E9x - mitä huomioida talven kynnyksellä

E90, E91, E92, E93
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Ajattelin, että näin syysmyrskyn jälkitunnelmissa voisi valmistella autoa talven tuloon. Ei nyt jaksa listata niitä perinteisiä "valot ja pissapojanneste" muistutuksia, ne kun kuuluvat perus ylläpitoon muutenkin. Lähinnä mitä tulee mieleen juuri E9x korimallien kohdalla?

Aloitan tarjoamalla kuvan moottoritilan vedenpoistokaukalosta. Tyhjensin kaukalot viimeksi pari viikkoa sitten ja tämä kuva eilisen Valio-myrskyn jäljiltä. Eli muistakaapas pitää röörit puhtaana, ettei tule tulva :)

Kuva
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

En kyllä itse keksi muuta kuin että muista laittaa talvirenkaat alle ja vie lohkolämppärin johto takakonttiin [emoji12]
Konehuonehan ja vedenpoistokaukalohan on aina puhtaana lehdistä ja roskista.
Avatar
TKU
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 341
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Eikös nuo muutaman sateen jälkeen ala maatumaan ja valu lietteenä pitkin viemärikanavaa :mus: Ei vaan, nuo ritilät on syytä putsata, tuppaa täyttymään melko usein muutenkin. Yksi mikä kannattaa tarkastaa on puhaltimen moottorin akselin voitelu - lähinnä jos on kitinävaivaa, talvella se vain pahenee. Menee samassa, kun vaihtaa raitisilmasuodattimen eli pitkällä pillillä puhaltimen mottorille jotain liukastetta. Farkussa takaluukun saranoille sama liukaste. Ja pissapoikaan pakkasen kestävää litkua, mutta sitähän ei saanut sanoa :blush:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

-Ovien lukkomekanismien ja ovenkahvojen puhdistus ja voitelu (joo, ovipahvit irti, tosin ei välttämättä ole tarpeellista ihan joka vuosi).

-Varautuminen peräkontin lukkomekansimin vaseliinin jäätymiseen, eli lukkomekanismin purkuun ja rasvan vaihtoon (ei kannata tehdä ennen ekoja ongelmia, pakka on niitattu kiinni). Tässäkin selviää useamman vuoden kun käyttää hyvää rasvaa.

-Myös ovien saranoita voi voidella kitinöiden vähentämiseksi, notkea rasva pääsee väliin kun tuuttaa saranan yläreunaan samalla kun heiluttaa ovea kiinni-auki -suunnassa.

-Mahdollisen esilämmitysjärjestelmän testaaminen eli piuha kiinni tai poltin puhisemaan ja kokeilemaan lämpiääkö auto kuten pitäisi. Ongelmat on kivempi huomata ja korjata ennenkö aamulla on pakkasta.

Mulla on viime talven jäljiltä lukoissa ja saranoissa testissä muualla kehuttu CRC:n valkoinen litiumrasva, josta ei tähän mennessä ole pahaa sanottavaa löytynyt.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

TKU kirjoitti:...Yksi mikä kannattaa tarkastaa on puhaltimen moottorin akselin voitelu - lähinnä jos on kitinävaivaa, talvella se vain pahenee. Menee samassa, kun vaihtaa raitisilmasuodattimen eli pitkällä pillillä puhaltimen mottorille jotain liukastetta...
Joo tämä kannattanee tehdä varuiksi vaikka ei kitisekään. Mulla lopetti puhallin puhaltamasta kokonaan tässä reilu kuukausi sitten. Piti kyllä ihmetellä missä mahtaa olla vika. Netistä sitten löytyi että tyyppivika kun se akseli saattaa päästä jumahtamaan kosteuden vaikutuksesta. Valuttelin sinne akselin päähän sitten WD40:stä ja pyöräytin moottoria. Sen jälkeen on toiminut.
Vastaa Viestiin