Takapyörän laakerin vaihto -05 e91

E90, E91, E92, E93
jarski77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2013, 10:25

Olisiko jollain kuvia taikka jotain neuvoja miten takapyörän laakerin saisi vaihdettua? Tarvitseeko siinä prässiä? Ei huvittas viedä mihinkään liikkeeseen vaihdettavaksi!
Kimmo-R
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
Auto: BMW F11 535xd -12
Honda CR-Z -10
Paikkakunta: Tampere

Meinasin aikoinaan koittaa itekkin samaa hommaa, mutta homma tyssäsi isoon tähtikantaiseen navan pulttiin johon en löytänyt hylsyä. Aihetta selvitellessä tuli ilmi että vaati prässin ja parempi viedä pajalle. Sain sovittua muistaakseni 2h tai 2,5h veloituksen per puoli (ohjeaika) vaikka huolto taistelikin jotain 4h per puoli. Hajoittivat vielä abs-anturin toiselta puolelta jonka kylläkin veloituksetta jälkeenpäin uusivat. Ja ehdottoman tärkeää on käyttää alkuperäistä laakeria. Tarvikelaakereista kuullut paljon että ei toimi abs anturien kanssa.
Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista...
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Mulla hajos tarvike laakeri edestä alle puolessa vuodessa. Taakse vaihdatin liikkeessä ja maksoi muistaakseni 250€.
- Vähempi parempi -
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Kimmo-R kirjoitti:Meinasin aikoinaan koittaa itekkin samaa hommaa, mutta homma tyssäsi isoon tähtikantaiseen navan pulttiin johon en löytänyt hylsyä.
Löytyy esim. Motonetistä.
Homebrew
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 19:43
Auto: E91 330D -07

Itelle tilasin takapyörän laakerit eBaysta, FAGin laakerit tuli posteineen ~80€:lla. Toinen puoli (väljä) vaihdettiin keväällä, toiseen puoleen ei ole vielä koskettu.. Ei pahaa sanottavaa ainakaan toistaiseksi... Toiseen etupyörään vaihdettiin myös ~2v/50tkm sitten tarvikelaakeri/napa. Napa on Ruville-merkkinen ja FAGin laakeri sielläkin pyörii. Ei ongelmia.
risulahti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 19:49

Vaihdatin just "nyrkkipajalla" takapyörän laakerin ja laakerin vaihdon jälkeen alkoi heti ABS-valo palamaan. Anturi mitattiin ja se oli kunnossa. Seuraava epäilys kohdistui laakeriin ja sen magneettipintaan, mutta sekin oli ehjä.
Tässä vaiheessa aloimme epäillä, että laakeri ei ole mennyt pohjaan ja anturin ja laakerin välissä on liikaa "ilmaa" vaikka sokka paikoilleen menikin. Mittaus näytti noin 1,5 mm.
Haettiin kuitenkin uus laakeri ja tällä kertaa varmistettiin, että se menee pohjaan asti. Mitattiin anturin ja laakerin välinen etäisyys -> 0.8 mm. Vehkeet läjään ja toimii :thup:

Kannattaa olla tarkka, että laakeri menee pohjaan asti!
KLO
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 20:40

Omassa E92 335d:ssä on muutaman viimeisen sadan kilometrin ajan alkanut kuulua taka-akselin suunnalta kevyttä surinaa joka voimistuu nopeuden mukana. Autolla ajettu vähän alle 120tkm. Onko todennäiköisin syy otsikon mukaisesti kuluneissa takapyörän laakereissa vai voisiko olla jotain jarruissa. Sitä vaan että voiko laakerin suhteen ongelma muuttua nopeastikin pahemmaksi niin että matkan teko olisi keskeytettävä? Eli uskaltaako lähteä tämän pikku ujelluksen kanssa 500km:n taipaleelle vai lähdenkö toisella autolla?
Vastaa Viestiin