E61 LCI mystisiä sähkövikoja?

E60, E61
Avatar
Ans-elmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 11:33

Hei!

Tiedän, että osa näistä oireista on tuttuja muistakin ketjuista ja saattaa liittyä tyyppivikoihin kyseisessä automallissa.

Tässä hieman oireita: olen omistanut auton nyt viikon. Se heräteltiin lumen alta autoliikkeen pihasta käyntiin viime viikon maanantaina, jolloin taulussa oli nelivedon 4x4 vikavalo, joka myyjän mukaan liittyi akun alhaiseen varaukseen/jännitteeseen (auto seissyt muutaman viikon ulkona). Sammui itsestään muutaman kilometrin ajon jälkeen, eikä ole uusinut. Autolla mentiin tämän jälkeen noin 1000km ilman herjoja. Sitten taas yön yli seistyään käyntiin ja tällä kertaa löi tuon "transmissioin failure" vikavalon, joka kuitenkin sammui jo ruudusta peruuttaessa eikä ole uusinut (vaihteisto toimi aivan normaalisti tämän jälkeen). Sitten on vilkutellut kesken ajon tuota "left brake light failure" vikavaloa. Jarruvalot toimivat normaalisti ja ovat yhtä kirkkaat molemmin puolin, silti palaa herja taulussa. Näiden lisäksi kahden viime päivän aikana takalasin luukku on auennut itsestään auton käynnistäessä. Sisävalot syttyvät ja "boot open" herjaa tauluun. Tänään lasin sulkeminenkaan ei ole auttanut, vaan aukeaa noin sekunnin päästä uudestaan, kun lasin sulkee. Ainoastaan kojetaulusta keskuslukituksen sulkemalla voi ajaa ilman, että lasin luukku aukeaa ja sisävalot palaa.

Tarkistin vararengaskotelon, eli "uima-altaan" :tong: ja se oli täysin kuiva. Myös keskuslukitus avaimesta toimii normaalisti ja radion kuuluvuudessa ei ole ongelmia. Myös takalasin lämmitin pelaa. Takaluukun johtosarjat on tietenkin ensimmäinen diagnoosi, mikä tulee mieleen.. Voisiko asia silti liittyä akkuun ja sen latautumattomuuteen/jännitteeseen? Auto kyllä starttaa normaalisti eikä tuota perinteistä akkun toimiintaan liittyvää "increased battery discharge" vikavaloa ole tullut, eli sinänsä akku kyllä ottaa ja pitää virtaa jonkin verran.

Toki on mahdollista, että nuo ensimmäiset herjat liittyivät akkuun ja kun autolla ajettiin pitkän seisonnan jälkeen muutama tuhat kilometriä pitkää siivua, akun jännite ja toiminta palautui normaaliksi. Sitten ehkä tuo takalasin kytkin on vain sökö ja siksi aukeilee. Lisäksi ehkä vasen jarruvalo on vain menossa ja järjestelmää sen jo haistaa, koska ensimmäisellä kerralla se syttyi kesken ajon ja hävisi hetken päästä. Jotenkin vaan kävisi järkeen, että kaikille edellämainituille ongelmille löytyisi yhteinen syy jostakin auton sähköjärjestelmistä.

Olisikos kenelläkään ideaa, mistä kannattaisi vian/vikojen selvitys aloittaa?

Autona sigun E61 530xd LCI -08
Ex E61 530xd LCI aut. -08
Ex E91 330d individual aut. -06
Ex E91 318d LCI aut. -10
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tulee ensimmäisenä mieleen takaluukun johtosarja vika. Etenkin kun farkku on kyseessä. Aiheuttaa vaikka minkälaisia sähköhäröjä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Lataisin myös akun täyteen jotta selviää mikä on oikea ilmoitus. CTEK kiinni yöksi konehuoneen latausnapoihin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ans-elmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 11:33

Vikakoodit luettu. Vasemmasta takajarruvalosta antaa myös vikakoodin herjan lisäksi, vaikka hyvin loistaa. Johdot ja niiden kiinnitykset sekä polttimot ok. Mitään akkuun tai muutenkaan sähköjärjestelmään viittaavaa vikakoodia ei antanut. Takaluukun lasi aukeilee edelleen käynnistyksessä ja ajossa, jos ei napsauta ovia lukkoon kojelaudan napista ennen starttia. Uusi mikrokytkin tilattu lasiin. Auto oli seissyt liikkeen pihassa kuulemma jopa päälle 3kk talviaikaan ilman ajoa, joten akku- tai maakaapelointiongelmat hyvin mahdollisia. IBS:n toimintaan ei vikakoodeja myöskään tullut. Akku vaihtoon + koodaus ja katsotaan mitä tapahtuu. Jokatapauksessa sekin on finaalissa, koska tänään nollasi kellon ja tripin käynnistyksessä, vaikka autolla ajetaan pääsääntöisesti pitkää matkaa useita kertoja viikossa +100km. Toki laturin kunto täytynee tutkia myös. Autoon on tehty jo aikaisemmin johtosarjaremontti, joten veikkaan ennemmin tuota akkua. Toki se remontti on voinut mennä pahasti pieleenkin. Tutkitaan.. :mus:
Ex E61 530xd LCI aut. -08
Ex E91 330d individual aut. -06
Ex E91 318d LCI aut. -10
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

