Hiukkassuodatin

E90, E91, E92, E93
JerPar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 23:24
Auto: Bmw E92 330xd
Paikkakunta: Mikkeli

Joo elikkäs alkanut oma E92 valittamaan, että hiukkassuodattimessa jotain... Onko kellään kokemuksia aiheesta? Pitääkö vaihtaa kokonaan vai voiko vain " putsata " ? Ja miten toimii jos vain putsaa. Eikä vissiin oo ihan mikään halpa homma lähteä hiukkassuodatinta vaihtamaan, onko kokemuksia paljon on homma maksanut ?
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Hiukkassuodatin ja katti on samassa paketissa. Useamman tonnin juttu merkkiliikkeessä. Esim. eBaysta saa halvemmalla mutta jonkun täytyy asentaa. Olen kuullut niitä tyhjennettävänkin. Minulla ei ole kokemuksia aiheesta.

Paljonko on ajettu ? Pitäisi herjata vasta 200000 - 250000 km. Jos vähemmän ajettu pitäisi tarkistaa lähteekö puhdistustoiminto päälle. Jos ei lähde niin voi johtua esim.
- moottorin termostaatista -> puhdistus toiminto ei lähde päälle jos ei ole tarpeeksi lämmin moottori
- vialinen hehku/hehkuja -> käyttää kuulemma hehkuja puhdistustoimintoon
- viallinen anturi, antaa väärää lämpötilatietoa -> puhdistustoiminto ei lähde päälle.

Puhdistustoiminnon saa kuulemma korjaamolla testerillä päälle "väkisin". Mutta jos ajokilometrejä on kertynyt kolmattasataatuhatta niin vaihto, puhdistus tai tyhjennys lienee ainoat vaihtoehdot. Puhdistus ja tyhjennys vaatii rälläkkää ja rosterihitsaukseen sopivia välineitä.

Paikallinen korjaamo kertoi nämä tiedot. En ota vastuuta jos ovat virheellisiä.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Rocky kirjoitti: Paljonko on ajettu ? Pitäisi herjata vasta 200000 - 250000 km. Jos vähemmän ajettu pitäisi tarkistaa lähteekö puhdistustoiminto päälle. Jos ei lähde niin voi johtua esim.
- moottorin termostaatista -> puhdistus toiminto ei lähde päälle jos ei ole tarpeeksi lämmin moottori
- vialinen hehku/hehkuja -> käyttää kuulemma hehkuja puhdistustoimintoon
- viallinen anturi, antaa väärää lämpötilatietoa -> puhdistustoiminto ei lähde päälle.
Noiden lisäksi on myös mahdollista, ettei mittarilukema pidä paikkansa ja autolla onkin ajettu enemmän kuin mitä mittarilukema näyttää.

Itselläni tukkeutui suodatin monesti lyhyiden pätkäajojen takia ja päädyin siihen tulokseen, että koko pönttö poistetaan ja ohjelmoidaan uudelleen (saatiin n.200hp 320d:ssä). Koko homma maksoi n.600e muistaakseni.
- - -
JerPar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 23:24
Auto: Bmw E92 330xd
Paikkakunta: Mikkeli

Autolla on ajettu nyt 115 tkm ja on diesel. Auto on vuosimallia 2007 ja tuotu Suomeen Saksasta 2009. Ajokilometrit on tarkastettu merkkiliikkeen kautta ja kaikki paperit ( huoltokirjat ym...) ovat Saksan puolelta kunnossa.

Autolla kyllä ajetaan jokseenkiin lyhyitä pätkiä kaupungissa, mutta suunnilleen kerran viikkoon ajetaan putkeen selllainen 70 km. Tietokone alkoi valittaa suodattimesta, kun ajelimme Helsingistä poispäin. Sitä ennen oli juuri kertynyt mittariin 300 km matka-ajoa.

Outo juttu koko homma. Täytyy selvittää tuo puhdistus homma. Ei todellakaan huvittaisi ruveta maksamaan yli tonnia tuosta hommasta!
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kannattaa katsoa sieltä salavalikosta ne lämmöt ensimmäisenä. Pitkäkään ajo ei auta mitään, jos lämmöt ei nouse yli 75 asteen, minkä DPF:n poltto vähintään vaatii. Jos kaikki termarit on kunnossa, niin lämpöjen pitäis nousta jo reilun 20km jälkeen reilusti yli tuon.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
BMW holistic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Kesä 2012, 22:06

kallista lystiä on tosiaan lähteä vaihtamaan.Itse tosin tein viime kesänä vaikka vasta 160tkm tulikin täyteen.
Hintaa kertyi palikoista seuraavasti;

hiukkassuodatin osanumero 18307812279 ovh. 1360e
Klemmari osanumero 18308512137 ovh. 16,25e
Tiiviste osanumero 18308513651 ovh. 16e

