Kerätään tähän yleisimmät tyyppiviat, huomioimisen arvoiset asiat ja huoltokohteet mitä tullut vastaan 3-sarjan E9x:n (2004-2011) kanssa. Pistäkää vinkkejä ja linkkejä niin lisäilen tarvittaessa tähän ensimmäisen viestiin.
E90 = sedan
E91 = farmari
E92 = coupe
E93 = avo
Käyttäjäkokemuksia:
E90/E91
3-sarjalaista hankkimassa
Tohtiiko e91 320d:tä ostaa...?
E90 häiritsevät ominaisuudet
E91 LCI (318D) automaattilaatikko vaihtaa nykien
9x kulutuslukemia
9x diesel kulutuslukemia
9x bensa kulutuslukemia
E9x 335i
E9X 335i kokemuksia
E93 - kokemuksia
Käytettyä E93:sta ostamassa - vinkkejä kaivataan!
Automaattilaatikon öljynvaihto
330DA Automaattiöljyn vaihto - tarvitaanko ?
ZF 6HP öljynvaihto
Tyyppiviat:
N47-moottorin jakopääongelmat
N47 moottori
Wikipedian artikkeli
Ajovalojen pesimet
E92 ajovalojen pesurit
Tuulilasinpesuneste haisee
Pissapojan vuoto
Hiukkassuodatin eli DPF
Hiukkassuodatin
Hyvä tietää ja ohjeita:
Ohjeet salavalikon käyttöön (esim. jäähdytysnesteen lämpötilat)
E9X ajotietokoneen salavalikko
DIY eli tee-se-itse
Tee-se-itse -ohjeita 9x-malleihin
Tyyppiviat: E90/E91/E92/E93
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Hyvää settiä!
Yksi tyyppivika se tuttu polttoaineen huohotusputken hiertyminen rikki oikean takalokarin läpimenon kohdalta, ja sieltä pieni dieselivuoto renkaan kohdalle helmaan.
Yksi tyyppivika se tuttu polttoaineen huohotusputken hiertyminen rikki oikean takalokarin läpimenon kohdalta, ja sieltä pieni dieselivuoto renkaan kohdalle helmaan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Lisätään listaan tyyppiviat, jatketaan tätä kun taas tulee mieleen mitä kaikkea muuta tossa on saanut korjata.
-E91 Takaluukun johtosarjojen murtumat haitariputken kohdalta, korjaukseen eri vaihtoehtoja: marmorilta orggis korjaussarja, ebaysta korjaussarja silikonijohdoilla tai sitten itse väkertämällä silikonijohdoista uudet vedot haitariputken sisään
-Ainakin 330D, tod. näk muutkin dieselit: Moottorinohjausyksikön rele kun alkaa olemaan ehtoopuolella, aiheuttaa ensimmäisellä käynnistyksellä joulukuusiefektin kojelautaan, eikä auto käynnisty. Toisella käynnistyksellä lähtee heti.
-E9x Sähköinen rattilukko herjaa ajoittain. Yleensä kuitenkin rattia veivaamalla saa auton starttaamaan. Jos ei pelkästään sillä, niin ovet lukkoon avaimesta ja takaisin auki, niin pitäisi lähteä. INPAlla kun nollaa ELV:n laskurin ajoittain, ei pitäisi tulla punaista rattilukon kuvaa mikä estää starttaamisen kokonaan. Auton softapäivityksestä voisi tähän olla myös apua.
- Ainakin 330D, miksei muutkin dieselit: Turbon vivusto saattaa alkaa jumittamaan, seurauksena nykimistä, voi olla melko voimakastakin. Lääkkeeksi vivuston voitelua jollain hyvin tunkeutuvalla voiteluaineella.
- Lämppärin puhallin saattaa alkaa vikisemään, korjauksena vanhan puhaltimen laakerin voitelu tai uusi puhallin.
-BT:lla varustetussa autossa saattaa alkaa audiot pätkimään ja Idrive jumittamaan --> BT-moduli (MULF) todennäköisesti syyllinen tähän. Joku väittää, että softapäivityksellä saisi kuntoon, itse hommasin käytetyn uudemman modulin (MULF2) ja vähän koodausta perään NCS Expertillä --> toimii
-E91 Takaluukun johtosarjojen murtumat haitariputken kohdalta, korjaukseen eri vaihtoehtoja: marmorilta orggis korjaussarja, ebaysta korjaussarja silikonijohdoilla tai sitten itse väkertämällä silikonijohdoista uudet vedot haitariputken sisään
-Ainakin 330D, tod. näk muutkin dieselit: Moottorinohjausyksikön rele kun alkaa olemaan ehtoopuolella, aiheuttaa ensimmäisellä käynnistyksellä joulukuusiefektin kojelautaan, eikä auto käynnisty. Toisella käynnistyksellä lähtee heti.
-E9x Sähköinen rattilukko herjaa ajoittain. Yleensä kuitenkin rattia veivaamalla saa auton starttaamaan. Jos ei pelkästään sillä, niin ovet lukkoon avaimesta ja takaisin auki, niin pitäisi lähteä. INPAlla kun nollaa ELV:n laskurin ajoittain, ei pitäisi tulla punaista rattilukon kuvaa mikä estää starttaamisen kokonaan. Auton softapäivityksestä voisi tähän olla myös apua.
- Ainakin 330D, miksei muutkin dieselit: Turbon vivusto saattaa alkaa jumittamaan, seurauksena nykimistä, voi olla melko voimakastakin. Lääkkeeksi vivuston voitelua jollain hyvin tunkeutuvalla voiteluaineella.
- Lämppärin puhallin saattaa alkaa vikisemään, korjauksena vanhan puhaltimen laakerin voitelu tai uusi puhallin.
-BT:lla varustetussa autossa saattaa alkaa audiot pätkimään ja Idrive jumittamaan --> BT-moduli (MULF) todennäköisesti syyllinen tähän. Joku väittää, että softapäivityksellä saisi kuntoon, itse hommasin käytetyn uudemman modulin (MULF2) ja vähän koodausta perään NCS Expertillä --> toimii
Lähdin eilen etelästä ajelemaan pohjanmaalle. Keltainen moottorivalo syttyi vajaa 100km ennen määränpäätä. Ajoin varovasti paikalliseen BMW huoltoon, vika todettiin olevan sylinterin 1 puolassa. Auto jäi sinne yöksi ja kohta pitäisi lähteä hakemaan sitä. Tämä on kuulemma tyyppivika ja näitä menee...
Pientä päivitystä tilanteeseen. Puola oli vaihdettu ja tulpat myös. Varsinkin sylinterin 1 tulppa oli kuulemma pahannäköinen, vaihtoivat sitten kaikki neljä kerralla ja sanoivat että jos vika uusiutuu niin todennäköisesti suuttimessa vikaa. Lasku (280€) meni Autoliikkeelle josta sen ostin ja kiitos siitä heille.
Pikkuisen jännitti lähteä ajelemaan sieltä kotia, matkaa oli n. 500km. Kun ajoin kruise päällä, niin tuntui että auto välillä jarruttaa vaikka ihan tasaista suoraa tietä mentiin. Seinäjoen jälkeen pikaisesti kahvia ja sämpylää tyyppinen pysähdys ja siitä sitten Hämeenlinnaan seuraavalle stopille jossa oltiin reilu tunti paussilla. Loppumatka meni hyvin ja se tunne että auto jarruttaa välillä katosi. Seuraavana aamuna vielä 120km ajot ilman ongelmia. Tänään kun aamulla starttasin niin auto ei lähtenytkään nätisti käyntiin kuten aina tähänmennessä vaan junnasi n. 5sek ennen kuin lähti Ajoin muutaman lyhyemmän matkan kaupunkialueella ja muilla kerroilla starttasi taas normaalisti.
BMW on hieno auto, tehokas, pienellä kulutuksella menevä (keskikulutus oli mentäessä 5.8l/100km ja takastultaessa kaupunkiajot mukaanlukien 6.6l/100km) ja täynnä hienoja yksityiskohtia, mutta luotettavuus on kyllä kärsinyt paljonkin. Aikaisemmin ollut Fordeja jotka ei ole yhtä hienoja, mutta ovat olleet aina todella luotettavia. Bensaa vaan tankkiin ja ajoa seuraavaan tankkaukseen asti ja näinhän sen pitää ollakkin. Syksyllä olisi seuraava pidempi reissu tiedossa ja jännittää/stressaa jo valmiiksi
Pikkuisen jännitti lähteä ajelemaan sieltä kotia, matkaa oli n. 500km. Kun ajoin kruise päällä, niin tuntui että auto välillä jarruttaa vaikka ihan tasaista suoraa tietä mentiin. Seinäjoen jälkeen pikaisesti kahvia ja sämpylää tyyppinen pysähdys ja siitä sitten Hämeenlinnaan seuraavalle stopille jossa oltiin reilu tunti paussilla. Loppumatka meni hyvin ja se tunne että auto jarruttaa välillä katosi. Seuraavana aamuna vielä 120km ajot ilman ongelmia. Tänään kun aamulla starttasin niin auto ei lähtenytkään nätisti käyntiin kuten aina tähänmennessä vaan junnasi n. 5sek ennen kuin lähti Ajoin muutaman lyhyemmän matkan kaupunkialueella ja muilla kerroilla starttasi taas normaalisti.
