Käytettyä E93:sta ostamassa - vinkkejä kaivataan!

E90, E91, E92, E93
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

pthuone kirjoitti:Miten paljon olette takapenkkien päälle tulevaa tuulisuojaa käyttäneet ja onko tarpeellinen.
Tavarat varmaan pysyy takapenkillä paremmin paikallaan kun katto alhaalla ja takaluukku täynnä kattoa.
Hintansa väärti. Pidentää ajokautta, vähentää melua ja antaa mahdollisuuden päristellä mukavasti yli 80 km/h nopeuksissakin. Takapenkillä pysyy takki ilman tuulisuojaakin, mutta huivi saattaa kadota matkalla. Nämä kokemukset siis E88:sta.
ex. E63 650i, E88 125i
E87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 17:38
Auto: E70
F20

Moi,

Itsellä kokemusta sekä 320i että 320d E93sta. 320i on kamala, moottori on todella alitehoinen ja vääntö surkea. 320d onkin sitten jo aivan toista maata. Eirttäin miellyttävä ajaa korkean väännön vuoksi, joka alkaa jo alhaisilta kierrosluvuilta. Dieselin ääni ei ikinä ole haitannut itseäni ja kulutus on todella alhainen. Itsellä keskikulutus seka-ajossa 6,0l/100km ja maantiellä menee alle viiden. Lisäksi tuohon 320d:hen saa edullisesti alkuperäisvaraosana BMW Performance Power Kitin, jonka seurauksena suorituskyky nousee 325i:n ja 325d:n tasolle. Itse vierastan BMW:n kutosdieseleitä ikävien imusarjahuhujen vuoksi. Tuulisuoja E93:een on suorastaan oivallinen, lisää merkittävästi auton käyttöaikaa Suomen kesässä.
Avatar
pthuone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 13 Marras 2011, 12:54
Auto: F30 320dA -12
Paikkakunta: Turku

Miten E87 oliko sulla 177 heppainen vai uudempi 184 heppainen 320d?
Muistatko hintaa tolle performance power kitille, tämä on ilmeisesti normaali lastutus.
tekstistäsi ymmärsin että 20d teho on riittävä E93 autolle normaali ympärivuotiseen ajoon.
En ole tuulisuojaa koskaan asennellut eli onko helppoa ja onnistuuko yksin?
Saako tuulisuojaa jotenkin nostettua pystyyn että pääsee helpommin käsiksi penkillä oleviin tavaroihin?
Paljon kysymyksiä mutta koittakaa kestää :thuup:
E87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 17:38
Auto: E70
F20

Mulla oli 177hv. Oli varsin riittävä ihan sellaisenaan, ei mikään sportti, mutta yllättävän suorituskykyinen ja mukava ajaa, niin kaupungissa kuin maantielläkin. Muistaakseni power kit maksaa jotain 1500€ luokkaa merkkiliikkeessä asennettuna ja sillä tehon lisäys tossa 130kW versiossa 145 kW:iin ja vääntöä 40Nm lisää. 0-100km/h 0,5s. nopeammin ja 80-120 1,0s nopeammin.Eli tuo ohituskiihtyvyys siten parempi kuin esim. 325i. Kitiin kuuluu asetuspäivityksen lisäksi suurempi välijäähdytin ja tehokkaampi tuuletin.
Tuulisuojan asentaminen on helppoa ja sujuu yksin kuin leikiten, kunhan on ensin kerran kokeillut ja nähnyt sen paikallaan. Takapenkin selkänojan puolella suojassa on salvat, jotka voi avata ja nostaa suojan pystyyn, mikä helpottaa lastausta takapenkille ilman, että suojaa tarvitsisi poistaa. Ehdottomasti hauskin auto mitä mulla on ollut, jos nyt ei lassketa tuota kallista hankintahintaa. Nythän niitä kyllä saa jo edullisemmin.
Ranssi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Loka 2011, 15:21

Itse olen ajellut -08 E93 330dA:lla myös talviajoa, eikä mitään mainittavia ongelmia ole ilmennyt. Katto saattaa kylmänä hiukan nitistä, mutta vaiva on ollut pieni ja ääni on kadonnut ajon myötä. Omassa yksilössäni en ole havainnut vesivuotoja muutamaa painepesun jälkeistä sivuikkunoiden yläreunasta sisään tullutta vesitippaa lukuunottamatta. Sateella vettä ei siis ole sisään tullut.

