Automaattilaatikon öljynvaihto ei kuulu tehtaan huolto-ohjelmaan mutta monet vaihtavat silti. Vaihdettava suodatin on integroitu öljypohjaan joten koko pohja on vaihdettava. Lisäksi jos meinaa tehdä vaihdon kunnolla on syytä vaihtaa öljy huuhtomalla eli uutta öljyä kierrätetään läpi niin kauan että letkun toisesta päästä rupee tulemaan kirkasta. Öljyä siis kuluu huomattavasti enemmän kun mikä on laatikon öljytilavuus. Autollani (330dA -07) on nyt ajettu 194000 km pääasiassa maantieajoa ja laatikko ei ole oireillut mitenkään. Miten on:
- oletteko vaihtaneet öljyjä ?
- huuhtomalla vai miten ?
- Kukakohan Oulun seudulla tekisi ?
- mitä maksoi ?
- vai onko vaihto noilla kilometreillä jo liian myöhäistä ?
330DA Automaattiöljyn vaihto - tarvitaanko ?
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Hommaan ei taida olla yhtä oikeaa vastausta. Laatikko itsessään on kestävä. Itse vaihdoin n. 200tkm kohdalla ja on toiminut samalla tavalla mitä ennenkin. Maksaa jonkin verran, kun ei se öljykään ilmaista ole. En uskalla neuvoa kannattaako juuri sinun vaihtaa noilla kilsoilla.
BTCF:ssä paljon keskustelua asiasta. ZF suosittelee itse öljynvaihtoa muistaakseni 100 - 120 tkm välein, mutta BMW on sitä mieltä että ei tarvita.
Hintaluokka pääkaupunkiseudulla 500 e (vähän alle), mikä sisältää uuden öljypohjan. Ei kannata edes harkita muuta kuin huuhteluvaihtoa. Jossain vaiheessa katselin tekijäsuosituksia BTCF:stä ja esille ei oikeastaan noussut muita kuin Powermatic ja Autorepair, molemmat etelässä.
Hintaluokka pääkaupunkiseudulla 500 e (vähän alle), mikä sisältää uuden öljypohjan. Ei kannata edes harkita muuta kuin huuhteluvaihtoa. Jossain vaiheessa katselin tekijäsuosituksia BTCF:stä ja esille ei oikeastaan noussut muita kuin Powermatic ja Autorepair, molemmat etelässä.
Onko kokemuksia Schmiedmannin laatikkoöljyjen vaihdosta? Heillehän tuli vehkeet siihen hommaan pari vuotta sitten ja tekevät huuhtelemalla. Yksi vaihto mennyt kuulemma käsille, mutta muuten heidän mukaansa ei ongelmia.
Puljun tekemiseen olen ollut yleensä tyytyväinen, mutta arveluttaa kannattaisikohan tämä homma jättää asiaan erikoistuneille.
Puljun tekemiseen olen ollut yleensä tyytyväinen, mutta arveluttaa kannattaisikohan tämä homma jättää asiaan erikoistuneille.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Puolitoista vuotta sitten teetin schmiedmannilla huuhteluvaihdon ja hyvin meni.foobarbaz kirjoitti:Onko kokemuksia Schmiedmannin laatikkoöljyjen vaihdosta? Heillehän tuli vehkeet siihen hommaan pari vuotta sitten ja tekevät huuhtelemalla. Yksi vaihto mennyt kuulemma käsille, mutta muuten heidän mukaansa ei ongelmia.
Puljun tekemiseen olen ollut yleensä tyytyväinen, mutta arveluttaa kannattaisikohan tämä homma jättää asiaan erikoistuneille.
