Mikä katkaisin?
- VMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 48
- Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
- Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci
Tänään Eber-asentaja 'löysi' kuskin puolen jalkatilasta, kojelaudan alaosasta, vasemmasta alareunasta, juuri siitä osasta, joka jää näkymättömiin kun ei makaa lattialla, katkaisijan. Helpommin sanottuna jalkatilan katon etureunasta. Musta, pyöreä I/O keinukytkin. Ei löytynyt käyttöohjekirjasta eikä tuntunut olevan vaikutusta mihinkään. Ja se vasta kiinnostuksen herätti Onko muilla samanlaista nappulaa vai onko se edellisen omistajan asennuksia?
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Ei kyllä kuulosta vakiolta, mutta mistäs sitä koskaan tietää.... mitähän siihen on asennettu.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Multa löytyy noiltakohdin valokuitukaapeli, joka päättyy semmoiseen mustaan "tuppiin".
Pähkäilin tätä jo aikaisemmin Kysymyksiä säteilijästä ja sisätilanlämmittimestä -ketjussa
Selvisi, että kyseessä on joku MOST direct access bracket. Aikani koitin tuota netistä tutkia, että mikä ihme se oikein on niin ainoa asia joka jäi mieleen siitä, että jollain tavalla siihen saanneen kytkettyä kaikenlaista multimedia hilavitkutinta (esim. joki PC tai vast. sopivilla laitteilla).
(http://www.mp3car.com/vbulletin/hardwar ... volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Mikäli me nyt samasta asiasta puhutaan niin mene ja tiedä miksi siinä keinukytkin on
Pähkäilin tätä jo aikaisemmin Kysymyksiä säteilijästä ja sisätilanlämmittimestä -ketjussa
Selvisi, että kyseessä on joku MOST direct access bracket. Aikani koitin tuota netistä tutkia, että mikä ihme se oikein on niin ainoa asia joka jäi mieleen siitä, että jollain tavalla siihen saanneen kytkettyä kaikenlaista multimedia hilavitkutinta (esim. joki PC tai vast. sopivilla laitteilla).
(http://www.mp3car.com/vbulletin/hardwar ... volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Mikäli me nyt samasta asiasta puhutaan niin mene ja tiedä miksi siinä keinukytkin on
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 33
- Liittynyt: 14 Elo 2010, 19:15
- Auto: BMW F11 535dxa
- Paikkakunta: JKL
Ettei vain ollut sähköisen nopeus/matkamittarin on/off katkaisin, joskus tälläiseen viritelmään olen törmännyt tosin sitä en tiedä onko nyky autoissa mahdollista, mutta vielä 90 -luvun autohin näitä virityksiä on tehty.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Käsittääkseni nykyään kilometrimäärät kerätään ainakin kahteen eri muistiin. Toinen on EEPROM piiri mittaristossa, jonka voi uudelleen ohjelmoida (esim. jos joutuu vaihtamaan mittariston). Ja toinen lukema on järjestelmästä (väylästä) ihan erillisiessä piirissä, umpeen stanssatussa boksissa konehuoneen puolella. Tähän boksiin on käsittääkseni aivan oma liityntä myös. jonka kautta sen lukema voidaan lukea.
Eli jos epäilee, että mittaristoa on ruuvattu, niin voi BMW:llä käydä luetuttamassa tuon toisen piirin tiedot ja katsoa, että täsmääkö siihen mittaristossa olevaan EEPROM:n tietoihin.
Näin minulle puhui huoltopäällikkö MEGA-Auto Lahdessa, joskus 2006 kun käytin yhtä Saksasta muljutettua 530d touringia näyttämässä siellä, jonka olin silloin aikeissa ostaa.
Eli jos epäilee, että mittaristoa on ruuvattu, niin voi BMW:llä käydä luetuttamassa tuon toisen piirin tiedot ja katsoa, että täsmääkö siihen mittaristossa olevaan EEPROM:n tietoihin.
