Pahoittelen, jos aiheesta monta topicia, mut en jaksanut alkaa kovin etsimään, kun hieman kiire asian kanssa
Eli, autossani on tehdasasennettu webasto, kaukosäädöllä, jossa kolme namiskaa: On - Off - Ja Mode.
Kysymys kuuluu, miten saan ensinnäkin selville, lämmittääkö Webasto sekä moottoria, että kabiinia? Autossa nimittäin on myös Defan lokilämmittimen liitin keulassa. Tänään päivällä oli -9 pakkasta ja auto oli seisonut vuorokauden. Laitoin Webaston lämmittämään n 20min ajan ja käynnistin sitten auton. Auto käynnistyi yllättävän nihkeästi. Eka starttauksella starttasi aika pitkään, hörähti käyntiin ja sammui. Toinen startti, näytöllä vilahti hehkutuksen merkkivalo, starttaus, hörähti käyntiin ja taas sammui heti. Kolmas startti, hehkutusmerkki näkyi hieman kauemmin, starttasi ja lähti lopulta käyntiin ja kävi ihan normaalisti, ei onkelmaa.
Jäi fiilis, ettei ainakaan moottori ollut kummemmin lämmennyt tuona aikana. Tosin ei kai se noin lyhyellä lämmityksellä ehdikään?
Eli miten pääsisin käsiksi tuohon Webaston sielunelämään? Ohjekirjan mukaan Webasto lämmittää 30min kerrallaan. Jos Webasto lämmittää sekä kabiinia, että moottoria, niin miten kauan sitä voi pitää päällä yhtäjaksoisesti, että moottorinkin lämpiää, jos on -20 pakkasta?
Helppiä kaivataan nopeasti, kiitos!
Niin ja tää on eka bimmeri ja eka webastolla varustettu auto, niin anteeksi tyhmät kyssärit?
E90 330xd Webaston toiminta?? (Kiireinen kyssäri)!
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
Arvaus: lämmitti sen verran että moottorin lämpötilan tunnistimet luulivat koneen olevan lämmin eikä hehkuttanut ja syöttänyt tarpeeksi polttoainetta. Siksi lähti nihkeästi käyntiin.
20 min ei varmaan riitä noin kovalla pakkasella, 1h - 2h on jo parempi. Paljon pidempään ei lisää hyötyä.
Tuo keulalla oleva töpseli voi olla vaikka lisälaturin virtajohto. Jotta Webaston säännöllinen käyttö ei tyhjentäisi akkua, jotkut pitävät auton latausjohdossa.
Viisaammat korjatkoon.
20 min ei varmaan riitä noin kovalla pakkasella, 1h - 2h on jo parempi. Paljon pidempään ei lisää hyötyä.
Tuo keulalla oleva töpseli voi olla vaikka lisälaturin virtajohto. Jotta Webaston säännöllinen käyttö ei tyhjentäisi akkua, jotkut pitävät auton latausjohdossa.
Viisaammat korjatkoon.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Hmm.. siis voisko olla jotain ylläpitolaturia varten? Siis todellakin defan lokilämppärin pistoke tuo ainakin on, se on varma?salmol kirjoitti:Arvaus: lämmitti sen verran että moottorin lämpötilan tunnistimet luulivat koneen olevan lämmin eikä hehkuttanut ja syöttänyt tarpeeksi polttoainetta. Siksi lähti nihkeästi käyntiin.
20 min ei varmaan riitä noin kovalla pakkasella, 1h - 2h on jo parempi. Paljon pidempään ei lisää hyötyä.
Tuo keulalla oleva töpseli voi olla vaikka lisälaturin virtajohto. Jotta Webaston säännöllinen käyttö ei tyhjentäisi akkua, jotkut pitävät auton latausjohdossa.
Viisaammat korjatkoon.
Juu ja tosiaan toi ohjekirja sanoo ettei kerralla sais lämmittää kuin 30min. Ja sen jälkeen ajaa, että akku latautuu, ennenkuin käynnistää sitä uudelleen..
Niin ja tuo ohjekirja myös puhuu ainoastaan "pysäköintilämmitys/tuuletus toiminoista, ei moottorinlämmityksestä...
