BMW E39 Ostoaikeet.

E12, E28, E34, E39
Korpraali
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 23:29

Terve! Olen miettinyt vitossarjan ee kolmeysiä. Mietityttää vain, että mahtaako 2.8 bensakone riittää? Vai suosiolla vähän tehokkaampi? Ja mitä vuosimallia suosittelette? Kiikarissa olisi joku 528i - 535i, tietenkin manuaali ;) . M-Paketti on myös oltava. Ja kaikki muukin tieto kyseisestä mallista ovat enemmän kuin tervetulleita! Semmoinenki vielä, että onko kannattavampaa hakea auto Saksasta tai Ruotsita, kun ostaa Suomesta?
Kiitos. :)
Viimeksi muokannut Korpraali, 29 Maalis 2010, 23:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Facelift tuli käsittääkseni vuonna 2001(?) joten itse varmaan suosisin niitä malleja. Paremmin asiasta tietävät voinevat kertoa tarkemmin...
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Riittää mainiosti 528i ja riittääpä mainiosti 523i, itseasiassa persdynolla noista ei juuri edes eroa huomaa. Hyvä ja kestävä menopeli ja nykymittapuullakin kunnossa ollessaan loistava ajettava.

Ei paha ruostumaan, bensatankin luukun sisäosaan jää vesi seisomaan ja varsinkin Touringeissa takaluukku saattaa olla kehikoltaan yllättävänkin rapea vaikka päällepäin näyttää virheettömältä. Pyörien kaarista saattaa maali hakkautua sinkityksen päältä irti mutta sinkkaus harvoin pettää. Etuosa myös kerää kivi/nastasuihkua, joten voi olla maalipinta aknella mutta sinkkaus kestää tuossakin hyvin.

Monissa on ongelmana iän myötä ikävät tutinat noin 110 km/h mittarinopeudessa ja näiden tutinoiden eliminointi on usein aikaa, hermoja ja mahdollisesti rahaakin vievä operaatio. Kannattaa tarkastaa kardaanin nivelet ja se takimmainen "tukilaakeri", taka-apurungon puslat, koiranluut ja ylipäätään nyt kaikki alustan puslat ja nivelet. Toki renkaat ja vanteet pitää olla tasapainossa ja ehjät, hampaille kuluneet renkaat esimerkiksi tekee juuri tuon tutinan.

Bensakoneet ei kai kilometreihin kuole, vesipumppu kuolee 150tkm:ssä mutta laittaa tilalle metalliropellisen version, niin kestää taas. Manuaalilaatikkojen kanssa en ole kuullut ongelmista, kytkin alkaa olla loppu ajotavasta riippuen viimeistään 250tkm lukemilla.

Valinnanvaraa noissa E39 malleissa on Suomessakin vaikka kuinka paljon, eli ei tarvitse ostaa epäilyttävän kuntoista yksilöä. Sähkövikoja ei juurikaan ole, eli korkeaa varustetasoa ei tarvitse pelätä. Hinnat on tällä hetkellä todella alhaalla auton ominaisuuksiin nähden.

Viimeiset facelift-versiot varsinkin M-Sport korisarjalla on varsin näyttävän näköisiä kulkineita yhä edelleen. Itse suosin syksyn 1998 erän jälkeen tehtyjä malleja, joissa on nk. tekninen facelift tai sitten tuoreempia. Tosin, en pelkäisi vanhempiakaan sopivan yksilön sattuessa.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Ja joo, tuo visuaalinen facelift taisi tulla juurikin syksyllä 2000, siinähän muuten katosi silloin 523i ja 528i ja 520i muuttui 2,2 litraiseksi.

Tietty, jos haluat fiilistellä, hanki 540i, niitäkin saa sopuisasti ja saat M:n suorituskyvyn ilman M-ylläpitokuluja :)
julmatommi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 08:59

Itellä ollut e39 facelift m54b22 koneella yli vuoden. Auto on todella mukava ja hiljainen. Vaihto uudempaan e60 on ollut mielessä, mutta varsinaista kuumetta ei ole tullut. Johtunee varmaan siitä ,että tykkään todella paljon e39 muotoilusta ja sisustasta. E60 koelauta on askel harhaan verrattuna vanhempaan malliin.Mutta asiaan :drool: Keulaan jouduin uusimaan reaktiotangot, kun alkoi ravistamaan jarruttaessa. Samalla uusin keulaan kaikki tuennan osat ja iskarit, hintaa tuli alta 1000E.. Etutuennan toteutus on aika yksinkertainen ja edullinen verrattuna omistamiini Passattiin ja Audiin. Bensakoneissa yleensä huohottimenkalvo halkeaa josssain vaiheessa ja alkaa vinkumaan todella ärsyttävästi, myös öljyt alkaa väheneen koneesta tuon johdosta. Päivitin siis koko huohotin setin eristettyyn cold climate versioon, hintaa tuli muistaakseni 200E osille. Siinä siis uusitut osat tähän mennessä. Niin ja 15" kottikärryn rattaat ei toimi tuon auton alla mitenkään, ihmettelin järkyttävää ajettavuutta kunnes älysin vaihtaa alle 17" rattaat. Ero on todella merkittävä ja vain hyvässä mielessä. Siinäpä omat kokemukset vuoden ajalta :drink:
Moonshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 19:12

523i ja 528i välinen valinta kannattaa pohjata enimmäkseen yleiseen kuntoon ja varusteluun ja mikäli 528i tehot ei riitä niin sitten katsella suoraan 540i:tä. Tuo 535i on ehkä hieman väliinputoaja joskaan ei varmasti paska valinta autona sekään.