Näin minulle puhui huoltopäällikkö MEGA-Auto Lahdessa, joskus 2006 kun käytin yhtä Saksasta muljutettua 530d touringia näyttämässä siellä, jonka olin silloin aikeissa ostaa.
Avaimestakin saa selville kilometrilukema. Olisiko niin että toisella piirillä on suorat yhteydet avaimeen ja päivittää aina avaimeen uudempaa tietoa vaikka avaimeen olisi yritetty ladata pienempää KM-lukemaa.FusionWolf kirjoitti:Käsittääkseni nykyään kilometrimäärät kerätään ainakin kahteen eri muistiin. Toinen on EEPROM piiri mittaristossa, jonka voi uudelleen ohjelmoida (esim. jos joutuu vaihtamaan mittariston). Ja toinen lukema on järjestelmästä (väylästä) ihan erillisiessä piirissä, umpeen stanssatussa boksissa konehuoneen puolella. Tähän boksiin on käsittääkseni aivan oma liityntä myös. jonka kautta sen lukema voidaan lukea.
Eli jos epäilee, että mittaristoa on ruuvattu, niin voi BMW:llä käydä luetuttamassa tuon toisen piirin tiedot ja katsoa, että täsmääkö siihen mittaristossa olevaan EEPROM:n tietoihin.
Näin minulle puhui huoltopäällikkö MEGA-Auto Lahdessa, joskus 2006 kun käytin yhtä Saksasta muljutettua 530d touringia näyttämässä siellä, jonka olin silloin aikeissa ostaa.
Minulla tapana tarkastaa KM-lukemia avaimesta ja huoltohistoriasta mahd. aina kun ostan autoa Saksasta.
- - -
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minä olen jostain kuullut, että tuo km-lukema olisi jopa 5-6 paikkaa tallessa.
Eiköhän tuo avain toimi niin, että tallentaa aina sen suurimman lukeman, vaikka olis miten ruuvattu muualta pois? Olisko jollain tästä varmaa tietoa?
Eiköhän tuo avain toimi niin, että tallentaa aina sen suurimman lukeman, vaikka olis miten ruuvattu muualta pois? Olisko jollain tästä varmaa tietoa?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Joo, ajat ovat muuttuneet siitä kun kävin silloin kyselemässä tuota ja matkamittaritietoa pidetään varmasti useammassakin piirissä. Nämä piirit täytyy vaan olla uudelleen ohjelmoitavissa, jos autoon tarvitsee esim. vaihtaa mittaristo tai koko avainsysteemi tai jotain muuta, jota nyt just ei osaa ajatella.
Sitten täytyy olla se yksi 'ultimate' paikka minne ei pääse koskemaan edes pyhähenki vaikka yrittäisi, minne sitten kaikki kriittinen tieto kerätään. Muiden piirien tietoa verrataan sitten tähän yhteen ja ainoaan 'varmaan' tietoon ja mikäli on jotain poikkeavuuksia niin siitä annetaan erillinen virhekoodi.
Näin näkisin sen tälleen ohjelmistokehittäjän silmin toimivan...tosin ihan omaa mutuahan tämä on ja informaatio arvo siis tasan nolla.
Sitten täytyy olla se yksi 'ultimate' paikka minne ei pääse koskemaan edes pyhähenki vaikka yrittäisi, minne sitten kaikki kriittinen tieto kerätään. Muiden piirien tietoa verrataan sitten tähän yhteen ja ainoaan 'varmaan' tietoon ja mikäli on jotain poikkeavuuksia niin siitä annetaan erillinen virhekoodi.
Näin näkisin sen tälleen ohjelmistokehittäjän silmin toimivan...tosin ihan omaa mutuahan tämä on ja informaatio arvo siis tasan nolla.
- FusionWolf
- Valvoja
- Viestit: 720
- Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
- Auto: E90 320d
Jäin miettimään tuota mitä kirjoitin ja, ja.... noh, sylkäistään ulos sen enmpää kainostelematta....
