-

BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 05 Helmi 2013, 18:26

Niissä Ground Zeron mid-bassoissa tulee kuulemma mukana ritilät, Rainbown vastaavissa ei tule ritilöitä. Tarkoittaako nämä ritilät just sitä, kuten mainitsit, että auton omat ritilät ei mahdu niin sitten voi käyttää näitä GZ:n kaiutinritilöitä? Ei viitsis ihan auki niitä jättää, toi sukkahousukangaskin on toki hyvä idea ja lähes ilmainen.

Vielä yksi kysymys olisi, noi Ground Zerot/Rainbow ilmeisesti vastaa taajuusalueeltaan aikalailla bemarin alkuperäisiä kaiuttimia eli varmaan ne menee yksiin myös Alpinen vahvistimen kanssa? Meinaan vaan sitä että ei käy niin että alataajuudet paukkuu ja jytkyy, mutta mid-bassoalueen yläkaista jäisi vajaaksi? Jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin Eartquake vastaavat toistaa melko alas ja taajuuskaista olisi kapeampi...

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 05 Helmi 2013, 20:26

JK79 kirjoitti:Itse asensin E91 318d 2012 Limited Business Edition malliin ko setin ja nyt kun auto ei ole vielä koodattu, niin kyllähän bassoa sekä diskanttia riittää.
Nimittäin tuo business navi pukkaa nyt niin korostettua ulos, ettei mitään järkee.
Samaa ohjetta katsoin kuin sinäkin. Siinä sitten Mega-auton kanssa asiasta "väiteltiin" ja kertoivat että heillä oli vielä uudempi ohjeistus BMW:ltä, oliskohan ollut vuodelta 2011. Ääni on kyllä tasapainoinen, eikä diskantit tai bassot mitenkään ylikorostu. Itsellä Professional Radio eli taitaa olla eri äänilähde kuin sinulla.

Täytyy ehkä varmistaa vielä maahantuojalta, mitä ne sanoo koodauksesta..

Kimmo-R
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
Auto: BMW E91 330da -06
Honda CR-Z -10
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja Kimmo-R » 06 Helmi 2013, 10:01

topgear kirjoitti:Niissä Ground Zeron mid-bassoissa tulee kuulemma mukana ritilät, Rainbown vastaavissa ei tule ritilöitä. Tarkoittaako nämä ritilät just sitä, kuten mainitsit, että auton omat ritilät ei mahdu niin sitten voi käyttää näitä GZ:n kaiutinritilöitä? Ei viitsis ihan auki niitä jättää, toi sukkahousukangaskin on toki hyvä idea ja lähes ilmainen.

Vielä yksi kysymys olisi, noi Ground Zerot/Rainbow ilmeisesti vastaa taajuusalueeltaan aikalailla bemarin alkuperäisiä kaiuttimia eli varmaan ne menee yksiin myös Alpinen vahvistimen kanssa? Meinaan vaan sitä että ei käy niin että alataajuudet paukkuu ja jytkyy, mutta mid-bassoalueen yläkaista jäisi vajaaksi? Jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin Eartquake vastaavat toistaa melko alas ja taajuuskaista olisi kapeampi...
Joo totta GZ:n mukana tulee ritilät ja velipojalle ne taidettiin laittaa halkaisemalla keskeltä, kun se kisko tosiaa tulee aivan päälle ja keskeltä yli. Itellä noi RB:t enkä alkanut vakioritilöitä rikkomaan. Mutta ei se niin vakavaa vaikka jättää paljaaksi, oisinko pari kolme kertaa 2v aikana huomannut että nyt ei kuulu normaalilta ja kivi ollu pomppimassa. Ja mitä taajuusalueisiin tulee niin sulautuu kyllä tosi saumattomasti. Aika neutraalilta kuulostaa basson ja diskantin säädöt nollissa, mutta itse tykkään hieman loudnessmaisesta äänestä etenkin autossa niin molempia 3 pykälää plussalle niin toimii musaan kuin musaan. EQ:n subeilla varmasti tulee kuvailemasi ongelma kun ovat oikeat subit ja ovikajarit on kooltaan mitä on.

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 06 Helmi 2013, 13:31

Varmistin asian BMW Suomelta, tarvitseeko Alpinea koodata, sain seuraavanlaisen vastauksen:

Hyvä BMW-asiakas



Kiitos yhteydenotostanne.



Kysymyksenne on tarkennettu BMW Groupin tekniseltä asiantuntijalta.



Tässä on lopputeksti asennusohjeista koskien sarjan asennusta Teidän autoonne.

Sama asia koskee sekä ennen 03/09 että jälkeen 03/09 valmistettuja ajoneuvoja.

Ohje 01292167319 7/2011



7. Finishing off and coding

This retrofit system does not require coding.

