Hei!
Uutena foorumilaisena kyselen.. Mulla on ollut otsikon mukainen auto kohta pari vuotta. Vuosimalli muistaakseni 2007 tai 8, ajettu 195tkm. Nyt on alkanut oireilemaan moottorin lämmöistä. Kerran moottoritiellä ja pari-kolme kertaa ihan hissutteluajossa. Tulee siis varoitus korkeasta moottorin lämpötilasta. Laitoin OBD-lukijan kiinni ja olen seuraillut lämpöjä. Pari kertaa lämmöt ovat lähteneet ilman mitään näkyvää (ei esim. kovia kierroksia moottorissa) nousuun normaalista 95-98c. Nousi nopeasti varoitusrajalle 120c ja tipahtaa nopeasti kerralla n. 90 asteeseen. Jostain muistan kuulleeni BMW 6-sylinterisissä moottoreissa olevan kannentiivistevikoja, ihan tyyppivikana. Näinkö se ilmenee? Itse jotenkin kallistuisin jumittavan termostaatin kannalle. Jos asiasta löytyy kokemusta ottaisin tietoa kiitollisena vastaan. Ei huvittaisi ihan ensitöikseen alkaa avauttamaan moottoria..
Asiallisista vastauksista jo etukäteen kiittäen
Timo
BMW 532i E60 moottorissa vikaa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
Onko OBD-lukijalla saanut koodeja luettua?
Lämpötila-anturi
Flekti
Sähköinen vesipumppu
DME
Lämpötila-anturi
Flekti
Sähköinen vesipumppu
DME
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 56
- Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
- Auto: BMW
Jos auto ymmärtää sen ”viaksi” -> niinkuin teki, koska ilmoitti siitä CCM (Check Control Message) -viestillä -> siitä jää aina vikakoodi/info. Vikakoodi/info ei itsessään kerro välttämättä missä vika, mutta siitä pääsee suuntaa-antavasti eteenpäin. Tällöin astuu esiin vian diagnostiikka
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tuolle moottorille normaalilämpö on 95-108 tilanteesta riippuen, mutta yli 110 on jo vikatilanne. Jumittava termostaatti jää auki asentoon ja silloin lämpenee hitaasti.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Nyt on taas hiukan aikaa paneutua tähän ongelmaan. Ajattelin lähteä purkamaan asiaa poissulkumetodilla. Ensimmäisenä tarkoitus olisi vaihtaa lämpötila-anturi. Valistuneita vinkkejä otetaan vastaan anturin sijainnista. Jäähdyttimen läheisyydessä se ei ilmeisestikään ole.
Kiitos
Kiitos
Ite kyllä lähtisin liikkeelle helpoimmasta/halvimmasta päästä kuten aina näissä ongelmatilanteissa. Ja tässä tapauksessa se tarkoittaa seuraavaa:
- Tarkista jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän ilmaus. Vajaus aiheuttaa lämpötilan poikkeamia jo ennenkuin määrän anturi herjaa liian vähäisestä määrästä.
Ja jos vajautta on, tarkoittaa se sitä, että jossain on pienenpieni vuoto. Silloin ensin pitää löytää se vuoto ja korjata se, ennenkuin alkaa polttamaan tuhansia euroja turhiin korjauksiin.
- Tarkista jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän ilmaus. Vajaus aiheuttaa lämpötilan poikkeamia jo ennenkuin määrän anturi herjaa liian vähäisestä määrästä.
Ja jos vajautta on, tarkoittaa se sitä, että jossain on pienenpieni vuoto. Silloin ensin pitää löytää se vuoto ja korjata se, ennenkuin alkaa polttamaan tuhansia euroja turhiin korjauksiin.
Lämpötila-anturi vaihdettu. Koeajolla moottorin lämmöt maantiellä 100-107, moottoritiellä 95-100. Lämpötilassa ei minkäänlaista kimpoilua, eli olisiko lämpötilatunnistin ollut tiensä päässä? Siltä vaikuttaa. Korjaus tuli sitten maksamaan 13,90€. Veikkaanpa että jos olisin vienyt suoraan korjaamolle, olisi tullut pari nollaa lisää.
Kiitos, kohtalotoverit
Kiitos, kohtalotoverit