Sivu 1/1

Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 06 Marras 2017, 19:09
Kirjoittaja 530xd
Hellou.
Lueskelin tuossa jo muutaman viestiketjun llsävalojen asennuksesta/relehommista mutta niissä ei puhuttu parkkien sähköistä mitään. Onko kukaan asentanut lisävaloja joissa on myös parkit, tai onko muuten tietoa saako lisävaloihin parkitkin toimimaan. Oishan se mahollisuus ottaa virta päiväajovalo/parkkipolttimon johdosta rosvolla, mutta haluaisin jotain asiallisempaa ratkaisua. Kiitos.

Re: Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 06 Marras 2017, 19:39
Kirjoittaja Heguli31
530xd kirjoitti:Lueskel Oishan se mahollisuus ottaa virta päiväajovalo/parkkipolttimon johdosta rosvolla, mutta haluaisin jotain asiallisempaa ratkaisua. Kiitos.
Eikö tuosta tulisi "polttimovalvontaan" herjaa?

Re: Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 06 Marras 2017, 22:41
Kirjoittaja Juha
Joku tiesi, että noi lisävalojen parkit on laittomia?

Re: Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 06 Marras 2017, 23:23
Kirjoittaja Aero
Ei ne laittomia ole, jos valaisimessa on sopivat hyväksynnät ja muuten parkkivalojen säädöksistä (lähinnä määrä (auton omat parkit voi joutua sammuttamaan) ja sijainti) ja niiden täyttymisestä pitää huolen.

Ihan ensimmäisenä otetaan työkalupakista ensimmäinen rosvoliitin, etsitään lähin roskakori ja siirretään rosvoliitin sinne. Sama toistetaan lopuille vastaaville palikoille. Sinällään niiden idea on jollain tasolla ok, mutta käytännön toteutus poikkeuksetta niin synkkää kuraa, että melkeen pitäisi lyödä sitä joka niitä käyttää. Tehty liitos pääsee alttiiksi kosteudelle ja korroosiolle keskellä johtoa mikä ei ole kovin kiva asia. Lisäksi suuri osa niistä on terästä ja kun johdot ovat kuparia, päästään pohtimaan että mites tää jalompi/epäjalompi metalli -kombo taasen korroosion osalta toimikaan.

Parkin plussakarvasta, kunhan sinne saa tehtyä kunnollisen liitoksen (ja kun tässä vaiheessa miettii että nyppäisee sen johdon poikki ja juottaa sinne toisen haaran, niin jälleen hetkeksi seis ja pieni tuumaustauko - tämä idea on ihan ok, kunhan käytetään kunnon liimakutistesukkia suojaamaan liitos ja tuetaan se juotos tarpeeksi hyvin), saa kyllä otettua ohjausvirran vaikka transistoriohjaukselle niitä lisävalojen parkkeja varten ja viimeistään tarkasti pohtimalla tuon saa suurella varmuudella tehtyä myös niin, ettei valonvalvonta hälyttele. Vaihtoehtoisesti voi tarkkailla virran tekemää magneettikenttää johdon (edelleen se parkin plussakarva) ympärillä ja ohjata lisävalojen parkkeja sillä.

Parkittomat lisäpitkät on epäilemättä helpommat :). Mikä auto (no, varmaan e6x, mutta vähän tarkemmin) ja miten niitä itse pitkiä ajattelit ohjata...?

Re: Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 07 Marras 2017, 17:43
Kirjoittaja 530xd
Auto on -07 vuoden 530xd touring. Täähän on ruotsista uitettu yksilö ja sveduilla oli ollu tässä lisävalot. Relepaketti ja johdot on siis valmiina. Voihan se olla että pitää jättää nuo parkit pois pelistä, mutta jonkin verran kuitenkin kiinnostaa kun näin kuvan vastaavista ledipaneeleista uudemman vitosen keulalla joissa paloi parkitkin. Ja tosiaan nuo rosvoliittimet ei kyllä minunkaan ajatusmaailmaan sovi, vaikka jotkut autoliikkeet jopa kehuu niitä valojen asennuksissa :blink:

Re: Lisävalojen parkkivalot?

Lähetetty: 08 Marras 2017, 00:54
Kirjoittaja Aero
Tutustu tälläiseen, herkkyys voisi ehkä riittää parkkivirralle (joskin parkkivirta lie PWM:ää, joten pelkkä virtaherkkyys ei välttämättä riitä):
http://www.valostore.fi/tuote/kytkentar ... oille_xbb/

Toisaalta, jos sniffailet enkulinsimmujen virtaa, taitaa lisävaloparkit palaa myös päiväajovaloilla. En muista pykäliä ulkoa että onko se virallisesti paha asia, mutta ainakin hyvä tiedostaa.