Ärsyttävä vakionopeussäädin

E90, E91, E92, E93
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Autoni 330iA X -11 vakionopeussäädin ei voisi olla ärsyttävämpi. Säädän nopeuden vaikka 90km/h ja auto jolkottelee sitä suurimmalla vaihteella. Kaikki hyvin siihen asti kunnes tulee alamäki. Auto yrittää orjallisesti säilyttää valittua nopeutta hinnalla millä hyvänsä. Autossa on jarrutoiminto, mutta sitä se ei kuitenkaan hyödynnä, vaan vaihteisto alkaa latoa pienempää pesään. Ja niin pienelle että varmasti nopeus ei kasva yhtään. Mäen ei tarvitse olla edes kummoinen, kun laatikko löytää jo kolmosen ja kierrokset huutaa yli 4000rpm. Ei kovin sivistynyttä suht kalliilta autolta. Itsekin tiedätte miltä se selkänojassa tuntuu kun kaasu ylhäällä ladotaan tarpeeksi pientä pykälää. Auto nyhtäisee kunnolla joka kerta.

Kyselin tänään korjaamolla olisiko siihen jotain tehtävissä, mutta ei sieltä osattu mitään sanoa. Tutkivat asiaa. Tietääkö kukaan onko tuollaiseen jotain päivityssoftaa olemassa?

Olen koko ajan kironnut tuon laatikon, koska se ei ole ollut koskaan samaa mieltä juurikaan mistään asiasta. Varmaan asiaa sotkee se että meillä rouva ajaa autolla jokseenkin yhtä paljon. Loota yrittää varmaan opetella kahta asiaa yhtä aikaa onnistumatta siinä. Seuraavat autot ovat sata varmasti manuaaleja. Saanpahan itse päättää millä vaihteella ajan.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Tossa omassa on myös toi jarrutoiminto. Todella harvoin se pienempään kyllä vaihtaa. Jos alkaa tuntua siltä että jarruttaa liikaa, ni ihan pikkuvarpaan verran kaasua koneeseen, ni loppuu jarruttaminen. näin ainakin tollaisella vanhalla disulla.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

30d tomaatilla ja en huomannut vastaavaa efektiä kertaakaan. Isommassa alamäessä saattoi tuntua jarruttaminen, mutta en muista että laatikko olisi kertaakaan vaihtanut ominpäin pienempää sisään alamäen takia. Samaa voin sanoa 35i:stä ja automaatista.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

En ole itsekään havainnut tällaista ongelmaa. Tosin autoni on nelisylinterinen jossa ei ole jarrutoimintoa lainkaan. Ärsyttävää tuossa vakionopeudensäätimessä on se, että siihen ei saa kertanapautuksella kuin yhden kilometrin tunnissa lisää vauhtia. F1x ja F3x -mallit ovatkin jo fiksummin toteutettuja tämän asian suhteen ja nopeuden saa asetettua vaikka kahteensataan parissa sekunnissa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

///Marko kirjoitti:En ole itsekään havainnut tällaista ongelmaa. Tosin autoni on nelisylinterinen jossa ei ole jarrutoimintoa lainkaan. Ärsyttävää tuossa vakionopeudensäätimessä on se, että siihen ei saa kertanapautuksella kuin yhden kilometrin tunnissa lisää vauhtia. F1x ja F3x -mallit ovatkin jo fiksummin toteutettuja tämän asian suhteen ja nopeuden saa asetettua vaikka kahteensataan parissa sekunnissa.
Olikos se näin ettei nelisylinterissä saanut vauhtia kuin 1km/h kerrallaan? Kuusisylinterisissä vakkarin viiksi toimii samalla tavalla kuin vilkunkin, eli siinä on kaksi "pykälää". Ensimmäisestä pykälästä tulee aina 1km/h kerrallaan vauhtia lisää ja aivan ääriasennossa käyttämällä 10km/h kerrallaan lisää.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kyllä nelipyttyisissäkin saa 10km/h kerralla lisää samallalailla kuten Antinontoxic edellä esitti,ainakin "jarruvakkareissa".
Voi toki olla vuosimallieroja mallistoissa.Kokemusta X1:stä ja nykyisestä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
ekiX
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 06:29
Auto: E92 325iA '07

Juuri mäkisessä maastossa olen tykännyt nykyisen autoni automaatin toiminnasta verrattuna edellisiin ei BMW merkkisiin autoihin. Sujuvaa kyytiä ilman turhaa nykimkstä. Muutoin on varsinkin kiihdytettäessä joskus automaatti hidas vaihtamaan pienemmälle.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Pre-LCI E90ssä tuo vakkarin pykälä 4-dieselissä on muistaakseni juuri tuon 1km/h eikä tuossa ainakaan ole muuta kuin tuo yksi pykälä. Itse vakkari tuossa ilman jarrutoimintoa toimii kyllä hyvin.

Pre-LCI E61:ssä tuo adaptiivinen vakkari taas pykältää eteenpäin työnnettäessä seuraavaan tasakymppiin, eli esim. 103 -> 110 ja taaksepäin samalla tavalla lähimpään kymppiin, eli esim. 113 -> 110. Tuossakin vain yksi pykälä. Muistaakseni resume-napista saa vakkarin päällä ollessa yhden km/h lisää ylöspäin. En tiedä, onko tuossa erikseen mitään jarrutoimintoa (adaptiivisen tutkan lisäksi), mutta ainakin tuo on pelittänyt ihan hienosti. Täälläpäin kun ei noita mäkiä niin pahemmin ole.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Kävin tänään korjaamolla ihan muissa asioissa ja kyselin samalla oliko aiheeseen saatu mitään lisätietoa. No oli sen verran että kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan että mikään olisi ennen moista tehnyt.

Ehdottivat että kunhan siinä nyt se eka huolto kohtapuoleen tulee, niin tyhjennetään laatikon muisti ja aloitetaan tavallaan uudella laatikolla. Jos se ei auta niin sitten pitää keksiä jotain muuta. Olivat kyllä yhtä mieltä että ei se nyt noinkaan voi olla. :thuup:

Akka lähti sillä Pieksämäelle tänään ja tulee huomenna takas. Luulen että palautetta tulee eikä välttämättä kovin positiivista. Se on samalla tavalla inhonnut aina noita invalaatikoita. :thup:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

^Kannattaa siellä huollossa kysyä myös, että onko saatavilla softapäivitystä asiaan. Tosin forumeiden perusteella tuntuu olevan noiden softapäivitysten suhteen tiedot aika nollassa suomalaisilla merkkiliikkeillä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Antinontoxic kirjoitti: Olikos se näin ettei nelisylinterissä saanut vauhtia kuin 1km/h kerrallaan? Kuusisylinterisissä vakkarin viiksi toimii samalla tavalla kuin vilkunkin, eli siinä on kaksi "pykälää". Ensimmäisestä pykälästä tulee aina 1km/h kerrallaan vauhtia lisää ja aivan ääriasennossa käyttämällä 10km/h kerrallaan lisää.
Juuri näin se menee. Nelisylinterisessä E90 lci:ssä ei ole kuin yksi pykälä vakkarin viiksessä, valitettavasti.
Avatar
CLiK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
Auto: E61 LCI
+ 987 + w450

Ei liity 3-sarjan vakkariin, mutta 125i:n vakkarin ja automaatin toiminnassa oli ärsyttävä piirre kun vakkarin löi päälle maantienopeuksissa. Säännönmukaisesti laatikko vaihtoi samantien pykälää pienemmälle vain vaihtaakseen hetkeä myöhemmin takaisin isommalle. Satunnaisesti myös 650i näyttää tekevän samaa.
ex. E63 650i, E88 125i
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

