BMW 532i E60 moottorissa vikaa?

E60, E61
Ti Amo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 11:58

Hei!
Uutena foorumilaisena kyselen.. Mulla on ollut otsikon mukainen auto kohta pari vuotta. Vuosimalli muistaakseni 2007 tai 8, ajettu 195tkm. Nyt on alkanut oireilemaan moottorin lämmöistä. Kerran moottoritiellä ja pari-kolme kertaa ihan hissutteluajossa. Tulee siis varoitus korkeasta moottorin lämpötilasta. Laitoin OBD-lukijan kiinni ja olen seuraillut lämpöjä. Pari kertaa lämmöt ovat lähteneet ilman mitään näkyvää (ei esim. kovia kierroksia moottorissa) nousuun normaalista 95-98c. Nousi nopeasti varoitusrajalle 120c ja tipahtaa nopeasti kerralla n. 90 asteeseen. Jostain muistan kuulleeni BMW 6-sylinterisissä moottoreissa olevan kannentiivistevikoja, ihan tyyppivikana. Näinkö se ilmenee? Itse jotenkin kallistuisin jumittavan termostaatin kannalle. Jos asiasta löytyy kokemusta ottaisin tietoa kiitollisena vastaan. Ei huvittaisi ihan ensitöikseen alkaa avauttamaan moottoria..

Asiallisista vastauksista jo etukäteen kiittäen
Timo
heppatyttö95
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
Auto: BMW

Onko OBD-lukijalla saanut koodeja luettua?

Lämpötila-anturi
Flekti
Sähköinen vesipumppu
DME
Ti Amo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 11:58

Ei ole vikakoodeja.
heppatyttö95
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
Auto: BMW

Ti Amo kirjoitti: 14 Huhti 2019, 16:25 Ei ole vikakoodeja.
Tai lukija ei pääse tarpeeksi syvälle. Tuosta häiriöilmoituksesta on jäänyt kyllä vikakoodi moottorinohjainyksikköön.

Auto korjaamolle.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Eihän siitä välttämättä mitään vikakoodia jää, jos moottori menee ylilämmöille tai ainakin kuvittelee niin viallisesti näyttävän lämpötila-anturin takia.
heppatyttö95
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 07 Huhti 2019, 19:45
Auto: BMW

Clavurion kirjoitti: 14 Huhti 2019, 18:03 Eihän siitä välttämättä mitään vikakoodia jää, jos moottori menee ylilämmöille tai ainakin kuvittelee niin viallisesti näyttävän lämpötila-anturin takia.
Jos auto ymmärtää sen ”viaksi” -> niinkuin teki, koska ilmoitti siitä CCM (Check Control Message) -viestillä -> siitä jää aina vikakoodi/info. Vikakoodi/info ei itsessään kerro välttämättä missä vika, mutta siitä pääsee suuntaa-antavasti eteenpäin. Tällöin astuu esiin vian diagnostiikka
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Tuolle moottorille normaalilämpö on 95-108 tilanteesta riippuen, mutta yli 110 on jo vikatilanne. Jumittava termostaatti jää auki asentoon ja silloin lämpenee hitaasti.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Ti Amo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 11:58

Nyt on taas hiukan aikaa paneutua tähän ongelmaan. Ajattelin lähteä purkamaan asiaa poissulkumetodilla. Ensimmäisenä tarkoitus olisi vaihtaa lämpötila-anturi. Valistuneita vinkkejä otetaan vastaan anturin sijainnista. Jäähdyttimen läheisyydessä se ei ilmeisestikään ole.

Kiitos :)
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Ite kyllä lähtisin liikkeelle helpoimmasta/halvimmasta päästä kuten aina näissä ongelmatilanteissa. Ja tässä tapauksessa se tarkoittaa seuraavaa:

- Tarkista jäähdytysnesteen määrä ja järjestelmän ilmaus. Vajaus aiheuttaa lämpötilan poikkeamia jo ennenkuin määrän anturi herjaa liian vähäisestä määrästä.

Ja jos vajautta on, tarkoittaa se sitä, että jossain on pienenpieni vuoto. Silloin ensin pitää löytää se vuoto ja korjata se, ennenkuin alkaa polttamaan tuhansia euroja turhiin korjauksiin.
Ti Amo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Huhti 2019, 11:58

Lämpötila-anturi vaihdettu. Koeajolla moottorin lämmöt maantiellä 100-107, moottoritiellä 95-100. Lämpötilassa ei minkäänlaista kimpoilua, eli olisiko lämpötilatunnistin ollut tiensä päässä? Siltä vaikuttaa. Korjaus tuli sitten maksamaan 13,90€. Veikkaanpa että jos olisin vienyt suoraan korjaamolle, olisi tullut pari nollaa lisää.

Kiitos, kohtalotoverit :)
Vastaa Viestiin