BMW on hieno auto, tehokas, pienellä kulutuksella menevä (keskikulutus oli mentäessä 5.8l/100km ja takastultaessa kaupunkiajot mukaanlukien 6.6l/100km) ja täynnä hienoja yksityiskohtia, mutta luotettavuus on kyllä kärsinyt paljonkin. Aikaisemmin ollut Fordeja jotka ei ole yhtä hienoja, mutta ovat olleet aina todella luotettavia. Bensaa vaan tankkiin ja ajoa seuraavaan tankkaukseen asti ja näinhän sen pitää ollakkin. Syksyllä olisi seuraava pidempi reissu tiedossa ja jännittää/stressaa jo valmiiksi
Onko autossasi sadetunnistin? Jos on, niin voisi liittyä siihen sillä kun on kruisella ja sadetunnistin päällä niin autossa jarrulevyjen kuivaustoiminto kuivaa jarrulevyjä muutaman sadan metrin välein, ja se tuntuu jarrutteluna.jaf kirjoitti:Kun ajoin kruise päällä, niin tuntui että auto välillä jarruttaa vaikka ihan tasaista suoraa tietä mentiin.
Voisit kokeilla (täysin omalla vastuulla) myös mömmöjä joita käytetään suuttimien putsaukseen, jos siellä vaikka olisi ongelmaa. Ei tosin kokemusta auttaako ja tuosta on aika ristiriitaisia mielipiteitä.jaf kirjoitti: Tänään kun aamulla starttasin niin auto ei lähtenytkään nätisti käyntiin kuten aina tähänmennessä vaan junnasi n. 5sek ennen kuin lähti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
On sadetunnistin ja se on käytännössä aina päällä, kuivaustoiminnosta en tiennytkään ja tämä kevyt jarruttelun tunne tuntuu nyt loogiselta.
Olen jonkinverran googletellut puolista, tulpista ja suuttimista. Tätä suuttimien putsaus mömmöä suositeltiin muuallakin ja VW:a kuulemma saa sitä, BMW ei virallisesti suosittele näitä mömmöjä. Sitten törmäsin myös puhdistavaan bensaan Shell V-Power Nitro+. Tätä voisin tietysti kokeilla kun seuraava tankkaustarve tulee, nyt on vielä puoli tankillista 98E5.
Olen jonkinverran googletellut puolista, tulpista ja suuttimista. Tätä suuttimien putsaus mömmöä suositeltiin muuallakin ja VW:a kuulemma saa sitä, BMW ei virallisesti suosittele näitä mömmöjä. Sitten törmäsin myös puhdistavaan bensaan Shell V-Power Nitro+. Tätä voisin tietysti kokeilla kun seuraava tankkaustarve tulee, nyt on vielä puoli tankillista 98E5.
Tuntuu olevan yleistä, omasta 120tkm ajetussa 330i:stä syynä oli suuttimet, eli kaikki ne vaihdettiin+tulpat+puolat ja laskua kertyi komeat 1770€ autokeskuskesta, meni onneksi takuuseen 90%.. Tuosta on jo kauan ja nyt takuuta tässä vaiheessa jäljellä enää 2 viikkoa joten jännät paikat edessä tuleeko enää mitään vikoja :/jaf kirjoitti:Pientä päivitystä tilanteeseen. Puola oli vaihdettu ja tulpat myös. Varsinkin sylinterin 1 tulppa oli kuulemma pahannäköinen, vaihtoivat sitten kaikki neljä kerralla ja sanoivat että jos vika uusiutuu niin todennäköisesti suuttimessa vikaa. Lasku (280€) meni Autoliikkeelle josta sen ostin ja kiitos siitä heille.
Omallana ajettu vajaa 160 000km. Auto ostettu Autokeskuksesta reilu 2 viikkoa sitten. Moottorilla + vaihdelaatikolla on 6kk toimivuus tai jokin vastaava turva/takuu. Puolan ja tulpat he lupasivat maksaa heti kun otimme heihin yhteyttä tien päällä keltaisen moottorivalon syttyessä tauluun. Seuraavaksi yhteys paikalliseen BMW huoltoon ja auto saatiin heti sisään. Hienosti homman kyllä hoitivat molemmat osapuolet.
