Mitenkä kiire poistaa imusarjanläpät?
Tervehdys, ostin juuri 520da:n vm.2007 aj. 185tkm 163hv ja mietin onko miten kiireellinen asia poistaa autosta ne kuuluisat imusarjanläpät(nehän eivät ole vika vaan ominaisuus...)? Käsittääkseni näihinkään niitä ei kannata jättää?? Vai millaisia kokemuksia näistä on?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
- Auto: F87 M2 LCI
- Paikkakunta: Turku
Itse poistattaisin mahdollisimman pian. Omastani otin pois pari viikkoa auton oston jälkeen@135tkm.
Läpät olivat vielä ihan hyväkuntoiset ulkoisesti tarkasteltuna, mutta homma on hoidettu ja ei tarvii sitten niistä murehtia enää.
Läpät olivat vielä ihan hyväkuntoiset ulkoisesti tarkasteltuna, mutta homma on hoidettu ja ei tarvii sitten niistä murehtia enää.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Ei mikään kiire. Koskaan ikinä ei näillä foorumeilla ole tullut vastaan ketään, jolla olisi ne läpät hajonneet. Korjatkaa jos olen väärässä. Ja kyllä, työkaveri, naapuri, toisen foorumin kaveri tai muu tuttu jolta "kuulemma" on läpät hajonneet ei riitä vakuudeksi siitä, että uhka olisi sen todellisempi kuin mikä tahansa muu moottorivaurio, joita ajoittain tapahtuu. Läpissä kai on vikaa, kun niistä puhutaan, sitä en kiistä. Paljonko, se on toinen juttu. Nähtävästi ei kovin paljon, kun läpistä kärsiviä ei missään livenä tunnu näkyvän tai kuuluvan asiasta itse kertomassa. Itse en jaksanut niitä poistaa ja 175 ktm ajoin, sen jälkeen auto kuulemma on kestänyt hyvin eteenpäin.
Läpät voi kestää seuraavat 300tkm tai ne voipi irrota seuraavassa starttauksessa.
Ihan se on jokaisen omassa harkinnassa haluaako pelata uhkapeliä n.10 000€ panoksella. Ja mitäänhän tässä ei voi voittaa, ainoastaan hävitä.
Henk. kohtaisesti en uskaltaisi ajaa metriäkään läpällisellä koneella ilman takuuta.
Ihan se on jokaisen omassa harkinnassa haluaako pelata uhkapeliä n.10 000€ panoksella. Ja mitäänhän tässä ei voi voittaa, ainoastaan hävitä.
Henk. kohtaisesti en uskaltaisi ajaa metriäkään läpällisellä koneella ilman takuuta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
- Auto: F87 M2 LCI
- Paikkakunta: Turku
Ehdottomasti samaa mieltä, panos on vähän turhan korkea.Messier kirjoitti:Läpät voi kestää seuraavat 300tkm tai ne voipi irrota seuraavassa starttauksessa.
Ihan se on jokaisen omassa harkinnassa haluaako pelata uhkapeliä n.10 000€ panoksella. Ja mitäänhän tässä ei voi voittaa, ainoastaan hävitä.
Henk. kohtaisesti en uskaltaisi ajaa metriäkään läpällisellä koneella ilman takuuta.
Kun itse hommasin E61:n, kyselin asiaa BMW-huollosta ja vastaus oli seuraava: "Ei ole oikeastaan mitään vaikutusta, vaikka läpät poistaa. Epävirallisesti, ottaisin läpät pois".
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itse olen poistanut 3 eri dieselistä nuo läpät (2x320d ja 530d) enkä yhdessäkään ole huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia poiston jälkeen, joten suosittelen myös poistamaan/poistattamaan nuo läpät. Ei vaikuta katsastuksessa. Ainoa vaikutus on mielenrauha itselle.
Pitkiksen kanssa olen osittain samaa mieltä, eli ongelma ei välttämättä ole niin paha, kuin siitä saa forumeilla käsityksen. Kuitenkin niitä on joillakin hajonnut ja jos se omalle kohdalle sattuu, niin varmasti kirpaisee useamman tonnin koneremontti.