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
Webasto ei ole varmaan tehtaalla asennettu, vaan jälkikäteen. En tosin ole ihan varma asennetaanko tehtaalla, mutta en usko. Yleensä vasta jälkiasennuksena vaikka luovutuksen yhteydessä tai jälkeen. Mutta joka tapauksessa ohjekirja varmaan puhuu tuosta taukotuuletuksesta, ja siihen se 30min aika varmaan on hyvä.
Tässä juttua defan akku/ylläpitolaturista
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johton liitin keulassa on mielestäni sama kuin mitä olisi lohko- ja sisälämmittimen yhteydessä.
Mutta kunhan arvailen näitä, ei ole isoa tietoa.
Tässä juttua defan akku/ylläpitolaturista
http://www.defa.com/fi/automotive/warmu ... _chargers/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johton liitin keulassa on mielestäni sama kuin mitä olisi lohko- ja sisälämmittimen yhteydessä.
Mutta kunhan arvailen näitä, ei ole isoa tietoa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Otetaanpa perusteista. Webaston poltin on todennäköisesti n. 4 tai 5kW tehoinen, joten 20 minuutissa pöhötetään auton jäähdytysnesteeseen energiaa vähintään 4/3=0,67kWh eli saman verran mitä 500W vesitilalämppärillä menisi 1,5 tunnissa. Webaston kanssa tosin vesipumppu pyörii, joten lämpö jakautuu tasaisemmin eikä näin ollen lämpöantureiden pitäisi valehdella. Osansa energiasta toki hörppää lämppärinkennon kautta sisälämmitys, mutta kyllä tuon silti pitäisi jo havaittavasti moottoria lämmittää.
Mites auto starttaa ihan kylmiltään noilla pakkasilla? Lähteekö suosilla tulille vai takkuaako silloinkin? Voihan tuossa olla mm. hehkuvikaa. Toki sen luulisi diagnostiikan huomaavan, mutta ihan varmaksi en sitä sano.
Defan keulatökkeli tosiaan on sama riippumatta siitä mitä siellä on kiinni. Voi siellä olla sähkölämmityskamppeetkin vaikka autossa Webasto onkin - esim. mulla on Webaston lisäksi Defan moottorilämmitin sekä sisälämppäri ja ajatuksena on jatkaa systeemiä vielä akkulaturilla. Enemmän käytän sähkölämmitystä kuin Webastoa, koska hidas lämmitys on mukavampi (myös mm. penkit ja ratti ehtii lämmetä ihan eri tavalla), jollakulla on voinut olla kylmä talli (jossa webaston käry on ikävää) jne.
Mites auto starttaa ihan kylmiltään noilla pakkasilla? Lähteekö suosilla tulille vai takkuaako silloinkin? Voihan tuossa olla mm. hehkuvikaa. Toki sen luulisi diagnostiikan huomaavan, mutta ihan varmaksi en sitä sano.
Defan keulatökkeli tosiaan on sama riippumatta siitä mitä siellä on kiinni. Voi siellä olla sähkölämmityskamppeetkin vaikka autossa Webasto onkin - esim. mulla on Webaston lisäksi Defan moottorilämmitin sekä sisälämppäri ja ajatuksena on jatkaa systeemiä vielä akkulaturilla. Enemmän käytän sähkölämmitystä kuin Webastoa, koska hidas lämmitys on mukavampi (myös mm. penkit ja ratti ehtii lämmetä ihan eri tavalla), jollakulla on voinut olla kylmä talli (jossa webaston käry on ikävää) jne.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- henripit
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
- Auto: e90 330dA -06
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla ollut e90 330da. Siinä webasto(?) bmw:n kaukosäätimellä lämmitti vain sisätilat ja olisi vaatinut jonkun letkumuutoksen, jotta myös moottori olisi lämmennyt. Sisätilat lämpeni kyllä kivasti, eikä lumitöitä tarvinnut tehdä
- Vähempi parempi -
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Kiitos vastauksista tähän asti. Tänä aamuna vaimo lähti aammulla töistä kotiin ja piti sen 30min webastoa päällä. Auto käynnistyi normaalisti, vaikka pakkasta -20. Ei nikottelua tms. Pitänee keskiviikkona kysäistä huoltomieheltä, josko sais asiaan varmuuden, kun auto menee termareiden vaihtoon silloin. Testaan tänään vielä, että mitä lämmöt näyttää moottorissa 30min webaston päällä olon jälkeen.
