Mielipiteitä takaveto vs xDrive

E90, E91, E92, E93
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

heifetz kirjoitti:Neliveto on tehokas, turvallinen mutta loppujenlopuksi tylsä vaihtoehto. Sanoisin että kukaan ei oikeasti tarvitse nelivetoa, paitsi ne ketkä ajavat metsässä jatkuvasti. Mutta silloin kannattaa jo olla oikea maastoauto eikä ns. softroader. Olen selvinnyt 6 talvea erinomaisesti takavedolla, ja pieni perän heittely yksinkertaisesti kuuluu asiaan. Ymmärrän että perheenäidit tykkää nelivedosta, mutta ajamisen ilosta siinä ei ole kyse. Järkytyin kun näin että tehokkaat moottorit ovat nykyään xDrive -only! Ei voi käsittää miksi asiakkaan ei anneta valita. Kekkoslovakia!
^No niinno, näkökulma se on tuokin.
Vajaavetomiesten yleisin argumenttihan on juuri tuo että nelivetoa ei tarvitse ja ilmankin pärjää. Noinhan se on, ilmankin pärjää. Hyvin pärjää myös ilman metalliväriä, sporttipenkkejä, sporttirattia, M-sporttia jne.
Neliveto on omasta mielestäni lisävarustelistan paras varuste. Kysehän ei olekaan välttämättä siitä että ajellaan mökkiteillä ja metsäteillä ja tarvitaan nelivetoa sen takia että päästään eteenpäin eikä jäädä kiinni, vaan se että se tuo ajamiseen vakautta hankalilla keleillä. Ei tarvi esim. paljoa jännitellä kun kaistanvaihdossa tai ohitettaessa pitää päästä lumipolanteen yli jne.

X-Drivesta mulla ei ole kokemusta ja pitäis varmaan joskus kaverin F11 käydä kokeilemassa. Ex-autoni kuitenkin oli Audi A4 quattro, jossa takapainotteinen neliveto (40:60). Onhan se neliveto nyt ihan eri laite talvikelilla kuin etuveto tai takaveto. Kahva edelläkin tuolla pystyi halutessaan menemään ihan yhtä hyvin kuin takavedolla jos niin halusi. Se perän heittelyhän ei kyllä kuulu asiaan tuolla liikenteessä ellei halua lisää vahvistaa Bemarimiesten kyseenalaista mainetta. Jossain suljetuilla alueilla sitä voi harrastaa.
Tässä kun oli pari kolme viikkoa liukasta täällä pääkaupunkiseudulla ja tuolla takavedolla kun päivittäin lännestä itään ja takasin tuli suhattua, niin kyllä siitä pahimmilla keleillä oli se kuuluisa "ajamisen ilo" aika kaukana. Kesäkelihän toki on eri asia.
Minä taas väitän että nelivedolla se ajamisen ilo nimenomaan tulee.
Juha kirjoitti:...Enkä kyllä ole koskaan havainnut, että nelivedosta mitään haittaa olisi...
+1
VolvostaBemariin kirjoitti:Tämä "pärjää aspekti" on aina yhtä hauska...
+2
manonyymi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
Auto: BMW E92 335cix 2008

Kyllä varmaan ideaalitilanteessa olisi Suomen olosuhteissa käytössä kaksi autoa. Takavetoinen suurimmaksi osaksi aikaa ja talvikeleille hieman korkeamman maavaran omaava neliveto. Vaikka ei tuosta nelivedosta ympäri vuoden varsinaista haittaa varmaan olekaan, mutta pieni ketteryys ero voi joissain tilanteissa olla. Tuota kyllä ihmettelin itsekin että monia malleja ei enää edes saa takavetoisena ainakaan tuon konfiguraattorin mukaan.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Taannoisilla etelän talvikeleillä ei kyllä kertaakaan tullut ikävä nelivetoa ja ajamisen iloakin on varmasti enemmän kevyemmällä ja takapainotteisemmalla takavedolla! :thup: xdrive voi kyllä olla poikaa metsäteillä ja muihin traktorihommiin, mutta yleisessä liikenteessä normaaliajossa en sitä jää kaipaamaan :mus:
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

alpin_sport kirjoitti: ajamisen iloakin on varmasti enemmän kevyemmällä ja takapainotteisemmalla takavedolla!
Olen tulossa vähän vanhaksi, joten selitätkö ihan tarkkaan mitä tällä tarkoitat? Kuinka niin takapainoisemmalla ja mitä ajamisen iloa?

