E9X 325D vs. 330D

E90, E91, E92, E93
-k-mikko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Syys 2014, 12:44

On tässä kevään tullen noussut auto kuume. Olen katsonut tässä otsikon mukaisia autoja, mutta ainakin 325d:stä löytyy kauhean nihkeästi käyttökokemuksia. Olisi kiva saada tietää käyttäjien arvioita ja mielipiteitä kumman valitsisit.

Noissa kumminkin on sama moottori, mutta onko käytännössä muita eroja?
Avatar
tonysoprano
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 22 Marras 2014, 18:22
Auto: BMW E90 335Xi
Paikkakunta: Oulu

330 itellä alla. 325d katselin myöskin, mutta ostopäätökseen vaikutti itellä tuo xDrive neliveto. Ja hieman pirteämpi on myöskin. Olikohan niin että 325:a on 197hv ja 330:a 231hv ja 500Nm vääntöä. 325 vääntöjä en muista, joku kertokoon.
Omasta puolesta voin hymyssä suin suositella 330 ja xDrivenä. On upea ajaa talvella, kun liikkuu liukkaallakin erittäin liukkaasti :thup:
Valitsetpa kumman tahansa, niin ainakin täällä, kokeneemmat vannovat tuon kutoskoneen nimeen, ja siihen on helppo yhtyä. Omaan bimmeriin olen kyllä erittäin tyytyväinen. En usko että merkki vaihtuu enää muuhun.. :rolle:
I got me a BMW and I got me some gas,Told everybody they could kiss my ass...
aku1979
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Helmi 2015, 22:44

Kannattaa yrittää etsiä lci, kun siinä on lähes kaikkea paranneltu ja päästöt / kulutus on alhaisemmat. Itsellä on pre lci 330xda ja on se neliveto kyllä näppärä talvella...uskomaton pito, ei tarvitse lähtiessä yhtään hölläillä. Toisaalta talvet on vähälumisia ja takavedollakin pärjää. Itseä on alkanut ärsyttää nelivedon suuri kääntösäde, joka ilmeisesti takavedossa on huomattavasti pienempi. Muutenkin takavedossa voisi olla enemmän ajamisen meininkiä.
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Nyt on ilta selailtu foorumia läpi ja tässä taitaa olla lähinnä oleva topici missä voisi omia kysymyksiä esittää.

Tarkoitus siis siirtyä ekan kerran BMW maailmaan, kaverin 330d -03 tuli vuosia sitten ajeltua ja väännöltään ja käytökseltään mukava moottori. Ja kutonen on toki aina kutonen :)

Nyt oli kuitenkin alkuunsa pitkähkön työmatkan takia tarkoitus hankkia joku 2010-11 320d. Nuo n47 kokemukset ei kuitenkaan välttämättä ole itselle se mukavin vaihtoehto. Näkisin että tän ikäisen ja laatuisen auton kanssa ei tarvitse kuunnella vainoharhaisena lähteekö sieltä jakopään äänet kuulumaan ja sitten ihmettelemään millä tuulella maahantuoja korjauksen kustannusten suhteen on. Toki paljon on toimiviakin koneita varmaan Suomen maalla, mut ei siitä enempää.

Nyt tarjonta on oikeastaan karsiutunut näihin:
- 320d (2005-2007) m47 koneinen
- 325d (2005-2009) m57 koneinen, onko nämäkin vaihtanut moottori sarjaa niin että 2007 loppu vuodesta eteenpäin siellä on toi väärinpäin oleva kone (n57) nokalla? Onko tuossa jakopää ongelmia huomattu?
- 330d (2005-2009) m57/n57 (osalti sama kysymys kun edellä tuon jakopään suhteen?)

Näistä ehkä houkuttelevimpana on jäänyt mieleen 325d (m57) koneella. Onko tuolla m57/n57 koneella isoja kulutus/muita eroja?

Tuo 325 menis hieman pienemmällä verolla ja kulutuksella kun 330. Silti 325 moottori on vissiin käytännössä sama kun 330:ssä? Eli tuolta pystyisi ohjelmoimalla ottamaan varmaan sen 330 vakiotehot kohtuu huolettomasti häviämättä luotettavuudessa?

