E61 525d apua! vikailmoituksia satelee

E60, E61
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Moi, eli kyseisessä autossa vuosimalli 2005 on ilmennyt kuluneen viikon aikana seuraavanlainen vika. Normaali ajossa löi idrive ruutuun abs, luistonesto, tasonsäätö, servotronic, viat päälle ja laatikko vikatilaan, myös battery terminal checkiä valitti. Vikakoodit luin yleislukulaitteella joka kaverilla sattui olemaan, antoi ainoastaan abs tunnistimesta x vian ja jotain dpf:stä myös (p0500, p14a2, p14a6) nollaus onnistui ja auto toimi normaalisti pari päivää.

Nyt taas löi saman vian päälle, noin 10km ennen vikaa huomasin pyyhkijöiden liikkeen hidastuvan. edellisten vikojen lisäksi herjasi lasinnostimia ja airbagia, myös idrive pimeni. Sammutin auton ja yritin startata niin ei mitään eloa, odotin noin 10min ja auto kuin palmun alta käyntiin eikä yhtäkään vikaa päällä enään, ainostaan ei tunnistanut kiinni olevaa turvavyötä vaan valo jäi palamaan mittaristoon. Takaluukun johtosarja on vaihdettu edellisen omistajan toimesta myös akun virtakaapelit ja kompuran imuletku. Ei ole panoraamaa, akku exide ok näköinen, latausjännite salavalikon kautta ok. Molemmilla kerroilla on ollut märkä keli, kontti näyttää kuivalta kun tuossa purkailin muoveja ym. pois. Mikä neuvoksi??

Kiitos vastanneille jo etukäteen
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Veikkaan että akku on elämänsä ehtoopuolella. Milloin vaihdettu viimeksi? Huono akku tekee tuollaista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Arvailua: Olisiko lataus heikkoa ja akku ei enää lataantuisi täyteen. Tai ihan vaan akku finaalissa ja ei ota virtaa vastaan. Tai sitten ei enää pidä/luovuta ladattua virtaa. Myös akkukaapelin liitos sieltä takakontin alta olisi hyvä tarkastaa,ettei pala koko auto. Viallinen IBS kaapeli voi myös aiheuttaa erinnäisiä latausongelmia. Siitä tosin pitäisi tulla vikakoodia ainakin Bmw:n "omilla" vikakoodin lukulaitteilla.
Viimeksi muokannut Heguli31, 01 Touko 2017, 10:37. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Kiitos vastauksista!
Ei tietoa milloin akku vaihdettu viimeksi, pitää aloittaa sen vaihdolla jos ei muuta selviä, täytyy purkaa konttia enemmän kun pääsen tallille seuraavan kerran ja tutkia kunnolla niitä johtoja, sähkövikahan tuo täytyy olla.
BMWfarkkue61
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Touko 2017, 15:58

Hei,

Akku ongelmaa myös tarjoan, olen itse akku liikkeessä töissä ja noita esiintyy kun on huono akku ja jännite liian alhainen. Itselläni ilmoittaa yleensä että akun jännite liian alhainen varsinkin talvella (kun ajaa lyhyttä työmatkaa kovissa pakkasissa) ja pudottaa toimintoja pois.
Tarkista että ostamasi akku on alkuperäistä vastaava joko AGM tai sitten perinteinen, muista koodata akun vaihto järjestelmään ja samalla näet mahdolliset vikakoodit ja milloin akku on viimeksi uusittu. Exide liikkeissä on koodauksen sopivat laitteet. Asiakkaat ovat valitelleet myös seuraavia ongelmia, johtosarja vikoja takana, kosteutta, järjestelmän vuotoa eli auto purkaa akkua.