Pitkiksen kanssa olen osittain samaa mieltä, eli ongelma ei välttämättä ole niin paha, kuin siitä saa forumeilla käsityksen. Kuitenkin niitä on joillakin hajonnut ja jos se omalle kohdalle sattuu, niin varmasti kirpaisee useamman tonnin koneremontti.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Itse olen nähnyt useammankin moottorin josta on läppä irronnut aiheuttaen erittäin vakavat ja suuret vauriot.
Ja korjauskustannukset ovat olleet myös erittäin suuria.
Kerrottakoon nyt, että suurimpaan riskiryhämmn kuuluvat 6syl dieselit ja varsinkin ne alkupään M57 moottorit 90luvun lopusta 2004 vuoteen.
Vuonna 2004 kun konetyyppi muuttui M57N moottoriksi läppiä vahvistettiin, niihin tuli noin 1mm paksumpi akseli ja läppien pintaan ja reunoihin tuli kumivulkanointi. Nämä ovatkin jo aavistuksen kestävemmät versiot, mutta näitäkin olen nähnyt itse useamman kappaleen hajonneena. Toki tiedän, että jotkut on ajaneet jopa yli 300tkm ilman ongelmia.
Uskon myös, että tehtaan tuotantomäärään nähden puhutaan erittäin pienestä hajoamis prosentista.
Mutta ei ole kiva juttu jos omalle kohdalle näin käy, joten pienellä vaivalla ne läpät saa sieltä pois otettua niin riskiä ei enään ole.
Täällä BMW foorumilla ei näistä kauhean paljon höpistä ja uskoisin se johtuvan siitä, että täällä keskustellaan enempi näistä uudenkarheista autoista, ja niiden tuottamista fiiliksistä ym ja tuolla BTCF foorumin puolella rassataan taas näitä vanhoja ritsoja. Joten kannattaa käydä sieltä lukemassa läppätopikkia läpi niin tulee totuuksia julki.
Ja korjauskustannukset ovat olleet myös erittäin suuria.
Kerrottakoon nyt, että suurimpaan riskiryhämmn kuuluvat 6syl dieselit ja varsinkin ne alkupään M57 moottorit 90luvun lopusta 2004 vuoteen.
Vuonna 2004 kun konetyyppi muuttui M57N moottoriksi läppiä vahvistettiin, niihin tuli noin 1mm paksumpi akseli ja läppien pintaan ja reunoihin tuli kumivulkanointi. Nämä ovatkin jo aavistuksen kestävemmät versiot, mutta näitäkin olen nähnyt itse useamman kappaleen hajonneena. Toki tiedän, että jotkut on ajaneet jopa yli 300tkm ilman ongelmia.
Uskon myös, että tehtaan tuotantomäärään nähden puhutaan erittäin pienestä hajoamis prosentista.
Mutta ei ole kiva juttu jos omalle kohdalle näin käy, joten pienellä vaivalla ne läpät saa sieltä pois otettua niin riskiä ei enään ole.
Täällä BMW foorumilla ei näistä kauhean paljon höpistä ja uskoisin se johtuvan siitä, että täällä keskustellaan enempi näistä uudenkarheista autoista, ja niiden tuottamista fiiliksistä ym ja tuolla BTCF foorumin puolella rassataan taas näitä vanhoja ritsoja. Joten kannattaa käydä sieltä lukemassa läppätopikkia läpi niin tulee totuuksia julki.
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Onko edellisellä tietoa milloin (tkm) läpät ovat irronneet? Itse en poistattanut edellisessä nelosdieselissä ja tässä toisessa kuukauden kuluttua ostosta (ajettu 150tkm). Itsekin poistatin, koska haittaa ei ole kuin niiden poistosta tuleva työ.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Tietääkö muuten kuin purkamalla riittävästi onko läpät poistettu? Käytetyssä jää hieman arvailujen varaan, varsinkin jos on hommattu liikkeestä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Peilin avulla kurkkaa imppasarjan alle, ja katsoo, että miltä siellä näyttää.Kuudensuora kirjoitti:Tietääkö muuten kuin purkamalla riittävästi onko läpät poistettu? Käytetyssä jää hieman arvailujen varaan, varsinkin jos on hommattu liikkeestä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 07 Syys 2011, 07:12
- Auto: F87 M2 LCI
- Paikkakunta: Turku
Kyllä vain.spetke kirjoitti:Peilin avulla kurkkaa imppasarjan alle, ja katsoo, että miltä siellä näyttää.Kuudensuora kirjoitti:Tietääkö muuten kuin purkamalla riittävästi onko läpät poistettu? Käytetyssä jää hieman arvailujen varaan, varsinkin jos on hommattu liikkeestä.
