Ärsyttävä vakionopeussäädin

E90, E91, E92, E93
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Työmatkalla on motarilla sellainen kuopasta todella jyrkkä pomppu pienelle nyppylälle (paikallisille tiedoksi: Turun moottoritie Helsingistä lähdettäessä, 200 m ennen Kehä I alitusta, vasen kaista). Vakkari putoaa nyt talvirenkailla joka kerta tuossa yhdistelmässä pois päältä ja valittaa "gong"illa. Ärsyttävä piirre.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Pystyykö tuon jarrutustoiminnan ohjelmoimaan pois vakkarista F-sarjalaisissa? Jos pystyy niin mikähän parametri se on?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

wsaarja kirjoitti: 05 Touko 2018, 07:09 Pystyykö tuon jarrutustoiminnan ohjelmoimaan pois vakkarista F-sarjalaisissa? Jos pystyy niin mikähän parametri se on?
Käsittääkseni tuota ei voi koodata pois. Se on kyllä ärsyttävä, kun alamäessä se laskee nopeuden 2-3 kmh alle asetetun rajan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Aiemmassa autossa ei ollut jarrutustoimintoa ja se taas nosti alamäessä nopeutta sen 3-10kmh, 60 alueille sai vakkaria pienentää 100m ennen vaikutusaluetta. Nykyisessä on jarrutustoiminto ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen koska pitää hyvin nopeuden ja 60 alueelle ei tarvii ottaa ennakkoa.

Nämä on niitä makuasioita joista voi aina kiistellä loputtomiin :drink:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti: 05 Touko 2018, 09:44 Aiemmassa autossa ei ollut jarrutustoimintoa ja se taas nosti alamäessä nopeutta sen 3-10kmh, 60 alueille sai vakkaria pienentää 100m ennen vaikutusaluetta. Nykyisessä on jarrutustoiminto ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen koska pitää hyvin nopeuden ja 60 alueelle ei tarvii ottaa ennakkoa.

Nämä on niitä makuasioita joista voi aina kiistellä loputtomiin :drink:
Kyllä minäkin pidän jarrutoimintoa hyvänä ideana, mutta toteutus BMW:n tapauksessa valitettavasti ei pidä vakiona nopeutta, vaan juuri esim. jyrkässä alamäessä se laskee nopeuden alle asetetun. Jos se pitäisi nopeuden +-1kmh asetetusta aina, niin silloin se olisi täydellinen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Onkohan kukaan foorumilaisista uskaltanut kokeilla tuota vakkaria alppiteiden laskuosuuksilla? Jos se nimittäin pitäisi nopeuden tarkalleen vakiona pitkässä ja jyrkässä alamäessä pelkillä pyöräjarruilla, jarrupalat palaisivat/lasittuisivat jo sen yhden vuoristolaskun jälkeen. Vai voisiko olla, että sakemanni olisi suunnitellut sen toimimaan älykkäästi siten, että nopeutta hiljennellään pätkittäin välillä alle asetetun nopeuden ja välillä jarruja jäähdytellen rullaamalla. Itse en ole vakkaria alamäissä käyttänyt, vaan hiljentelen aina mahdollisuuksien mukaan moottorilla (sport/manuaali-moodi) ja tarvittaessa lyhyellä terävällä jarrutuksella liika vauhti pois ennen neulansilmää.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Hyvin on toiminut ainakin moottoriteillä nopeusrajoitetuissa laskuissa. Vaihtelee pienemmälle aika paljonkin tarvittaessa. En nyt muista onko tarvinnut jarruunkin koskea vai ei.
Vastaa Viestiin