Mikäli homma toimisi noin kuten yllä kuvailin niin, mikäli suoritetaan jotain lukujen vartailua tarvitsee tähän olla jossain taas oma pikku piirinsä, jossa laskelmat hoidetaan. Ja mikäli tällä piirillä on keino päästä kiinni tuohon 'pyhään laatikkoon', niin pääsee siihen silloin jollain muullakin keinolla, mikä taas mahdollistaisi km-määrän rullaamisen....
Mutta, jos se 'pyhä laatikko' olisikin ihan aidosti oikeasti irti kokonaan auton järjestelmistä (mitenköhän se sitten kerää sitä tietoa?) ja eroavaisuudet muiden piirien tietoihin saisi selville vain ja ainoastaan lukemalla nuo tiedot tuolta 'pyhästä laatikosta' testerillä ja sitten vertailemalla ihan manuaalisesti niin sitten homma voisi toimia. Tällöin jää vaan enää kysymysmerkiksi, että miten se pyhä laatikko saa niitä tietoja ellei se ole missään järjestelmässä kiinni...noh...
Pyhä laatikko ei voi olla vain pelkkä 'luku' laatikko, koska järjestelmän on ne tiedot sinne kirjoitettava ajon aikana (pulssimodulaatio). Mutta tämä tiedonkeruujärjestelmä voisi olla irrallaan 'tiedon esittämisjärjestelmästä', jolloin tuonne laatikkoon voisi siis kirjoittaa tietoa, mutta luku onnistuisi vaan erillisellä testerillä ja samalla muut piirit voisivat lukea tiedonkeruujärjestelmältä saatua tietoa ja tallentaa ne omineen. Näin voisi syntyä poikkeavuuksia tuon 'pyhän laatikon' kanssa vrt. muut piirit, mutta tällöin nostettaisiin virhebitti ja vikakoodi olisi valmis syntymään -> joku piiri olisi siis käpälöity tai jotenkin rikki.
noh, tämmöistä turhanpäiväistä ajatuksen virtaa.....
Mikäli homma toimisi noin kuten yllä kuvailin niin, mikäli suoritetaan jotain lukujen vartailua tarvitsee tähän olla jossain taas oma pikku piirinsä, jossa laskelmat hoidetaan. Ja mikäli tällä piirillä on keino päästä kiinni tuohon 'pyhään laatikkoon', niin pääsee siihen silloin jollain muullakin keinolla, mikä taas mahdollistaisi km-määrän rullaamisen....
Mutta, jos se 'pyhä laatikko' olisikin ihan aidosti oikeasti irti kokonaan auton järjestelmistä (mitenköhän se sitten kerää sitä tietoa?) ja eroavaisuudet muiden piirien tietoihin saisi selville vain ja ainoastaan lukemalla nuo tiedot tuolta 'pyhästä laatikosta' testerillä ja sitten vertailemalla ihan manuaalisesti niin sitten homma voisi toimia. Tällöin jää vaan enää kysymysmerkiksi, että miten se pyhä laatikko saa niitä tietoja ellei se ole missään järjestelmässä kiinni...noh...
Pyhä laatikko ei voi olla vain pelkkä 'luku' laatikko, koska järjestelmän on ne tiedot sinne kirjoitettava ajon aikana (pulssimodulaatio). Mutta tämä tiedonkeruujärjestelmä voisi olla irrallaan 'tiedon esittämisjärjestelmästä', jolloin tuonne laatikkoon voisi siis kirjoittaa tietoa, mutta luku onnistuisi vaan erillisellä testerillä ja samalla muut piirit voisivat lukea tiedonkeruujärjestelmältä saatua tietoa ja tallentaa ne omineen. Näin voisi syntyä poikkeavuuksia tuon 'pyhän laatikon' kanssa vrt. muut piirit, mutta tällöin nostettaisiin virhebitti ja vikakoodi olisi valmis syntymään -> joku piiri olisi siis käpälöity tai jotenkin rikki.
noh, tämmöistä turhanpäiväistä ajatuksen virtaa.....