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 12:03
- Auto: E90 330da
279hv/647Nm
Omassa on jälkiasennettu 5kw eeberi joka lämmittää konetta ja sisätilat.Aamulla tuli vilkastua salavalikosta 30min lämmityksen jälkeen koneenlämpöjä niin 34 astetta.Pakkasta oli 13 astetta.
Exät Saab 900i, Opel Ascona B, Saab 900T, Saab 9-5, Subaru Impreza GT
Tehdasasenteinen Weba lämmittää vain sisätilat. E90:ssä pitää tehdä letkumuutoksia, että Weballa saa myös moottorin lämmitettyä. Kurkkaa konetilasta kuskinpuoleisen lokarin kupeesta, onko sähköisen vesipumpun yhteydessä vaihtoventtiili ja siihen kaksi tuloa (yksi lähtö sisäkennolle). Letkumuutosten yhteydessä tuo vaihtoventtiili poistetaan (vaihdetaan tilalle pelkkä vesipumppu) ja moottorilta tuleva kierto ohjataan aina Webaston kautta. Jos siihen on termarijumppa tarkoitus joka tapauksessa tehdä, niin mahdolliset Webastomuutokset kannattaisi tehdä samalla, mikäli ne aikoo tehdä. Minkä ikäinen auto kyseessä, M57N2 vai N57 moottori?
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Juurikin näyttäis mun silmään siltä, että kaks tuloa ja yksi lähtö kennolle. Just testasin myös. Ulkona -20 pakkasta, webasto puoli tuntia päällä. Kabiini ihan lämmin, mut käynnistys oli aika tahmea. Lämmöt salavalikossa näytti +3 astetta, välittömästi käynnistyksen jälkeen.Clavurion kirjoitti:Tehdasasenteinen Weba lämmittää vain sisätilat. E90:ssä pitää tehdä letkumuutoksia, että Weballa saa myös moottorin lämmitettyä. Kurkkaa konetilasta kuskinpuoleisen lokarin kupeesta, onko sähköisen vesipumpun yhteydessä vaihtoventtiili ja siihen kaksi tuloa (yksi lähtö sisäkennolle). Letkumuutosten yhteydessä tuo vaihtoventtiili poistetaan (vaihdetaan tilalle pelkkä vesipumppu) ja moottorilta tuleva kierto ohjataan aina Webaston kautta. Jos siihen on termarijumppa tarkoitus joka tapauksessa tehdä, niin mahdolliset Webastomuutokset kannattaisi tehdä samalla, mikäli ne aikoo tehdä. Minkä ikäinen auto kyseessä, M57N2 vai N57 moottori?
Täytyypä alkaa kyseleen tota letkumuutosduunia, niin ei tarttis erikseen lokilämppärissä pitää ja webastoa käyttää yhtä aikaa. Aika typerä systeemi.
Niin, auto on 2oo6vm ja tehdasasennettu webasto, ainakin kaukosäätimet on BMW logoilla ja ajastustoiminnot löytyy ajotietsikan kautta.
Kone on M57-TU2D30
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Onko webasto BMW:n alkuperäinen lisävaruste vai jälkiasenteinen? Alkuperäinen ei tehtaalta lähtiessään lämmitä moottoria, ainoastaan sisätilat. Minulla on kahdessa autossa tuollainen ollut ja sulaahan sillä jäiset ikkunat mutta ajoon lähdön jälkeen auto ehtii kylmetä ennen kuin moottori tuottaa uutta lämpöä.
Edit: tulikin vastaus sillä aikaa kun kirjoitin...
Edit: tulikin vastaus sillä aikaa kun kirjoitin...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Jees, mut kyllähän tuo siinä mielessä on hyvä, että vaikka moottori on vielä kylmä, niin kyllähän tuo lämmintä puhaltaa-V- kirjoitti:Onko webasto BMW:n alkuperäinen lisävaruste vai jälkiasenteinen? Alkuperäinen ei tehtaalta lähtiessään lämmitä moottoria, ainoastaan sisätilat. Minulla on kahdessa autossa tuollainen ollut ja sulaahan sillä jäiset ikkunat mutta ajoon lähdön jälkeen auto ehtii kylmetä ennen kuin moottori tuottaa uutta lämpöä.
Edit: tulikin vastaus sillä aikaa kun kirjoitin...
ja nopeasti lämpiää sisältä. Kakkosautona meillä on 2oo1vm vw golf 2.0tdi, ilman wabastoa, niin kyl se lämpiää NIIIIIIN hitaasti sisältä, verrattuna bemuun.
