Ärsyttävä vakionopeussäädin
Työmatkalla on motarilla sellainen kuopasta todella jyrkkä pomppu pienelle nyppylälle (paikallisille tiedoksi: Turun moottoritie Helsingistä lähdettäessä, 200 m ennen Kehä I alitusta, vasen kaista). Vakkari putoaa nyt talvirenkailla joka kerta tuossa yhdistelmässä pois päältä ja valittaa "gong"illa. Ärsyttävä piirre.
Käsittääkseni tuota ei voi koodata pois. Se on kyllä ärsyttävä, kun alamäessä se laskee nopeuden 2-3 kmh alle asetetun rajan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 480
- Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
- Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
- Paikkakunta: LU
Aiemmassa autossa ei ollut jarrutustoimintoa ja se taas nosti alamäessä nopeutta sen 3-10kmh, 60 alueille sai vakkaria pienentää 100m ennen vaikutusaluetta. Nykyisessä on jarrutustoiminto ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen koska pitää hyvin nopeuden ja 60 alueelle ei tarvii ottaa ennakkoa.
Nämä on niitä makuasioita joista voi aina kiistellä loputtomiin
Nämä on niitä makuasioita joista voi aina kiistellä loputtomiin
Kyllä minäkin pidän jarrutoimintoa hyvänä ideana, mutta toteutus BMW:n tapauksessa valitettavasti ei pidä vakiona nopeutta, vaan juuri esim. jyrkässä alamäessä se laskee nopeuden alle asetetun. Jos se pitäisi nopeuden +-1kmh asetetusta aina, niin silloin se olisi täydellinen.*Ari* kirjoitti: ↑05 Touko 2018, 09:44 Aiemmassa autossa ei ollut jarrutustoimintoa ja se taas nosti alamäessä nopeutta sen 3-10kmh, 60 alueille sai vakkaria pienentää 100m ennen vaikutusaluetta. Nykyisessä on jarrutustoiminto ja olen siihen hyvinkin tyytyväinen koska pitää hyvin nopeuden ja 60 alueelle ei tarvii ottaa ennakkoa.
Nämä on niitä makuasioita joista voi aina kiistellä loputtomiin
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Onkohan kukaan foorumilaisista uskaltanut kokeilla tuota vakkaria alppiteiden laskuosuuksilla? Jos se nimittäin pitäisi nopeuden tarkalleen vakiona pitkässä ja jyrkässä alamäessä pelkillä pyöräjarruilla, jarrupalat palaisivat/lasittuisivat jo sen yhden vuoristolaskun jälkeen. Vai voisiko olla, että sakemanni olisi suunnitellut sen toimimaan älykkäästi siten, että nopeutta hiljennellään pätkittäin välillä alle asetetun nopeuden ja välillä jarruja jäähdytellen rullaamalla. Itse en ole vakkaria alamäissä käyttänyt, vaan hiljentelen aina mahdollisuuksien mukaan moottorilla (sport/manuaali-moodi) ja tarvittaessa lyhyellä terävällä jarrutuksella liika vauhti pois ennen neulansilmää.