BMW e91 320dA -06 ongelmia?

E90, E91, E92, E93
jtbmw
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Syys 2014, 09:01

Tuli päivitettyä 300-sarjalainen pykälää uudempaan korimalliin viime viikonlopulla entinen oli bensa ja tämä uusi on diesel koneella eli diiseli on uusi juttu josta ei itsellä kauheasti kokemuksia. Viikonlopun ajelujen jälkeen/aikana ilmentynyt muutama mahdollinen vika ja ihmetyksen aihe. Löytyisköhän täältä apuja.

Eli kyseessä saksasta tuotu 156tkm ajettu yksilö. Saksan historia ulkoisen kunnon ja papereiden mukaan kunnossa ja kilometrit linjassa. Olen ensimmäinen omistaja autoliikkeen jälkeen Suomessa, saksassa ollut 2 omistajaa. Autoon on uusittu juuri turbo suomessa, kyseessä ollut kunnostettu turbo, vika oli ollut autoliikkeen mukaan ohjausyksikössä.

Ajettaessa huomasin vaimeaa vihellystä ja pihinää kun auto vetämään, kuuluu sekä kylmänä että lämpimänä silloin tällöin. Onko tämä normaalia? Auto vetää ja toimii mielestäni muuten normaalisti.

Sitten mieltä on alkanut askarruttamaan pakokaasujen mielestämi voimakas haju heti käynnistyksen jälkeen, ja mielestäni koko ajan kun auto on käynnissä. Pakoputkesta ei tule mielestäni poikkevan väristä savua. Mistä tämä haju voisi johtua? Epäilin itse ensin DPF;ää, mutta haju tulee ilmi lähes heti käynnistyksen jälkeen.

Tutkittuani autoa kotipihassa hieman tarkemmin konehuoneen puolelta huomasin mielenkiintoisesti tehdyn korjauksen ilma/huohotus systeemissä ILMASTOINTI teipillä (osa http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=20) osa nro 3 airtube, tuo hairariosuus alareunasta. Teipin kohdalta tippuu jotain öljyn tapaista apulaitehihnan päälle ja alas pohjamuoveille. Tässä ainakin teippiviritys on virheellinen, mutta saako tuossa putkessa olla ollenkaan öljyä?
Tuollaisen korjauksen kun näkee juuri ostetussa autossa alkaa epäilemään että onko kaikki korjaukset tehty samalla kaavalla.


Vikakoodit luen tänään kun pääsen töistä, jos siellä olisi jotain apuja.

Kiitokset tietäjille jo etukäteen
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Sellainen etäinen poliisiauton pilliltä kuulostava vihellys, jonka taajuus ei täysin muutu kierrosten mukaan viittaa turboon. Omassa 330d:ssä aikoinaan turbon imupuolen siivet oli ottaneet osumaa ja siitä johtui vihellys.
Jos se on suhinaa ja pihinää, niin viittaisi enemmän ilmanottoputkien tms. vuotoon tai halkeamaan.

Joka tapauksessa nuo teippiviritykset kuulostaa epäilyttävältä, voisi myyjäliikettä vähän tentata asiasta.

DPF:n toiminta on helppo tarkastaa, täyskaasukiihdytyksessä ei käsittääkseni juuri pitäisi tulla mustaa savua. Ilman dpf:ää antaa kunnon savut.

Joissakin 5-sarjalaisissa on ollut pakosarjan halkeamisia, mutta en muista mallia missä niitä esiintyi. Kyllähän sen voisi tsekata jos pääsee auton alta tutkimaan.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
euromies2014
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Loka 2014, 17:04
Auto: BMW 330 Xi
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Noilla kilometreillä ei turbon pitäisi vielä pitäisi olla rikki, mutta ahtoputkessa voi olla pieni vuoto joka voi aiheuttaa suhisevaa tai vinkuvaa ääntä. Moniurahihna saattaa luistaa kun öljyä on päässyt apuhihnalle tai kampiakselin hihnapyörän kehä on irronnut vulkanoinnista ja pyörii tyhjää hieman,mutta lataus saattaa myös heikentyä tämän vuoksi. Tai sitten joku moniurahihnan rullan laakeri on kulunut tai joku apulaitteista esim. laturin laakerit kuluneet ? Irroita moniura hihna ja kuuntele kuuluuko ääntä vielä. Vikakoodeja saatta tulla moottorin käydessä ilman hihnaa ja joudut käymään pajalla jos ei ole testeriä itsellä. Ajamaan en suosittele ilman moniurahihnaa saattaa kone keittää kun vesipumppu ei pyöri ja ohjaus on jäykkä ilmantehostinta. Huohotinputket kannattaa uusia ja niissä on aina hieman öljyä mutta jos on paljon vaaleankeltaista vaahtoa kertoo se veden pääsystä öljyn sekaan. Itselläni oli 535 D E60 joka usein alkoi polttamaan hiukkassuodatinta eli regenoimaan heti kylmäkäynnistyksen jälkeen haju on voimakasta ja tie alkaa takana peittymään siniharmaasta savusta. Silloin kannatta ajaa pikkuinen ketunlenkki eli jatkaa ajoa vaikka 3 vaihtella niin kauan että savuutus loppuu ja regenointi on loppuun suoritettu ja hiukkassuodatin on puhdistunut. Regenointi sellainen että pakotahdin aikana ruiskutetaan sylinteriin ylimääräistä polttoainetta jotta lämpötila katalysaattorissa N 600 asteeseen ja se puhdistaa hiukkassuodattimen joka on katalysaattorin yhteydessä.
Vastaa Viestiin