Jaan kokemuksiani ostamastani bemarista ja erityisesti jakopääviasta.
Autoni on siis 2008 vuosimallin BMW 318 bensakone. Ostin auton joulukuussa 2013 jolloin mittarilukema oli 107tkm. Huoltohistoria moitteeton mutta ongelmia löytyi heti koeajossa; laturin hihnan vinkuminen, öljyvuotoja ja jotkut tukipalkit huomattiin katsastuksessa kuluneiksi. Nämä kaikki korjattiin autoliikkeen piikkiin. Ostin kaupantekohetkellä vapaaehtoisen "vakuutuksen" eli takuuntapasen hommelin autoon Fragukselta 300 eurolla. Homma paketissa, uusi auto alla ja hymy korvissa autoliikkeestä pois.
Auto toimi moitteetta ja olin tyytyväinen kunnes koitti heinäkuu 2014. Eräs kaunis torstai ilta huomasin kun käynnistin auton kylmiltään että kuuluu semmosta ihmeellistä "naputusta" mikä voimistui kun polki kierroksia ylöspäin. Naputus oli siis jatkuvaa ja jos jotakuta kiinnostaa niin mulla on äänitallennetta siitä. Noh mietin että mitä helvettiä. Ajoin kuitenkin normaalisti kotiin ja kuuntelin uudestaan, naputus on poissa. Jakopää -ongelmista kuitenkin lukeneena ajoin auton seuraavanapäivänä autokeskukseen ja juttelin pitkän tovin huoltoneuvojan kanssa. Ei ole kuulemma "hirveän yleisiä" nämä ketju ongelmat, mutta suositteli että auto jätetään suoraan sinne eikä ajeta enään metriäkään. Vikadiagnoosi aika varattuna seuraavalle tiistaille. En kiireiltäni voinut autoa sinne jättää joten ajelin viikonlopun yli korostetun rauhallisesti eikä mitään naputuksia kuulunut. Maanantaina kävin auton jättämässä sinne.
Tiistaina otettiin iltapäivästä sitten yhteyttä että diagnoosi vialle on "löystynyt jakoketju". HInta-arvioksi annettiin 2000-3000e ketjun vaihdolle. Otin sitten fragukseen yhteyttä mistä asiallisesti ilmoitettiin vain että vie auto minne haluat ja ilmottakaa heille hinta-arvio.
Korjaus autokeskuksessa meni seuraavaan viikkoon koska BMW maahantuojalta odoteltiin päätöstä että osallistuvatko he korjauskustannuksiin. Autokeskuksessa suositeltiin että vaihdetaan kaikki uudet jakopäänosat eikä pelkkää ketjua, tähän suostuin mielihyvin, olihan fragus maksajana tässä. Viikkoa myöhemmin BMW:ltä tuli päätös missä he suostuvat maksamaan 80% korjauskutannuksista, eli helvetin hyvin olivat tässä messissä vaikka en itse penniäkään korjauksesta joudu maksamaan. Noh auto parsittiin kokoon päivässä päätöksen jälkeen ja uutta vikaa jo huomattiin kun lopuksi luettiin vikakoodit. Pakoputkesta joku Nox-anturi paskana. Pelkän anturin hinta 500-600 euroa, että vaihdetaanko samalla. Fraguksesta kysyin että kuuluuko takuun piiriin ja ihan ilman vastaansanomista he totesivat että kuuluupa hyvinkin joten vaihdettiin sekin sitten samalla. Yhteensä korjauskustannukset olivat 3700e sisältäen jakopään osat, nox anturin ja työt. Ainiin, ja vaihdettiin puolat vielä takasinkutsuna.
Loppujen lopuksi mulle on jäänyt TODELLA positiivinen kuva autokeskuksesta, fraguksesta sekä bmw:n maahantuojasta.
Kirjotus omistettu kaikille kohtalotovereille, elikkä viekää auto heti tarkastettavaksi jos kuuluu epäilyttäviä ääniä moottorista. Helvetisti kalliimpi lasku ois tiedossa ollut jos olis ehtinyt posahtaa jakopää...
Omat jakopäävika/muut kokemukset
Entä millainen kuva sinulle on jäänyt BMW:n uudemmista moottoreista? Melko laadukas laite... Olisi myös mielenkiintoista tietää osallistuuko BMW aina yhtä suurella osuudella tuon vian korjaukseen vai oliko Fraguksella vaikutusta asiaan.vesikulho kirjoitti:Loppujen lopuksi mulle on jäänyt TODELLA positiivinen kuva autokeskuksesta, fraguksesta sekä bmw:n maahantuojasta.
Oma BMW kokemukseni rajoittuu 520d vm -08 ja tähän nykyiseen 318 bensa vm -08. Loistavia autoja molemmat, hyviä moottoreita enkä todellakaan jättäisi bemaria ostamatta sen takia että joissan tuo ketju tuppaa venymään.. Harmia ja ongelmaa sitä löytyy muistakin merkeistä. Seuraava autoni tulee myös olemaan BMW.TJJ kirjoitti:Entä millainen kuva sinulle on jäänyt BMW:n uudemmista moottoreista? Melko laadukas laite... Olisi myös mielenkiintoista tietää osallistuuko BMW aina yhtä suurella osuudella tuon vian korjaukseen vai oliko Fraguksella vaikutusta asiaan.vesikulho kirjoitti:Loppujen lopuksi mulle on jäänyt TODELLA positiivinen kuva autokeskuksesta, fraguksesta sekä bmw:n maahantuojasta.
Huoltoneuvoja sanoi että näissä tapauksissa BMW on yleensä maksanut kustannuksia niin että auton omistajalle on tullut maksettavaksi n. 300-500e, ja aika varmoja he olivat tuosta bemarin osallistumisesta kustannuksiin, vielä kun auto on noin "uusi" ja vähän ajettu. Fraguksella ei ollut mitään tekemistä maahantuojan osallistumiseen korjauskustannuksissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 203
- Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
- Auto: G20 330e M-sport, -19
Melkeinpä mietin onko aloitus jopa provo, anteeksi siis sitä Sen verran paska maku jäi itselleni muutama vuosi sitten BMW Suomen ja Autosalvan toiminnasta jakopään korjauskustannuksiin osallistumisesta. Voihan se olla, että asenne on muuttunut palautteen myötä...
Suosittelin kuitenkin lukemaan ketjut: N47 moottori ja BMW Good Will
Ja BMW:llä ajellaan edelleen
Suosittelin kuitenkin lukemaan ketjut: N47 moottori ja BMW Good Will
Ja BMW:llä ajellaan edelleen
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Mun 318i:n tarina löytyy tuolta Viat ja ongelmat -osiosta. Päivitin tänään uusimman statuksen, jossa maahantuoja kustantaa uudesta (tehdaskunnostettu) moottorista 2500€, Autokeskus 3000€ ja mä 3000€.
E90lci 318i n43 2011
Ajettu 80000 jakopää meni uusiksi,ketju venyny.korjattiin autokeskus hämeenlinna.bmw maksoi osat ja työt.Itselle jäi öljy+suodatin ja jäähdytysneste 130,75€.Hyvin toi goodwill toimii,jos huoltokirja on kunnossa.
Ajettu 80000 jakopää meni uusiksi,ketju venyny.korjattiin autokeskus hämeenlinna.bmw maksoi osat ja työt.Itselle jäi öljy+suodatin ja jäähdytysneste 130,75€.Hyvin toi goodwill toimii,jos huoltokirja on kunnossa.