Jännät paikat täälläkin, meneekö noita vielä lisää ja uskaltaako tolla enään kauemmas ajaa
Jännät paikat täälläkin, meneekö noita vielä lisää ja uskaltaako tolla enään kauemmas ajaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 09 Helmi 2014, 11:37
- Auto: E91 LCI 335i xDrive AT
- Paikkakunta: Helsinki
335i N54:
-Vesipumpun vuodot
-Termostaatin vuodot
-Turbojen hukkaporttien rallatus
-Webaston vesipumppu
E91 LCI:
-Peräluukun kaasujouset
-Narisevat ikkunan tiivisteet
-Vesipumpun vuodot
-Termostaatin vuodot
-Turbojen hukkaporttien rallatus
-Webaston vesipumppu
E91 LCI:
-Peräluukun kaasujouset
-Narisevat ikkunan tiivisteet
- Tomm1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 14 Helmi 2011, 22:07
- Auto: G31 LCI xDrive ja F82 ///M4
- Paikkakunta: Kaarina
+ puolat, suuttimet, polttoainepumppubrainsurgery kirjoitti:335i N54:
-Vesipumpun vuodot
-Termostaatin vuodot
-Turbojen hukkaporttien rallatus
-Webaston vesipumppu
E91 LCI:
-Peräluukun kaasujouset
-Narisevat ikkunan tiivisteet
Käyttiksenä: G31 LCI xDrive Pappa Edition ja harraste: F82 ///M4
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
ex bimmerit: F20 M135i xDrive AT 445 hv, E93 335i (430 hv), E92 335i (610 hv, 750 Nm) , e60 535D -09, e61 535D -05, e34 530i -95
Ostin heinäkuussa 320d E92 -09. Autolla ajettu ainoastaan 8500 km, eli käytännössä kuin uusi. Yksi asia on ihmetyttänyt, start-stop toiminto. Sen toiminta on hyvin satunnaista. Siinä ei ole mitään logiikkaa, toimii miten sattuu. Yleensä ei toiminnassa. Koetaulussa nappi jolla sen saa pois toiminnasta.
Onko jollakin mitään viisasta tietoa ?
Onko jollakin mitään viisasta tietoa ?
E91 330d N57 90tkm
Hajonnut öljynsuodattimen jalka, vuotaa öljyä auton alle. Tiivisteiden vaihto ei auttanut, piti ottaa koko osa + vaihtaa öljyt ja huuhdella sekä vaihtaa jäähdytinnesteet. Laakkosen osahinta 400e + asennus ja työt.
Näitä on kuulemma koko ajan tilauksessa, viime viikolla 15kpl pääkaupunkiseudulla.
Hajonnut öljynsuodattimen jalka, vuotaa öljyä auton alle. Tiivisteiden vaihto ei auttanut, piti ottaa koko osa + vaihtaa öljyt ja huuhdella sekä vaihtaa jäähdytinnesteet. Laakkosen osahinta 400e + asennus ja työt.
Näitä on kuulemma koko ajan tilauksessa, viime viikolla 15kpl pääkaupunkiseudulla.
Ainakin F30:ssä se ei toimi alle +3 lämpötiloissa, moottorin tulee olla lämmin ja riippuen vaihteistosta, automaattivaihteisto D-asennolla (ei S) ja manuaali vapaalla ja kytkin ylhäällä. Start-stop nappulassa jos palaa valo, on se pois päältä, muutoin päällä.Markku51 kirjoitti:Ostin heinäkuussa 320d E92 -09. Autolla ajettu ainoastaan 8500 km, eli käytännössä kuin uusi. Yksi asia on ihmetyttänyt, start-stop toiminto. Sen toiminta on hyvin satunnaista. Siinä ei ole mitään logiikkaa, toimii miten sattuu. Yleensä ei toiminnassa. Koetaulussa nappi jolla sen saa pois toiminnasta.
Onko jollakin mitään viisasta tietoa ?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tähän sellainen korjaus että start-stopin toimivuuteen vaikuttaa myös akun lämpötila, eli tänään töistä kun lähdin lämpimästä hallista ja pakkasta -2c niin pysähtyessä sammui kone.salmol kirjoitti:Ainakin F30:ssä se ei toimi alle +3 lämpötiloissa, moottorin tulee olla lämmin ja riippuen vaihteistosta, automaattivaihteisto D-asennolla (ei S) ja manuaali vapaalla ja kytkin ylhäällä. Start-stop nappulassa jos palaa valo, on se pois päältä, muutoin päällä.Markku51 kirjoitti:Ostin heinäkuussa 320d E92 -09. Autolla ajettu ainoastaan 8500 km, eli käytännössä kuin uusi. Yksi asia on ihmetyttänyt, start-stop toiminto. Sen toiminta on hyvin satunnaista. Siinä ei ole mitään logiikkaa, toimii miten sattuu. Yleensä ei toiminnassa. Koetaulussa nappi jolla sen saa pois toiminnasta.
Onko jollakin mitään viisasta tietoa ?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6