325 sulkee nelivedon pois niinkun täällä oltiin juteltu, mut itsellä ollut 5vuotta nelikko onhan se toki lumisilla keleillä hauskalaite, mut etelän talvet vaan vie sen hyviä puolia aika paljon pois toisekseen korotettu kulutus/päästöt olisivat melko turhia 99% työkilometreista.

Onko 325 jotain muuta heikompaa verrattuna 330:seen? Itsellen bemarit täysin tuntemattomia eli itsestään selviltäkin tuntuvat erot voivat auttaa valinnassa :)

Onko xDrive:Ssä vuosien saatossa todettu mitään ongelmia voimansiirron puolella? Vetareiden, perien, kardaanin tai muun suhteen? Entä miten tuo nelikko käyttäytyy liukkaalla alustalla, meneekö jatkuvalle nelivedolle tyypillisellä arvattavalla tyylillä vai onko enempi sellainen auttava neliveto mitä ei voi hallitusti viedä jos haluaa ilman ajonestoa kerran talveen kokeilla :)

Jos nyt sitten vielä kysytään että onko näissä 325:ssa jotain tyyppivian tynkää missään määrin?

Myös tuli mieleeni kysymys manuaali vai automaatti. Pystyn ajamaan kyllä kummallakin mut hieman automaattiin kerennyt tottumaan nykyisen auton suhteen jos se vaan on hyvin toimiva automaatti. Näissä ilmeisesti on aina kuusiportanen automaatti tai kuusi portainen manuaali? (8portainen automaatti tuli vasta jossain uudemmissa, mihin budjetti varmaan loppun kesken)

Antaako muuten ajonhallinta tuon perän elää yhtään noin talvea miettien vai tappaako homman täysin paikalleen jos perä yhjtään yrittää irrota? Napilla kuitenkin vissiin poistettavissa käytöstä vai onko aina pakotettu jonkun tason ajonhallinta päällä?

Onkos tuon nelikko 330d vs takaveto 325d kulutuksissa kuinka suuria eroja käytännössä. Motari ajoa tulee enimmäkseen työmatkana eli sen kulutus lähinnä kiinnostaa ei EU tekemät laboratio kulutukset :)

Vaatiikos nämä muuten erillisen Eber/Webaston pitämään itsensä lämpösenä talvipakkasilla (esim toyotathan on varustettu vakion ajonaikasela lämmittimellä (eberi)) Vai pysyykö nämä kovimmillakin pakkasilla täysissä lämmöissä helposti ja lämpeävät nopeesti?

Kysymyksiä tuli melkonen nippu, mutta toivottavasti joku jaksaa auttaa ja vastailla, kiitoksia etukäteen ketkä jaksavat vastailla :)