Hyvä tietää, että on hyviä kokemuksia. Paljon jouduit pulittamaan operaatiosta silloin? Entä se tärkein kysymys eli oliko vaihdosta jotain havaittavissa/mitattavissa olevaa hyötyä? Esim. tuliko vaihdoista hienostuneemmat? Jos tuli, niin oppiko laatikko siitä pois parin kuukauden jälkeen vai onko jatkanut sen jälkeenkin vaihtoja ilman paukutteluita?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Pulitin noin 800e, joka näin jälkeenpäin ajatellen oli aika paljon jos muualta on saanut 500 eurolla. Mutta sitä en ole selvittänyt, käyttävätkö muut liikkeet ZF:n omaa öljyä vai jotain muuta? Schmiedmann ainakin käyttää valmistajan omaa öljyä, joka on melko kallista. Mielestäni öljynvaihtoa ei kannata tehdä jos sinne ei laita valmistajan suosittelemaa öljyä tilalle.foobarbaz kirjoitti:Hyvä tietää, että on hyviä kokemuksia. Paljon jouduit pulittamaan operaatiosta silloin? Entä se tärkein kysymys eli oliko vaihdosta jotain havaittavissa/mitattavissa olevaa hyötyä? Esim. tuliko vaihdoista hienostuneemmat? Jos tuli, niin oppiko laatikko siitä pois parin kuukauden jälkeen vai onko jatkanut sen jälkeenkin vaihtoja ilman paukutteluita?
Laatikon toimintaan ei tullut mitään muutosta, koska laatikko oli toimiva ennen öljynvaihtoakin (kilometrejä vain 75tkm). Tein vaihdon siksi, että toimisi jatkossakin. Jos laatikko on rikki niin siihen ei sitten enää mikään öljynvaihto auta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
- Auto: BMW F11 535xd -12
Honda CR-Z -10 - Paikkakunta: Tampere
Mulla rupes -06 330d:n laatikko tuossa 250tkm kohalla nykähtelemään vaihtaessa ja ajattelin kokeilla huuhtelua vaikka kaikki väittivät että iso remppa eessä. No huuhtelun jälkeen oireet alkoivat väheneen pikku hiljaa ja muutaman tonnin jälkeen kaikki niinkun ennenkin. Nyt 285tkm lasissa ja nätisti vaihtaa, eli itse ainakin suosittelen. Ölpät tilasin saksan ebaystä synteettistä Ravenol 6HP fluidia joka on just kyseiselle laatikolle tarkotettu mutta 1/3 ZF orkkis mineraaliöljyn hinnasta. Tais jäädä alta 150e/20L. Öljypohja myös saksasta ZF orig. n.130e kun marmorilta sama bemarin logolla vajaa 300e. Työn teetätin paikallisella bemareihin erikoistuneella pajalla ja olisko ne pari satkua ottanut. Samalla vaihdettiin johtosarjan läpiviennin holkki josta näissä aina alkaa tihkumaan öljyä ajan saatossa. Muutaman kympin osa ja pieni lisätyö. Kaiken kaikkiaan noin 600e paukku halvimman kaavan mukaan.
Itse itselleni vastaten, kartoitin vähän hintatasoa Viron maalla ja ainakin täkäläisellä bmw-foorumilla suositeltu Hobenool tekee operaatiota hintaluokkaan 450 euroa orggisöljyillä ja huuhtelemalla Schmiedmannin nykyhinnan ollessa "noin tonni". Kuulostaa jonkun verran houkuttelevalta, mutta kokemuksia kuullaan mielellään lisää..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Joulu 2013, 11:53
- Auto: 2006 330dA Touring (E91)
- Paikkakunta: Helsinki
Minä teetin vaihdon JMW autohuollossa. Laatikko siis ZF 6HP6. Auton mittarissa oli tuolloin 128 650. Laatikko toimi ihan hyvin mutta luin ZF:n omilta koulutussivuilta että (BMW:n elinikäiseksi mainostama) öljy alkaa hajota 80 000km jälkeen joten päätin teettää työn asap. Laatikkoon laitettu öljy oli merkkiä Valvoline ATF. Se on ZF:n laatimassa sopivien öljyjen listassa. Menekki 14 litraa (lienee huuhtelussa oikean suuntainen määrä). Hinta n. 625 euroa töineen ja osineen. Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut ehkä aavistuksen verran huomaamattomammin. Merkittäväksi eroa ei voi sanoa.