BMW E91 TOURING HIFI-SYSTEM

E90, E91, E92, E93
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Tulipahan avattua vahvistin ja tarkistettua. Ei oo kytkimiä sisällä. Tuossa oikessa ylänurkassa on tuollaisia reikiä, ikään kuin liitin, siihen tulee kiinni kansilevyssä oleva kytkin missä on vaihtoehdot 1 ja 2, siis se kytkin mikä on kotelon ulkopuolella (valinta sen mukaan onko business cd vai professional soitin).
Liitteet
13032013552_pieni.jpg
13032013552_pieni.jpg (391.11 KiB) Katsottu 19972 kertaa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

topgear kirjoitti:Tulipahan avattua vahvistin ja tarkistettua. Ei oo kytkimiä sisällä.
No on tuolla mun mielestä jumpperit oikeassa laidassa, eli noi Hi/Low. Ja oikein useita kappaleita. Mustat muoviset jumpperit nostat ylös ja liität viereiseen pinniin. En tosin tiedä mihin arvoon ne pitäisi laittaa, mutta tuskin hajottaa mitään jos kokeilee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Noi ylemmät ja alemmat jumperit on varmaan sen mukaan mikä soitin autossa on, koska se kytkin tulee tuohon viereen.

Mutta miten noi sitten pitäis kytkeä on toinen juttu. Voiskohan tuohon saada vastauksen esim. Alpinelta jos kysyis suoraan, ei varmaan kellään oo tuohon varmaa tietoa miten noi pitäis kytkeä?
ChosenOne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2013, 20:22
Auto: BMW 320dA E91 LCI

Tuli tuossa itsekin vaihdettua E90 -08 pre-LCI --> E91 -09 LCI malliin, kummassakin Navi joten ilmeisesti siis Professional Radio? Kummassakin on myös tuo Hifi kaiutin paketti, mutta tässä uudessa kyllä selkeästi huonompi äänentoisto. Diskanttia on huomattavasti enemmän, kun taas bassoa ei ole juuri ollenkaan vaikka onkin säädetty täysille. Onko tuossa välissä tapahtunut jotain tuolle Hifi kaiutinpaketille vai onkohan sitten joku jompaan kumpaan jo kerennyt hifiä päivittämään? Ei nyt luulisi korimallin niin paljoa vaikuttavan äänentoistoon.

Anyhow, miten tuota kannattaisi lähteä päivittämään? Alpine Hifi Retrofit Kit on ilmeisesti tarkoitettu vain Business Radiolle ja peruskajareille? Jos penkkien alle laittaisi nuo Earthquaket tai Ground Zerot, varmaan auttaisi jo paljon? Kannattaako saman tien koko etupää vaihtaa noihin Ground Zeroihin, vai mitä suosittelette?
Kimmo-R
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Loka 2011, 12:58
Auto: BMW F11 535xd -12
Honda CR-Z -10
Paikkakunta: Tampere

Kyllä se retrofitti käy sekä että. Asennettaessa vahvarin pohjasta vaan valitaan napista onko business vai professional. Siihen vielä GZ/Rainbow subit niin hyvä tulee. EQ:t saattaa olla vähä liian subit eli jää midbassoo uupumaan.
Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista...
--Audiokit.fi--
BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
ChosenOne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2013, 20:22
Auto: BMW 320dA E91 LCI

Kimmo-R kirjoitti:Kyllä se retrofitti käy sekä että. Asennettaessa vahvarin pohjasta vaan valitaan napista onko business vai professional. Siihen vielä GZ/Rainbow subit niin hyvä tulee. EQ:t saattaa olla vähä liian subit eli jää midbassoo uupumaan.
Mutta mites kun on tuo Hifi kaiutinpaketti, missä on jo vahvistin takakontissa, ei varmaan siihen tuo enää lisäarvoa tuo Alpine?
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Ei tuo lisäarvoa, eikä se käykään jos on tehtaan hifi-paketti.
ChosenOne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Touko 2013, 20:22
Auto: BMW 320dA E91 LCI

topgear kirjoitti:Ei tuo lisäarvoa, eikä se käykään jos on tehtaan hifi-paketti.
Näin olin itsekin käsittänyt. Kannattaisko samantien heittää koko setti etupäähän: http://www.hifikulma.fi/epages/Kaupat.s ... pgrade-Kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Vai onko nuo 4" ja diskantit samaa luokkaa kun jo olemassa olevat purkit ovissa? :tong:
topgear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Joulu 2011, 11:13
Auto: BMW 320d E90 LCI 2009

