Vikavalot vilkkuu, auto sekoilee!

E60, E61
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

Hei! Ongelmia bmw e61 2004 kanssa. Panorama katto, 280tkm ajettu.
Kaikki alkoi eilen kun kesken normaalin matka-ajon mittaristoon tuli punainen akun kuva. Olin juuri matkalla harrastukseen ja auto piti sammuttaa noin 3 tunniksi. Sammutin auton ja se lähti kuitenkin normaalisti käyntiin. Saman vikavalon se kuitenkin antoi matkalla takaisin kotiin.

Seuraavana aamuna olin lähtemässä töihin ja jännittyneenä starttasin auton. Lähti käyntiin, toki vähän vaikeasti. Lähdin liikkeelle ja noin 100 metrin jälkeen vaihteiston vikavalo syttyi. Pysähdyin parkkipaikalle ihmettelemään ja vikavaloja alkoi sadella.. Muun muassa juuri tämä vaihteisto, turvatyynyt, akku, abs... myös vaikka auto oli P:llä mittaristossa vaihde hyppi joka suuntaan. Olin myös katsovinani että nopeusmittari olisi noussut noin 10-20km/h, sammutin auton.

Missä olisi vika? Akku? Suuret kiitokset jo etukäteen, autolle olisi kova tarve!
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Johtunee huonosta akusta. Jos jännite laskee, niin bemarit sekoilevat ja antavat vaikka mitä vikahälytyksiä. Eli uskoisin akun lataamisen auttavan ensihätään ja sitten uusi akku kannattaa vaihdattaa (ja koodata uusi akku autoon).
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Toinen potentiaalinen vaihtoehto on latausvika, eli myös laturin ja IBS:n (jos tässä jo on, en yhtään muista koska se tuli) toiminta kannattaa tarkistaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

salmol kirjoitti:Johtunee huonosta akusta. Jos jännite laskee, niin bemarit sekoilevat ja antavat vaikka mitä vikahälytyksiä. Eli uskoisin akun lataamisen auttavan ensihätään ja sitten uusi akku kannattaa vaihdattaa (ja koodata uusi akku autoon).
Onko koodaaminen välttämätöntä jos lyö kiinni samanlasen akun? Entä onnistuuko mitenkään kotikonstein?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

On se IBS-autossa vähintään suositeltavaa, vaikka akun koko ja tyyppi ei muuttuisi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

JPitkis kirjoitti:
salmol kirjoitti:Johtunee huonosta akusta. Jos jännite laskee, niin bemarit sekoilevat ja antavat vaikka mitä vikahälytyksiä. Eli uskoisin akun lataamisen auttavan ensihätään ja sitten uusi akku kannattaa vaihdattaa (ja koodata uusi akku autoon).
Onko koodaaminen välttämätöntä jos lyö kiinni samanlasen akun? Entä onnistuuko mitenkään kotikonstein?
Jos uutta akkua ei koodaa autoon, niin auto luulee että siellä on vanha ja huonokuntoinen akku ja lataa sitä väärällä latausprofiililla. Uuden akun voi koodata merkkiliike tai jokin BMW-harrastaja. Minulla on esim. Carly jolla käsittääkseni akun rekisteröinnin voi tehdä. Mutta on muitakin harrastajia täällä joilla homma onnistuu, riippuu millä alueella vaikutat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

Aero kirjoitti:Toinen potentiaalinen vaihtoehto on latausvika, eli myös laturin ja IBS:n (jos tässä jo on, en yhtään muista koska se tuli) toiminta kannattaa tarkistaa.
Mitä tapoja on laturin ja ibs:n testaamiseen?
vesas78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Touko 2015, 07:38
Auto: Bmw f10 530d -11

Akkua moni ehdottanut ja voi ollakin, mutta katoppa huvikses myös peräkontin lattia "pahvien" alle. Sulla on panoraamakatto ja jos ne vedenpoistoreiät on tukkiutunut nii vesi pääsee tekemään pahaa tuhoa eri sähkölaitteisiin siellä kontissa. Akku jos vanhuuttaan autoa sekoiluttaa niin pääset vielä helpolla ja halvalla, mutta vaatii tosiaan koodaamisen kun uusi akku vaihdettu.
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

vesas78 kirjoitti:Akkua moni ehdottanut ja voi ollakin, mutta katoppa huvikses myös peräkontin lattia "pahvien" alle. Sulla on panoraamakatto ja jos ne vedenpoistoreiät on tukkiutunut nii vesi pääsee tekemään pahaa tuhoa eri sähkölaitteisiin siellä kontissa. Akku jos vanhuuttaan autoa sekoiluttaa niin pääset vielä helpolla ja halvalla, mutta vaatii tosiaan koodaamisen kun uusi akku vaihdettu.
Styroksien vai mitä ovatkaan alle tuli katottua ja kuivaa oli. Akun vaihdoin, ei apua. Eli ei lataa. Kai sen ilman koodaamista pitäisi ladata? Laturi taitaa olla seuraava vaihtoehto..
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Oliko uusi akku täysi? Jos oli, niin ei auton pitäisi enää sekoilla, eli jos siellä on uudella ja täydellä akulla vikavaloja, niin kyllä siinä ehkä joku muu vika sitten on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