Tuohon vielä lisäksi tunnin verran töitä,niin noin 1500e saa hinnaksi.Itse teetätin varsinaisen vaihtotyön pienemmässä pajassa kun ei tuollaista valtuutettua ole kauhean lähellä.
ex-menopelit;BMW 530i-04 MB 280 -07 BMW325i -09 M-sport
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Itse nollasin kylmästi vaihtomuistutuksen noin 5tkm sitten eikä ole ilmoitellut mitään tuon jälkeen. Huoltovalikossa näyttää muistaakseni edelleen 200tkm hiukkassuodattimen vaihtoon. Kuinkas haitallista tämä on vai ajelenko vain niin pitkään, että tulee ilmoitukset polton ongelmista? Autolla ajettu aika tarkkaan 200tkm. Oma ajo on päivittäin maantietä lämmöt normaalissa, joka varmasti auttaa asiaa.
Mtyy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2012, 22:00
Paikkakunta: Oulu

Ei noilla ketjun aloittajan kilometreillä vielä ainakaan tuhkan puolesta pitäisi tukossa olla, mutta tosiaan kun ajotavasta ei ole tietoa eikä noiden lämpötila-antureiden tai termareiden toiminnasta, niin voihan se olla nokea täynnä...

Juuri viime viikolla tyhjensin ja softasin yhden tukkeutuneen -07 520D:n, jolla oli ajettu melkein 300tkm. Eli yksilöitä ovat pirulaiset :mad:

Pesua ovat monet kokeilleet, itsekin mukaan lukien. Ja sen voin sanoa, että ainakaan itselläni ei toiminut. Ongelma on hiukkassuodattimien rakenne, joka ei mahdollista pesuveden vapaata virtaamista siten, että veisi noen ja tuhkat mukanaan.
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mtyy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 16 Loka 2012, 22:00
Paikkakunta: Oulu

Raimo Miettinen kirjoitti:Itse nollasin kylmästi vaihtomuistutuksen noin 5tkm sitten eikä ole ilmoitellut mitään tuon jälkeen. Huoltovalikossa näyttää muistaakseni edelleen 200tkm hiukkassuodattimen vaihtoon. Kuinkas haitallista tämä on vai ajelenko vain niin pitkään, että tulee ilmoitukset polton ongelmista? Autolla ajettu aika tarkkaan 200tkm. Oma ajo on päivittäin maantietä lämmöt normaalissa, joka varmasti auttaa asiaa.
Ajele rauhassa menemään. Auton oma järjestelmä kyllä seuraa ja ilmoittaa, kun suodattimen vastapaineet nousevat liian korkeiksi.
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JerPar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 23:24
Auto: Bmw E92 330xd
Paikkakunta: Mikkeli

Auton ilmoittaessa hiukkassuodattimesta lukeee ilmoituksessa suunnilleen näin: Check particle filter. Contact the nearest Bmw dealer. Bossible to continue journey.
Eli ilmoittaa että matkaa ei tarvitse keskeyttää.

Katsoin lämmöt salavalikosta ja kaikki näytti olevan ok. Taidan vain kuitata tuon ilmoituksen ja antaa asian olla...
Juh1s
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 126
Liittynyt: 09 Marras 2010, 20:48
Auto: Touring ilman G:tä

Laita moottorinlämmöt näkyviin ja käy ajelemassa jotain mutkapätkää ja kiihdyttele välillä täyskaasulla kierrokset sinne 4000rpm. Eli rääkkäät konetta kunnolla, nini eiköhän se poltto sieltä lähde päälle. Poltossa lämpöjen pitäs nousta yli 90 asteen.
JerPar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 23:24
Auto: Bmw E92 330xd
Paikkakunta: Mikkeli

Toissapäivänä käytin auton merkkiliikkeessä huollossa ja kyllähän niissä lämmöissä sitten olikin jotain vikaa vaikka toisin luulin. Vaihdettiin uusi anturi ja lähti polttojärjestelmä sitten päälle ja nyt kaikki ok :)
hhena
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Loka 2014, 21:01
Auto: BMW 330xd Touring E91
Paikkakunta: Helsinki

Moikka,

Lykkäsin tuossa eilen illalla yleistesterin kiinni E91:een ja huomasin, että aktiivisia koodeja ovat hehkutulpista ja hiukkassuodattimesta. Kuitenkaan mitään muita vikavaloja ei pala mittaristossa, kuin adaptiivisistä ajovaloista.