edit: Onkohan tollasen 3litrasen koneen ylläpidossa jotain erityisen kallista tarjolla vr 4pyttyseen?
Viimeksi muokannut Lassi, 12 Loka 2015, 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kaikkeen en osaa vastata, mutta annetaan nyt se vähä mitä annettavana on.
Lassi kirjoitti: - 325d (2005-2009) m57 koneinen, onko nämäkin vaihtanut moottori sarjaa niin että 2007 loppu vuodesta eteenpäin siellä on toi väärinpäin oleva kone (n57) nokalla? Onko tuossa jakopää ongelmia huomattu?
N57 ei ole jakopääongelmista kuuluisa N47:n tapaan. Mun korviin ei ole kantautunut yhtään jakopäävammaista N57:aa. M57->N57 -vaihdon ajankohtaa en vanno, mutta pikavilkaisu Wikipediaan väittää N57:n tulleen 330d:hen 2008 ja 325d:hen 2010.
Lassi kirjoitti: Myös tuli mieleeni kysymys manuaali vai automaatti. Pystyn ajamaan kyllä kummallakin mut hieman automaattiin kerennyt tottumaan nykyisen auton suhteen jos se vaan on hyvin toimiva automaatti.
Moni täällä vannoo automaatin nimeen, minä tykkään yleensä enemmän manuaalista. Mutta yhtä 330xd:tä olen automaagina ajanut ja ei sen perusteella tuo 6-lovinen automaattikaan sinällään huono ole, luistelee yllättävän vähän ja (ainakin ehjänä) vaihtaa ihan kivasti. Manuaalimoodissa on kauhee viive että saa pykällettyä ja se viive kasvaa jos on lappu lattiassa, mutta tuohan ei harmita jos automaatin pitää automaattina ;)
Lassi kirjoitti:Antaako muuten ajonhallinta tuon perän elää yhtään noin talvea miettien vai tappaako homman täysin paikalleen jos perä yhjtään yrittää irrota? Napilla kuitenkin vissiin poistettavissa käytöstä vai onko aina pakotettu jonkun tason ajonhallinta päällä?
Avustimet päällä ajonvakautus on ainakin mulla (325xi '06) hyvinkin hanakka tarttumaan kiinni eikä päästä autoa luistelemaan käytännössä yhtään. Mutta BMW on ratkaissut poiskytkennän eri tavalla kuin moni muu - siinä missä yleensä lyhyellä painalluksella kytkeytyy pelkkä sutimisenesto pois päältä, BMW:ssä menee päälle ns. DTC-moodi, jossa molemmat avustimet (sutimisenesto ja ajonvakautus) ovat vielä päällä, mutta huomattavasti höllemmillä rajoilla. Pitkällä painalluksella sitten isosti pois ja edetään railakkaasti kylki (tai perä...) edellä.

Edit: mars etsimään autoja koeajettaviksi. Kun kokeilet sen automaatin toiminnan, tiedät minkä vaihteiston haluat. Ja kun kokeilet nelos- ja kutoskoneet, niin tiedät minkä kutoskoneen haluat :tong:
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Takavetomalleissa ajovakaus toimii samalla tavalla: ajomoodeja on kolme (on/intermediate/off). Talviliukkaalla 'on' asento hidastaa menoa tuntuvasti mutta keskimmäisellä "moodilla" pääsee jo liikkeelle ja pienet luisut kuuluvat kuvaan ennen kuin puuttuu peliin. 'off' ajotilassa etenee takavetoiseksi yllättävän hyvin eikä hidasta menoa pirueteissakaan :thuup:
'on' asennossa ei lähde takavetoon tottumattomankaan lapasesta. Paksussa lumessa ja jyrkissä mäissä on kuitenkin välillä otettava DTC/DSC pois.
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Onkos kaikissa näissä 325/330 sarjan koneissa DPF vai puuttuuko tuo vakiona jo jostain malleista

Onkos kaikissa e9x:ssä diisseleissä vakiona originaali webasto vai onko vaan tietyissä malleissa? Onko tuo ohjattavissa kellolla pelkällä kellosarjan ostolla vai minkälainen "webasto" on kyseessä?
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Osaan Lassin kysymyksistä pystyn vastaamaan, mutta iso osa on tietämykseni ulkopuolella.

DPF löytyy kaikista 325/330d malleista. 325:ssä on erilaiset suuttimet, ahdin ja automaatissa vaihdelaatikko. Suuttimet ja ahdin mahdollistavat 330d:n vakiotehot (ja ylikin). Automaattivaihdelaatikko on mitoitettu max 450nm väännölle, joten se on selvästi heikompi mitoitukseltaan kuin 330d:n 700nm:lle mitoitettu. Muistaakseni aivan uusimmissa (2010 ->?) 325d:ssä joissa on uusi n57 moottori vaihteistokin on vahvempi. 325d:hen n57 tuli vähän myöhemmin kuin 330d:hen. Minulla ei ole tietoa aiheutuuko heikommasta laatikosta oikeasti harmia ohjelmoinnin jälkeen, mutta kannattaa etsiä tietoa vaikka ulkomaisilta foorumeilta missä otanta lienee isompi.