salmol kirjoitti:Oliko uusi akku täysi? Jos oli, niin ei auton pitäisi enää sekoilla, eli jos siellä on uudella ja täydellä akulla vikavaloja, niin kyllä siinä ehkä joku muu vika sitten on.
Itse "sekoilu" loppui, mutta samantien punainen akun kuva syttyi mittaristossa, eli latausvikaa olettaisin. Ilmeisesti uudessa akussa sen verran oli virtaa ja pääsin noin tunnin matkan ajettua. Nyt sain auton hallille.. on vähän mukavempi ruuvata kun kerrostalon pihassa. Olisiko laturi vain tullut tiensä päähän.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

JPitkis kirjoitti:Mitä tapoja on laturin ja ibs:n testaamiseen?
Ihan ekana jännitemittari kiinni akkuun ja auto käyntiin. Etenkin nyt, kun autolla on ajettu, pitäisi jännitteen hypätä akun tyypistä riippuen jonnekin 14-15V tienoille. Jos ei hyppää, ei auto lataa.

Sen, onko laturi luovuttanut vai sanooko IBS jostain syystä että äläpä lataa nyt kun akku on täysi, diagnosoimisen osaa joku muu kertoa paremmin kuin minä, mutta kyllä noilla kilsoilla voi jo laturi tosiaan olla vaihtokunnossa. Perinteisesti punainen akkuvalo on ollut nimenomaan latauksen puutteen merkkivalo, akku vaan on normaalille ihmiselle helpommin pienestä symbolista tunnistettavissa kuin laturi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

Aero kirjoitti:
JPitkis kirjoitti:Mitä tapoja on laturin ja ibs:n testaamiseen?
Ihan ekana jännitemittari kiinni akkuun ja auto käyntiin. Etenkin nyt, kun autolla on ajettu, pitäisi jännitteen hypätä akun tyypistä riippuen jonnekin 14-15V tienoille. Jos ei hyppää, ei auto lataa.

Sen, onko laturi luovuttanut vai sanooko IBS jostain syystä että äläpä lataa nyt kun akku on täysi, diagnosoimisen osaa joku muu kertoa paremmin kuin minä, mutta kyllä noilla kilsoilla voi jo laturi tosiaan olla vaihtokunnossa. Perinteisesti punainen akkuvalo on ollut nimenomaan latauksen puutteen merkkivalo, akku vaan on normaalille ihmiselle helpommin pienestä symbolista tunnistettavissa kuin laturi.
Testattu on ja rapiat 11V antaa. Luin kirjoituksia tuosta jostain IBS:n yhden liittimen irroitamisesta ja kokeilin myös sitä mutta ei vaikutusta. Edelleen noin 11V.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jeh, eipä se sitten sitä akkuaan lataa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
JPitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Elo 2017, 09:23

Laturin vaihdoin ja rupes lataamaan. Laitoin samalla vanhan akun kiinni, jonka olin ladannut. Eihän koodaaminen ole enää välttämätöntä?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

JPitkis kirjoitti:Laturin vaihdoin ja rupes lataamaan. Laitoin samalla vanhan akun kiinni, jonka olin ladannut. Eihän koodaaminen ole enää välttämätöntä?
Ei käsittääkseni jos akku on sama vanha.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

JPitkis kirjoitti:Laturin vaihdoin ja rupes lataamaan. Laitoin samalla vanhan akun kiinni, jonka olin ladannut. Eihän koodaaminen ole enää välttämätöntä?
-Jos akku vaihdetaan erillaiseen. Siis kapasiteetti (Ah) olennaisesti muuttuu,tai akun tyyppi muuttuu lyijyakusta AGM-akuksi (tai toisin päin),niin silloin on akku aina testerillä koodattava uusilla parametreilla autoon.

-Jos akku vaihdetaan uuteen täysin samanlaiseen (kapasiteetti ja tyyppi),niin koodausta ei tarvita. Vain "ilmoitus" autolle,että akku on vaihdettu uuteen. IBS-järjestelmä muuttaa latauksen uudelle akulle sopivaksi. Tämäkin tosin vaatii myös testeriin kykemisen.

-Jos/kun vanha akku laitetaan takaisin autoon,ei mitään ilmoituksia tai koodauksia tarvi tehdä,mikäli niitä ei tuossa akkujen välppäyksessäkään ole välillä tehty. Eli autossa on valmiina "vanhan akun asetukset".

Näin olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon/tarkentakoon.
Vastaa Viestiin