Katto auki moottorin ääni ei sisään kuulu toisin kuin muun liikenteen meteli. Kerran liikennevaloissa aivan kiinni perääni valutteli vanhempi Transiitti, jolloin sen dieselin rouskutus tuntui tulevan melkein kuin oman pään sisältä. Itse pidän kuutosdieseliä erinomaisena voimanlähteenä, eikä vähiten sen miehekkään murinan takia. Suuri etu bensiinikäyttöisiin vastaaviin verrattuna on alhainen kulutus, mikä korostuu raskaassa autossa, jollainen tämä cabrio on poikkeavan korirakenteensa seurauksena. Itselläni kulutus on sekalaisessa ajossa liikkunut 7 litran tuntumassa, mikä on täällä ilmoitettuihin bensiinimallien lukuihin nähden todella vähän. Toki lukemat riippuvat merkittävästi ajotavasta, joka itselläni on rauhallinen. Minun tietojeni mukaan tässäkin topicissa mainitut imusarjanläppäongelmat eivät koske enää näin tuoreita moottoreita.

Kaiken kaikkiaan fiilikset autosta ovat hyvin positiiviset, eikä siitä luopuminen tule olemaan helppoa. Ajoin viime viikolla kauniin sään vallitessa tämän vuoden ensimmäiset ajot katto auki, ja väkisinhän siinä hymy tuli huulille. Avomalli tuo kuitenkin aivan uuden ulottuvuuden autoiluun.
Avatar
pthuone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 13 Marras 2011, 12:54
Auto: F30 320dA -12
Paikkakunta: Turku

Hyvä kuulla positiivisia käyttökokemuksia talvikäytöstä, alkaa E93 kiinnostamaan entistä enemmän.
Itse olen katsellut 09-10 malleja ja vahvasti kallistuu kyllä dieseliin.
Mistähän johtuu että -10 malleja on saksassa myynnissä paljon vähemmän kuin -09 ja -11 malleja?
Mikke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 22:32
Auto: E93 330iA

Terve. Mulla on Saksasta tammikuussa 2010 tuomani vm2007 330iA E93 ollut jokapäiväisenä ajokkina. Olen ollut kokonaisuutena tosi tyytyväinen.

Plussat:
- teho täysin riittävä normaaliajossa
- äänimaailma hyvä, paitsi tyhjäkäynnillä suorasuihkari nakuttaa kuin diesel, mutta kun kierroksia lisää niin kyllä suoran kuutosen äänet on jees. Esim parkkiluolissa lapsettaa sen verran että usein tulee pakonomaine tarve vaihtaa ykköselle ja kaasutella...
- tilat perhekäytössä hyvät (kuskaan kolmea lasta tarhoihin/kouluun joka aamu)
- kulutus maantiellä hyvin kohtuullinen tehoihin nähden (n. 7l)
- saksasta haetussa autossa kaikki herkut
- Premium Selection takuu toiminut moitteetta (mm. tehtaan takaisinkutsu Laakkosen kautta).
- Sporttipenkit hyvät, ja paksukehäinen m-sport ratti on ihan ehdoton
- täysin talvikelpoinen. Katto toimii 10 asteen pakkaseen asti ja lämmitys ja peffanlämmittimet mahdollistaa kuivalla pakkaskelilläkin katto auki ajamisen. Tuulisuoja auttaisi vielä lisää mutta jos ajaa yksin eikä yli 90-100 vauhtia niin ei sitä
tarvitse (en ole juurikaan käyttänyt vaan se on lojunut kätevään säilytyslaatikkoonsa taiteltuna takakontissa)
- takakontti kun katto kiinni on ihan riittävä
- ainoa hyvännäköinen kovakattoinen nelipaikkainen avoauto (vrt lexus is, vulva c70, puhumattakaan pösöt, eos jne joista ei pysty sanomaan kumpi on auton etu- ja takapää)

Miinukset:
- ei ole mikään urheiluauto painonsa ja muutenkin ison kokonsa vuoksi. Mulla oli aiemmin SLK200K 163hv koneella ja se oli paljon ketterämpi ja "hauskempi" vaikka sitä moititaankin aina kehnoksi ajo-ominaisuuksiltaan.
- 330i:tä saa polkea tosissaan jos haluaa ruoholahdesta länärille kiihdytettäessä pysyä turbojen perässä. Toki kun kierroksia käyttää niin sitten kulkee hyvin
- kulutus nousee 10-11l väliin jos on yhtään sekalaista ajoa (Espoo)
- konepesussa tulee tippoja/pieniä ryöppyjä vettä sisään puuttuvan b-pilarin kohdalta eli etusivulasin ja takasivulasin välistä kun siihen osuu vesisuihku vähänkään kovemmalla paineella. Pienellä rätillä ne sisääntulleet vedet olen aina saanut
pyyhittyä eli ei ole ongelma. Kovallakaan sateella ei ole tullut yhtään vettä sisään.
- takakontti kun katto auki on pienehkö, mutta kokoa suurempi ongelma on se että kamoihin ei pääse käsiksi, vaan katto pitää sulkea että sieltä mahtuu mikään yli 10cm paksu esine ulos
- maalipinnan laatu mielestäni huonompi kuin mersussa. Toki tummansininen väri on herkkä pölylle ja naarmuille
- takapenkillä istuminen katto auki ei ole enää kivaa jos vauhtia on yli 50. Kersojen palaute tämän osalta on ollut yksiselitteistä...