CLiK kirjoitti:Ei liity 3-sarjan vakkariin, mutta 125i:n vakkarin ja automaatin toiminnassa oli ärsyttävä piirre kun vakkarin löi päälle maantienopeuksissa. Säännönmukaisesti laatikko vaihtoi samantien pykälää pienemmälle vain vaihtaakseen hetkeä myöhemmin takaisin isommalle. Satunnaisesti myös 650i näyttää tekevän samaa.
Tämä. Vedin juuri reilu 1000 km tällä viikolla ja piti mäkisillä osuuksilla tai 80/100-rajoitusvaihdoksia olevalla pätkällä laittaa manuaalipuolelta kutoselle. :mad:
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

moniveto kirjoitti:Autoni 330iA X -11 vakionopeussäädin ei voisi olla ärsyttävämpi. Säädän nopeuden vaikka 90km/h ja auto jolkottelee sitä suurimmalla vaihteella. Kaikki hyvin siihen asti kunnes tulee alamäki. Auto yrittää orjallisesti säilyttää valittua nopeutta hinnalla millä hyvänsä. Autossa on jarrutoiminto, mutta sitä se ei kuitenkaan hyödynnä, vaan vaihteisto alkaa latoa pienempää pesään.
Ajelin viime viikolla mäkisemmässä maastossa. Tekee mulla ihan samaa (330d). Tosin lyö vain yhden pykälän pienemmälle, koska se näytti riittävän. Varmaan tosijyrkissä mäissä voisi heittää vielä pienemmälle mutta tuo neliveto ja diesel varmaan edesauttoivat hidastumista. Oma tulkinta siis on että tuo jarrutoiminto on siis tehty moottorijarrutuksella ainakin ensisijaisesti. Ja jos miettii niin näinhän sitä vuoristoisessa maastossa ajelisi itsekin, moottorilla jarruttamalla.

Se mikä tohon voisi auttaa olisi jokin toleranssisäätö eli että sallisi vähän reilumman nopeuden nousun ennen kuin lyö pienempää sisään. Nyt on tosiaan aika neuroottisen tarkka. Tai sitten mittaamalla kiihtyvyyttä tai vaikka suoraan kallistuskulmaa (jos autossa on anturi?) yhdessä nopeuden kanssa. Saattaisihan tuon jarrutuksen saada jollakin parametrilla pois päältäkin? Mutta kyllä tämä sllti parempi on kuin sellainen jenkkicruise (juu, ollut niitäkin) joka overdrive päällä valuu mäkeä rullaten ja lullaten täysin pois kontrollista :w00t:

- p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

No mielestäni tuo tarkkuus on kyllä hyvä juttu, meillä oli joskus fordissa toleranssia varmaan noin 15 km/h.. Että vakionopeussäädin.. Tuossa 320 dx:ssä olen kanssa huomannut että joskus pudottaa pykälää pienemmälle mutta ei koskaan häiritsevästi.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tää ongelma ilmeisesti on vain vähemmän tehokkaissa ja vähemmän vääntävissä moottoreissa, koska mulla ei ole vakkari koskaan vaihtanut pienempää sisään missään olosuhteessa itsekseen :)
kimmop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 22:45
Paikkakunta: Helsinki

laituri kirjoitti:Tää ongelma ilmeisesti on vain vähemmän tehokkaissa ja vähemmän vääntävissä moottoreissa, koska mulla ei ole vakkari koskaan vaihtanut pienempää sisään missään olosuhteessa itsekseen :)
Tasaisessa ajossa taisin löytää Keski- ja Itä-Suomesta yhden tai kaksi mäkeä missä vakkari halusi vaihtaa kutoselta vitoselle, veikkaan että dieselillä menee nekin lentäen.

Se mitä protestoin alunperin on tuo vakkarilla kiihdyttäminen takaisin asetettuun nopeuteen, ilmeisesti tuo on ohjelmoitu tapahtumaan "kaasu pohjassa" ja auto kiihdyttää vaihtamalla pykälän alaspäin. Tämä ottaa hiukan päähän kun moottorissa riittää kumminkin vääntö ihan räväkästi kutosellakin kiihdyttämään 80->100. Ilmiö nyt haittaa lähinnä esim. nelostiellä välillä Heinola-Jkl jonne on kylvetty niitä 80:n risteysaluerajoituksia satasen sekaan melko huolella.
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

Muistelisin, että jos ajelee Jkl-Heinolan ajamalla alkupätkän Jämsän suuntaan ja Kärkistensalmen kautta heittää Päijänteen toiselle puolelle, löytyy alamäki, jossa 320xDa kepittää kaksi pykälää pienemmälle vakkarilla ajettaessa.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

McJones kirjoitti:Muistelisin, että jos ajelee Jkl-Heinolan ajamalla alkupätkän Jämsän suuntaan ja Kärkistensalmen kautta heittää Päijänteen toiselle puolelle, löytyy alamäki, jossa 320xDa kepittää kaksi pykälää pienemmälle vakkarilla ajettaessa.
Päästelin juuri tuon Korpilahden pikataipaleen (tie 610) eilen Joutsan suunnasta Korpilahdelle täyden jarruttoman peräkärrykuorman kanssa. Tuli testattua tota vakkariakin sitten noissa isommissa mäissä ja on siinä viisautta. Pienemmissä alamäissä vaihtaa pykälän pienemmälle ja jos vielä kiihtyy niin laittaa vielä toisenkin vaihteen pienemmälle ja jos vieläkin kiihtyi niin sitten jarrutti jarruilla. Mut sitten siinä yhdessä isossa nyppylässä jarrutti ylhäällä mäen päällä suoraan jarruilla eikä laittanut lainkaan pienempää sisään ennen kuin vasta kun mäki loiveni. Ilmeisesti siis siinä on viisautta että jos kiihtyvyys / kaltevuus on kova niin käyttää heti jarruja, jos taas kiihtyvyys vähäisempää niin koittaa ensin vaihteilla koplata.

Etenkin noin kärryä vedettäessä tuntui kaikenkaikkiaan toimivalta kampeelta. Ja ihan kiva tienpätkäkin nyt kun siinä on aika paljon uutta asfalttiakin.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
moniveto
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:44
Auto: 2002 Turbo -75
M5 -86
325iX -88
X5 4,8i -07
Paikkakunta: Joensuu

Käytiin tänään Kuopiossa. Akkaväki meni Ikeaan ja mie kaveria moikkaamaan. Olin siis ihan vaan kuormajuhtana. :)

Seurailin siinä sitten mennen tullen vähän tarkemmalla korvalla tuon vakkarin touhuja. Tulin siihen tulokseen, että lieneekö sen softassa joku toleranssihärö. Se tekee kaikkensa että nopeus ei heilahda kilsan puolikastakaan mihinkään suuntaan. Yhteen mäkeen latasi kolmosen pesään ja kierrokset 4000. Sitten tasamaallakin auto nyhtää ihan pientä liikettä vähän sen mukaan mistä päin tuulee. Ihan kuin vakkariin olisi säädetty joku 0,1km/h toleranssi missä nopeuden on pysyttävä. Ja se todellakin tekee mitä vaan päästäkseen tähän tavoitteeseen.

Tosin jyrkässä alamäessä vakkari kaatuu omaan näppäryyteensä. Kierrosten huutaessa 4000 ja alamäki äkisti loivenee, putoaa nopeus nopeasti monta kilsaa. Tasamaa yllättää järjestelmän housut kintuissa. Hidas loota ei ehdi vaihtamaan isompaa eikä kaasuakaan kone älyä painaa.

En tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Täytyy nyt ainakin huollossa käydä tätä omaa diagnoosia kertomassa. Huolto on kohta esissä. Etsikööt siinä samalla ratkaisua.
Vastaa Viestiin