuitenkaan samaan toiminnallisuuteen eri hommat nelos tai kutoskoneiden yhteydessä. Eli veikkaisin, että jos löytyy aktiivinen eli itse nopeutta ja etäisyyttä tarkkaileva vakkari niin silloin on myös tuo nopeuden osoitin mittarin ulkokehällä.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Kutoskoneiden yhteydessä ei saa vakionopeudensäädintä ilman jarrutoimintoa ja sen takia kutoskoneen yhteydessä sen merkin saa sinne kehälle. Neloskoneisiin saa kuitenkin vakkarin myös ilman jarrutoimintoa ja silloin sitä merkkiä ei ole. Aktiivivakkari sitten vielä ihan erikseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 30
- Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
- Auto: BMW 330e
- Paikkakunta: Kempele
piti käydä testaileen vakkaria ja kyllä se alamäessa kohtuudella pitää sen nopeuden kun 85:stä ei noussut kuin max 2kmh, tosin kai se automlaatikko vähä jarruttaa. Vakkari toimii niin että eteen ja taakse viiksestä menee päälle, alas ja ylös pois, ja sitten siitä päässä olevsta napista menee siihen nopeuteen mikä edellisen kerran ollut lukittuna. Lisäksi viiksi eteenpäin lisää nopeutta ja taaksepäin vähentään. Onko tämä nyt sitten se jarrulla oleva vai ei sitä en osaa sanoa ja mikä eroa käytännössä sitten on kumpi se on muutakuin se valo siellä mittariston ulkokehällä?
kiitoksia vastauksista, kohta alkaa tulee lisää kysymyksiä!
kiitoksia vastauksista, kohta alkaa tulee lisää kysymyksiä!
Taitaa olla normaali vakkari.Nimittäin jarrullinen ei anna yhtään lisätä nopeutta alamäessä,se jarruttaa selvästi jos nopeus kohoaa yli asetetun.janner kirjoitti:piti käydä testaileen vakkaria ja kyllä se alamäessa kohtuudella pitää sen nopeuden kun 85:stä ei noussut kuin max 2kmh, tosin kai se automlaatikko vähä jarruttaa. Vakkari toimii niin että eteen ja taakse viiksestä menee päälle, alas ja ylös pois, ja sitten siitä päässä olevsta napista menee siihen nopeuteen mikä edellisen kerran ollut lukittuna. Lisäksi viiksi eteenpäin lisää nopeutta ja taaksepäin vähentään. Onko tämä nyt sitten se jarrulla oleva vai ei sitä en osaa sanoa ja mikä eroa käytännössä sitten on kumpi se on muutakuin se valo siellä mittariston ulkokehällä?
kiitoksia vastauksista, kohta alkaa tulee lisää kysymyksiä!
X1:n neloskoneisissa on tuo jarrullinen vakkari vakiona(busines)vaikka perustuukin kolmossarjaan.Kuten Antinontoxic kertoikin äsken,niin E9X neloskoneisiin sitä ei edes saa lisävarusteenakaan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Aivan, nyt kuulostaa järkevältä. Eli minun autossa on Pro-Navi ja samalla parempi soitin. Mutta kaiuttimet on sitä basic-settiä ilman diskantteja ja lisävahvistinta.Antinontoxic kirjoitti:Business tai Professional navi tarkoittaa automaattisesti parempaa soitinta (ei voi valita lisäksi professional radiota), mutta navi ei tarkoita automaattisesti parempia kaiuttimia eli navin yhteydessä tulee vakiona ihan samat kaiuttimet kuin muutenkin.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ainaskin minulla on tuota luokkaa.E81 kirjoitti:Onko muillakin avaimen kantomatka vain noin 5 metriä?
Tuntui alussa oudolta, kun Volkkarissa ja Audissa sai nuo lukot auki, vaikka toiselta puolelta isoakin parkkipaikkaa ja nyt pitää mennä melkein viereen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
- Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum
Täällä ujeltaa hieman -06 330xdA:n M57N2-moottori. Ujellus alkaa juuri kun kone alkaa ahtamaan 1200RPM jälkeen. Sama ujellus tai vihellys on kuulunnut jo 40 000km ja kylmänä se on hieman voimakkaampi. Äänen voimakkuudesta sen verran, että kesällä 19" pyörillä ei kuulu ajossa, mutta nyt 17" kitkarenkailla kuuluu ajossakin, kun antaa hieman kaasua ja kone rupee ahtamaan. Epäilen pakosarjan tai pakosarjan tiivisteen vuotavan aavistuksen ja kun lämmetessä ääni vaimenee ilmeisesti lämpölaajenemisen johdosta.
