Mielipiteitä takaveto vs xDrive

clogz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 14:46

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja clogz » 20 Marras 2015, 10:39

Aero kirjoitti:Toki joo, mulla ei ole dieselin murhaavaa alavääntöä, mutta nuo 250-300Nm lukemat nyt on hanskattavissa vielä etuvedollakin.
Ja kyllä tää vetelee ihan rullatessa/moottorijarrussakin, ei tarvi kiihdytystä.

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3867
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja salmol » 20 Marras 2015, 11:09

Vetelyyn vaikuttaa varmaan renkaan olkapään muoto, renkaan leveys ja rungon jäykkyys. Kaikki tietää että RFT vetelee tuon rungon jäykkyyden takia, samaten leveämpi rengas saattaa vedellä enemmän riippuen tien kunnosta.

Sitten tuo renkaan olkapään muoto onkin sitten ehkä vähiten huomioitu juttu, eli on renkaita joilla on todella pyöreä olkapää ja on myös rengasmalleja joissa on todella kulmikas olkapää, eli renkaan sivun ja kulutuspinnan välinen kulma. Seurailkaa renkaan muotoa silloin kun toimii / ei toimi, tuolla voi hyvinkin olla vaikutusta.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Duudson
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Touko 2012, 09:52
Auto: E91 330DA -06

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja Duudson » 20 Marras 2015, 11:28

Aero kirjoitti:Jos clogzin kesärengaskoko olisi E90:llä vetelyn peruste, niin miksi esim. meikäläisen auto ei vetele? Kesärengassetti on meillä kuitenkin samaa kokoa (225/40R18 ja 255/35R18).
Ei kai toi koko peruste ole millekään massiiviselle vetelylle. Ei mullakaan nyt vedelly kun renkaat oli samaa merkkiä. Nokia & Continental ei vaan pelannu yhteen (tai näin ainakin oletan vaikka talvi välissä olikin kun muuta osaa ei vaihdettu)

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja Aero » 20 Marras 2015, 14:23

^Sitä juuri meinasinkin :), ei tuo orggiskoko ole vielä mikään syy xDrivelle vedellä. Teikäläisen tekstistä sain tosin vaikutelman, että Nokian takakumeilla palasi vetely samoille skaaloille kuin Conteilla, mutta ilmeisesti olikin siis Noksuilla ns. normaali ja Conteilla järkyttävä.

salmol, jep, renkaan olkamuoto vaikuttaa etenkin uraherkkyyteen hyvinkin paljon, jopa enemmän kuin leveys. Siitä on juttua täälläkin aiemminkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja manonyymi » 23 Marras 2015, 12:12

Itselläni ollut vajaan vuoden x-drive ja omasta mielestä se tuntuu ajoittain kankealta kaupunki pyörityksessä hitaasti ajellessa. Eli olen miettinyt olisko takaveto ollut sitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta koko omistusaikanani en ole oikeastaan kunnon talvikelissä ajellut, eli voi olla että siten kaipaisin nelivetoa jos olisin takavetoon päätynyt.

clogz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 14:46

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja clogz » 30 Marras 2015, 22:22

Noniin. Michelin XI3:t alle (225/45/17 ympäriinsä) ja KAIKKi vetely on poissa. Kaikki. Kiva. Etupään contit näytti olleen (edellisen jäljiltä jo) selkeästi keskeltä montulle kuluneet, liekö sitten tosiaan voineet aiheuttaa noin pahasti tuota.

Niin tai näin, kyllä tää rengasasia on.

EDIT: Tämmöstä oli etupäässä...
Kuva
Viimeksi muokannut clogz, 02 Joulu 2015, 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja TJJ » 01 Joulu 2015, 08:42

manonyymi kirjoitti:Itselläni ollut vajaan vuoden x-drive ja omasta mielestä se tuntuu ajoittain kankealta kaupunki pyörityksessä hitaasti ajellessa. Eli olen miettinyt olisko takaveto ollut sitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta koko omistusaikanani en ole oikeastaan kunnon talvikelissä ajellut, eli voi olla että siten kaipaisin nelivetoa jos olisin takavetoon päätynyt.
Eikös se kankeus enimmäkseen johdu liian hitaasta ja jäykästä ohjauksesta, joka on/oli BMW:n tavaramerkki. Jonkun mielestä juuri tuo on se tunnokas ohjaus... Tietty lisäkankeutta (lähinnä pysäköinnissä) aiheuttaa Servotronicin puute, mutta sinulla taitaa se olla? Aktiiviohjaus parantaa tilannetta huomattavasti, mutta se on vain takavetoisten lisävaruste (vai saikohan sen jo johonkin X-sarjalaiseen?)

