Drive control system – Drive moderately, Start assistance inactive

E60, E61
Avatar
CwD
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2017, 14:02
Auto: E60 530dA LCI 2007

Vasta kun pääsin kehumaan, että auto on ollut minulla yli vuoden vailla minkäänlaista vikaa. Kyseessä E60 530d LCI vuosimallia 2007, sillä halvimmalla ohjauksella (ei siis ole Dynamic Driveä tai muuta herkkua)

Toissapäivänä vaihdoin alle talvirenkaat ja samalla säädin BC Racingin alustaa muutaman sentin ylöspäin, säästelemättä bräkleeniä ja paineilmaa tolppia putsaillessa, samalla laitoin myös suojapussit iskarien päälle. Lyhyellä testilenkillä rengaspainevalvonta ilmoitti olemassaolostaan ja näin taisi tehdä myös keväällä kesärenkaita alle laittaessa. Kuittasin rengaspaineet ja ajoin viisi kilometriä takaisin kotiin ja kaikki ok. Eilen ajaessa pidempää matkaa isolla tiellä, auto tipauttikin pois vakionopeudensäätimen ja luistoneston ilmoittaen seuraavaa:
- Drive control system! Drive moderately
- Start assistant inactive!

Kirosin jo mielessäni, että olenko onnistunut tolppia ruuvatessa ja paineilman ja bräkleenin kanssa hölvätessä särkemään jotain. Jatkoin kuitenkin matkaa määränpäähän, josta puoli tuntia myöhemmin lähtiessäni kaikki oli taas hyvin. Heitin taas alle kymmenen kilometrin lenkin kaupungissa, eikä vikailmoituksia tullut ja auto toimi normaalisti. Muutama tunti myöhemmin lähtiessäni taas isolle tielle, n. 20 km ajon jälkeen sain samat koodit kuin aiemmin, mutta nyt lisänä myös "Tyre pressure loss!" -ilmoitus.

Google vei minut kauhukseni keskusteluihin, joissa syylliseksi vastaavissa tapauksissa epäiltiin Steering angle sensoria, jonka hinta näyttäisi olevan kaikkea 800 ja 1100 euron väliltä. Onko tässä karvalakkimallin ohjauksessa kuitenkaan tuollaista sensoria?
Vaihdoin pari kuukautta takaperin katsastukseen raidetangon ulkopään kuljettajan puolelle ja ratti onkin ollut siitä lähtien hieman vinossa vasemmalle ja ulkomaalaiselta foorumilta löytyikin kohtalotoveri, jonka vian aiheuttajana oli nimenomaan tuo hieman vinossa oleva ratti. Kuitenkaan kesärenkailla ajaessa ei kahden kuukauden aikana ole näitä vikailmoituksia hyppinyt ruudulle, vaikka ratti onkin ollut vinossa.

Mahtaisiko vikamuistiin jäädä silti joku tarkempi tieto tuosta, vaikkei vika "olekaan päällänsä" vikakoodeja luettaessa?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

CwD kirjoitti:Google vei minut kauhukseni keskusteluihin, joissa syylliseksi vastaavissa tapauksissa epäiltiin Steering angle sensoria, jonka hinta näyttäisi olevan kaikkea 800 ja 1100 euron väliltä. Onko tässä karvalakkimallin ohjauksessa kuitenkaan tuollaista sensoria?
Tottakai on. Siinä on ajonvakautus, joten auton täytyy tietää, mihin suuntaan kuljettaja luulee haluavansa.

CwD kirjoitti:Vaihdoin pari kuukautta takaperin katsastukseen raidetangon ulkopään kuljettajan puolelle ja ratti onkin ollut siitä lähtien hieman vinossa vasemmalle ja ulkomaalaiselta foorumilta löytyikin kohtalotoveri, jonka vian aiheuttajana oli nimenomaan tuo hieman vinossa oleva ratti. Kuitenkaan kesärenkailla ajaessa ei kahden kuukauden aikana ole näitä vikailmoituksia hyppinyt ruudulle, vaikka ratti onkin ollut vinossa.
Voipi ollakin selittävä tekijä. Liekö kesärenkailla nuljunnut vähempi ja DSC pysynyt hissunkissun, nyt joutunut miettimään auton liikkeitä enemmän ja kiinnittänyt huomiota tuohonkin tms. Kannattaa jo ihan ajomukavuudenkin kannalta tsekata pyöränkulmat, kääntää ruori suoraan ja kalibroida se anturi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
CwD
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2017, 14:02
Auto: E60 530dA LCI 2007

Aero kirjoitti: Tottakai on. Siinä on ajonvakautus, joten auton täytyy tietää, mihin suuntaan kuljettaja luulee haluavansa.
No tietääpähän tämänkin, ulkomaan foorumeilta tuli vähän ristiriitaista tietoa ja on tullut vähemmän pelailtua näinkin "uusien" vehkeiden kanssa
Aero kirjoitti: Voipi ollakin selittävä tekijä. Liekö kesärenkailla nuljunnut vähempi ja DSC pysynyt hissunkissun, nyt joutunut miettimään auton liikkeitä enemmän ja kiinnittänyt huomiota tuohonkin tms. Kannattaa jo ihan ajomukavuudenkin kannalta tsekata pyöränkulmat, kääntää ruori suoraan ja kalibroida se anturi.
Näillä mennään, täytyypä varailla taas aikaa sikahintaiseen kulmiensäätöön. Sisarfoorumilla kysyinkin jo, että millä tuo anturi kalibroidaan? Meneekö marmoritiskihommiksi, vai onnistuuko joltain vehkeet omaavalta kotikoodarilta? Kaverilla oli aiemmin E60 535dA suurinpiirtein kaikilla mahdollisilla herkuilla ja siinä Dynamic Drive(?) muistaakseni kalibroitiin laittamalla auto käyntiin, kääntämällä ratti vasempaan laitaan, sitten oikeaan laitaan ja lopuksi keskelle ja autosta virrat pois. Tapahtuuko tämä samalla tavalla?
Hassua, että nurkka-ajossa ongelmaa ei esiinny, vaan isommilla nopeuksilla ja pidempää (+15km) matkaa ajaessa

Kiitos kovasti vastauksista :)
Avatar
CwD
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2017, 14:02
Auto: E60 530dA LCI 2007

Ainakin näillä näkymin vian aiheuttaja on paikannettu ja korjattu.
Säädin edestä auraukset kohalleen niin, että ratti on taas suorassa eikä vikaa ole ilmennyt sen jälkeen pidempääkään matkaa ajaessa. Eli mitä todennäköisemmin talvirenkaiden vaihto ja alustan mieto korotus talvea varten sai kuin saikin sitten jo valmiiksi huonosti säädetyissä kulmissa semmoisen muutoksen, että tuo tietokone ei siitä tykännyt. Lopuksi kalibroin ratin asentotunnistimen "manuaalisesti"
Vastaa Viestiin