Itse kun olin samasssa tilanteessa, paikallinen 'BMW asiantuntija' kurkki tuonne konehuoneeseen ja totesi että on siellä ne läpät -> sitten poistettiin saman tien.
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tuo on ihan hyvä peruste. Kun tosiaan negatiivista vaikutusta ei varmaan ole. Sitä vaan korostin, että kiirettä sinänsä ei ole IMO kun tälläkin foorumilla on varmaan jo yli 1000 jäsentä eikä yhtäkään edelleenkään kertomassa ihan omista kokemuksistaan. Totta kai remppamiehet näkevät kaikkea harvinaistakin useita juttuja ja ongelma on olemassa. Paniikki kuitenkin pois.Ismon kirjoitti:Onpahan moottorissa yksi rikkoutuva osa vähemmän ja autokin keveämpi
itellä 530d "05 ja rupesin puhumaan bmw huollossa että ne läpät pitäis varmaan poistaa.huoltomies meinas et ei niitä kannata poistaa.meillä ne on otettu pois toiminnasta jolloin ne jää auki. kun akseli ei liiku ei se myoskään katkea.sen läppäakselin katkeaminen on kuulemma moottorivaurion syy.elikkä multa otettiin vaan pistoke irti niitä liikuttaneelta säätimeltä.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Samalla tavalla oli tuossa 530dA:ssa tulpattu tuo säätimelle tuleva letku, mutta otin silti läpät kokonaan pois, koska joillakin on niistä vanhemmista vahvistamattomista kuulemma kadonnut niitä pelkkiä ruuvejakin. Kun ne läpät on siellä paikallaan, niin kyllä ne siellä silti tärisee koneen matkassa ja kaikissa näissä mun dieseleissä on ollut pientä väljää joissakin läppien akseleissa, eli imusarja on pikkuisen valskannut sitä karstasotkua sinne koneen kylkeen. Kun läpät ottaa pois, niin tulee tiivistettyä nuo samalla eikä jää pienintäkään huolta siitä, että jotain katoaa koneen syövereihin.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Huh huhkoro kirjoitti:itellä 530d "05 ja rupesin puhumaan bmw huollossa että ne läpät pitäis varmaan poistaa.huoltomies meinas et ei niitä kannata poistaa.meillä ne on otettu pois toiminnasta jolloin ne jää auki. kun akseli ei liiku ei se myoskään katkea.sen läppäakselin katkeaminen on kuulemma moottorivaurion syy.elikkä multa otettiin vaan pistoke irti niitä liikuttaneelta säätimeltä.
Voi helvetti mitä kusetusta, uskokoon kukakin mitä haluaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 29 Elo 2011, 12:18
Poistin omasta -04 530d:stä 159 tkm kohdalla. Yksi oli jo irronnut, mutta onneksi kiilautunut karstapaskaan. Homma on erittäin simppeli, jos on yhtään ti-miehen vikaa. Riskit huomioon ottaen en hirveästi jäisi miettimään operaation kannattavuutta.
Jos teesse itse mies alkaa moiseen hommaan, niin mitä alku valmisteluja pitäisi hoksata tehdä .esi merkiksi pitääkö ostaa jotain tiivisteitä ynnä muuta nippeliä. ettei sitten tule yllärinä kokoamis vaiheesa ,että nyt jokin tiiviste on rikki ja viikon loppu käsillä eikä mistään saa uutta siiheä hätään.Vai onko viisasta jättää homma viisaamille.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Tiivisteet maksaa n. 40 eur merkkiliikkeessä (12 kpl, 6 pyöreää, 6 neliön muotoista). Kaikissa omissa entiset tiivisteet olleet hyvässä kunnossa, mutta vaihdoin kuitenkin kun auki käytin.
Suurin riski on niissä alemmissa tiivisteholkeissa, eli nostaessa ja laskiessa imusarjaa kannattaa olla todella huolellinen, että kannessa olevat pultit eivät kanita niihin holkkeihin ja siten se alimmainen holkki tipahda irti imusarjasta. Ne ylemmät pultit ei lähde irti imusarjasta.
