E91 320d termostaattikysymys

E90, E91, E92, E93
jayjay
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Marras 2012, 07:34
Auto: F31 318d M-Sport

Jeps. Eli näyttäisi tuo bemmi taas jäävän lämmöistä kun alkas vähän kylmenemään; 40km työmatkalla lämmöt satasen alueella lopuksi maks. 87C ja kun pysähtyy työpaikan pihaan alkaa lämpö laskea vähän yli 80 asteeseen.. Ensimmäinen reilu 20km menee 70 lämmöissä.

Sinänsä mielenkiintoista kun kummatkin termarit on tasan vuosi sitten vaihdettu... Oon kyllä kuullu että näissä saa termarinvaihtoja tehdä mutta tämä on jo ennätys...
Mutta tosiaan nyt kun siellä on kaksi (normi ja egr) termaria, onko samanlaisen kokemuksen omaavat vaihtaneet heti kummatkin vai yksi kerrallaan? Vai onko toinen toista heikompi ja yleisemmin se mikä menee?
Egr:n termarihan olisi varsin äkkiä vaihdettu, mutta päätermari teettänee hieman enemmän töistä.

Onkos noiden vaihdossa jotain erityistä mitä pitää huomioida?
Viimeksi muokannut jayjay, 23 Loka 2014, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Automaatissa taisi olla vielä kolmaskin termari.

Mulla on nyt toiminut termarit yli 100tkm eli parisen vuotta. Aamulla muutamassa miinusasteessa lämmöt näytti kivunneen 89c asteeseen 20 kilsan jälkeen.
jayjay
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Marras 2012, 07:34
Auto: F31 318d M-Sport

Mullakin oli vaihdon jälkeen asteet 89-90C mutta nyt näyttää kyllä aika nihkeältä. Varsinkin kun lämpö näillä keleillä noin paljon seilaa niin jotain tarttis tehä..
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

87 on jo kohtuuhyvä. Itsellä oli joskus 330d:ssä max alle 60 astetta lämmöt, joten oli aika vaihtaakin. Itse vaihtaisin molemmat termarit kerralla, pelkkä egr-termari on harvoin auttanut.
Jos automaatti, niin sen lämmönvaihtimessa kans joku termari, kannattaa vaihtaa jos ei siihen koskettu.

Vesipumppu ihan päätermarin vieressä, eli jos senkin aika olis vaihtaa niin samalla menee :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tuo 87 astetta on vielä ihan OK, koska EGR:n poltto lähtee päälle noin 75 -asteessa eli ei pitäisi olla sen suhteen ongelma. Itse vaihdatin molemmat kerralla, kun vaihtohommiin ryhdyttiin. Ilmeisesti kaikissa laatikoissa ei ole tuota automaatin termari, mutta en osaa sanoa mistä löytyy ja mistä ei.

Nämä termarithan on ns. kulutustavaraa Bemareissa eli suomeksi siis paskoja. Vuodessa on hyvinkin voinut jo "antautua".
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Hiace kirjoitti:87 on jo kohtuuhyvä. Itsellä oli joskus 330d:ssä max alle 60 astetta lämmöt, joten oli aika vaihtaakin. Itse vaihtaisin molemmat termarit kerralla, pelkkä egr-termari on harvoin auttanut.
Jos automaatti, niin sen lämmönvaihtimessa kans joku termari, kannattaa vaihtaa jos ei siihen koskettu.

Vesipumppu ihan päätermarin vieressä, eli jos senkin aika olis vaihtaa niin samalla menee :)
Vaihteiston lämmönvaihdin on ns. huoltovapaa eli koko osa on vaihdettava jos termari on rikki.
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
jayjay
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Marras 2012, 07:34
Auto: F31 318d M-Sport

Tsiikailin tuossa Haynesia ja siellä meinaavaat että moniurahihna pitäisi irrottaa kun termaria vaihtaa.. Kokemuksesta tiedän että aina asiat ei välttämättä ole kuten Haynesi sanoo, joten mites oikeat kokemukset asiasta? Näiden sivujen 330 vaihdossa ei ainakaan remmiä irrotella..
ämsport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2014, 01:02

Ite vaihdoin perjantaina molemmat termarit tuon 330 ohjeiden mukaan.Ei tarvi remmiä irroittaa.
Avatar
tonysoprano
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
Auto: BMW E90 335Xi
Paikkakunta: Oulu

ämsport kirjoitti:Ite vaihdoin perjantaina molemmat termarit tuon 330 ohjeiden mukaan.Ei tarvi remmiä irroittaa.
Sama homma olis edessä. Lämmöt nousi vain hädintuskin 75°C, oikeastaan käväisi vain. Missä ohjeet juurikin tuohon 330? Ja minkä hintaiset termarit on?
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Mistä nämä lämmöt tsekataan, kun käytössä on iDrive ja iso näyttö?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Salavalikosta, ei varsinaisesti idrivestä. Ohjeet:

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=874
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
tonysoprano
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
Auto: BMW E90 335Xi
Paikkakunta: Oulu

Löysinkin nuo Hiacen tekemät ohjeet. Tosin varasin jo ajan termareiden vaihtoon, liikkeeseen, josta auton ostin.
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Kiitos.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Vastaa Viestiin