Takapyörän laakerin vaihto -05 e91
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
- Auto: BMW F11 535xd -12
Honda CR-Z -10 - Paikkakunta: Tampere
Meinasin aikoinaan koittaa itekkin samaa hommaa, mutta homma tyssäsi isoon tähtikantaiseen navan pulttiin johon en löytänyt hylsyä. Aihetta selvitellessä tuli ilmi että vaati prässin ja parempi viedä pajalle. Sain sovittua muistaakseni 2h tai 2,5h veloituksen per puoli (ohjeaika) vaikka huolto taistelikin jotain 4h per puoli. Hajoittivat vielä abs-anturin toiselta puolelta jonka kylläkin veloituksetta jälkeenpäin uusivat. Ja ehdottoman tärkeää on käyttää alkuperäistä laakeria. Tarvikelaakereista kuullut paljon että ei toimi abs anturien kanssa.
Itelle tilasin takapyörän laakerit eBaysta, FAGin laakerit tuli posteineen ~80€:lla. Toinen puoli (väljä) vaihdettiin keväällä, toiseen puoleen ei ole vielä koskettu.. Ei pahaa sanottavaa ainakaan toistaiseksi... Toiseen etupyörään vaihdettiin myös ~2v/50tkm sitten tarvikelaakeri/napa. Napa on Ruville-merkkinen ja FAGin laakeri sielläkin pyörii. Ei ongelmia.
Vaihdatin just "nyrkkipajalla" takapyörän laakerin ja laakerin vaihdon jälkeen alkoi heti ABS-valo palamaan. Anturi mitattiin ja se oli kunnossa. Seuraava epäilys kohdistui laakeriin ja sen magneettipintaan, mutta sekin oli ehjä.
Tässä vaiheessa aloimme epäillä, että laakeri ei ole mennyt pohjaan ja anturin ja laakerin välissä on liikaa "ilmaa" vaikka sokka paikoilleen menikin. Mittaus näytti noin 1,5 mm.
Haettiin kuitenkin uus laakeri ja tällä kertaa varmistettiin, että se menee pohjaan asti. Mitattiin anturin ja laakerin välinen etäisyys -> 0.8 mm. Vehkeet läjään ja toimii
Kannattaa olla tarkka, että laakeri menee pohjaan asti!
Tässä vaiheessa aloimme epäillä, että laakeri ei ole mennyt pohjaan ja anturin ja laakerin välissä on liikaa "ilmaa" vaikka sokka paikoilleen menikin. Mittaus näytti noin 1,5 mm.
Haettiin kuitenkin uus laakeri ja tällä kertaa varmistettiin, että se menee pohjaan asti. Mitattiin anturin ja laakerin välinen etäisyys -> 0.8 mm. Vehkeet läjään ja toimii
Kannattaa olla tarkka, että laakeri menee pohjaan asti!
Omassa E92 335d:ssä on muutaman viimeisen sadan kilometrin ajan alkanut kuulua taka-akselin suunnalta kevyttä surinaa joka voimistuu nopeuden mukana. Autolla ajettu vähän alle 120tkm. Onko todennäiköisin syy otsikon mukaisesti kuluneissa takapyörän laakereissa vai voisiko olla jotain jarruissa. Sitä vaan että voiko laakerin suhteen ongelma muuttua nopeastikin pahemmaksi niin että matkan teko olisi keskeytettävä? Eli uskaltaako lähteä tämän pikku ujelluksen kanssa 500km:n taipaleelle vai lähdenkö toisella autolla?