Luinkin tuossa, että kuulemma hehkutulppien epätoiminta estää hiukkassuodattimen polttoprosessin. Onko kenelläkään tosiaan ollut tätä ongelmaa ja tietäisi paljonko tuollainen hehkutulppien vaihto oikein kustantaa?
Auto: E91 330xd

Kiitos paljon vastauksista etukäteen näin lauantai aamuna! :drink:
saperu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Touko 2012, 16:59
Auto: Bmw 320d Touring -08 e91
Bmw 520d Touring -08 e61

Mulla ilmoitti testeri samat viat: Hehkut 1 ja 2 sekä hiukkassuodatin. Auto on E91 320d vm. 08 autom. Vedot hieman hukassa siten että ei mene pintakaasulla ihan niin "kevyesti" kuin pitäisi, ihan kuin jokin estäisi täyden vedon. Joutuu vedätettäessä myöskin polkemaan normaalia enemmän. Samaa kyselen kuin edellinenkin että vaikuttaako huonot hehkut tuohon polttoprosessiin ja hiukkassuodattimen tukkoisuus vetoon?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos hehkuja tai hehkujen ohjausboxi on rikki, poltot eivät lähde käyntiin. Sama myös jos termostaatit ovat rikki ja lännöt eivät nouse, silloinkaan ei poltot ala. Nämä johtaa tukkeutuneeseen hiukkassuodattimeen ja tuntuu ajossa juuri noin.

Vaihtoehtona ongelman (hehkut, boxi, termarit) korjaaminen ja sitten pakkopolttoa suodattinelle ja voi vaikka vielä puhdistua. Jos liian kauan ollut noin, niin ei enää puhdistu vaan pönttö pitää vaihtaa tai kokonaan tyhjentää tavarasta. Tällöin virtaus palautuu ja auto taas kulkee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
saperu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Touko 2012, 16:59
Auto: Bmw 320d Touring -08 e91
Bmw 520d Touring -08 e61

masiaro kirjoitti:
Itselläni tukkeutui suodatin monesti lyhyiden pätkäajojen takia ja päädyin siihen tulokseen, että koko pönttö poistetaan ja ohjelmoidaan uudelleen (saatiin n.200hp 320d:ssä). Koko homma maksoi n.600e muistaakseni.
Saitko teetätettyä tuon suodattimen poiston jossain perus huollossa vai vaatiiko merkkihuollon? Alkoi kiinnostamaan tuo koko suodattimen poisto kun tuntuu olevan vaan harmia. :mad:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Koska DPF on osa autosi tyyppihyväksyntää ja sitämyöten vaadittu saastelaite, ei merkkihuolto sitä varmastikaan suostu tekemään, vaan tarvii "nyrkkipajan" joka suostuu suolestamaan pöntön. Lisäksi auton moottorinohjaus tarvii ohjelmoida uudestaan jotta se osaa elää ilman pönttöä (tämä erittäin suurella todennäköisyydellä ei lainkaan onnistu merkkihuollolta). Samalla saa lisätehoa, jota ei kannata katsastaessa kehua, koska sekin pitäisi muutoskatsastaa, joka puolestaan vaatii aika kallista päästötestiä (josta käytännössä ei ole helppo päästä läpi). Joillakin pajoilla softaus ja pöntön tyhjennys voi onnistua samalla reissulla.

Riippumatta siitä, poistatko pöntön vai et, kannattaa mahdolliset pöntön tukkeutumiseen johtavat viat korjata (ne hehkut ja termarit), se tekee autolle muutenkin hyvää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
saperu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Touko 2012, 16:59
Auto: Bmw 320d Touring -08 e91
Bmw 520d Touring -08 e61

Kiitokset vastauksista salmol ja Aero, selventi tilannetta kummasti!
saperu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 07 Touko 2012, 16:59
Auto: Bmw 320d Touring -08 e91
Bmw 520d Touring -08 e61

Aero kirjoitti:Koska DPF on osa autosi tyyppihyväksyntää ja sitämyöten vaadittu saastelaite, ei merkkihuolto sitä varmastikaan suostu tekemään, vaan tarvii "nyrkkipajan" joka suostuu suolestamaan pöntön. Joillakin pajoilla softaus ja pöntön tyhjennys voi onnistua samalla reissulla.
Mites jos poistatan tuon DPF:n ja autoon tehdään softaus niin miten se vaikuttaa katsastukseen? Tuleeko sanomista vai meneekö läpi uuden softauksen ansiosta?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Hyvällä softalla menee savutustestistä läpi, huonolla ehkä ei. Mainittakoon, että hyväkään softa ja onnistunut leima ei kuitenkaan tee viritetystä tai saastelaitevajaasta autosta laillista, joten on teoreettinen mahdollisuus että sanomista tulee joskus myöhemmin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin