Jumalaton tutina ilmeni ajossa!

E60, E61
kalau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Marras 2010, 22:24
Auto: E61 525dA -05

Autoni on 525 da Touring -05 ja varustettu hiukkassuodattimella.

Tänään ajossa noin 80 nopeudessa auto alkoi yllättäen rajusti tutisemaan; hyvä että penkillä pysyin!

Pysäytin, moottori kävi normaalisti ja en huomannut minkään varoitusvalon syttyvän. Ulosnoustessani havaitsin auton alta palaneen käryä ohimennen (oli kova tuuli). Kävi mielessä, että nyt se syttyy!

Jatkoin ajoa, taas 80 kohdilla samainen tutina alkoi. Mitään ääntä (paukaus, kirskunta tms. leviämisääni) ei kuulunut. Pysäytin ja hetken mietittyäni ajoin korjaamoon noin 40 km/h. Auto toimi normaalisti.

Korjaamolla tutkittiin kardaania ja pyörien tuentaa ja kiinnitystä. Mitään normaalista poikkeavaa ei havaittu. Lähdettiin mekaanikon kanssa koeajolle, jotta hän saisi tuntumaa vikaan. Auto toimi tietysti normaalisti!!

Auto ei ole kunnossa. Myöhemmin ajaessani huomaan värinää ohjauspyörässä ja tutinaa korissa-

Keväällä on ilmennyt sellaista, että sammuttaessa koneen se ennen pysähtymistään "jurahtaa" runkoon, ikäänkuin moottorin/pakoputken ja korin välissä olisi kivi. Ilmiö on selvä kylmällä koneella, lämpimänä sitä ei havaitse tai se on lievä.
Huollossa tutkivat moottorin kiinnikkeet, ei pitäis olla vikaa...

Jostain kuulin, että kardaanissa olisi nk. vakionopeusnivel, jonka vaurioituminen voisi aiheuttaa em. tutinan??

Auton pyörät ja pyöräntuenta ovat kunnossa.

Voiko äkillinen hiukkassuodattimen tukkeutuminen kesken ajon aiheuttaa moisen tutinan. Toisaalta kone kävi hyvin ja pakoputken pää on puhdas.

Tuntuu, että kardaanista syy saattaa löytyä, onko jollakin kokemusta??? :conf:
Ex BMW: E30 316 vm. 1985, E34 518i vm. 1995.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

kalau kirjoitti:Autoni on 525 da Touring -05 ja varustettu hiukkassuodattimella.

Tänään ajossa noin 80 nopeudessa auto alkoi yllättäen rajusti tutisemaan; hyvä että penkillä pysyin!

Pysäytin, moottori kävi normaalisti ja en huomannut minkään varoitusvalon syttyvän. Ulosnoustessani havaitsin auton alta palaneen käryä ohimennen (oli kova tuuli). Kävi mielessä, että nyt se syttyy!

Jatkoin ajoa, taas 80 kohdilla samainen tutina alkoi. Mitään ääntä (paukaus, kirskunta tms. leviämisääni) ei kuulunut. Pysäytin ja hetken mietittyäni ajoin korjaamoon noin 40 km/h. Auto toimi normaalisti.

Korjaamolla tutkittiin kardaania ja pyörien tuentaa ja kiinnitystä. Mitään normaalista poikkeavaa ei havaittu. Lähdettiin mekaanikon kanssa koeajolle, jotta hän saisi tuntumaa vikaan. Auto toimi tietysti normaalisti!!

Auto ei ole kunnossa. Myöhemmin ajaessani huomaan värinää ohjauspyörässä ja tutinaa korissa-

Keväällä on ilmennyt sellaista, että sammuttaessa koneen se ennen pysähtymistään "jurahtaa" runkoon, ikäänkuin moottorin/pakoputken ja korin välissä olisi kivi. Ilmiö on selvä kylmällä koneella, lämpimänä sitä ei havaitse tai se on lievä.
Huollossa tutkivat moottorin kiinnikkeet, ei pitäis olla vikaa...

Jostain kuulin, että kardaanissa olisi nk. vakionopeusnivel, jonka vaurioituminen voisi aiheuttaa em. tutinan??

Auton pyörät ja pyöräntuenta ovat kunnossa.

Voiko äkillinen hiukkassuodattimen tukkeutuminen kesken ajon aiheuttaa moisen tutinan. Toisaalta kone kävi hyvin ja pakoputken pää on puhdas.

Tuntuu, että kardaanista syy saattaa löytyä, onko jollakin kokemusta??? :conf:
Hoplaa -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=202373&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
kalau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Marras 2010, 22:24
Auto: E61 525dA -05

Tuolla em. nettiosoitteessa tutinat johtuivat jarruista. Autossani jarrut toimivat moitteettomasti ja lisäksi alusta vakaajineen on kunnossa. Elikkä minun tapauksessani tutina alkoi normaalissa maantieajossa noin 80 vauhdissa suoralla tiellä. Jarrutustilanteessa auto ei tutise eikä vetele mihinkään.

Kardaaniin saanee varaosana takimmaisen nk. rättinivelen, mutta muuten pyrkivät myymään kait koko kardaanin ja hinta varmasti yli tuhat euroa.

Semmoista!! :thuup:
Ex BMW: E30 316 vm. 1985, E34 518i vm. 1995.
kalau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Marras 2010, 22:24
Auto: E61 525dA -05

No niin, kardaani irroitettiin huollossa. Kannatinlaakeri oli kunnossa ja muutenkin. Takimmainen nivel puhdistettu ja voideltu. Auto toimii normaalisti ja mielestäni tuntuu paremmalta nyt. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Jospa se tutinakohtaus ei enää palaisi.
Ex BMW: E30 316 vm. 1985, E34 518i vm. 1995.
kalau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Marras 2010, 22:24
Auto: E61 525dA -05

No, eihän se auto vielä ole niinkuin pittää. Ajossa yli 80 nopeuksilla auto tutisee välillä enempi, välillä vähempi. Rattikin ottaa väpätystä välistä niinkuin renkaat olisivat epätasapainossa. Renkaat alle 1000 km ajetut 225/55 16 Continentalit. Edelliset renkaan olivat samalaiset ja erittäin hyvät kolme vuotta. Vanteet alkuperäiset ja ehdottoman suorat.

Tunkkasinpa tänään koeajelun jälkeet etupyörät ilmaan ja pyöräytin rattaan pyörimään. No, melkoinen pystyheitto molemmissa etupyörissä. Elikkä vika on renkaissa/asennuksessa. Kun useamman pyörän pystyheittokohdat "kohtaavat", alkaa auto tutisemaan. Ei kyllä viitti ajella. Etupyörät ovat tasapainotettu ainakin kolmesti!!

Laitoin kokeeksi talvipyörät alle, ei havaittavaa pystyheittoa ja auto kulkee tasaisesti.

Ei kuin kesäpyörät pajalle uudelleen asennukseen. Kylläkin heitto ilmeni vain kulutuspinnan tasolla, ei vanteen juuressa tai renkaan sivussa. Tuntuupi, että ei taida vika asentelemalla kummeta, katsotaan!!
Ex BMW: E30 316 vm. 1985, E34 518i vm. 1995.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Vanteiden painot tipahtaneet... Tai sitten auto vaatii alustan huoltoa - oikealta ammattilaiselta.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin