Mielestäni roiskeläpistä on valtaosan vuodesta selvää hyötyä, koska ne pitävät osan kurasta auton alla. Itse kun en jaksa pestä kärryä kuin luokkaa kerran kuukaudessa niin pienikin apu on paikallaan. Eivätkä sitä paitsi ole erityisen rumat vaan aikas matalat ja huomaamattomat. Maku- tai tottumiskysymys, miten vain.
Minkäslaisen auton EPJBMW laitoit tilaukseen?
Uusi 320D xDrive A tilattu - unohdinko jotain?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Aivan peruspelin. Valkoinen 320i busines comfort, sporttipenkkejä lukuun ottamatta lähes vakiovarustein, Ainoat muutokset, tupakkipaketti ja kääntyvät niskatuet. Ai niin ja vaihdatinhan minä nyt jäljestäpäin siihen vanteet. Vaihdokitkin on sellaiset perus vanteet, mutta omasta mielestäni nätimmät. Alkuperäiset oli V-spoke 360 ja nämä mitkä vaihdoin on double-spoke 268, molemmat kuustoista tuumaiset.Autoholic kirjoitti:Minkäslaisen auton EPJBMW laitoit tilaukseen?
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Katkaisin aiheen noista häiritsevistä ominaisuuksista omaksi aiheekseen niin sinne voi sitten avautua sotkematta tätä aihetta
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=727" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=727" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Ainoastaan yksi asia on enää epäselvä: onko tuossa tilaamassani autossa paljon parjatut runflat-renkaat vai ei? Esitteen mukaan ei olisi, toisaalla kerrotaan toisin. Ja jos ei ole, tuleeko auton mukana paikkaussarja vai varapyörä? Miten lienee talvipyörien laita? Rengaskoko on 205/55/R16 sekä kesä- että talvisetissä joillakin oletusvanteilla. Pitänee kysyä myyjältä taas lisää tietoja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Onko niissä sitten suuria eroja nimen omaan tuollaisessa maltillisemmassa, 205/55/R16-luokassa? Eli painotan ajossani mukavuutta (moottoritietä valtaosin), joten ottaako sitten tavalliset vai puhkeamattomat? Joka tapauksessa ilmeisesti kesärenkaat ovat kuitenkin runflat-mallia?
Katselin muuten juuri uutta 3-sarjan hinnastoa, ja siellä näyttää olevan runflat-varoitin vakiona kaikissa malleissa, joten olen aika varma että kesärenkaasi ovat sellaiset.
Itse autoissani on olleet kesärenkaina runflatit, talvirenkaina tavalliset. Rengasmelu runflat-renkailla, myös kesärenkailla on kovempi kuin tavallisilla, joten jos painotat mukavuutta, on tavallinen rengas silloin ainoa vaihtoehto. Kokeile, miltä se runflat-kesärengas kuulostaa, jos jos häiritsee, vaihdat alle tavalliset
Itse autoissani on olleet kesärenkaina runflatit, talvirenkaina tavalliset. Rengasmelu runflat-renkailla, myös kesärenkailla on kovempi kuin tavallisilla, joten jos painotat mukavuutta, on tavallinen rengas silloin ainoa vaihtoehto. Kokeile, miltä se runflat-kesärengas kuulostaa, jos jos häiritsee, vaihdat alle tavalliset
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllä nuo 205/55 R16 renkaat on kai automaattisesti RF:t, jos autoon tulee alumiinivanteet, jonkin paketin mukana?Autoholic kirjoitti:Ainoastaan yksi asia on enää epäselvä: onko tuossa tilaamassani autossa paljon parjatut runflat-renkaat vai ei? Esitteen mukaan ei olisi, toisaalla kerrotaan toisin.
Kun luet sitä esitettä, niin eikös siinä perusautossa ole peltivanteetkin ja niillä on tavalliset renkaat + paikkauspaketti? Mutta sinulle oli muistaakseni tulossa Busines paketti ja siinä renkaat ja vanteet vaihtuu RF:ksi ja alumiiniksi.
Näin ainakin omalla kohdalla kävi. Itse ostin talvirenkaat muualta kuin Bemari kauppiaalta joten noista talvirenkaista en tiedä tarkenpaa, mutta uskoisin tuon ylemmän tekstin pätevän niihinkin.