Onko kukaan teettänyt tuota letkumuutostyötä? Olis kiva tietää suuntaa hinnalle?
Ja pääseekö tuolla Torque-ohjelmalla näkemään mitään webaston tsydeemejä? Löytyy nimittäin tuo elm327 bluetooth dongeli ja ko softa?
En ite pääse just nyt kokeilemaan, kun vaimo lähdössä duuniin...? Eli onkos kukaan testaillu noita?
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
En tiedä, lähtevätkö pajat tuollaista muutosta tekemään. Muutama E90 on tullut modattua. Vesipumppu+vaihtoventtiili-paketin tilalle kannattaa vaihtaa pelkkä vesipumppu, niin säästyy paljolta vaivalta sen venttiilipaketin muutoksissa ja tuo vesipumppu on varsin yleinen vikaantuva komponentti, joten ei mene vaihto "hukkaan". Vesipumpun hinta muistaakseni n. 130€. Letkuihin, ym. tarvikkeisiin n. 100€. Pari tuntia työtä. En kylläkään muista tarviiko tuossa 3-litraisessa imusarjaa irrottaa tieltä muutosta tehdessä. Taisi olla samalla imusarjan läppien poisto, niin se oli joka tapauksessa irrotettuna. Vaihtoventtiilin sähköinen kuorma korvataan tehovastuksella, niin Weba ei mene vikatilaan.
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Ok, onko tietoo miten hyvin toiminut tuo modaus? Ja mistä osat löytyis helpoiten? Asut ilm Oulussa, kuten minäkin, mitäs velottaisit modaushommasta? Ja miten sais tietoo, että minkä tehoinen tuo mun webasto on?Clavurion kirjoitti:En tiedä, lähtevätkö pajat tuollaista muutosta tekemään. Muutama E90 on tullut modattua. Vesipumppu+vaihtoventtiili-paketin tilalle kannattaa vaihtaa pelkkä vesipumppu, niin säästyy paljolta vaivalta sen venttiilipaketin muutoksissa ja tuo vesipumppu on varsin yleinen vikaantuva komponentti, joten ei mene vaihto "hukkaan". Vesipumpun hinta muistaakseni n. 130€. Letkuihin, ym. tarvikkeisiin n. 100€. Pari tuntia työtä. En kylläkään muista tarviiko tuossa 3-litraisessa imusarjaa irrottaa tieltä muutosta tehdessä. Taisi olla samalla imusarjan läppien poisto, niin se oli joka tapauksessa irrotettuna. Vaihtoventtiilin sähköinen kuorma korvataan tehovastuksella, niin Weba ei mene vikatilaan.
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
- tonysoprano
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
- Auto: BMW E90 335Xi
- Paikkakunta: Oulu
Tossa kai se pumppu on? Tilaa pitäis olla vaihdolle... Jouduin vaan rajaamaan kuvaa pienemmäksi, kun max kuvakoko 1.0mb..
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
- JP-76
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 393
- Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
- Auto: 2014 550iX
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ei tarvi irrottaa välttämättä imusarjaa.Clavurion kirjoitti:En tiedä, lähtevätkö pajat tuollaista muutosta tekemään. Muutama E90 on tullut modattua. Vesipumppu+vaihtoventtiili-paketin tilalle kannattaa vaihtaa pelkkä vesipumppu, niin säästyy paljolta vaivalta sen venttiilipaketin muutoksissa ja tuo vesipumppu on varsin yleinen vikaantuva komponentti, joten ei mene vaihto "hukkaan". Vesipumpun hinta muistaakseni n. 130€. Letkuihin, ym. tarvikkeisiin n. 100€. Pari tuntia työtä. En kylläkään muista tarviiko tuossa 3-litraisessa imusarjaa irrottaa tieltä muutosta tehdessä. Taisi olla samalla imusarjan läppien poisto, niin se oli joka tapauksessa irrotettuna. Vaihtoventtiilin sähköinen kuorma korvataan tehovastuksella, niin Weba ei mene vikatilaan.
Ite otin vaan moottorin suojapeitteen pois tieltä niin sai nippa nappa tehtyä.
Mutta jos samalla ottaa läpät veks, niin imusarja irti vielä helpompi tehdä.
Hankalin homma tuossa oli sen kennolta lähtevän letkun irroittaminen...
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!