Kimmo-R kirjoitti:Kyllä se retrofitti käy sekä että. Asennettaessa vahvarin pohjasta vaan valitaan napista onko business vai professional. Siihen vielä GZ/Rainbow subit niin hyvä tulee. EQ:t saattaa olla vähä liian subit eli jää midbassoo uupumaan.
Juuri tuon saman olen huomannut, Rainbowt potkii kyllä mukavasti penkin alla ja tehoa on. Mutta juuri tuo midbassoalueen uupuminen varmaan tekee sen että tuntuu ääni liian bassovoittoiselta. Toinen ärsyttävä piirre on se ettei Alpinen hifi setillä pysty soittamaan musiikkia kovinkaan kovaa, koska korvat ei vaan kestä, diskantti tulee jotenkin niin terävänä esiin ja sattuu korvia. Siis diskantti kuulostaa muuten normaalilta, mutta voisikohan midbassoalueen uupuminen tuoda diskantit esiin jotenkin terävämpänä niin ettei korvat kestä.

Onko tästä jollain kokemusta?

Voisiko tuota EQ:ta jotenkin "korjata"?
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Asennutin eilen F31:een Alpinen setin Autokeskus Airportissa. Ääni kyllä parani, mutta ei mielestäni valtavasti. Todella suuren eron huomaa radion puhetta kuunnellessa, jossa ääni on nyt todella selkeä ja paikantuu yllättävän tarkasti keskelle etuikkunaa. Pitänee asentaa vielä nuo GZ:t penkkien alle - joko itse tai jossain liikkeessä.

EDIT: Onkohan Alpinen kitti muuttunut, sillä hinta oli korkeampi (asennuksen kanssa 900€) ja ohjeiden mukaan, mitkä löysin netistä, vahvistin asennetaan hansikaslokeron alle, eikä takakonttiin?
Liitteet
F20 F21 F30 F31 Alpine Stereo Retrofit.pdf
(913.07 KiB) Tiedosto ladattu 313 kertaa
Juueli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2015, 17:53

Käytetään threadia hyväksi ja kysytään täällä, eli ongelma seuraavanlainen:

Autona e90 325 -05 idrivellä ja base audiolla. Kaiuttimet mitä päivitetty:

- Eteen focalin ifbmw erillissarja
- Penkkien alle Rainbow il 8" -midbassot
- Vahvistin alpine mrv-f300
- Dls hlc4 -linjamuunnin
- Vakio hattuhyllykaiuttimet

Ongelmana siis uusien asennettujen elementtien "pätkiminen". Volumet kun kääntää nopeasti nupista ylös niin pelaa hetken loistavasti, kunnes hetken päästä vain vanhat takakaiuttimet pelaa. Mitä kovemmalla volumea pitää sitä paremmin tuo vahvistin pysyy päällä.

Linjamuuntaja asennettu eteen soittimen lähelle ja sille tulee +12v sekä maa. Linjamuuntajasta lähtevä herätejohto viety taakse vahvistimelle.

Huomioita:

Kun tuo pätkäisy tapahtuu niin, vahvistimen sininen merkkivalo lopettaa toimintansa ja palaa taas heti kun Uudet elementit soivat. Tästä voisi olettaa, että vika on herätteessä?

Jos jollain on jotain tietoa mistä voisi johtua otan sen mielelläni vastaan :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Eikös nuo pätki kun maksimi teho/virta on saavutettu. Eli ajattelin ettei riitä virta vehkeille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juueli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2015, 17:53

Niin vahvistimelle tulee akulta 20mm2 virtakaapeli, jonka pituus on noin metrin ja maadoituskaapeli saman paksuista hieman lyhyempänä. Vahvistimen tehot kyllä pitäisi riittää hyvinkin noille vehkeille, jokaiselle neljälle kanavalle tulee nyt 50w jokaiselle. Ja tosiaan isommalla volumella voi toimia pari minuuttia ilman katkoksia, pienemmällä katkoksia useammin.

Täytyy katsoa mitä tuo akku antaa virtaa josko se olisi tiensä päässä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juueli kirjoitti:Niin vahvistimelle tulee akulta 20mm2 virtakaapeli, jonka pituus on noin metrin ja maadoituskaapeli saman paksuista hieman lyhyempänä. Vahvistimen tehot kyllä pitäisi riittää hyvinkin noille vehkeille, jokaiselle neljälle kanavalle tulee nyt 50w jokaiselle. Ja tosiaan isommalla volumella voi toimia pari minuuttia ilman katkoksia, pienemmällä katkoksia useammin. Täytyy katsoa mitä tuo akku antaa virtaa josko se olisi tiensä päässä.
Joo, vahvistin ehkä riittää mutta jos vahvistin ei saa tarpeeksi "soppaa" niin se kyllä pätkii juuri noin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Juueli kirjoitti:Mitä kovemmalla volumea pitää sitä paremmin tuo vahvistin pysyy päällä.
Kyllä tuo viittaa siihen, että se linjamuunnin antaa herätettä sisääntulevan signaalin vahvuuden perusteella ja kaipaa vähän turhan vahvaa signaalia. Jos vahvistin sammahtelisi virranpuutteen myötä, se suostuisi soimaan paremmin hiljaisemmalla ja pätkisi kovemmalla.