- Connect the battery

- Conduct a brief test

- Function test

- Re-assemble the car

JK79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 22:41
Auto: 330e LCI

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja JK79 » 07 Helmi 2013, 15:18

Hmm, aika outoa ettei enää tarvitsisi koodata??
No laitoin myös autostani kyselyä BMW Suomelle ja katsotaan mitä tulee.

Topgear: missäs asennossa sulla on alpinen vaffarin kytkin?

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 07 Helmi 2013, 15:43

JK79 kirjoitti: Topgear: missäs asennossa sulla on alpinen vaffarin kytkin?
Kävin katsomassa autosta. Kytkin on asennossa 1. Siinä on kaksi vaihtoehtoa (1 ja 2). Mullahan on vakiona Professional Radio. Alpinen johdoissa on valmistetarra jossa lukee:

Product No: 61122163270
Production date: 48/2012
Draw No: 1.0
Made in Italy

Vahvistimen päällä lukee: PDA-F200 ...

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 08 Helmi 2013, 09:46

Kimmo-R kirjoitti:Itse heitin myös palan vanua pohjalle jos siitä jotain apua olisi.
Kuinka paljon vanua olisi hyvä laittaa koteloon?

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 15 Helmi 2013, 23:56

Tänään asensin penkin alle Rainbown mid-bassot. Itsellä siis Alpinen Retrofit. Hieman aluksi kuuntelin oliko vaiheet käännetty oikein, kun en suurta ero huomannut, mutta kyllähän ne sieltä alkoi potkimaan. Ehkä hieman lujempaa voi soittaa kuin aikaisemmin. Uskon että parempi päivitys tulisi Business soittimen jälkeen kuin omaan Professional soittimeen. Kannatti kuitenkin laittaa.

Jätin kaittimet auki. Ritilät tulivat tässä Rainbown versiossakin mukana, tosin jätin suosituksesta heti pois. Ei ne kyllä olisi mahtunutkaan, penkin kisko tosiaan menee siitä kaiuttimen reunasta ihan päältä.

JK79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 22:41
Auto: 330e LCI

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja JK79 » 16 Helmi 2013, 13:00

Noniin minäkin sain BMW Suomelta ohjeet ettei tarvitsisi autoa koodata.
Pyysi samalla uusimaan asennusohjeen.

Mutta tänäänkin kun testailin, niin business navista pitää olla bassot todella paljon alle minimitason, jotta pystyy musaa edes kuuntelemaan.
Sekä takakaiuttimet soivat hiljaa, navin opastusääntä ei saa tarpeeksi hiljaiselle, mutta PDC on ok.

Jotenkin luulisin että tuo koodaus olisi asia onneen??

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2772
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja J1978 » 16 Helmi 2013, 14:15

JK79 kirjoitti:Noniin minäkin sain BMW Suomelta ohjeet ettei tarvitsisi autoa koodata.
Pyysi samalla uusimaan asennusohjeen.

Mutta tänäänkin kun testailin, niin business navista pitää olla bassot todella paljon alle minimitason, jotta pystyy musaa edes kuuntelemaan.
Sekä takakaiuttimet soivat hiljaa, navin opastusääntä ei saa tarpeeksi hiljaiselle, mutta PDC on ok.

Jotenkin luulisin että tuo koodaus olisi asia onneen??
Ero on nyt niin suuri noiden etukajarien hyväksi, jotta se saa takakajarit kuullostamaan tosi ponnettomilta...

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 16 Helmi 2013, 15:23

JK79 kirjoitti:Noniin minäkin sain BMW Suomelta ohjeet ettei tarvitsisi autoa koodata.
Pyysi samalla uusimaan asennusohjeen.

Mutta tänäänkin kun testailin, niin business navista pitää olla bassot todella paljon alle minimitason, jotta pystyy musaa edes kuuntelemaan.
Sekä takakaiuttimet soivat hiljaa, navin opastusääntä ei saa tarpeeksi hiljaiselle, mutta PDC on ok.

Jotenkin luulisin että tuo koodaus olisi asia onneen??
Sullahan on siis sama äänilähde kuin Business CD eli apukuskin puolella ei ole subbaria, eikö? Sehän kuuluu kuitenkin laittaa Alpinen paketissa, kannattaa tarkistaa onko pistetty sinne? Noista merkkiliikkeen jannuista kun ei aina tiedä mitä tekeevät. Tuli vaan sellainen villi ajatus mieleen, että onkohan subbarit säädetty jotenkin erilailla vakio Business Navissa kun lähtötasossa on vain yksi subbari....ja nyt kun Alpinen on tarkoitus soittaa kahta subbaria niin sen takia ampuu bassot yli?