Kun läpät on otettu pois, niin akseleiden reikiin pitää löyty sopivan kokoiset ruuvit ja mielellään jotain tiivisteliimaa, joka kestää hieman öljyjä + lämpötilan vaihteluja. Itse olen käyttänyt tuossa 5-6mm halkaisijalla olevia ruuveja, jotka kiertyvät nätisti reikiin (ruuvien ei tarvi olla kuin n. 10-15mm pitkiä). Tiivisteliimana olen käyttänyt Sikasil Gasketia, joka kestää polttoaineita ja lämpötiloja (muistaakseni) -50 - +250 asteeseen. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia.
Kannattaa ottaa kuvia irrotettavista ruuveista ja nippeleistä. Helpottaa huomattavasti kasaamista, koska osia pitää kuitenkin purkaa kohtuudella.
Aikaa kannattaa myös varata, eli rauhassa kun tekee, niin hyvä tulee. Ensimmäisessä autossa mulla meni hiljalleen tehden (+ kuvia näpsien) joku 6h purkamisessa ja muutama tunti kasaamisessa. Viimeisin auto meni jo n. 4h edelleen rauhalliseen tahtiin toimien.
Tiivisteitä löytynee hyllytavarana (menekin vuoksi), mutta niitä tiivisteholkkeja voi joutua tilaan ruotsista (kestää muutaman päivän). Suurin ongelma holkkien tiputuksessa on kuitenkin se, että se holkki tipahtaa sinne imukanavaan. Kun sen imusarjan nostaa maltilla ja vaikkapa kaverin kanssa, niin kyllä ne holkit tulee nätisti ylös.
Suurin riski on niissä alemmissa tiivisteholkeissa, eli nostaessa ja laskiessa imusarjaa kannattaa olla todella huolellinen, että kannessa olevat pultit eivät kanita niihin holkkeihin ja siten se alimmainen holkki tipahda irti imusarjasta. Ne ylemmät pultit ei lähde irti imusarjasta.
Kun läpät on otettu pois, niin akseleiden reikiin pitää löyty sopivan kokoiset ruuvit ja mielellään jotain tiivisteliimaa, joka kestää hieman öljyjä + lämpötilan vaihteluja. Itse olen käyttänyt tuossa 5-6mm halkaisijalla olevia ruuveja, jotka kiertyvät nätisti reikiin (ruuvien ei tarvi olla kuin n. 10-15mm pitkiä). Tiivisteliimana olen käyttänyt Sikasil Gasketia, joka kestää polttoaineita ja lämpötiloja (muistaakseni) -50 - +250 asteeseen. Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia.
Kannattaa ottaa kuvia irrotettavista ruuveista ja nippeleistä. Helpottaa huomattavasti kasaamista, koska osia pitää kuitenkin purkaa kohtuudella.
Aikaa kannattaa myös varata, eli rauhassa kun tekee, niin hyvä tulee. Ensimmäisessä autossa mulla meni hiljalleen tehden (+ kuvia näpsien) joku 6h purkamisessa ja muutama tunti kasaamisessa. Viimeisin auto meni jo n. 4h edelleen rauhalliseen tahtiin toimien.
Tiivisteitä löytynee hyllytavarana (menekin vuoksi), mutta niitä tiivisteholkkeja voi joutua tilaan ruotsista (kestää muutaman päivän). Suurin ongelma holkkien tiputuksessa on kuitenkin se, että se holkki tipahtaa sinne imukanavaan. Kun sen imusarjan nostaa maltilla ja vaikkapa kaverin kanssa, niin kyllä ne holkit tulee nätisti ylös.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Riippuu varmasti jokaisen sepän henkilökohtaisesta tieto taidosta. Mutta muotoillaan vaikka näin, että mikäli olet auto alan miehiä eli iolet tehnyt kaiken maailman autohommia ja pikku remppoja niin kyllähän sitten tuollaisen homman pitäisi onnistua.Takavalo kirjoitti:.Vai onko viisasta jättää homma viisaamille.
Mutta jos renkaan vaiho ja pissapojan nesteiden lisäys on ainoa homma minkä olet tehnyt niin parempi on antaa ammattimiesten hoitaa homma. Tuossa on kuitenkin haastava homma, ja pitää olla tarkkana ettei esim tiputa mitään ylimääräistä imukanaviin jne. Voi tulla muuten kalliiksi