Olet varmaankin jo myös kurkannut kontin verhoilujen alle? Itselläni aikoinaan kävi niin, että kontin pohjalle oli kulkeutunut vettä, joka pääsi kastelemaan varapyöräkotelon alla styrokseissa olevia moduuleita. Vikakoodeja tuli satunnaisesti takavaloista, olemattoman perävaunun valoista, laatikosta tuo transmission failure sekä öisellä metsätiellä vielä pari näyttävää mittariston boottausta... kastuneet purkit vissiin sotkivat jotakin väylän tietoliikennettä, jonka takia sitten tuli noita virheellisiä vikailmoituksia. Hommasta selvittiin vain yhtä purkkia vaihtamalla, loput oli ok kuivaamalla. Lisäksi taidettiin laittaa takaluukun maajohto.
Avatar
Ans-elmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 11:33

Vararengaskotelo on tarkistettu ja se oli täysin kuiva kyllä. Akku on alkuperäinen eli ikää jo vajaa 7 vuotta vanha. Jännitteet oli todella alhaiset runsaasta ja pitkäkestoisesta ajosta huolimatta. Tästä oli siis johtuneet käynnistyksen herjat ja mittariston sekä kellon ja tripin nollautumiset. Pari kertaa väläytteli myös "increased battery discharge" herjaa ennen akun vaihtoa. Tuskin otti virtaakaan vastaan kovin mallikkaasti enää. Uutta 95 Ah agm akkua tilalle ja homma luistaa taas. Laturi oli ehjä ja latasi iloisesti testatessa. Jarruvalon polttimon vaihdoin ja kanta oli niin hapettunut, että paloi kyllä, mutta auto ei siitä tykännyt ja latasi herjaa ruutuun. Jäljelle ei jäänyt kuin takalasin ongelma, joka korjaantunee mikrokytkimen vaihdolla. Ensiapuna voi ajella siten, että napasuttaa ovet keskuslukkoon ennen käynnistystä, niin ei availe tuota takaluukun lasia itsekseen virtojen ollessa päällä.

Kiitos vastanneille!
Ex E61 530xd LCI aut. -08
Ex E91 330d individual aut. -06
Ex E91 318d LCI aut. -10
kutos-z
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 04 Tammi 2012, 07:09
Auto: 535d isolla paineella ja 6 silinterinen rätkä

Kyllä vika löytyy takaluukun johdoista jos lasi aukeaa itekseen kuvailemallasi tavalla ;)
Avatar
Ans-elmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 11:33

Se vika löytyi kuin löytyikin siitä mikrokytkimestä. Otin siitä saksasta saapuvaa uutta osaa odotellessa virtajohdon pois, jolloin se ei enää aukeile käynnistyksessä tai ajaessa kun ei sinne hajonneelle osalle mene virtaa. Eikä tartte napsutella ovia ennen ajoon lähtöä lukkoon ja toisinpäin autosta poistuttaessa. Tuolla suuressa maailmassa se onkin enemmän sääntö kuin poikkeus, kun joku voi vaikka yrittää kaapata auton ehtaan GTA-tyyliin. Siksi kai noissa on asetukset olemassa automaattiselle ovien lukitukselle halutun ajan kuluessa liikkeellelähdöstä.
Ex E61 530xd LCI aut. -08
Ex E91 330d individual aut. -06
Ex E91 318d LCI aut. -10
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

Ans-elmi kirjoitti:Se vika löytyi kuin löytyikin siitä mikrokytkimestä. Otin siitä saksasta saapuvaa uutta osaa odotellessa virtajohdon pois, jolloin se ei enää aukeile käynnistyksessä tai ajaessa kun ei sinne hajonneelle osalle mene virtaa. Eikä tartte napsutella ovia ennen ajoon lähtöä lukkoon ja toisinpäin autosta poistuttaessa. Tuolla suuressa maailmassa se onkin enemmän sääntö kuin poikkeus, kun joku voi vaikka yrittää kaapata auton ehtaan GTA-tyyliin. Siksi kai noissa on asetukset olemassa automaattiselle ovien lukitukselle halutun ajan kuluessa liikkeellelähdöstä.
Tuo takalasin kytkimen vikaantuminen taitaa olla ihan tyypillinen homma noissa, myös omassa autossa oli tuli tuo vika. Ilmeni juuri niin, että jossain liikennevaloissa tms. ikkuna napsahti itsekseen auki.
Toisekseen tuo kytkin saattaa olla osasyyllinen myös akkuun liittyviin pulmiin. Voit kokeilla, sitten kun ehjä kytkin on paikallaan, ovet lukittuna käy painamassa tuota takalasin nappia. Vaikka lasi ei tietysti lukittuna ollessa aukeakaan, autoon menee virrat päälle, jonka huomaa siitä, että ainakin start nappulaan ja vaihdekeppiin syttyy valo. Pelkästään tuo virtojen päällä olo ottaa aika lailla virtaa akusta ja jos akku alkaa olla ehtoopuolella ja viallinen kytkin naksuttelee vähän väliä virtoja päälle, ei ihme, että akku tyhjenee.
Avatar
Ans-elmi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 25 Huhti 2016, 11:33

Joo kyllä se akkua kiusasi auton seisoessa. Pariin otteeseen kävi uudellakin akulla niin, että "increased battery discharge"-ilmoitusta katseltiin auton käynnistyksessä ja sitten säädettiin kelloa ja harmiteltiin nollaantunutta trip-mittaria. Nyt pelaa hyvin, kun ei virtaa tosiaan tule lasille. Tulipahan samalla vaihdettua akku, edellinen oli alkuperäinen ja ei enää entisessä terässä, kuten ylempää käy ilmi.
Ex E61 530xd LCI aut. -08
Ex E91 330d individual aut. -06
Ex E91 318d LCI aut. -10
Vastaa Viestiin