Itsellä soi aika tasapainoisesti enkä usko että ohjelmointia tarvitsee. Rainbown subbareilla tuli kyllä äänenpainetta vielä lisää ja kovaa kun soittaa niin kyllä jytisee. Hieman rätisee, kun voluumit pistää ihan kaakkoon, mutta en vielä osaa sanoa mistä johtuu...kun pistin tasot balancelle toiselle puolelle ja sitten toiselle puolelle niin ei kuulunut yhtään. Ehkä sit joku auton rungossa tärisi. :) Tänään pääsin paremmin testailemaan kun eilen meni asennus aika myöhään. :)

jermu88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 14:57

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja jermu88 » 16 Helmi 2013, 16:42

topgear kirjoitti:
Sullahan on siis sama äänilähde kuin Business CD eli apukuskin puolella ei ole subbaria, eikö? Sehän kuuluu kuitenkin laittaa Alpinen paketissa, kannattaa tarkistaa onko pistetty sinne? Noista merkkiliikkeen jannuista kun ei aina tiedä mitä tekeevät. Tuli vaan sellainen villi ajatus mieleen, että onkohan subbarit säädetty jotenkin erilailla vakio Business Navissa kun lähtötasossa on vain yksi subbari....ja nyt kun Alpinen on tarkoitus soittaa kahta subbaria niin sen takia ampuu bassot yli?

Itsellä soi aika tasapainoisesti enkä usko että ohjelmointia tarvitsee. Rainbown subbareilla tuli kyllä äänenpainetta vielä lisää ja kovaa kun soittaa niin kyllä jytisee. Hieman rätisee, kun voluumit pistää ihan kaakkoon, mutta en vielä osaa sanoa mistä johtuu...kun pistin tasot balancelle toiselle puolelle ja sitten toiselle puolelle niin ei kuulunut yhtään. Ehkä sit joku auton rungossa tärisi. :) Tänään pääsin paremmin testailemaan kun eilen meni asennus aika myöhään. :)
Eihän tuo alpinen paketti noihin subeihin vaikuta millään tavalla(korjatkaa toki jos olen väärässä) eikös se korvaa keskarit ja diskantit ?

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2772
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja J1978 » 16 Helmi 2013, 17:57

jermu88 kirjoitti:
topgear kirjoitti:
Sullahan on siis sama äänilähde kuin Business CD eli apukuskin puolella ei ole subbaria, eikö? Sehän kuuluu kuitenkin laittaa Alpinen paketissa, kannattaa tarkistaa onko pistetty sinne? Noista merkkiliikkeen jannuista kun ei aina tiedä mitä tekeevät. Tuli vaan sellainen villi ajatus mieleen, että onkohan subbarit säädetty jotenkin erilailla vakio Business Navissa kun lähtötasossa on vain yksi subbari....ja nyt kun Alpinen on tarkoitus soittaa kahta subbaria niin sen takia ampuu bassot yli?

Itsellä soi aika tasapainoisesti enkä usko että ohjelmointia tarvitsee. Rainbown subbareilla tuli kyllä äänenpainetta vielä lisää ja kovaa kun soittaa niin kyllä jytisee. Hieman rätisee, kun voluumit pistää ihan kaakkoon, mutta en vielä osaa sanoa mistä johtuu...kun pistin tasot balancelle toiselle puolelle ja sitten toiselle puolelle niin ei kuulunut yhtään. Ehkä sit joku auton rungossa tärisi. :) Tänään pääsin paremmin testailemaan kun eilen meni asennus aika myöhään. :)
Eihän tuo alpinen paketti noihin subeihin vaikuta millään tavalla(korjatkaa toki jos olen väärässä) eikös se korvaa keskarit ja diskantit ?
Alpinen setissä ei tule mitään lisäsubbaria penkin alle. Kun autossa on Professional soitin on siinä silloin 2 subbaria. Molemissa navi-malleissa on myös aina Professional äänilähde eli myös aina kaksi subbasta vakiona.

Business cd-soittimen kanssa ei tuu kuin yksi subbari ja Alpinen settikään ei tuo siihen apua.

J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2772
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja J1978 » 16 Helmi 2013, 17:58

Eihän tuo alpinen paketti noihin subeihin vaikuta millään tavalla(korjatkaa toki jos olen väärässä) eikös se korvaa keskarit ja diskantit ?[/quote]

Juuri näin!

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 17 Helmi 2013, 20:35

Alpinen asennusohjeessa on kuitenkin ohjeet puuttuvan midbasson asennukseen. Mutta tosiaan, siinä mainitaan että osat ei kuulu kuitenkaan retrofit-kittiin.

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 24 Helmi 2013, 11:00

Olen asentanut nämä Rainbown mib-bassot ja sovittanut kaiuttimia nyt useaan kertaan. Kaiuttimien kalvo osuu edelleen penkin kiskoon. Kaittimista kuuluu tämän johdosta rätinää, eli kaiutin ei pääse silloin kunnolla liikkumaan, vaan osuu penkin kiskoon. Sama ongelma on molempien kaiuttimien kohdalla.