Summa summarum: hyvä kärry. Jos nyt olisin hankkimassa E93:sta niin ottaisin todnäk 335iA:n vääntönsä takia (mun ajokilometreillä vielä 330i:täkin korkeammalla kulutuksella ei ole väliä), mutta jos kilometrejä tulisi paljon niin harkitsisin kyllä 320dA:ta

Ai niin: renkaat. ostin silloin tammikuussa 2010 autoon samasta bmw niederlassungista tyypin 158 vanteet 17" ja niille kunnon keski-euroopan kitkat, joilla on nyt siis ajettu kolme talvea. Täytyy sanoa että sekalaisessa ajossa pk-seudulla ja välillä maakunnissakin olen pärjännyt loistavasti. Ajomukavuus on tosi hyvä, DTC toimii kuin unelma, ja nastoja tai edes "suomi-kitkoja" ei ole tullut ikävä. Etuvetonastailijat ruopii tyhjää valoista lähtiessä kun minä olen jo kaukana takavedollani ja "vaarallisilla" keski-euroopan kitkoillani. Kesällä alla on auton mukana tulleet m-sport 18" 225/35 edessä ja 255/35 takana ja meno rupeaa olemaan suomalaisella asvalttipinnalla jo aika kovaa ja varsinkin äänekästä. En siis enää harkitsekaan 19" hommaamista...
Avatar
pthuone
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 13 Marras 2011, 12:54
Auto: F30 320dA -12
Paikkakunta: Turku

Omassa käytössä auto olisi arkikäytössä + mukavassa cruisailussa hyvällä säällä katto auki.
Saksassa on paljon M-sport malleja tarjolla kohtuu hintaan.
Ei ole oikein kokemusta noista M malleista eli kuinka paljon kori laskee ja onko alusta jo liian jäykkä
arkikäytössä?
Ja M-sportissa pitää tietysti olla vähintään 19 tuuman renkaat alla niin onko pohja ja etupuskuri
talvella tai mökkitiellä koko ajan tietä raapimassa?
Nykyinen normaali E91 keulakin on mielestäni suht matala ja herkkä nappaamaan maahan kiinni vaikka alla vaan 17
tuuman renkaat.
Mitkä on M alustan edut vauhdikkaassa ajossa, kertokaa kokemuksia. :cools:
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Allekirjoittanut sitten nykäisi liipaisimesta, tarttui mukaan Suomi-E93 325iA. Fiiliksia keskiviikon jälkeen kun auto tulee fiksistä mutta ensivaikutelmat positiiviset :)

Navi ja etututkat puuttuvat, mutta toisaalta tarjous oli liian hyvä ohitettavaksi.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Onneksi olkoon. Ensi viikon sääennuste lupaa sopivasti parasta mahdollista avoilukeliä. :thup:
ex. E63 650i, E88 125i
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Kiitokset :) Tänään jo näkyi paljon avoja liikenteessä, joten kuume kasvaa.

Päivän hyödyllinen linkki E93:n omistajalle: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=609222" onclick="window.open(this.href);return false;
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

No hiukan kokemuksia:

- Mikkeä kompaten, käyntiääni tyhjäkäynnillä _on_ kuin diesel
- löytyi vesivuoto eli kuskin ikkunan tiiviste falskaa sen "b-pilarin" kohdalta. Menee onneksi myyjäliikkeen piikkiin, tiivistettä ei saa erikseen joten menee koko takasivuikkuna vaihtoon
- musta väri siitepölykaudella, mutta tämän tiesinkin jo yhden mustan auton omistaneena. Maalipinta karmeata appelsiinia mutta niin kai ne on näissä kaikissa. Audiin verrattuna järkyttävä.
- katto auki helsinkiläisellä asvaltilla tuntee että kori hieman tärisee
- helvetin uraherkkä, syyllinen löytynee Bridgestonen RFT:istä. Korjataan ensi kesäksi 18" ei-RFT -setillä

+ fiilikset
+ ulkonäkö, varsinkin katto auki
+ tuulisuojan kanssa täysin käyttökelpoinen +12 kelissä, vaikka näyttääkin dorkalta toppatakki päällä vieressä kävelevän mielestä
+ tukevan tuntuinen katto kiinni, ei mitään hälyääniä tai nitinöitä
+ järjellinen kulutus painoon nähden, näyttää olevan kaupungissa jossain 13l kieppeillä, tippuu reilusti alle 10 motarilla
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Modet voisi yhdistellä tuon E93 talviautona-threadin tähän. Ekan talven jäljiltä kommentteina ettei mitään vaikeuksia, kitkoilla toi tonnikeiju kulkee tuolla moottoritiellä tuiskussakin vakaasti. Lasitkaan ei ole jäätyneet kiinni eikä mitään natise.