Minun mielestäni automaatti on vääntävään dieseliin ainoa oikea ratkaisu. Eteneminen on mukavan eleetöntä, mutta silti ripeää kun antaa automaatin huolehtia menosta. Keppivaihteella kiihdytyksistä tulee dieselillä turhan nykiviä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni, kannattaa käydä ajamassa eri vaihtoehtoja ja tehdä sitten valinta.

Kulutusta en ole jaksanut joka tankillisella mitata. Mitatut kulutukset ovat olleet 6,3-7,0l/100km. Melko paljon moottoritietä autolla tulee ajettua. Autona siis 330d n57 koneella ja automaatilla. DPF paikallaan eikä ole ohjelmoitu. Ajatus kyllä kutkuttaisi, naapurifoorumilla joku esitteli n57 dynolappua 320hv/700nm.

Yksi heikko kohta ainakin vanhemmissa bemareissa (esim e46) olivat imusarjan läpät. Näitä ei 325d:ssä ole, mutta 330d:stä löytyy. En osaa sanoa onko oikeasti ongelma e9x:ssä.
Bingo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Elo 2012, 19:08

Ahdinkin taitaa olla sama 325/330D :ssä. Kulutus ollu omassa manuaali 325D:ssä viimeisen puolen vuoden aikana 5,6 ltr/100km, ajotietokoneen mukaan, en ole jaksanu tarkemmin mittailla, matkapainotteisessa ajossa.. :thuup:
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Aivan oikein. Puhuin lööperiä kun olin katsonut m57 325:sta ja n57 330. Minulla ajotietokone näyttää 5,8 keskikulutusta joten se on ainakin omassa yksilössä aika käyttökelvoton mittari. Eikä ole edes idrivea jossa sitä ilmeisesti voisi säätää.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kannattaa laskea kuinka monta euroa todella säästää omilla ajoilla jos kulutus on litran isompi vuodessa. Ei välttämättä puhuta isoista summista.

Spritmonitorista löytyy isommin käyttäjien kulutuslukemia.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

inconel kirjoitti:Minulla ajotietokone näyttää 5,8 keskikulutusta joten se on ainakin omassa yksilössä aika käyttökelvoton mittari. Eikä ole edes idrivea jossa sitä ilmeisesti voisi säätää.
Ei kai siihen idrivea tarvitse vaan salavalikosta voi laittaa korjauskertoimen kunhan laskee sen toteutuneesta kulutuksesta. Eli vakiona se on 1.000
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Kiitoksia kaikille infosta jo tässä vaiheessa koitetaan purkaa lainailemalla kaikkien vastauksia..
Aero kirjoitti:Kaikkeen en osaa vastata, mutta annetaan nyt se vähä mitä annettavana on.....
Tuo N57 ajaa joka tapauksessa budjetin yli eli pysytään tuossa viimeisimmän version M57 koneessa eli tässä 234hp tai riippuu vähän kuka ilmoittaa. 330/325 on hieman vielä mietinnässä.

Manuaali ja automaagi kysymys on vellonut oikeastaan isoimpana. Toisaalta pitkien matkojen ajossa ei oo hirvetä eroa, mut kyll toi automaattikin aika kätevä on ollut vielä jos tosiaan hyvin pelaa ja on kestävän maineessa näissä.

Tuo ajonhallinta on hyvä tietää että on noi vapaasti käyttäjän valittavissa eikä se perinteinen linja mikä nykyään paljon on ettei sitä saa esimerkiksi pois ollenkaan.
alpin_sport kirjoitti:Takavetomalleissa ajovakaus toimii samalla tavalla...
Tästä vielä varmistusta juuri takavedolle mihin olen päätymässä vetotavan suhteen.
inconel kirjoitti:Osaan Lassin kysymyksistä pystyn vastaamaan, mutta iso osa on tietämykseni ulkopuolella...
Tuo 325/330 erot tuntuvat vaihtelevan vähän lähteestä riippuen. Myös muualla jututaan että siellä olisi kaikki ihan samaa paitsi suuttimet hieman pienemmät. Turbo ja pakosarja antaa esim varaosanumeroina samat ulkomaan foorumien mukaan.