Hiace, jos oot Tampereella päin joskus, niin voi tulla kuuntelemaan autoani ja minä sinun....
http://alita.hnsk.net/~lao/bemmi/YVO-945.pdf
Kävin tossa syksyllä jarrumattamassa oman auton ja siellä oli kyllä ponit tallessa, ettei toi pieni vuoto? jostain näytä ainakaan vielä haittaavan ( kone vakio, ellei Diether ole Saksassa tehnet ohjelmalle jotain ennen minua )
Hiace, jos oot Tampereella päin joskus, niin voi tulla kuuntelemaan autoani ja minä sinun....
http://alita.hnsk.net/~lao/bemmi/YVO-945.pdf
Kävin tossa syksyllä jarrumattamassa oman auton ja siellä oli kyllä ponit tallessa, ettei toi pieni vuoto? jostain näytä ainakaan vielä haittaavan ( kone vakio, ellei Diether ole Saksassa tehnet ohjelmalle jotain ennen minua )
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Oikeastaan ihan samalta kuulostaa. Kylmänä voimakkaampi ja tuossa 1200 kierroksen kieppeillä muistaakseni alkaa. Pitääpä seurata ilmiötä ja täytyy ilmotella jos oon joskus sinne päin tulossa! Ja jos Joensuussa päin joskus pyörähdät, niin pistä viestiä.lao kirjoitti:Täällä ujeltaa hieman -06 330xdA:n M57N2-moottori. Ujellus alkaa juuri kun kone alkaa ahtamaan 1200RPM jälkeen. Sama ujellus tai vihellys on kuulunnut jo 40 000km ja kylmänä se on hieman voimakkaampi. Äänen voimakkuudesta sen verran, että kesällä 19" pyörillä ei kuulu ajossa, mutta nyt 17" kitkarenkailla kuuluu ajossakin, kun antaa hieman kaasua ja kone rupee ahtamaan. Epäilen pakosarjan tai pakosarjan tiivisteen vuotavan aavistuksen ja kun lämmetessä ääni vaimenee ilmeisesti lämpölaajenemisen johdosta.
Hiace, jos oot Tampereella päin joskus, niin voi tulla kuuntelemaan autoani ja minä sinun....
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Kai tämä tähän ketjuun menee, kun tarina sisältää pari niksiä:
Siivoilin autoa sisältä ja istuin takapenkille siivotessani. Pistin takaoven kiinni, kun ajattelin testata, minkälaiset oltavat on takakyytiläisellä. Auton edellinen omistaja olikin laittanut lapsilukot oveen päälle, enkä tietenkään päässyt ulos. Siinä hetken pällistelin ja ajattelin, että pitääkö tästä ryhtyä kampeamaan itseään kuskin paikalle että pääsee ulos. Jotenkin ajattelin siinä, että jos avaimen ovenavausnapista painaisi pitkään, niin lapsilukko ehkä aukeaisi. No siitähän aukesi auton kaikki ikkunat, ja avasin takaoven ulkokahvasta vetämällä :D
Eli näin sitä vahingossa oppii uusia kikkoja. Eli avaimen avausnappia pitkään painamalla aukeaa kaikki ikkunat, ja lukitusnapista pitkään painamalla sulkeutuu. Varsin kätevä varuste vaikka kesähelteillä auton tuulettamiseksi ennen sisään menemistä. Ja lapsilukot saa muuten päälle ja pois ovien päädyistä, sekin tuli selvitettyä...
Siivoilin autoa sisältä ja istuin takapenkille siivotessani. Pistin takaoven kiinni, kun ajattelin testata, minkälaiset oltavat on takakyytiläisellä. Auton edellinen omistaja olikin laittanut lapsilukot oveen päälle, enkä tietenkään päässyt ulos. Siinä hetken pällistelin ja ajattelin, että pitääkö tästä ryhtyä kampeamaan itseään kuskin paikalle että pääsee ulos. Jotenkin ajattelin siinä, että jos avaimen ovenavausnapista painaisi pitkään, niin lapsilukko ehkä aukeaisi. No siitähän aukesi auton kaikki ikkunat, ja avasin takaoven ulkokahvasta vetämällä :D
Eli näin sitä vahingossa oppii uusia kikkoja. Eli avaimen avausnappia pitkään painamalla aukeaa kaikki ikkunat, ja lukitusnapista pitkään painamalla sulkeutuu. Varsin kätevä varuste vaikka kesähelteillä auton tuulettamiseksi ennen sisään menemistä. Ja lapsilukot saa muuten päälle ja pois ovien päädyistä, sekin tuli selvitettyä...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d