E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Alpakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Elo 2017, 18:45

E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Alpakka » 14 Elo 2017, 18:52

Etuiskarien vaihto olisi edessä ja huomaisin, että iskareita myydään kahta laatua riippuen onko M-alusta/sarja vai ei. Minulle on vähän mysteeri ollut aina, että mikä tämä on. Autossani on M-tarra perässä, monitoimiratti ja ilmeisesti hieman madallettu. Tai ainakin auto on muutoskatsastettu jousituksen / alustan vuoksi. Onko turvallista olettaa, että tässä on tuo M-alusta vai pystyykö tuon tarkistamaan jostain?

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3867
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja salmol » 14 Elo 2017, 18:59

Syötä vin koodi koodin purkajiin, tyyliin bmwvin.com ja muut
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 720
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja TJJ » 14 Elo 2017, 19:34

Koska tuo on muutoskatsastettu, niin siellä voi olla myös joku alustasarja, johon ei välttämättä käy kumpikaan iskarimalli. Voihan siellä toki olla vain madallusjouset ja alkuperäiset m-iskarit. Parasta olisi katsoa autosta mitkä siellä on eikä vain varustelistasta.

Alpakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Elo 2017, 18:45

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Alpakka » 14 Elo 2017, 20:41

Tuo VIN-koodipa oli mainio. Enpä ollut moisesta tietoinen. Tuolta ei tosin löytynyt mainintaa alustasta/jousista, mutta rekisteriotteessa lukee, että vaihdettu alusta. Onko mahdollista, että tuo olisi vaihdettu joskus myöhemmin, vai tuleeko nuo kaikki suoraan tehtaalta? Tämä nyt on vain nice-to-know kysymys...

Avatar
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3867
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Auto: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe
Paikkakunta: Helsinki

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja salmol » 14 Elo 2017, 21:00

Noita vaihdetaan paljon myös jälkeenpäin ja lisätään otteeseen.
Nyt: BMW F36 420dA xDrive Gran Coupe (Celtic Tuning 240hp, 440nm)
Ex: BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 789
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Aero » 15 Elo 2017, 02:38

Alpakka kirjoitti:Tuolta ei tosin löytynyt mainintaa alustasta/jousista, mutta rekisteriotteessa lukee, että vaihdettu alusta. Onko mahdollista, että tuo olisi vaihdettu joskus myöhemmin
Erittäin todennäköisesti on vaihdettu joskus myöhemmin. Tehtaan asentamaa alustaa ei nimittäin tarvi muutoskatsastaa.

Käytännössä kannattaa:
-Ottaa silmä tai kamera käteen ja vilkaista, mitä sieltä löytyy nyt (jos ovat toimineet kivasti, niin samanlaista tilalle ja matka jatkuu)
-Tutkia auton madalluksen määrä ja nykyisten jousien jäykkyys ja mahdollinen progressiivisuus
-Miettiä, haluaako nykyistä tiukempaa vai löysempää ja tasaista vai progressiivista käytöstä.

Näiden seikkojen perusteella voi lähteä miettimään, millaista palikkaa sinne kannattaa ostaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 634
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Heguli31 » 15 Elo 2017, 09:20

Alpakka kirjoitti:Tuo VIN-koodipa oli mainio. Enpä ollut moisesta tietoinen. Tuolta ei tosin löytynyt mainintaa alustasta/jousista, mutta rekisteriotteessa lukee, että vaihdettu alusta...
Alkuperäiset jouset autoon asennetaan tehtaalla varustetason mukaan. Joten saman mallin autoissa voi olla erillaisia jousia varustetasosta riippuen. Tuo maininta rek.otteessa viittaisi tosiaan siihen,että sinne on ruuvattu joku "tarvikevalmistajan alustasarja". (Jonkinlainen madallussarja kenties???)

Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 186
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja alpin_sport » 15 Elo 2017, 18:14

Lukeeko otteessa mitta pyöränkaaresta napaan? Siitä voisi saada arvion paljonko alustaa on madallettu vakioon verrattuna.

Alpakka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Elo 2017, 18:45

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Alpakka » 16 Elo 2017, 21:20

Ei löytynyt mittaa rekisteriotteesta, mutta se, että nykyinen iskunvaimennin on alumiininvärinen viittannee siihen, että siinä on nuo M-alustalle tarkoitetut iskarit. Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin tuon värityksen merkityksen? Mitattiin toki myös iskarit ja luulisin näillä tiedoilla löytäväni oikeat.

Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Re: E39 ja M-sport alusta / iskunvaimentimet

Viesti Kirjoittaja Clavurion » 16 Elo 2017, 21:46

Orkkis (Sachs) iskarit on alumiinirunkoiset riippumatta, onko kyseessä vakio vai M-sport alusta.