Minulle nämä Run Flatit olivat aivan uusi tuttavuus, joka tuli tämän ekan BMW:n mukana. Koeajossa en kuitenkaan huomannut kovinkaan suurta eroa edellisiin renkaisiini. Ehkä asfaltin katkeamat kuului hiukka selvemmin. Veikkaampa ettei peruskäytössä huomaa juurikaan eroja?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
EPJBMW kirjoitti:Kyllä nuo 205/55 R16 renkaat on kai automaattisesti RF:t, jos autoon tulee alumiinivanteet, jonkin paketin mukana?Autoholic kirjoitti:Ainoastaan yksi asia on enää epäselvä: onko tuossa tilaamassani autossa paljon parjatut runflat-renkaat vai ei? Esitteen mukaan ei olisi, toisaalla kerrotaan toisin.
Kun luet sitä esitettä, niin eikös siinä perusautossa ole peltivanteetkin ja niillä on tavalliset renkaat + paikkauspaketti? Mutta sinulle oli muistaakseni tulossa Busines paketti ja siinä renkaat ja vanteet vaihtuu RF:ksi ja alumiiniksi.
Näin ainakin omalla kohdalla kävi. Itse ostin talvirenkaat muualta kuin Bemari kauppiaalta joten noista talvirenkaista en tiedä tarkenpaa, mutta uskoisin tuon ylemmän tekstin pätevän niihinkin.
Minulle nämä Run Flatit olivat aivan uusi tuttavuus, joka tuli tämän ekan BMW:n mukana. Koeajossa en kuitenkaan huomannut kovinkaan suurta eroa edellisiin renkaisiini. Ehkä asfaltin katkeamat kuului hiukka selvemmin. Veikkaampa ettei peruskäytössä huomaa juurikaan eroja?
No kyllä varmasti huomaa eron varsinkin huonoilla päällysteillä (uria, routaheittoja tai karkea asfaltti) ja nimenomaan tavallisen hyväksi. Kokemusta kummastakin ja tavallinen on merkittävästi hiljaisempi ja mukavampi kuin RFT. Lisäksi menee poikittaissaumojen yli paljon miellyttävämmin ja todellakin se melutaso pienenee kanssa. Eikä vetele tai hae urissa kun runko joustaa eikä ole jäykkä. Itseltä plus-ääni tavallisille renkaille ja nykyään bemussani on siis sekä talvi että kesärenkaina ns. tavalliset renkaat (kummatkin Continentalit koska niistä ei itsellä ole kuin hyvää sanottavaa) ja olen todella tyytyväinen niiden hiljaisuuteen, mukavuuteen ja ajotuntumaan. Business varusteluun kuuluu vakiona RFT renkaat. Samoille vanteille kyllä käy tavallisetkin kumit eli niitä ei tarvitse hävittää.
Rengaspainejärjestelmä on rengaspainejärjestelmä ja se lienee vakiona kaikissa BMW:n 3-sarjalaisissa tai siis ainakin Business-malleissa ja se toimii ihan samaan tapaan paineita tarkkaillen ja varoittaen vaikka alle laittaisi tavallisetkin kumit.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Runflat rengas ei ole mikään ikuinen. Kyllähän sekin tyhjenee vaikka ei varsinaisesti puhkeaisikaan esim. naulaan ajettaessa. Kai siihenkin on joku syy miksi sillä saa ajaa vain tietyn matkan ja tiettyä vauhtia sen jälkeen kun haaveri on käynyt. Monella nettisaitilla ja tosi monissa keskusteluissa ja ties missä väitetään, että tuota RFT-rengasta ei voi paikata vaan jokaisen haaverin jälkeen se on heitettävä mäkeen ja hankittava uusi tilalle. Tosin melkein yhtä paljon on väitteitä että kyllä sen voi korjata eikä tarvitse ostaa uutta. Tavallisen renkaan voi melkein aina korjata jos se ei ole revennyt sivusta. RFT-ominaisuus tuo aika paljon lisähintaa per rengas eli ne on huomattavasti kalliimmat kuin tavalliset ja haaverin sattuessa ei ole ollenkaan varmaan löytyykö tiettyä rengasmallia RFT:nä mistään lähistön rengasliikkeestä. Tavallista "läskiä" sen sijaan löytyy huomattavasti helpommmin just samana mallina kuin auton mitä auton muut renkaat ovat.Autoholic kirjoitti:Onko niissä sitten suuria eroja nimen omaan tuollaisessa maltillisemmassa, 205/55/R16-luokassa? Eli painotan ajossani mukavuutta (moottoritietä valtaosin), joten ottaako sitten tavalliset vai puhkeamattomat? Joka tapauksessa ilmeisesti kesärenkaat ovat kuitenkin runflat-mallia?