Laatikoksi itse valitsisin ehdottomasti automaatin mutta tuokin lienee makukysymys. Itse olen ajellut jo 100tkm tuolla 528iA:lla ja ainoa "isommin" hajonnut asia on taka-akselin ilmajousitus. Sitä en sedaneihin kyllä suosittele... Ja sedaneista puhuttaessa takaluukun saumat siinä rekisterikilven yläpuolella on todella useasti ruosteessa - ilmeisemmin valmistusvika nimenomaan luukuissa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itse aloittaisin moottori vaihtoehtojen miettimisen vasta koeajojen jälkeen.Yhdelle riittää 520:n toisille ei riitä edes Ämmäläinen.Käy ajamassa muutamaa eri vaihtoehtoa,niin tiedät mitä koneversiota lähdet hakemaan.Ei se toisen mieltymys varmastikkaan ole sama kuin sinulla.Tuo on itse kokeiltava.
Itse ostaisin joka tapauksessa 08/98 tai tuoreemman auton,oli moottorina mikä hyvänsä.Mahdollisimman vähän ajetun ja täydellisellä huoltokirjalla tietysti.Varusteita mahdollisimman paljon,vaikka ei itse niitä kaikkia oikeasti tarvisikaan.Helpottaa varmasti jälleenmyyntiä myöhemmin.Makkis tuossa jo mahdollisista pikku murheista kertoikin.Itse ajelen 540:llä automaatin kera ja suosittelisin sitäkin laatikkovaihtoehtoa koeajamaan vertailun vuoksi.
vincent
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 19:23

Mitenkäs näissä 520i:ssä menee huolto-ohjelma, itse olen hieman katsellut noita vähemmän ajettuja yksilöitä.
Eli onko tuossa 90 tkm:n paikkeilla joku isompi ( = arvokkaampi ) huolto ohjelmassa ?
Individual
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 18:57

vincent kirjoitti:Mitenkäs näissä 520i:ssä menee huolto-ohjelma, itse olen hieman katsellut noita vähemmän ajettuja yksilöitä.
Eli onko tuossa 90 tkm:n paikkeilla joku isompi ( = arvokkaampi ) huolto ohjelmassa ?

Kyllä, 2 huolto tulee noin 100tkm. Eipä siinä 1 huoltoon paljon eroa ole, tulpat nyt ainakin ja polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa, vaikkei kuulu siihen, mutta suositellaan.
Huollot menevät öljy,insp1,öljy,insp2, öljy, insp1,öljy,insp2.......
Huoltovälit n.25tkm, ajotavasta riippuen.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Miulla oli 01 mallin 520i touring M54B22 koneella. Ajelin sillä 3 vuotta 133tkm-273tkm matkan. Kuskin ovi vaihdettiin aikanaan takuuseen ruosteen takia. Myöhemmin takuuajan jälkeen muidenkin ovien helmoihin alkoi tulla ruostetta. 183tkm ajettuna losahti vesipumppu ajossa, hienoa oli se että auto oli huollettu merkkiliikkeessä pari viikkoa aiemmin ja hihnat oli vaihdettu muttei pumppua. Noilla paikkeilla meni myös huohottimesta joku putki halki ja alkoi vinkua. Silloin uusittiin koko huohotin systeemi. Tässä välissä kovaa ajoa, kunnes viimetalvena lähdin Hki-Vantaalta kohti Savoa, 200km ajoa -30 asteen pakkasessa. Auto yöksi parkkiin ja aamulla matka jatkui, kunnes 50km jälkeen sylkäs öljyt pihalle. Taas kerran huohotin remppa, mutta tän jälkeen alkoi öljyn kulutus olla 0.5l/2000km ja auto meni vaihtoon. Koko ajan oli säännöllisesti huollettu ja pelkkää matka-ajoa ajettu. Niveliä ei tarvinnut vaihtaa, mutta jarrulevy vaihdettiin kertaalleen. Takaluukun ikkuna temppuili välillä ja aukesi itsestään kunnes lopetti kokonaan avautumisen. Vaikka noihin remppoihin menikin ylimääräistä rahaa, silti ei harmita yhtään kun muuten auto oli mukava matkakumppani.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Meillä ollu e39 m-sport 10/2002 530d manuaali. Oli kyllä hyvä auto, itse asiassa taitaa olla liikkeessä kaupan.
Tuttavalla 523 vm 2000, m-sport tai mikä nyt onkaan silloin ollut. Kyllä se uskomattoman laiskalle tuntuu verrattuna tuohon dieseliin.

Ainoa isompi ongelma minkä on huomannu e39:ssä on paskat pyyhkijät. Ne siis jäätyy pakkasella kun niin paljon niveliä eikä ne lopulta pyyhi juuri mitään. Muuten kyllä mainio peli.
Vastaa Viestiin