Tuo on helppo varmistaa mittaamalla linjamuuntimelta tulevaa herätevirtaa (ihan jännitemittari siihen kiinni ja katsoo miten heiluu). Jos on tuosta kiinni, niin korjaamiseen tarttee joko löytää parempi herätevirta tai vähän jatkojalostaa sitä linjamuuntimen tarjoilemaa herätettä pysymään päällä vaikka auton sammutukseen asti.

...ja nyt kun vilkaisin vahvarin speksejä, niin ei tuon tosiaan pitäisi noilla kaapeloinneilla virranpuutteesta kovin helposti kyykistellä. Eikä se muuten tarttisi sitä linjamuunnintakaan erikseen, kun siinä on kaiutintasoiset sisäänmenot ja niissä signaaliperusteinen herätetoiminto.

https://www.powerset.fi/alpine_mrv-f300" onclick="window.open(this.href);return false;
Powerset kirjoitti: Signaalille on linjatasoinen (RCA) ja kaiutintasoinen sisääntulo
Kaiutintasoista sisääntuloa käytettäessä ei tarvita erillistä herätettä. Vahvistin kytkeytyy
päälle automaattisesti kun sille tulee kaiutintasoinen signaali soittimelta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juueli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2015, 17:53

...ja nyt kun vilkaisin vahvarin speksejä, niin ei tuon tosiaan pitäisi noilla kaapeloinneilla virranpuutteesta kovin helposti kyykistellä. Eikä se muuten tarttisi sitä linjamuunnintakaan erikseen, kun siinä on kaiutintasoiset sisäänmenot ja niissä signaaliperusteinen herätetoiminto.
Ei varmasti olisikaan tarvinnut powerset tuota suositteli ja olen ollut siinä ymmärryksessä, että tuo olisi äänenlaadullisesti parempi käyttää linjatasoisia lähtöjä?

Täytyypä huomenna mittailla tuota herätepiuhan jännitettä miten se heittelehtii.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mnjoo, voi olla että erilline palikka tekee tasonpudotuksen (vaikka se melko yksinkertainen rasti sähköteknisesti onkin) paremmin kuin vahvistin. Joskin ainakin oma luottoni Alpineenkin on aika korkealla, mutta niin on Powersetiinkin, joilla on juuri noista malleista varmasti enemmän kokemusta kuin minulla..

Linjalähtöjen paremmuus perustuu pääasiassa radion oman pääteasteen ohittamiseen (jokainen vahvistinaste kun lisää soundiin oman "mausteensa", eikä se yleensä radion omilla päätteillä ole sieltä parhaasta päästä, mutta ei aina huonokaan), mutta sitähän tuo DLS:nkään palikka ei tee.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Lassi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Loka 2015, 21:51
Auto: 420d f36 2015

Löytyisiköhän käyttökokemuksia E90 BMW professional paketin omistajilta? Ilmeisesti vakiona on midbassot etupenkkien alla? (25W?).

Onko mitään järkeä vaihtaa tonne penkkien alle jotain parempia elementtejä vai meneekö sitten enempi hommia uusiksi jos aikoo audioita parantaa?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^Mulla on siellä samat Rainbowt kuin juuelilla (alunperin oli radio Professional ja kaiutinsarja HiFi, eli ns. keskitason setti, "10 kaiutinta"). Kyllä niillä vähän tuli pontta toistoon ja kumina hieman väheni, mutta kokonaisuutena parannus ei noilla ollut kovin suuri. Enemmän vaikutti ovikaiuttimien vaihto (Focalin merkkikohtainen IF-BMW -sarja, eli tämäkin on sama kuin juuelilla), soittimen vaihto, ovien vaimennus sekä subwooferin lisäys. Autotalliketjussa on vähän selostusta tuon meikäläisen auton kevyestä hifistämisestä. Saa tulla kuuntelemaan jos mieli tekee, auto asuu Kanta-Hämeessä.

Etukaiuttimet (ovikaiuttimet ja penkinalusmidbassot) kannattaa vaihtaa kerralla, koska impedanssi- ja herkkyyserot saa tasapainon järkkymään (alkuperäiset 2ohm kaiuttimet tuppaa soimaan kovempaa kuin 4ohm korvaajansa).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Juueli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Loka 2015, 17:53

Tutkisin vähän mittarilla noita jännitteitä ja akkuun tuli virta päällä 12,1v ja auto käynnissä ~14v. Eli akku näyttäisi olevan kunnossa. Mitä tuon herätteen pitäisi suunnilöeen näyttää lukemaksi?
Vastaa Viestiin