clogz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 14:46

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja clogz » 01 Joulu 2015, 09:31

TJJ kirjoitti:Eikös se kankeus enimmäkseen johdu liian hitaasta ja jäykästä ohjauksesta
Ei oo nyt faktaa tässä mut väittäisin että xdrivessä on mututuntumalla isompi kääntösäde kuin takavedossa.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja TJJ » 01 Joulu 2015, 10:42

clogz kirjoitti:Ei oo nyt faktaa tässä mut väittäisin että xdrivessä on mututuntumalla isompi kääntösäde kuin takavedossa.
Juurihan siitä oli puhetta ja toki kääntösäde on suurempi, varsinkin E9x. Mutta oliko kyse tuosta kääntösäteen aiheuttamasta kankeudesta (joka tuntuu lähinnä pysäköidessä ja U-käännöksissä) vai kankeasta yleistuntumasta pikkupyörityksessä?

manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja manonyymi » 01 Joulu 2015, 12:47

Kirjoittaja TJJ » 01 Joulu 2015, 08:42

Eikös se kankeus enimmäkseen johdu liian hitaasta ja jäykästä ohjauksesta, joka on/oli BMW:n tavaramerkki. Jonkun mielestä juuri tuo on se tunnokas ohjaus... Tietty lisäkankeutta (lähinnä pysäköinnissä) aiheuttaa Servotronicin puute, mutta sinulla taitaa se olla? Aktiiviohjaus parantaa tilannetta huomattavasti, mutta se on vain takavetoisten lisävaruste (vai saikohan sen jo johonkin X-sarjalaiseen?)
Mielestäni X-drive malleissa on tuo servotronic vakiona eli en tarkoita tuota ohjausta joka sekin kyllä tuntui jäykältä kun ensi koeajoja BMW:llä suoritin. Tarkoitan juuri tuota kääntösädettä. Liekö nuo eturenkaat kääntyy vähemmän kuin takavetoisessa. Kokeilin myös takavetoista ilman servoa ja rattia sai kyllä vääntää tosissaan pysäköinti vekslauksessa. Aktiiviohjaksesta ei ole kokemusta. Lieneekö sitä kolmoseen saakkaan, oisko se isompien mallien juttu... Ilmeisesti uudemmissa malleissa tuon x-driven ero voisi olla pienempi ja ohjauskin on muuttunut erilaiseksi juuri tuon "tunnokkuuden" kustannuksella.

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja TJJ » 01 Joulu 2015, 12:58

manonyymi kirjoitti:Aktiiviohjaksesta ei ole kokemusta. Lieneekö sitä kolmoseen saakkaan, oisko se isompien mallien juttu... Ilmeisesti uudemmissa malleissa tuon x-driven ero voisi olla pienempi ja ohjauskin on muuttunut erilaiseksi juuri tuon "tunnokkuuden" kustannuksella.
Aktiiviohjauksen sai edelliseen E9x 3-sarjaan. Uuteen (F3x) ei enää saa. Uuteen saa variable sport steering -ohjauksen, mutta se on täysin eri asia. Siinä ohjauksen hammastus on harvempi reunoilla/ohjaus on reunoilla nopeampi, joten pysäköidessä tarvitsee kääntää rattia vähemmän. Mutta keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen, päinvastoin kuin oikeassa aktiiviohjauksessa.

clogz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 14:46

Re: Mielipiteitä takaveto vs X-drive

Viesti Kirjoittaja clogz » 01 Joulu 2015, 13:11

Ja makuasioitahan nämä, ite en kyl kaipaa yhtään kevyempää rattia :)

manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja manonyymi » 02 Joulu 2015, 11:04

Näköjään BMW Suomen konfiguraattorissa 3- ja 4 -sarjasta ei saa kuin xDrive versioita tehokkaampien moottorien yhteydessä nykyään.

Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 186
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja alpin_sport » 05 Joulu 2015, 20:22

Liikennevaloista kilpaa kiihdyttely on aika lapsellista eikä jaksa innostaa. Kunnon renkailla pääsee kyllä takavetoisellakin liikkeelle normaaliajossa ihan riittävän ”ripeästi” (49/51 painojakauma auttaa:)) ja etelässä on vain pari päivää vuodessa jolloin xdriven lisäpidosta (ja lisäpainosta) on todellista hyötyä.
Itse arvostan paljon enemmän takavedon parempaa ketteryyttä ja ajotuntumaa, kuin nelivedon vakautta, rauhallisia reaktioita ja perävaununvetokykyä auraamattomilla metsäautoteillä.

