Ohjaus hakee epätasaisuuksissa ja "lenuaa"
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 03 Touko 2017, 15:58
Onko vika alatukivarsissa / puslissa? Raidetangon päät vaihdettu.
Mikä malli? Paljonko ajettu? Onko madallettu? Millaiset renkaat alla ja millä paineilla ajelet?
Välykset ohjauksessa tai pallonivelissä voi aiheuttaa tuota. Tällöin ne välykset yleensä aina ilmotttaa itsestään myös erillaisilla kolinoilla. Tukivarsien löystyneet tai jo vialliset kumipuslat tekee samaa. Ne ei sitten anna ääntä ja joskus hankalat todeta irroittamatta. Löystyneet puslat ei näy välttämättä edes konttorilla. Sekä etupään löysyydet ja välykstet tuntuu usein myös jarrujen täristämisenä.
Takapään ripustuksien välykset vaikuttaa myös ajettavuuteen todella paljon.
Sitten alla olevien renkaiden koolla,merkillä,mallilla ja rengaspaineilla on iso merkitys ajettavuudessa. Etenkin jos autosta sattuu löytymään RFT-renkaat.
Myös auton alusta geometria,eli nelipyörä suuntauksella on todella suuri vaikutus ajettavuuteen. Etenkin jos/kun rengaskoko kasvaa 18"-> ja levenee samalla. Tällöin ainakaan E6X sarjasessa ei toimi enää ns. tehtaan ohjearvot suuntausarvoina,vaan niitä on sovellettava rengaskoon mukaan. Negatiivista camperia pienemmäksi yms.
Nämä kaikki erikseen tai yhdessä voi tehdä autostasi "ajokelvottoman". Joten ihan arvaamalla on mahdoton heittää faktaa vikapaikasta juuri sinun autostasi. Joten auto kannattaa viedä jollekkin Bemarista ymmärtävälle pajalle tutkittavaksi,jos itseltä ei tietotaitoa löydy. Merkkiliikkeeseen tuskin kuitenkaan.
Välykset ohjauksessa tai pallonivelissä voi aiheuttaa tuota. Tällöin ne välykset yleensä aina ilmotttaa itsestään myös erillaisilla kolinoilla. Tukivarsien löystyneet tai jo vialliset kumipuslat tekee samaa. Ne ei sitten anna ääntä ja joskus hankalat todeta irroittamatta. Löystyneet puslat ei näy välttämättä edes konttorilla. Sekä etupään löysyydet ja välykstet tuntuu usein myös jarrujen täristämisenä.
Takapään ripustuksien välykset vaikuttaa myös ajettavuuteen todella paljon.
Sitten alla olevien renkaiden koolla,merkillä,mallilla ja rengaspaineilla on iso merkitys ajettavuudessa. Etenkin jos autosta sattuu löytymään RFT-renkaat.
Myös auton alusta geometria,eli nelipyörä suuntauksella on todella suuri vaikutus ajettavuuteen. Etenkin jos/kun rengaskoko kasvaa 18"-> ja levenee samalla. Tällöin ainakaan E6X sarjasessa ei toimi enää ns. tehtaan ohjearvot suuntausarvoina,vaan niitä on sovellettava rengaskoon mukaan. Negatiivista camperia pienemmäksi yms.
Nämä kaikki erikseen tai yhdessä voi tehdä autostasi "ajokelvottoman". Joten ihan arvaamalla on mahdoton heittää faktaa vikapaikasta juuri sinun autostasi. Joten auto kannattaa viedä jollekkin Bemarista ymmärtävälle pajalle tutkittavaksi,jos itseltä ei tietotaitoa löydy. Merkkiliikkeeseen tuskin kuitenkaan.
Viimeksi muokannut Heguli31, 04 Touko 2017, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.