Automaattivaihteisto on myös ulkomaan ja muidenkin foorumien mukaan täysin sama 330 ja 325 liekkö sitten vaan etten osannut tietoa oikein hakea? Tuo lootan kestävyys olis kyllä tärkeä asia, onko kukaan joutunut vielä näiden automaatilootia korjauttamaan onko kuinka kallista touhua esim Siekkisen toimesta Suomessa? Tuo hidas manuaali puolen vaihto oikeastaan ainoa mikä harmittaa tossa automaatissa, kun juurikin käsin vaihdossa mielestäni pitäisi sitä vaihtonopeutta olla niin paljon kun loota tarjoaa.

Pääseeköhän tolla lähellekkään tota 5litraa mikä on ilmotettu maantie ajolle? Vähän sillä silmällä sitä kattelin että rauhallisesti ajelemalla työmatkaa sais taitettua 5-6litran välille.
Bingo kirjoitti:Ahdinkin taitaa olla sama 325/330D :ssä
Samoja tuloksia netin mukaan sain tuosta ahtimesta 325/330 välillä. Tuo sun kulutus on jo ihan mukava onko tehty mitään koneelle vai ihan vakiona hyrrää?

----------------------------------------------------------------------

Hyvää infoa myös muilta. Tuo kulutuksen korjauskin on ihan hyvä ominaisuus jos sen hierasee kohdalleen ajotietokoneeseen.

Onkos mitään käytännön merkitystä huoltojen/osien yms kanssa ottaako sedanin vai farkun? Itselle sedanikin varmaan piisaisi, toki farkussa aina enempi tilaa. Myös 530d kävi mielessä mut tuntuu melko möhköltä ja siitä ei taida enää paljoa "sporttisuutta" irrota tuo 325/330d on sitä ainakin jossain määrin mielestäni :)

Onko jotain huoltoja tai meno eriä mihin pitäisi varautua jos ostaa 160-200tkm ajettua yksilöä? Onko jotain erityisiä asioita mitä näissä kannattaa tarkkailla ajossa? Onkos näissä tuota ohjaustehostimen murinaa mitä jossain malleissa oli ja siinä meni vissiin nesteet vaihtoon ja jos ei auttanu niin pumppu tms?

Automaatti ja manuaali on vieläkin aika paha mietinnän paikka. Onko kellään tietoa tuon automaattilootan korjauksen hinnasta jos siellä alkaa esim joku vaihde luistamaan mikä lienee se yleisin automaatin hajoominen.

Entä mitä maksaa kytkin remontti tälläiseen ja miten tuo 6vaihteinen manuaali kestää käyttöä onko herkkä synkroiltaaan ja kestääkö muuten hyvin? Jotain puhuttiin kohtuu kalliista kytkin remontista ulkomaan foorumeilta, kun oli vieny vauhtipyöränkin jostain syystä aika usein. Töineen kiinnostaa kustannukset, kun jossain tuo loota on irtikin saatava vai onko tälläisessä takapotkussa helppoa hommaa?
inconel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Elo 2012, 10:08
Auto: E91 330d LCI

Eli 325d m57 automaattiloota on GA6HP19Z.
330d m57 ja 325d/330d n57 automaatti on GA6HP26Z. Realoem.com on osoite josta näitä voi tutkia jos enemmän kiinnostaa.

Ja tosiaan turbot on samat. Puhuin aiemmin lööperiä.
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Kiitoksia Inconel:lle infosta, nytpähän tietää ettei varmaan tuohon 325d viiti koskea. Jos sinne ohjelma eksyis jossain vaiheessa niin loota "rampautettuna" mallina ei välttämättä sitä kestä.

Täytynee alkaa kattelemaan myös 530d sedanien tarjontaa, siellä on selkeesti enemmän varustetta vakiona kun 330d:ssä. Esim tuota idrive vai mikähän tuo näyttösysteemi olikaan nimeltään ei löydy oikeastaan mistään 330d:stä, mut 530d:ssä se on melkeimpä jokaisessa.
Vastaa Viestiin