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Miulla on nyt kahdesti ollut "tarvetta" RunFlat ominaisuudelle. Pyyhkäsin sitten ruuvi renkaassa paikalliselle Vianorille jossa kieltäytyivät rengasta paikkaamasta. Noita RunFlattejä kun ei saa kuulemma paikata. Syynä lienee, että pelätään sillä ajetun tyhjänä. Kulutuspinta osa siinä renkaassa on ihan samanlainen kuin tavallisessa vastaavassa. Ero on ainostaan paksummassa seinämässä. Ja kun eivät paikanneet, paikkasin itse. 20tkm kestäneet ilmat sisällä ilman ongelmia.J1978 kirjoitti: Runflat rengas ei ole mikään ikuinen. Kyllähän sekin tyhjenee vaikka ei varsinaisesti puhkeaisikaan esim. naulaan ajettaessa. Kai siihenkin on joku syy miksi sillä saa ajaa vain tietyn matkan ja tiettyä vauhtia sen jälkeen kun haaveri on käynyt. Monella nettisaitilla ja tosi monissa keskusteluissa ja ties missä väitetään, että tuota RFT-rengasta ei voi paikata vaan jokaisen haaverin jälkeen se on heitettävä mäkeen ja hankittava uusi tilalle. Tosin melkein yhtä paljon on väitteitä että kyllä sen voi korjata eikä tarvitse ostaa uutta. Tavallisen renkaan voi melkein aina korjata jos se ei ole revennyt sivusta. RFT-ominaisuus tuo aika paljon lisähintaa per rengas eli ne on huomattavasti kalliimmat kuin tavalliset ja haaverin sattuessa ei ole ollenkaan varmaan löytyykö tiettyä rengasmallia RFT:nä mistään lähistön rengasliikkeestä. Tavallista "läskiä" sen sijaan löytyy huomattavasti helpommmin just samana mallina kuin auton mitä auton muut renkaat ovat.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Summa summarum: otan talvirenkaat tavallisina (Conti IceContact) ja vaihdan keväällä runflat-kesärenkaat pois, mikäli tuntuvat liian epämukavilta. Pitänee sitten hankkia joku paikkaussarja mukaan matkaan. Onko kenelläkään kokemusta moisista?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kun ostin nyt tähän tulevaan autooni talvirenkaat Run Flatteina, sellaiselta hiukan tuttavammalta rengaskaupiaalta. Niin varmistin tämän paikkausasiankin ja hän sanoi, että RF:n voi paikata aivan samoin kuin minkä tahansa tubeless renkaan. Toki jos renkaalla on tuupattu tulemaan tyhjänä Rovaniemeltä Helsinkiin tuhatta ja sataa, niin varmastihan sivut on sen verran kärsineet, ettei varsinaisen reiän paikkaus ehkä auta enää.-sami- kirjoitti: Noita RunFlattejä kun ei saa kuulemma paikata. Syynä lienee, että pelätään sillä ajetun tyhjänä. Kulutuspinta osa siinä renkaassa on ihan samanlainen kuin tavallisessa vastaavassa. Ero on ainostaan paksummassa seinämässä. Ja kun eivät paikanneet, paikkasin itse. 20tkm kestäneet ilmat sisällä ilman ongelmia.
J1978 kirjoitti:RFT-ominaisuus tuo aika paljon lisähintaa per rengas eli ne on huomattavasti kalliimmat kuin tavalliset ja haaverin sattuessa ei ole ollenkaan varmaan löytyykö tiettyä rengasmallia RFT:nä mistään lähistön rengasliikkeestä.
Tuosta "huomattavasti kalliimmastakin", voi kai olla montaa mieltä? Oma settini oli, luokkaa 60€ kalliimpi RF:n kuin tavallisena.