Takaveto:
+ enemmän ajamisen iloa kesällä
+ enemmän ajamisen iloa normaali-talvella
+ hieman edullisempi ylläpitää
+ ei tarvitse olla malliston tehokkainta moottoria että on hauskaa talvella

Neliveto:
+ Vaivattomampi niinä 1-2 päivänä vuodessa kun lunta on niin paljon että liikkeellepääsy ja auravallien läpäisy vaatisi muuten lapiohommia
+ Jyrkkien, liukkaiden mäkien nousu on naurettavan helppoa verrattuna kevyempivetoisiin

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1122
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja Juha » 05 Joulu 2015, 20:37

-kesällä ei huomaa kumpi vetotapa on kyseessä
-normaalitalvella on liukasta, jolloin neliveto on hyvä
-ylläpito on samanhintaista
-mikä sitten tekee talvesta hauskaa...
-nelivedon edut jo luettelitkin :-)
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1116
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 06 Joulu 2015, 07:22

Hauskaa tuo hauskuus, mihin Juhakin viittasi. Pikkaisen nyt pistän foliohattua päähän ja epäilen palstaveli alpi_sport:n tarkoittavan sladittelua mutkissa? Eihän tässä nyt mene kilpa- ja normiauto sekaisin. Siihenhän tuo hassu kommentti myös ylläpidon kustannuksita viittaa. Radalla revittäessä (hauskaa pitäessähän) toki nelivetoon saisi osia vaihtaa. Mutta tuon kanssa taas riitelee tuo kommentti tehoista. Hmmm... Eihän nyt vain ole kyse siitä, että mopokoneella saa perän irti vain takavedolla, eihän? :mus:

manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja manonyymi » 28 Tammi 2016, 10:00

Pakko palata hieman tähän aiheseen, nyt kun on päässyt ajelemaan kunnon talvikeleissä. Kyllähän tuon nelivedon etenemiskyky on hämmästyttävän hyvä. Luistonestovalo ei oikeastaan välky koskaan, jos ei yritä. Kävin myös koeajamassa kahden eri merkin takavetoisen mallin (MB C ja Jagge XE) kohtalaisen lumisateen aikana, joilla taas oli turha yrittää lähteä rivaksti liikkeelle. Eli nelivedon pointsit on kyllä nousseet omissa silmissäni :thuup:

heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja heifetz » 29 Tammi 2016, 07:47

Neliveto on tehokas, turvallinen mutta loppujenlopuksi tylsä vaihtoehto. Sanoisin että kukaan ei oikeasti tarvitse nelivetoa, paitsi ne ketkä ajavat metsässä jatkuvasti. Mutta silloin kannattaa jo olla oikea maastoauto eikä ns. softroader. Olen selvinnyt 6 talvea erinomaisesti takavedolla, ja pieni perän heittely yksinkertaisesti kuuluu asiaan. Ymmärrän että perheenäidit tykkää nelivedosta, mutta ajamisen ilosta siinä ei ole kyse. Järkytyin kun näin että tehokkaat moottorit ovat nykyään xDrive -only! Ei voi käsittää miksi asiakkaan ei anneta valita. Kekkoslovakia!

Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1122
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: F11 530dA XD & E46 325i cab
VW Touareg V8 TDI
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja Juha » 29 Tammi 2016, 08:43

Ison kärryn veto tarvitsee nelivetoa, jos on liukasta/pehmeää.

Enkä kyllä ole koskaan havainnut, että nelivedosta mitään haittaa olisi...
Ex:
F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA LCI, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1116
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: F10 520d xDrive 2014
Nissan Juke Nismo RS 4wd 2015

Re: Mielipiteitä takaveto vs xDrive

Viesti Kirjoittaja VolvostaBemariin » 29 Tammi 2016, 08:57

Tämä "pärjää aspekti" on aina yhtä hauska. Avouatllokin pärjää ihan main iosti talvella. Valtaosa meistä urpoista vain ei ymmärrä tuon ajamisen ilon menetystä kun kurvailemme kovakattoisilla. Tai sitten voi hehkuttaa kuksineensa ilnan kumia monta vuotta ja pärjänneensä ian hyvin. Jälkituotoksena synytvät pienet ihmiset vain kuuluvat asiaan. Kumilla ei ole mitään tekemistä ajamisen ilon kanssa. Jälkituotoksena synytvät pienet ihmiset vain kuuluvat asiaan.

Oikeasti nyt valot päälle! Takavedossa ei ole talviolosuhteissa mitään nelivetoa parempaa! Ellei nyt sitten satu kaipaamaan sitä pari senttiä pienempää kääntösädettä kun vääntää autoa Motonetin parkkiruutuun. Ja kesällä edut rajoittuvat ratakäyttöön. Niih.