Nyt kun kesäkin on jo tulossa, niin asentelin tänään SmartTop-moduulin ja näyttäis olevan ihan näppärä vekotin. Helteitä odotellessa.
Avatar
mikasa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 17 Elo 2011, 21:00
Auto: E93 320i '12

kimmop kirjoitti:- löytyi vesivuoto eli kuskin ikkunan tiiviste falskaa sen "b-pilarin" kohdalta. Menee onneksi myyjäliikkeen piikkiin, tiivistettä ei saa erikseen joten menee koko takasivuikkuna vaihtoon
Ymmärsinkö oikein, että koko ikkuna(lasikin?) pitää vaihtaa, jos vain tiivisteessä on vikaa?
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

mikasa kirjoitti:
kimmop kirjoitti:- löytyi vesivuoto eli kuskin ikkunan tiiviste falskaa sen "b-pilarin" kohdalta. Menee onneksi myyjäliikkeen piikkiin, tiivistettä ei saa erikseen joten menee koko takasivuikkuna vaihtoon
Ymmärsinkö oikein, että koko ikkuna(lasikin?) pitää vaihtaa, jos vain tiivisteessä on vikaa?
Joo, (ja koskenee myös E92:ta) eli se sivuikkunoiden välinen tiiviste on valettu kiinni takasivuikkunaan. Bemarin osaksi se ei ollut kyllä kovin kallis, olikohan 300€ töineen.
Viimeksi muokannut kimmop, 23 Huhti 2013, 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
clima
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Touko 2012, 20:33
Auto: Ex: E93 330iA M-sport

Kattoa on tullut jo vähän testattua, nyt olisi kiinnostusta Smart Top systeemistä.
Onko foorumilaisilla kokemusta tuon asennuksesta? Tai paikoista Varsinais-Suomen alueella joka tuon asentaisi?
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Asentelin itse, meni vajaa tunti SmartTopin omilla ohjeilla. Tästä varmaan voi pudottaa ainakin 20 min pois näppäräsormisempi kaveri, mulla meni sen perkeleen liittimen pujotteluun ja kiinnitykseen pari yritystä. On ahdas paikka.
clima
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Touko 2012, 20:33
Auto: Ex: E93 330iA M-sport

Kiitokset tiedosta!

Olen etsiskellyt noita asennusohjeita netistä, mutta vasta eilen huomasin että mikäli lähtee tilausta tekemään sivulta

http://www.mods4cars.com/sms/shop/?orga ... ome&menu=1

niin tuoltahan nuo ohjeet saa kuvien kanssa printattua. :rolle:

Tuoltako muuten itse tilasit vai mistä?
Ja tuleeko muuta mieleen asennuksesta, entä toiminnasta?
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Tilasin eBaysta mutta mods4carsilta, toimituksesta ei pahaa sanottavaa, kesti muistaakseni reilun viikon. Nettitullaus on tullut jo aiemmin opiskeltua, piti tässä tapauksessa vaan osata valita oikea tullikoodi että se tuli ilman ylimääräisiä maksuja.

Asennuksesta oikeastaan ei tuon ahtauden lisäksi muuta kuin että pitkä tasapäinen meisseli helpottaa sen takapenkin sivuosan lukituksen kampeamista irti ja jos ei ole aiemmin törmännyt sellaiseen keinulukittavaan johtoliittimeen niin kannattaa tutkia sen johtosarjan kanssa, se pitää kuitenkin kiinnittää ja lukita sokkona. Jos se liitin ei ole kiinni niin sen kyllä huomaa punaisista katon varoitusvaloista :)

Sen boksin ohjelmointi on aika suoraviivaista sillä ladattavalla ohjelmalla, jätin vielä sen USB-kaapelin takapenkin väliin niin sitä voi läppärillä säädellä. Kontrolliboksille en löytänyt oikein paikkaa missä se tarralla pysyisi kunnolla kiinni, se vaahtomuovi lokasuojassa ei tuntunut olevan kovin tukeva ratkaisu. Ei tuo vielä ole kolissut joten ei haitanne menoa.

Näillä keleillä tuota nyt ei vielä ole tositoimissa kamalasti tullut vielä säädeltyä mutta ensi vaikutelma oli että helpottaa elämää sen neljän huntin edestä hyvinkin.
clima
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Touko 2012, 20:33
Auto: Ex: E93 330iA M-sport

Kiitokset taas vinkeistä.

Täytyy laittaa boxi tilaukseen. Sitten voi ihmetellä rauhassa onnistuuko asennus hieman tumpelommaltakin kaverilta. :mus:
Vastaa Viestiin