T Jp
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Noniin eiköhän lähdetä akun vaihdolla liikkeelle, vika tuli taas tänään päälle ja hävisi kun käynnistin auton uudestaan, ainoastaan battery terminal check jäi idriveen. Johdot/kaapelit katottu luukusta kaikki ok, ei hapettumaa ym. kaikki liitokset kiinni. Sitten maantieajossa taas huomasin pyyhkijöiden liikkeen olevan hidasta kun suihkutin pesunestettä (aurinko paistoi) katsoin samantien salavalikosta lataujännitteen ja se pyöri 11,5 - 11, 7v välillä normaalisti siis 14,9 -15v mitä pidemmälle ajoin jännite laski pikkuhiljaa 11, 3 - 11,1v mutta vikaa ei lyönyt päälle, varmasti olisi jos olisin jatkanut ajoa vielä. Viittaako tämä siis vielä akku vikaan vai voiko vika olla lataussäätimessä? Niitäkin on vissii näihin vaihdeltu, näin olen lukenut. Onnistuuko inpalla tuo uuden akun sopeutus? Onko tietoa minkä hintasia nuo säätimet on?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Alhainen jännite on merkki vajaasta latauksesta. Vikapaikkana todennäköisesti itse laturi/lataussäädin. Voit toki kokeilla latauksen toimintaa irroittamalla akulta IBS-kaapelin,jos olisi apua. Ja vasta sitten tarvittaessa akku uusiksi.
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Tänään aamulla syttyi akku valo ja latausjännite oli alle 11v, samalla myös muut aiemmat hälytykset tuli päälle. Koitin päivällä käyntiin ja ainostaan check battery terminal jäi päälle, hävisi kuitenkin kun kokeilin vielä sammuttaa ja käynnistää uudestaan, latausjännite pyöri 14v paremmalla puolella. Kokeilin ottaa sen ibm sinisen liittimen irti ja koeajon aikana jännite pysyi koko ajan 14v yläpuolella. Mittasin myös jännitteen laturista ja akusta auton ollessa käynnissä niin yli 14v tuli tasaisesti koko ajan. Eli mitä osaa kannattaa nyt lähteä uusimaan? Akku, laturi vai ibm?
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Itse en ainakaan vielä akkua vaihtaisi noilla tiedoilla. Eli lataukseen viittaisi. Jos IBS-kaapeli ei anna vikakoodia (pitäisi kyllä viallisesta tulla) niin kokeilisin ajella pari päivää se kaapeli irti. Siis jos se kerran irroitettuna nyt lataa kunnolla. (Salavalikosta vaan seurailee jännitteen pysymistä suht vakiona). Jos auto toimii kunnolla ja jännitteet pysyy yli 14V,niin sitten vasta uusisin sen "aivokaapelin". Sekään ei ole halpa uusia ihan huvikseen. Mutta jos lataus vielä temppuilee kaapeli irti,niin sitten syventyisin itse laturiin. Akulle voi halutessaan tehdä kuormitus testin,niin siitä selviää se akun viretila. Näin minä tekisin. Joku viisaampi antakoon paremmat neuvot.
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Noniin eli nyt ajettu pari päivää IBS pois kytkettynä ja jännitteet ovat pysyneet normaalina. Koneen ollessa kylmä saattaa pyöriä välillä ~13,5v - 14,2v paikkeilla mutta lämmetessä ei laske alle 14v. Poikkeuksena tänään aamuna jolloin syttyi hetkellisesti varoitukset päälle mutta hävisivät lähes heti pois, mikähän lienee syynä?Mutuilua mutta tuli mieleen että kaapeli pois kytkettynä laturi jotenkin ei ollut heti "hereillä" tai jotain vastaavaa:D en tiedä, no jokatapauksessa auto toimi muuten hyvin koko viikonlopun. Että näiden perusteella olisiko sittenkin tuo ibs viallinen, vikakoodeja en bmw:n omilla laitteilla ole vielä luettanut että en tiedä antaako koodia siitä vaiko ei. Jotenkin en jaksa uskoa että vika olisi itse laturissa, ennemminkin latussäätimessä koska lataa siis välillä hyvin ja välillä ei, ennen siis ibm pois kytkentää.
Kaikki tähän mennessä vaihtamani laturit eivät ole kokeneet mitään ihme parantumisia että yhtäkkiä lataavatkin moitteetta, vaan vika ollut sitten säätimessä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Tarkoitinkin "itse laturiin syventymillä" kaikkea laturiin liittyvää. Mm. lataussäädintä ja hiilien liukurenkaita.
Arska_
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 18:26

Juu ymmärsin sen kyllä, kunhan ääneen pohdiskelen asioita :D
Vastaa Viestiin