Itsellä ollut viimeiset n.6vuotta pelkkiä run flat renkaita(E87,E81 nytE84).Tähän nykyiseen ostin kuitenkin normaali Contin nastarenkaat,jotka ovat nyt alla.Jo nyt voin taata,että run flatteja en koskaan enää osta.Ajomukavuus täysin omaaluokkaa verrattuna Pirellin cinturato P7 runflat kesäkiekkoihin(molempien koko 225/50/17).Renkaan paikkaussarja on mukanna:paikkauspullo,joka käy 17tuumaisille sekä tubelespaikkasarja.Tuota paikkaussarjaa tuli kokeiltua n.kuukausi sitten siskoni citikan melkein tyhjään takarenkaaseen jossa oli naula.Naula irti,"viilalla" reijän karhennus,pätkä paikkausainetta siihen tarkoitettuun "rassiin",reijästä sisään ja takaisin vähän matkaa,puukolla ylimääräinen pois.Ilmaa renkaaseen ja muutama kilometri ajoa ja paineen tarkistus.Rengas ei ole vuotanut tähän päivään mennessä.Muistaakseen p.sarja maksoi jotain 10€(en muista tarkasti) ja voin suositella,toimii ja on helppo toimenpide.Eturenkaan saa paikattua sen ollessa paikallaan ja takarenkaan otin pois,ettei tarvinnut kontata maassa,kotona kun olin.Autoholic kirjoitti:Summa summarum: otan talvirenkaat tavallisina (Conti IceContact) ja vaihdan keväällä runflat-kesärenkaat pois, mikäli tuntuvat liian epämukavilta. Pitänee sitten hankkia joku paikkaussarja mukaan matkaan. Onko kenelläkään kokemusta moisista?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Autoholic kirjoitti:Summa summarum: otan talvirenkaat tavallisina (Conti IceContact) ja vaihdan keväällä runflat-kesärenkaat pois, mikäli tuntuvat liian epämukavilta. Pitänee sitten hankkia joku paikkaussarja mukaan matkaan. Onko kenelläkään kokemusta moisista?
No noista renkaista on kokemusta (muutaman viikon olleet alla) että ne on todella mielyttävät, mukavat ja melko hiljaiset sekä hyvät ajaa&ohjautuvat tarkasti. Vesisateella ei ihan parhaimmillaan (ehkei mikään talvirengas ole sitä) sillä muutaman kerran meinas jarrutus mennä märällä pitkäksi kun tossu ei pitänyt ja vierinvastus on siis melko korkea. Paikkasarjaaa en ole vielä tarvinnut joten siitä ei mitään kokemuksia.
Joo, näin kävi minullekin. Eivät suostuneet rengasliikkeessä paikkaamaan, joten paikkasin renkaan itse tubeless-paikalla ( kamelinpaskalla ) ja ajoin renkaan sitten normaalisti loppuun.-sami- kirjoitti:Miulla on nyt kahdesti ollut "tarvetta" RunFlat ominaisuudelle. Pyyhkäsin sitten ruuvi renkaassa paikalliselle Vianorille jossa kieltäytyivät rengasta paikkaamasta. Noita RunFlattejä kun ei saa kuulemma paikata. Syynä lienee, että pelätään sillä ajetun tyhjänä. Kulutuspinta osa siinä renkaassa on ihan samanlainen kuin tavallisessa vastaavassa. Ero on ainostaan paksummassa seinämässä. Ja kun eivät paikanneet, paikkasin itse. 20tkm kestäneet ilmat sisällä ilman ongelmia.J1978 kirjoitti: Runflat rengas ei ole mikään ikuinen. Kyllähän sekin tyhjenee vaikka ei varsinaisesti puhkeaisikaan esim. naulaan ajettaessa. Kai siihenkin on joku syy miksi sillä saa ajaa vain tietyn matkan ja tiettyä vauhtia sen jälkeen kun haaveri on käynyt. Monella nettisaitilla ja tosi monissa keskusteluissa ja ties missä väitetään, että tuota RFT-rengasta ei voi paikata vaan jokaisen haaverin jälkeen se on heitettävä mäkeen ja hankittava uusi tilalle. Tosin melkein yhtä paljon on väitteitä että kyllä sen voi korjata eikä tarvitse ostaa uutta. Tavallisen renkaan voi melkein aina korjata jos se ei ole revennyt sivusta. RFT-ominaisuus tuo aika paljon lisähintaa per rengas eli ne on huomattavasti kalliimmat kuin tavalliset ja haaverin sattuessa ei ole ollenkaan varmaan löytyykö tiettyä rengasmallia RFT:nä mistään lähistön rengasliikkeestä. Tavallista "läskiä" sen sijaan löytyy huomattavasti helpommmin just samana mallina kuin auton mitä auton muut renkaat ovat.
Noita paikkaussarjoja saa varaosaliikkeista, maksavat noin 10€. Tubeless-paikkasarjassa ei sitten tule mukana ( yleensä ) mitään, jolla renkaan saa täytettyä, joten kannattaa huomioida se. Joten pieni 12v kompressori takakonttiin, tai sitten pullo renkaanpaikkausvaahtoa, jolla saa myös painetta renkaaseen.