Olen asentanut kaiuttimet moneen kertaan, aluksi ne oli kiinni ilman rainbown suojaritilää (+kiinnikekehystä), sitten asensin suojaritilät ja tietenkin leikkasin ritilät penkkien kiskojen kohdalta jotta mahtuvat.

Kun penkin irrottaa, niin rätinä lakkaa, eli ääni tulee nimenomaan siitä että kalvo osuu kiskoon. Kun kaiuttimet ottaa kokonaan pois niin ovat täysin hiljaiset eli kaittuimet ovat ehjät.

Olen kokeillut sitäkin että laitoin penkkien ruuvien alle prikat, jolloin penkit nousivat 3 mm ylöspäin, mutta tämä korotus ei auttanut. Eikä tämä olisi ollut kovin laillinen ratkaisu, vaikka olisi auttanutkin.

Itse epäilen sitä että soviterengas korottaa kaiuttimia liikaa, koska vaikuttaa siltä että tilaa kuitenkin olisi kaiutinkotelossa, että kaiutin voisi olla alempanakin?

Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan?

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 27 Helmi 2013, 21:13

Vastaan itse. Asensin kaiuttimet sovittimen alapuolelle joten tuli lisätilaa ylös. Nyt soi hienosti!

Etupenkkien kiinnitysruuvien momentti on muuten 42Nm ja BMW:n ohjeen mukaan ruuvit pitäisi uusia. Jos jotain tämä tieto kiinnostaa.

topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja topgear » 12 Maalis 2013, 17:27

Nyt kun on tullut jonkun aikaa kuunneltua Rainbown mib-bassoja niin ajattelin päivittää kokemuksia.

Bassontoisto on erittäin hyvä Alpinen Hifi setin kanssa. Toistaa alas ja äänenpainetta ihan riittävästi. Jotenkin ei pysty kovin lujaa edes soittamaan jos istuu etupenkillä, kun tuntuu että omat korvat ei kestä. Johtuukohan siitä että kaikki kaiuttimet on niin lähellä itseä.

Ainoa miinus puoli on se että Alpinen vahvistimessa ei ole basson tasosäätöä. Riippuen soitanko CD:ltä vai auxin kautta musaa, jotkut biisit on sellaisia, että bassot korostuu liikaa. Ylikorostus ei tule silloin kun on hiljaisella, mutta heti kun yrittää vähän soittaa kovemmalla, niin silloin ääni on melko bassovoittoinen. Soittimen basso/treble-säädöillä ei tietenkään tuota ongelmaa ratkaista.

Onko tähän mitään ideoita?

Johtuukohan noista rainbonw:n subbareista että toistaa sitten vaan niin paljon alemmas kun vakiot?
Ja kun Alpinen vahvistin muokattu sopivaksi BMW:n vakio 6,5 tuumasille mid-bassoille, niin sen takia näillä Rainbown mid-bassoilla tulee ylikorostusta bassoihin?

Pystyyköhän tälle tekemään mitään?

jermu88
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 14:57

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja jermu88 » 13 Maalis 2013, 10:35

topgear kirjoitti:
Johtuukohan noista rainbonw:n subbareista että toistaa sitten vaan niin paljon alemmas kun vakiot?
Ja kun Alpinen vahvistin muokattu sopivaksi BMW:n vakio 6,5 tuumasille mid-bassoille, niin sen takia näillä Rainbown mid-bassoilla tulee ylikorostusta bassoihin?

Pystyyköhän tälle tekemään mitään?
Vahvistinhan on suunniteltu ohjaamaan ovessa olevia keskiääniä ja diskantteja, ei bassoja...

Kimmo-R
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
Auto: BMW E91 330da -06
Honda CR-Z -10
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

Viesti Kirjoittaja Kimmo-R » 13 Maalis 2013, 10:52

Itse soittelen samalla setupilla ja pärjännyt ihan mankan basso säädöllä, yleensä välillä 0 .. +4 musasta riippuen. Enimmäkseen tulee kuunneltua erillis mp3 soittimen läpi jossa equ myös korjaamassa rock presetillä. Tosin sekin voimistaa bassoja mutta dynamiikka paranee niin paljon radioon vrt että omaan makuun ainakin just sopiva.
Vahvarin sisällä piirilevyssä on muuten muistaakseni 4 dippikytkintä joissa taitaa lukee jotain bass low/high jne jos haluaa koitaa säätää. Joka tapauksessa huima parannus vakioihin ja voin kuvitella, että basso"ongelma" olis vielä pahempi earthquake sws-8:ien kanssa.

Vastaa Viestiin