Ihan vaan siksi, että pääsen jyvälle tästä ajamisen ilon logiikasta...
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Minulla ainakin talvella se ajamisen ilo ilmenee tässä järjestyksessä:
1. neliveto
2. etuveto
3. takaveto

Tuo mielipide siitäkin huolimatta, että olen ihan hyvin tuolla takavetoisella yli 12 vuotta pärjännyt. Mutta ihan vielä en ole siihen takavetoisen perän heittelyyn tottunut, edellinen etuveto oli (tuossa suhteessa) paljon turvallisemman tuntuinen ajaa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mulla on ruohonleikkurikin neliveto :de:

Kuva
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Juha kirjoitti:Mulla on ruohonleikkurikin neliveto :de:

Kuva
Case closed! Ihan turha tulla enää hehkuttamaan kenekään ajamisen ilosta kovakattoisella vajaavedolla :w00t:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Takaveto on jääradalla/-kentällä leikkiessä helvetin hauska. Voi painella pitkää siivua kylki edellä kaikessa rauhassa sillai kruisailuhenkisesti,. kun vauhti ei lisäänny samaan tapaan kuin nelivedolla. Kattovajeinen takaveto on siellä jääradalla vielä pirusti kivempi, siinä on sellaista ulkourheilun ja harrastamisen fiilistä, kun pakkasella painaa ulkoilmassa kypärä päässä kylki edellä. Innolla odotan viikon päästä olevaa jääratapäivää (kunhan rata vaan on ajokunnossa) ja hauskanpitoa takavetoisella urheiluautolla, jonka kattoa en aio edes ottaa mukaan.

Mutta se käyttöauto ja siviililiikenne on eri asia. Satunnaisilla ruisailuilla takavetoavo on ihan normaalissakin liikenteessä hauska, mutta työmatka vaan taittuu aivan perhanasti tehokkaammin ja pidemmän päälle myös mukavammin umpikattoisen xDriven kanssa, vaikka meikäläisen bemari pikkukoneen ansiosta vähän luonteeton onkin.
pmj kirjoitti: ^No niinno, näkökulma se on tuokin.
Vajaavetomiesten yleisin argumenttihan on juuri tuo että nelivetoa ei tarvitse ja ilmankin pärjää.
Minä pärjäisin kyllä ilman nelivetoa, onhan tuostakin kokemusta useita vuosia ja satoja tuhansia kilometrejä. Meikäläiselle se on ihan puhtaasti ympärivuotisen käyttöauton mukavuusvaruste ja sellaisena helposti hintansa arvoinen.

pmj kirjoitti:Ei tarvi esim. paljoa jännitellä kun kaistanvaihdossa tai ohitettaessa pitää päästä lumipolanteen yli jne.
Yksi asia, jonka en haluaisi olevan huomioonotettava tekijä, mutta sellainen kuitenkin on, on tässä maassa ikävän yleinen tapa painaa kaasua kun joku on menossa ohi. Körötellään 10-15km/h alle rajoituksen (mikä sinällään on minusta ihan ok), mutta kun rinnalle ilmestyy ohittava keula, löytyy jalkatilasta kaasupoljin. Tilanne on ärsyttävä ja ratkaisu vähintään jollain tasolla väärä, mutta tuossa vaan on pirun kiva olla alla 200+hv neliveto, jolla ohituksen suorittaminen loppuun on toteutettavissa vielä suht. järkevästi. Ja kyllä, olen noista tilanteista myös palannut takaisin ohitettavan taakse (ja palaan edelleen, jos edessä ei enää riitä tila jatkaa turvallisesti) - silloin ikävä kyllä se vauhti tippuu yleensä takaisin lähtötilanteeseen.

Eihän tuotakaan läheskään kaikki tee, mutta vähintään viikottain ko. käytöstä työmatkoilla kohtaan, yleensä useita kertoja viikossa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin